2026-09-12, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RGB-belysning
Det som Camilla inte fattat är att många kvinnor är tvingade att bära niqab. Bara för att hon inte är tvingad till det betyder det inte att andra inte är det. Sen att hon jämför det med furries visar återigen hur korkad hon är.

Vissa säger att vi har religionsfrihet, men jag anser att det här handlar om religionstvång när man är tvingad att klä sig som ett spöke.

Risken finns ju (som hon själv lite är inne på) att förtrycket förskjuts och gör att många kvinnor väljer eller tvingas till att ständigt stanna hemma.
Citera
2026-09-12, 13:48
Medlem
Hon kan åka tillbaka till sitt land och ha på sig spökdräkten där. Inga problem ju.

Och är hon svensk så är det bara ännu mer tragiskt och sorgligt. Finns en massa arabländer man kan migrera till
Senast redigerad av Martlet 2026-09-12 kl. 13:50.
Citera
2026-09-12, 13:49
Medlem
Håller med om att sverige är ett land i frihet samt att det ska förbli så.
Men vad signalerar niqab, inte är det väl frihet iaf?
Vad för positivt tillför det sverige.

Att förbjuda det, är inte det ett ganska bra sätt att galra ur personer som inte kommer komma in i samhället och därmed bidra till en positiv samhällsutveckling?
Sannerligen inte lätt att göra dessa galringar, så här har vi ett utmärkt tillfälle.

B][/b]
Citat:
Ursprungligen postat av aquaman1
SD:are och KD:are som inte kan acceptera att vi har religionsfrihet och klädesfrihet i Sverige? De får gärna flytta.
Citera
2026-09-12, 13:50
Medlem
Imnshos avatar
Hon ser fram mot ett liv där hon står vid spisen med 8 barn, medans den vattenpiprökande maken kommer att klaga över att bidragen minskat.
Citera
2026-09-12, 13:51
Medlem
Kan tillägga att personligen skiter jag fullständigt i vad folk har på sig. Men när det gör att de inte kan bidra till samhället, ja då har vi ett problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Henkamidage
Håller med om att sverige är ett land i frihet samt att det ska förbli så.
Men vad signalerar niqab, inte är det väl frihet iaf?
Vad för positivt tillför det sverige.

Att förbjuda det, är inte det ett ganska bra sätt att galra ur personer som inte kommer komma in i samhället och därmed bidra till en positiv samhällsutveckling?
Sannerligen inte lätt att göra dessa galringar, så här har vi ett utmärkt tillfälle.

B][/b]
Citera
2026-09-12, 13:55
Medlem
Jag tycker alla muslimer borde dra nån annanstans, men samtidigt skiter jag i vad de har för kläder.
Citera
2026-09-12, 14:01
Medlem
RGB-belysnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Risken finns ju (som hon själv lite är inne på) att förtrycket förskjuts och gör att många kvinnor väljer eller tvingas till att ständigt stanna hemma.
Det är säkert möjligt att det kan leda till sånt. Finns nog ingen universallösning på detta tyvärr. Oavsett om vi förbjuder det eller inte så kommer vi inte kunna påverka vad som sker inom hemmets väggar. Men om vi förbjuder det så sänder vi ändå ut en tydlig signal om att vi inte accepterar den typen av tvång i Sverige.

Sen skulle man kunna upprätta en kvinnojour som inriktar sig mot kvinnor som lever under religiöst tvång, som erbjuder dessa hjälp att hitta skyddat boende och liknande.
Citera
2026-09-12, 14:03
Medlem
Förbjud islam i Sverige. Om det inte passar så ut.
Citera
2026-09-12, 14:09
Medlem
Bajjamannen87s avatar
1) Hon nämner att hon har en pojkvän i Storbritannien. Jag antar att han heter Bran Smith? Att han inte alls påverkat henne?

2) Stackaren säger vidare: Jag önskar att jag fick jobba i niqab, men man måste tydligen se folk i ansiktet. Jag vet inte vad poängen är med det?

När man har sett hur arabiska och vissa andra muslimska män beter sig runt kvinnor så har jag en VISS förståelse för hur hon resonerar. De är i gemen lite kåtare än Anders Johansson. De har lite sämre impulskontroll än oss riktiga svenskar. Det ser vi ju också i antalet överfallsvåldtäkter, som ökade kraftigt efter den stora invandringsvågen.

Men i övrigt är jag både emot att Expressen skriver en sådan här artikel, som berättar historien om en kvinna där ingenting nämns om pojkvännen (pakistanier?) i Storbritannien och hur han tvingat henne till denna livsstil. Inget ifrågasättande om hur hon nu inte kan försörja sig, bara för att hon vill leva sitt liv likt en "furrie". Skillnaden på furrien är att denne tar av sig sina hobbykläder på arbetsplatsen.

Jag är också emot att Expressen lägger denna "nyhet" längst upp på sidan dagen före valet. Expressen lägger liksom inte upp en artikel högst upp på sidan om hur bra det går för Sverige just nu ekonomiskt, att brottsligheten har minskat och inga skjutningar på 1 år i Göteborg etc. Detta ären sorts valpåverkan att ta med en tjej som är svensk som VILL ha niqab. De är ytterst få de här individerna, och jag tycker reportern borde frågat lite mer om VILKA män det är hon vill undvika blickar ifrån. Är det Anders Johansson eller Muhammed Ahmed i Malmö?
Senast redigerad av Bajjamannen87 2026-09-12 kl. 14:13.
Citera
2026-09-12, 14:11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Vi har inte klädesfrihet, det råder maskeringsförbud vid rätt många tillfällen redan(tex lagen om Maskeringsförbud vid idrottsarrangemang, finns fler), men det finns ett undantag för tex Niqab. Ett undantag som bör tas bort.

När jag förnyade mitt nationella ID för ett tag sedan i GBG, så frågade jag tjejen (polis) om man får ha burka på sig eller turban.. Jo, det ska gå bra hon, här i Sverige, men i vissa länder kan ha problem. -Konstigt, det är ju EU..
Citera
2026-09-12, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.expressen.se/nyheter/politik/camilla-23-slass-for-sin-niqab-ebba-busch-ar-ute-och-cyklar/

All heder åt henne. Politiker skall inte diktera folks klädsel tycker jag. Vad tycker ni?

Korkskalle. Idiot.

Om hon är så intresserad av att bära niqab, så tycker jag att hon ska flytta till ett land där niqab är någonting normalt.

Hon kan väl flytta till ett land där hon får umgås med de här tjejerna?

https://static-cdn.toi-media.com/www/uploads/2014/10/000_Hkg10109760-e1506859911100-640x400.jpg
Citera
2026-09-12, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.expressen.se/nyheter/politik/camilla-23-slass-for-sin-niqab-ebba-busch-ar-ute-och-cyklar/

All heder åt henne. Politiker skall inte diktera folks klädsel tycker jag. Vad tycker ni?
Varför inte åka till ett land där sånt är kultur istället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in