2026-09-12, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det där argumentet skulle du kunna hävda vid varenda sjö- och trafikolycka.

Om offren hade stannat hemma eller tagit en annan väg så skulle olyckan aldrig ha hänt. För en omogen hjärna med bristande logiskt tänkande är det givetvis sant. Men om man tänker lite längre så är det ganska svårt att i förväg räkna ut exakt vilken alternativ dag eller väg man borde välja. Sen kan det givetvis ske en annan olycka hemma i stället, och då borde man ha åkt iväg för att undvika den.

Så om du försöker tänka högt, göra en skiss och prata med någon som hjälper dig att förstå, kanske poletten ramlar ner så småningom.

Någon som har någorlunda utvecklad hjärna och inte lider av Dunning-Kruger förstår att det är skillnad på hur man väljer väg på land och till sjöss. Bla hur man väljer att positionera sig i farled.
Citera
2026-09-12, 16:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
Den som förde befälet över snipan är 100% ansvarig för snipan och de ombord, han skulle agerat på ett annat sätt för att minska risken för saker som de som hände.

Ja tyvärr för dig så finns det andra som har ett tyngre ansvar i det här. Kaptenen och lotsen kommer att hållas ansvariga för att ha kört ihjäl två människor. punkt.
Citera
2026-09-12, 16:20
Medlem
Citat:
Borde inte svara en jubelidiot men de som värdesätter livet och vill vara på sjön i en fritidsbåt förstår och håller alla med mig, 100% alla. Sedan har vi FB experter och landkrabbor som du tex...
Tänk så många - du är absolut inte ensam - som tar sig rätten att tala för alla andra. Här "alla som värdesätter livet och vill vara på sjön i en fritidsbåt" ibland "alla som kan något om sjövett", "alla som begriper något om juridik" osv. Eller det kanske mest svepande "alla som är läskunniga".

Hur vore det om var och en talade för sig själv? Jag tycker/tror/anser t ex.

När jag ändå är i farten, att tro sig veta hur var och en av de inblandade tänkte, gjorde och varför de tänkte och gjorde så, och uttrycka sig tvärsäkert om det, är inte det lite märkligt? Det är så mycket i det här vi inte vet, och aldrig kommer att få veta, det enda vi vet är vad som framgått i förhören och finns i fup. Vi kan gissa och tro, men ingen vet, därmed har ingen rätt och alla andra fel.

För att återgå till det jag citerade; jag faller in i kategorin värdesätter livet och vill vara på sjön i fritidsbåt, men håller inte med dig. Du kan verkligen inte veta hur många procent som gör det.
Citera
2026-09-12, 16:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Varför tror du att han blev häktad, men inte lotsen? Båda delgavs samma misstanke.

Har du läst förhöret?
23 och 20 blev jag kontaktad av kustbevakningen, den svenska kustbevakningen. Och de bad mig att kommatillbaka och ankra. Jag ifrågasatte det och frågade dem av vilken anledning. Jag fick aldrig
höra vad det var för anledning. Och då försökte jag åka vidare. Men samtidigt, i samma ögonblick, så blev jag uppringd av fartygets ägare, Omare. Och för mig berättade han att han blivit uppringd av några reportrar. Och de ställde frågor angående någon händelse med Mishe Verde Han nämnde namn på öarna Där det möjligtvis inträffade, den här incidenten Då tog jag i beslut att återvända till ankringsplatsen för att genomföra vidare utredning
Han sitter inte på något hotell och väntar på domen, han fick inget reseförbud, han är hemma och avvaktar sitt villkorliga straff.

Förstår du inte anledningen till att han skulle köra vidare?
Han kan inte försöka smita från en olycka han inte vet om har skett.
Han har ju varit frågande till varför och inte fått nått svar och inte velat tappa tid till destinationen.
Redaren har inte ringt och "beordrat" honom - redaren har ringt och informerat honom den information KBV inte gett honom.
Därefter har han naturligtvis vänt om när han förstått det varit "allvar" så att säga.
Han har ju trott att anledningen varit någon löjlig bagatell/formalia.

