Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Varför tror du att han blev häktad, men inte lotsen? Båda delgavs samma misstanke.
Har du läst förhöret?
23 och 20 blev jag kontaktad av kustbevakningen, den svenska kustbevakningen. Och de bad mig att kommatillbaka och ankra. Jag ifrågasatte det och frågade dem av vilken anledning. Jag fick aldrig
höra vad det var för anledning. Och då försökte jag åka vidare. Men samtidigt, i samma ögonblick, så blev jag uppringd av fartygets ägare, Omare. Och för mig berättade han att han blivit uppringd av några reportrar. Och de ställde frågor angående någon händelse med Mishe Verde Han nämnde namn på öarna Där det möjligtvis inträffade, den här incidenten Då tog jag i beslut att återvända till ankringsplatsen för att genomföra vidare utredning
Han sitter inte på något hotell och väntar på domen, han fick inget reseförbud, han är hemma och avvaktar sitt villkorliga straff.
Förstår du inte anledningen till att han skulle köra vidare?
Han kan inte försöka smita från en olycka han inte vet om har skett.
Han har ju varit frågande till varför och inte fått nått svar och inte velat tappa tid till destinationen.
Redaren har inte ringt och "beordrat" honom - redaren har ringt och informerat honom den information KBV inte gett honom.
Därefter har han naturligtvis vänt om när han förstått det varit "allvar" så att säga.
Han har ju trott att anledningen varit någon löjlig bagatell/formalia.
Hela händelseförloppet med "omvändningen" är bara misskommunikation - det finns inget ont uppsåt bakom det.
Det förstår alla normalt funtade människor.
Men om han nu mot förmodan inte får villkorlig dom utan får 3 månader som faktiskt skall avtjänas på lågrisk öppen anstalt måste han ju återvända till Sverige för att avtjäna den eller?
Då menar jag att han hade återvänt. Nu kanske vi aldrig får svar på det dock.
Men betta gärna emot min kanarieresa utifall ;-)
Vet du verkligen 100% att han faktiskt rest hem dock?
Advokaten kanske rått honom stanna i Sverige för det "ser bättre ut" iom domen är så nära förestående?