2026-09-12, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
XC70 kan säkert duga, men jag tycker de känns snuskigt överprisade. Kikar man på årsmodell runt 2015/2016, dvs runt 10 år gamla känns faktiskt XC60 mer prisvärd och då får man ju en riktig SUV. Fast här tycker jag nästan det blir för fint för att vara en slit- och slängbil.
XC70 och XC60 är för veka och kvalitetsmässigt dåliga i framför allt växeln i växellådan för bakhjulsdriften.
Citera
2026-09-12, 15:24
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Går och funderar på på man skulle köpt sig en "skogsbil".

Alltså en bil man kan köra på dåliga skogsvägar med djupa hjulspår, vattenpölar, stenar och rötter. Kan vara ris och grenar som sticker ut och drar mot lacken.

Krav är alltså hög markfrigång. Vill gärna att den ska vara stryktålig. Inte för dyr då den kan få sig lite törnar här och var.
Vill ändå att den ska vara hyggligt personbilslik, så knappast någon gammal Niva, eller Jeep Wrangler, Volvovalp eller liknande.

Tänker mig mer typ 10-25 år gammal SUV, eller typ crossovers. Handlar alltså om dåliga skogsvägar. Ingen avancerad terrängkörning.

Någon som har några tips? 4WD tror jag kan vara bra, inte minst vintertid.
Lada niva
Citera
2026-09-12, 15:32
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Honda CRV har jag också lurat på. Hur står sig en sådan mot en Forester?
Dåligt till lite bruk i skogen, dyrare också.
Ang. Forester trodde jag alla manuella hadde lågväxel, men kanske inte.
Citera
2026-09-12, 15:36
Medlem
En mycket intressant 4x4-bil är Mazda Tribute 3.0 V6 automat.
Byggs i Canada av Ford parallellt med Escalade.
Båda har Jaguars 3.0 V6.
Tribute har ett 4x4-system som kopplas i eletroniskt på ungefär samma sätt som halvautomaterna från DKW 3-6 och SAAB 96 tvåtakt, där järnfilspån magnetiseras och binder samman drivlinan.
Tribute har ett vred på instrumentbrädan där man väljer framhjulsdrift låst, fyrhjulsdrift automatiskt efter behov eller låst fyrhjulsdrift mellan axlarna - fungerar i praktiken som låst mellandifferential på en bil med fördelningslåda.
Citera
2026-09-12, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Dåligt till lite bruk i skogen, dyrare också.
Ang. Forester trodde jag alla manuella hadde lågväxel, men kanske inte.
Alla Subaru har inte lågväxel.
Citera
2026-09-12, 15:43
Medlem
Land Rover Freelander I avråder jag på det bestämdaste från att köpa.
Dels för att 1.8-litersmotorn är en av marknadens sämsta bilmotorer, dels för att viscokopplingen mellan axlarna har synnerligen begränsad livslängd.
Citera
2026-09-12, 15:48
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Sökte lite på blocket och hittar manuella med både en och två växelspakar....?

Diesel har bara en spak.

Köp INTE en Subaru Diesel före 2014 års modell.
Citera
2026-09-12, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Det står i alla fall "Inte för dyr" Hur tolkar du det?
Det epitetet passar bra in på FIAT Panda 4x4.
Men där lär det vara stora problem med reservdelsförsörjningen.
Citera
2026-09-12, 16:07
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Dacia Duster. Hög frigång, 4-hjulsdrift och billig

Dom har ju bara manuell på med 4hjulsdrift enligt en jägare som fick tjacka tvåhjul för han ville ha automat

Men visst den är ganska hög och tog sig fram för han ändå - lite budget kärra utan premiumkänsla i inredning och vägljud dock
Citera
2026-09-12, 16:09
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Toyota tillverkade tidigare en väldigt lagom bil ur terrängkörningssynpunkt = Toyota Tercel 4x4!.
I klass med Lada Niva, Mitsubishi Pinin och Suzuki Samurai/Jimny/Vitara(generation 1)/Grand Vitara samt Nissan Terrano II.

Tercel är en grymt bra bil om man lyckas hitta en i hyggligt skick. Håller in i evigheten med lite oljebyte.

En vanlig, billig bil som man kostar på däck med lite högre profil tar sig också fram oväntat bra. Tänk Peugeot 406, Renault Megane 3 osv. Snorbilliga för att få förstår att de är bra bilar.
Citera
2026-09-12, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Lada niva
Nu föreslår du bil utan egen erfarenhet!
Niva har problem med det elektriska såsom tändningslås, kabelstammar, startmotor, generator, vindrutetorkaremotor - vidare med transmissionen där dammskydd över drivknutar inte håller så att drivaxelknutarna blir utan smörjmedel och går torra, växellådans kullager på utgående axeln har kort livslängd, packboxarna på fördelningslådan bristfälliga så att lådan kan bli tom på olja, differentialernas solhjul är av sintrat gods och kan lätt spricka, bakhjulsupphängningen verkar var tillverkad av överblivna dammsugarrör, tidiga motorer utan Bosch MultiJet är fruktanvärt svåra att få att fungera tillfredsställande, svetsningen, grundbehandlingen och lackeringen av karosserna är så amatörmässigt gjort att det är skrämmande att man över huvud taget får sälja en så dålig produkt.

Men Niva är väldigt lagom i formatet, och en väl fungerande Niva är mycket kompetent i skogen.
Idealisk för en ensam jägare eller fiskare med stor hund.
Max tillåten dragförmåga 1.490 kg(1.500 kg på äldre bilar).
Citera
2026-09-12, 16:21
Medlem
jugbandbluess avatar
han skriver ju uttryckligen ingen lada niva eller liknande. det är en klassiker men man kan få mer komfort för 50-70k nuförtiden och slippa det där skakandet och vibrerandet från kardan och sönderrostande kaross. både subaru forester och suzuki vitara är utmärkta tips i tråden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in