Hela händelseförloppet med "omvändningen" är bara misskommunikation - det finns inget ont uppsåt bakom det.
Det förstår alla normalt funtade människor.

Men om han nu mot förmodan inte får villkorlig dom utan får 3 månader som faktiskt skall avtjänas på lågrisk öppen anstalt måste han ju återvända till Sverige för att avtjäna den eller?

Då menar jag att han hade återvänt. Nu kanske vi aldrig får svar på det dock.
Men betta gärna emot min kanarieresa utifall ;-)

Vet du verkligen 100% att han faktiskt rest hem dock?
Advokaten kanske rått honom stanna i Sverige för det "ser bättre ut" iom domen är så nära förestående?
Senast redigerad av GG505 2026-09-12 kl. 16:26.
Citera
2026-09-12, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bo0om
Tänk så många - du är absolut inte ensam - som tar sig rätten att tala för alla andra. Här "alla som värdesätter livet och vill vara på sjön i en fritidsbåt" ibland "alla som kan något om sjövett", "alla som begriper något om juridik" osv. Eller det kanske mest svepande "alla som är läskunniga".

Hur vore det om var och en talade för sig själv? Jag tycker/tror/anser t ex.

När jag ändå är i farten, att tro sig veta hur var och en av de inblandade tänkte, gjorde och varför de tänkte och gjorde så, och uttrycka sig tvärsäkert om det, är inte det lite märkligt? Det är så mycket i det här vi inte vet, och aldrig kommer att få veta, det enda vi vet är vad som framgått i förhören och finns i fup. Vi kan gissa och tro, men ingen vet, därmed har ingen rätt och alla andra fel.

För att återgå till det jag citerade; jag faller in i kategorin värdesätter livet och vill vara på sjön i fritidsbåt, men håller inte med dig. Du kan verkligen inte veta hur många procent som gör det.
Så du kör som pappan, du håller på reglerna ger fan i att hålla uppsikt och med detta visar noll respekt för den som litar på dig i båten du framför. Jubelidiot.
Citera
2026-09-12, 16:38
Medlem
SwingaDeVilts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GG505
Det har varit rubricering grovt brott genom hela utredningen, läs FUP, alla journalister har citerat grovt och potentiellt åratal i fängelse. Ni har i 12000 inlägg här skanderat att dom skall slängas in på 6 år med bortslängd nyckel för att utraderat en familj bla bla - när han Veri-Diktatorn försökt säga "vänta lite de kanske inte blir så hård dom som ni tror" har ni ägnat sida upp och ner att dra honom i smutsen! Och nu kommer du och försöker gaslighta att ingen någonsin talat om >år< och fängelse.

Neeeeeej det har hela tiden i både media och här varit villkorligt eller dagsböter - give me a break!

När Von Anka slutpläderar säger han "ett akademiskt slarv som åtminstone är värt några månader i fängelse".

Är du så blind att du inte kan se att han haft en uträknad strategi!!!??? Käregud vad ni har skygglappar på 🤦🏻‍♂️🤦🏻‍♂️🤦🏻‍♂️

