2026-09-12, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
På vilket sätt är radar-navigering är problematiskt vid regn?

Pga svårigheter att se tex bojar
Citera
2026-09-12, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Jag har hela tiden sagt att båda sannolikt kommer att klandras men att fördelning av skuld hamnar kring 85/15 90/10, fartygets siffra först.

OCH JO, de mest aktiva AI copy/paste skribenterna (däribland den med i särklass mest inlägg i tråden) hävdar absolut att snipan har huvudansvaret, har du missat det?

Återigen visar du på dålig läsförståelse.

Jag skrev INTE att INGEN hävdar att pappan bär huvudansvaret. Jag skrev att inte många hävdar det.

Skribenten du hänvisar till har endast senaste tiden börjat hävda detta kategoriskt. Förmodligen för att provocera.
Citera
2026-09-12, 13:05
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GG505
Jag säger inte att jag nödvändigtvis har rätt i allt - det är en hypotes. Den kan vara sann, falsk, eller delvis sann/falsk. Jag målar bara upp ett scenario hur jag tror det gått till och hur de inblandade tänkt. Att Albin haft "trådar dragna" för sej är dock ganska uppenbart, det är knappast foliehattsnivå på den 😉

Du behöver inte tro på min teori - vi får se om 5 år.

Jag vågar iaf nästan ta gift på att om man kunde tömt alla Telia, Telenor & Tre's servrar på samtliga samtalslistor för juni-juli-augusti så hade du garanterat kunnat hitta en klar länk direkt från regeringskansliet till Von Anka (med några steg imellan) genom att analysera vem som ringt vem.

Nu kan vi inte göra ovanstående så vi får aldrig veta.
Jag vet vad jag tror.
Tror du att månlandningen aldrig ägt rum å att 9/11 var ett insider jobb också…

Gå 5 år tillbaka (eller 10).
Lista upp de 50 mest omskrivna konspirationsteorierna som gällde då…
angående nåt som skulle ske 5-10år fram i tiden å där vi idag alltså har facit.

Ge mig EN som faktiskt visade sig stämma.

Att regeringen skulle lagt sig i denna rättegång kan du glömma.
Inte en chans att EXAKT ALLA inblandade skulle hålla käft…
Citera
2026-09-12, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliviaS96
Det stämmer inte. Du ska kunna sjövägsreglerna om du beger dig ut på vattnet. Det är juridiskt bindande regler som var och en måste följa. Det är inga rekommendationer som man kan välja om man vill följa eller inte. I Sverige ligger det ansvaret - att kunna dom - på varje enskild. Vi saknar tyvärr i Sverige någon form av kontroll på att man besitter den kunskapen - innan man kan bege sig ut på sjön.

Sjövägsreglerna finns för att skapa förutsägbarhet på sjön och därigenom förebygga att sjöolyckor sker. Med ditt resonemang att man enbart behöver hålla god uppsikt och göra det yttersta för att undvika incidenter är i grunden en god tanke - men det skapar också oförutsägbarhet - andra fartyg kan inte läsa dina tankar och man kan inte kommunicera verbalt med varandra - därför är det så viktigt att reglerna följs så att man vet vad den andra ska göra - och samtidigt vet hur man själv ska agera. Kan man reglerna och följer dom så sker inga olyckor på sjön. Varje regel finns av en anledning och det ligger flera hundra års kunskap bakom reglerna även om reglerna i sin nuvarande lydelse enbart är 54 år gamla. Det är heller inte alltid som en sjöolycka beror på att regel 5 om utkik brutits.
haha, du är rolig du. Tror du att det är så det ser ut, har vi krav på förarbevis skepparexamen?

Nej, så denna regel är den regel vi kan hoppas att alla klarar av(utom pappan i snipan då)

Alla har ett absolut ansvar för att hålla god uppsikt runt hela fartyget och att göra sitt yttersta för att undvika incidenter oavsett vem som har rätt till väg.
Citera
2026-09-12, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Pga svårigheter att se tex bojar
Mja, rätt stor del av dessa har reflektorer eller hur.

Men idag har nog alla fartyg av denna storlek även en synth bild med sjökort också så ett separat sjökort kanske är renare att se på men annars är radarn rätt bra.
Citera
2026-09-12, 13:09
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Återigen visar du på dålig läsförståelse.

Jag skrev INTE att INGEN hävdar att pappan bär huvudansvaret. Jag skrev att inte många hävdar det.

Skribenten du hänvisar till har endast senaste tiden börjat hävda detta kategoriskt. Förmodligen för att provocera.

Din läsförståelse är isåfall ännu sämre då jag hela tiden sagt att båda har ett visst ansvar…(men fartyget i särklass störst)

Jag kan räkna upp i vartfall 10 skribenter sen tråden startade som klandrar snipan MER än fartyget. Huruvida 10 är många eller några få blir en tolkningsfråga
Citera
2026-09-12, 13:09
Avstängd
Citat:
Tror du att månlandningen aldrig ägt rum å att 9/11 var ett insider jobb också…

Gå 5 år tillbaka (eller 10).
Lista upp de 50 mest omskrivna konspirationsteorierna som gällde då…
angående nåt som skulle ske 5-10år fram i tiden å där vi idag alltså har facit.

