2026-09-12, 16:26
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag har för mig att Subaru forester brukar ha en markfrigång på 220 mm beroende på årsmodell osv.

För något halvår sedan kollade jag ganska mycket på markfrigång hos olika bilar på marknaden, av nyare bilar är Subaru outback marknadsledande, i alla fall om man bortser från vissa pickuper. Outback har en markfrigång på 215, eller kanske 225 mm

Så forester har ungefär samma markfrigång som outback, men den har också betydligt kortare hjulbas vilket är bra för framkomligheten.

Man kan billigt och enkelt höja en subaru med ett höjningskit som man monterar uppe på fjäderbenen, jag har höjt flera Subaru 25-30 mm, det är skitenkelt och blir mycket bra, så bra att jag vågar påstå att det inte finns någon nackdel att göra det. Kostar 1500-2000 och en kväll i garaget för en händig karl.

Subaru forester är inte en stenkrypande terrängbil lämplig för muddrace, utan en mycket kompetent bil för skogstjänstemän, jägare, fiskare och äventyrsfolk.
Citera
2026-09-12, 16:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
han skriver ju uttryckligen ingen lada niva eller liknande. det är en klassiker men man kan få mer komfort för 50-70k nuförtiden och slippa det där skakandet och vibrerandet från kardan och sönderrostande kaross. både subaru forester och suzuki vitara är utmärkta tips i tråden

Ja, exakt. Funderar även på om första generationens Tiguan skulle kunna vara något. Vet visserligen att tidiga TSI-motorer är skit (före 2015?), men annars?
Citera
2026-09-12, 16:30
Medlem
Riksreptilens avatar
Många bra förslag redan så jag slänger in en joker som duger om inte rejält stor lastförmåga är prioriterad.

Lexus NX 450 h
Det är inte bara hybrid i motorn utan även i 4x4
" E-Four: Systemet kallas E-Four och använder en separat elmotor som enbart driver bakhjulen vid behov.Ingen kardanaxel: Det finns ingen mekanisk koppling eller kardanaxel mellan fram- och bakaxeln.

Något mer lyxig än Dacia så kan bli dyrt om man inte kan tänka sig en med många mil.

Äldre modell (2012) som heter RX finns för 155 000 kr med 18 100 mil på mätaren.
https://www.blocket.se/20899246
Citera
2026-09-12, 16:31
Medlem
Aranjours avatar
Vill slå ett slag för Lada Niva som flera rekommenderat. Brukar alltid se någon sån på 4x4-träffar. Tar sig fram som en bergs-get och du behöver i regel bara en liten verktygsväska om nåt trasslar. Komforten är antagligen usel, men som skogsbil är den troligen fulländad.
Citera
2026-09-12, 16:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag har för mig att Subaru forester brukar ha en markfrigång på 220 mm beroende på årsmodell osv.

För något halvår sedan kollade jag ganska mycket på markfrigång hos olika bilar på marknaden, av nyare bilar är Subaru outback marknadsledande, i alla fall om man bortser från vissa pickuper. Outback har en markfrigång på 215, eller kanske 225 mm

Så forester har ungefär samma markfrigång som outback, men den har också betydligt kortare hjulbas vilket är bra för framkomligheten.

Man kan billigt och enkelt höja en subaru med ett höjningskit som man monterar uppe på fjäderbenen, jag har höjt flera Subaru 25-30 mm, det är skitenkelt och blir mycket bra, så bra att jag vågar påstå att det inte finns någon nackdel att göra det. Kostar 1500-2000 och en kväll i garaget för en händig karl.

Subaru forester är inte en stenkrypande terrängbil lämplig för muddrace, utan en mycket kompetent bil för skogstjänstemän, jägare, fiskare och äventyrsfolk.

Har också lurat på outback, men haft lite betänkligheter rörande markfrigången. Men kanske ingen stor skillnad mot en Forester?
Citera
2026-09-12, 16:38
Medlem
Toyota Landcruiser eller Range Rover (möjligen Landrover).
Senast redigerad av brakfesten009 2026-09-12 kl. 16:48.
Citera
2026-09-12, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Går och funderar på på man skulle köpt sig en "skogsbil".

Alltså en bil man kan köra på dåliga skogsvägar med djupa hjulspår, vattenpölar, stenar och rötter. Kan vara ris och grenar som sticker ut och drar mot lacken.

Krav är alltså hög markfrigång. Vill gärna att den ska vara stryktålig. Inte för dyr då den kan få sig lite törnar här och var.
Vill ändå att den ska vara hyggligt personbilslik, så knappast någon gammal Niva, eller Jeep Wrangler, Volvovalp eller liknande.

Tänker mig mer typ 10-25 år gammal SUV, eller typ crossovers. Handlar alltså om dåliga skogsvägar. Ingen avancerad terrängkörning.

Någon som har några tips? 4WD tror jag kan vara bra, inte minst vintertid.
Dodge 1500 RAM
Citera
2026-09-12, 16:49
Medlem
F.D.Rs avatar
Toyota hilux
Citera
2026-09-12, 16:49
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har också lurat på outback, men haft lite betänkligheter rörande markfrigången. Men kanske ingen stor skillnad mot en Forester?

Jag har en 2003 års forester och en 2006 års outback.

Jag vet faktiskt inte exakt vilken som har högst markfrigång, det känns som att det är forestern. Dessutom har forestern lite lägre utväxling, så den är bättre på krypkörning.

Outbacken är helt klart trevligare som allroundbil, forestern är stötig i fjädringen(det är väl outback också, men inte lika illa) och har ett förjävligt vindbrus vid landsvägsfart, men jag kör forestern när jag ska ut i skogen, utan tvekan.

Jag tycker mig se en tendens också att outback, eftersom det är en mer komplett familjebil, är mer populär och därmed har högre andrahandsvärde, alltså, ska man bara ut i skogen får man mycket mer bil för pengarna om man väljer forester.
Citera
2026-09-12, 17:01
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Subaru Forester, rimlig, stryktålig, super awd, men endå ganska normal.
Fel på Subaru Forester:
https://www.bildelarexpert.se/tips/vanliga-problem-med-subaru-forester-diesel-vad-du-behover-veta-4061/
Citera
2026-09-12, 17:05
Medlem
Starobrnos avatar
Citroën av årsmodell långt innan sekelskiftet är också en lösning, höjbar till två dm markfrigång om det behövs.
Citera
2026-09-12, 17:05
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Fel på Subaru Forester:
https://www.bildelarexpert.se/tips/vanliga-problem-med-subaru-forester-diesel-vad-du-behover-veta-4061/
Ja, ingen med lite koll köper väl Subaru med dieselmotor. Annars är dom mycket bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in