Nu var ju frågan vad åklagaren har ”vevat om” i media, vilket ju är… exakt ingenting. Och vad gäller det du faktiskt skriver om så kan jag väl bara säga att jag inte delar din upplevelse. Tar gärna emot citat där ”grovt” och ”åratal i fängelse” nämnts av journalister. Känner inte överhuvudtaget igen det. Du verkar dock inte vara så intresserad av att citera eller länka till någonting så jag tror inte att vi kommer mycket längre.
Citera
2026-09-12, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karateillern
Ja tyvärr för dig så finns det andra som har ett tyngre ansvar i det här. Kaptenen och lotsen kommer att hållas ansvariga för att ha kört ihjäl två människor. punkt.
Det blir säkert så här att kaptenen och lotsen anses ha gjort det dom ska och hade dom haft turen att upptäcka snipan hade dom kunnat agera men inget som är helt avgörande för händelseförloppet så dom kommer inte att hållas direkt ansvariga för olyckan.
Däremot den som framförde snipan har ett stort ansvar och det borde ju naturligtvis prövas rättsligt.
Citera
2026-09-12, 16:44
Medlem
Citat:
Så du kör som pappan, du håller på reglerna ger fan i att hålla uppsikt och med detta visar noll respekt för den som litar på dig i båten du framför. Jubelidiot.
Jag kör inte öht, och jag erkänner att det var lite fel inlägg att svara på. Det finns andra saker du yttrat där jag är mer oenig. Men jag tror att det framgår vad som var min huvudsakliga poäng.
Citera
2026-09-12, 16:44
Medlem
Horverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karateillern
återigen så är det fantastiskt att läsa vad alla sjömän tyckt och tänkt här. Flertalet utbildade akademiker som inte kunna inse från första börja att både kaptenen och lotsen kommer att ryka. Dags att gå om grundskolan kanske? Skaffa sig lite empati på vägen? Helt hysteriskt vilka nollor vi har i det här landet.

Det har ingenting med empati att göra.. olyckan är fruktansvärd och jag tror ingen sjöman i den svenska flottan säger emot. Både lastfartygets kapten och snipans kapten, har brutit mot den viktigaste regeln till sjöss, som gäller alla och alltid.. att ha koll på vad fan man håller på med.
Lotsen kan inte ansvara för bryggans bemanning.. för det är inte hans ansvar eller uppgift.

Det verkar otroligt svårt för dig, och alla andra landkrabbor, att förstå hur komplex denna situationen är. Jag har skrivit det tidigare och gör det igen.

Förstår du varför en liten sjumetare måste hålla undan för stora lastfartyg i trånga farleder? Det handlar inte om att akademiker har företräde.. som du verkar tro.
Citera
2026-09-12, 16:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Horverket
Det har ingenting med empati att göra.. olyckan är fruktansvärd och jag tror ingen sjöman i den svenska flottan säger emot. Både lastfartygets kapten och snipans kapten, har brutit mot den viktigaste regeln till sjöss, som gäller alla och alltid.. att ha koll på vad fan man håller på med.
Lotsen kan inte ansvara för bryggans bemanning.. för det är inte hans ansvar eller uppgift.

Det verkar otroligt svårt för dig, och alla andra landkrabbor, att förstå hur komplex denna situationen är. Jag har skrivit det tidigare och gör det igen.

Förstår du varför en liten sjumetare måste hålla undan för stora lastfartyg i trånga farleder? Det handlar inte om att akademiker har företräde.. som du verkar tro.

I det här fallet så är du bara ytterligare en åsiktsmaskin. Kaptenen och lotsen kommer att dömas. punkt.
Citera
2026-09-12, 16:57
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Det garanterar inte att de syns tillräckligt väl igenom kluttret.

Lotsar kan inte förlita sig på fartygets elektroniska sjökort. Måste jag verkligen förklara för dig varför?

Lotsen har här agerat i enlighet med riktlinjer uppsatta av arbetsgivaren och bör därför inte klandras för detta.

Du kan ju dock alltid höra av dig till Sjöfartsverket med din kritik om att deras, och ett flertal andra europeiska länders lotsar arbetar på fel sätt. +46 771 63 00 00 till växeln. Lycka till!

Menar du att det verkligen är så att Sjöfartsverkets instruktioner säger att om lotsen märker och förstår att det inte finns någon utkik, som STCW: s regler kräver, så skall han acceptera detta? Och om han känner för det ta över styrningen fast han vet att den utkik reglerna kräver inte finns?

Är inte det otroligt illa i så fall att Sjöfartsverket helt struntar i STCW-regelverket?
Citera
2026-09-12, 17:03
Medlem
Citat:
Borde inte svara en jubelidiot men de som värdesätter livet och vill vara på sjön i en fritidsbåt förstår och håller alla med mig, 100% alla. Sedan har vi FB experter och landkrabbor som du tex...
Jag tolkar ditt svar som att du inte har några vettiga argument kvar utan drar till med lite personangrepp i stället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in