Ge mig EN som faktiskt visade sig stämma.

Att regeringen skulle lagt sig i denna rättegång kan du glömma.
Inte en chans att EXAKT ALLA inblandade skulle hålla käft…

Det roliga var att jag hade faktiskt tänkt inflika att jag tror att månlandningen skett, estonia sjönk organiskt/naturligt och att 9/11 va ett helt vanligt jihad 😉😉😉

Som sagt kika om ett tag fram vem/vilka som ger Von Reis ett cushy arvoderat nonsensuppdrag i nån obskyr styrelse där han behöver lägga några timmar i månaden men får bra para för det...
Senast redigerad av GG505 2026-09-12 kl. 13:11.
Citera
2026-09-12, 13:14
Medlem
SwingaDeVilts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GG505
Okej jag ger dej att Von Reis själv inte nämnt årtalen 3-6 år det har andra gjort åt honom, men han har "planterat fröet" till det genom att hela tiden rubricera gärningen som grov - i alla PM och uttalanden har grovt vållande varit rubriceringen - men väl i rättegången påstod han inte en enda gång gärning va grov.

Jag läste snabbt igenom de 4 pressmeddelanden som släppts i fallet igen och kunde inte se ordet ”grovt” någonstans. Kan inte du visa var och i vilket PM?

Däremot står det i varje PM något liknande detta: ” Åklagaren har inte möjlighet att ge enskilda intervjuer och är inte tillgänglig för media.” I ett fall står det ”…förrän tidigast nästa vecka.” I ett fall står det ”…förrän efter domen.” Sistnämnda två citat tagna ur minnet.
Senast redigerad av SwingaDeVilt 2026-09-12 kl. 13:18.
Citera
2026-09-12, 13:15
Medlem
Finns det några slags radioenheter som gör att sjötrafiken kan hålla kontakt med varandra?
Citera
2026-09-12, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
Mja, rätt stor del av dessa har reflektorer eller hur.

Men idag har nog alla fartyg av denna storlek även en synth bild med sjökort också så ett separat sjökort kanske är renare att se på men annars är radarn rätt bra.

Det garanterar inte att de syns tillräckligt väl igenom kluttret.

Lotsar kan inte förlita sig på fartygets elektroniska sjökort. Måste jag verkligen förklara för dig varför?

Lotsen har här agerat i enlighet med riktlinjer uppsatta av arbetsgivaren och bör därför inte klandras för detta.

Du kan ju dock alltid höra av dig till Sjöfartsverket med din kritik om att deras, och ett flertal andra europeiska länders lotsar arbetar på fel sätt. +46 771 63 00 00 till växeln. Lycka till!
Citera
2026-09-12, 13:20
Medlem
Citat:
Din läsförståelse är isåfall ännu sämre då jag hela tiden sagt att båda har ett visst ansvar…(men fartyget i särklass störst)

Jag kan räkna upp i vartfall 10 skribenter sen tråden startade som klandrar snipan MER än fartyget. Huruvida 10 är många eller några få blir en tolkningsfråga

Jag har inte diskuterat hurvida DU anser att snipan bär del av skulden eller inte. Jag menar att du misstförstår andras uppdelning av skuldfrågan. Därav din dåliga läsförståelse som du återigen visar vara undermålig.

Absolut är det en tolkningsfråga. Sett till totala antalet skribenter i tråden har jag svårt att någon skulle kunna motivera att det är något annat än ett litet antal.
Senast redigerad av ShijieMeng69 2026-09-12 kl. 13:24.
Citera
2026-09-12, 13:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SwingaDeVilt
Jag läste snabbt igenom de 4 pressmeddelanden som släppts i fallet igen och kunde inte se ordet ”grovt” någonstans. Kan inte du visa var och i vilket PM?

Däremot står det i varje PM något liknande detta: ” Åklagaren har inte möjlighet att ge enskilda intervjuer och är inte tillgänglig för media.” I ett fall står det ”…förrän tidigast nästa vecka.” I ett fall står det ”…förrän efter domen.” Sistnämnda två citat tagna ur minnet.

Det har varit rubricering grovt brott genom hela utredningen, läs FUP, alla journalister har citerat grovt och potentiellt åratal i fängelse. Ni har i 12000 inlägg här skanderat att dom skall slängas in på 6 år med bortslängd nyckel för att utraderat en familj bla bla - när han Veri-Diktatorn försökt säga "vänta lite de kanske inte blir så hård dom som ni tror" har ni ägnat sida upp och ner att dra honom i smutsen! Och nu kommer du och försöker gaslighta att ingen någonsin talat om >år< och fängelse.

Neeeeeej det har hela tiden i både media och här varit villkorligt eller dagsböter - give me a break!

När Von Anka slutpläderar säger han "ett akademiskt slarv som åtminstone är värt några månader i fängelse".

Är du så blind att du inte kan se att han haft en uträknad strategi!!!??? Käregud vad ni har skygglappar på 🤦🏻‍♂️🤦🏻‍♂️🤦🏻‍♂️
Senast redigerad av GG505 2026-09-12 kl. 13:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in