2026-09-12, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Det är klart man får ha sin åsikt, men där vi är idag så menar jag att det börjar bli tjatigt att använda invandrarfrågan som ett slagträ. Jag har i ärlighetens namn ingen aning om huruvida det du beskriver förekommer eller inte, men att lägga sin röst på något som låter grundat i en konspirationsteori verkar heller inte helt sunt. Det enda som står klart är att det sår splittring i den svenska gemenskapen.

Fast det är inte så konstigt att svenskar vill kunna känna sig hemma och trygga i sitt land. Det är inte rasistiskt eller ondsint. Det är omänskligt att attackera människor pga detta. Sverige är ett litet land. Men visst är det lite märkligt att SD behåller så pass höga siffror i opinionen när de andra partierna har tagit efter deras politik i invandringsfrågan i stor utsträckning, då skulle man kunna tro att de skulle tappa efter det.
Citera
2026-09-12, 10:37
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det var en rätt kort lista ungefär lika lång som Sverigedemokraterna åstadkommer på ETT år.
Lägg till det till allt kring vår svage lätt korrupte statsminister.
Men ja det går att hitta såna här grejer på alla partier givetvis i mer eller mindre omfattning.

Whataboutism. Gör om, gör rätt
Citera
2026-09-12, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlmaTor3
Men det stämmer ju tyvärr.

I Sverige har vi i många år tagit emot flyktingar som flytt från högerregeringar och som därför aldrig vill närma sig Tidö-sidan. Alla sydamerikaner, t ex chilenarna som flydde från Pinochet och hans högerextrema parti, gör allt de kan för att mota bort högern. Det är inte konstigt, men de missuppfattar svensk höger tyvärr.

Så är det absolut. Och sen är det det faktumet att vänster och höger har haft olika stark dynamik mot varandra. I Sverige har en mild form av solidarisk resursfördelning samexisterat med en fri marknadsekonomi där alla har chans att bygga imperium plus vårat unika samhällsskydd. Frihetspoängen är näst högst i världen, 99/100. Det vore så osvenskt att hata bort det.

Pinochet och Franco skapade en annan vänster med tortyr övervakning och jävelskap mot befolkningen. Klart att den vänstern dom formats av gerillakrigare och människor som blivit torterade och mist familjemedlemmar är annorlunda än våran akedemivänster. Vänstern idag i Sverige ligger nog till höger om S modell 1986.

Mitt problem jag har med ytterpartiideologier och en del religioner är att dom har en gemensam nämnare. Orden är alltid en krigsherres narrativ. Jag känner lukten av krigsherrens tänk på en mil.

Det går inte att bilda en fungerande stat med 100 i frihetspoäng under en krigsherre
. Allt går mot landet ingebra. Så om du är Islamist SDare whatever. Är det bara ett utopiskt tillfredsställande ögonblick du vill ha eller förstår du också att din frihet begränsas radikalt om det blir enligt egna utopin? Det kommer drabba din familj 100%
Citera
2026-09-12, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grunch
Så är det absolut. Och sen är det det faktumet att vänster och höger har haft olika stark dynamik mot varandra. I Sverige har en mild form av solidarisk resursfördelning samexisterat med en fri marknadsekonomi där alla har chans att bygga imperium plus vårat unika samhällsskydd. Frihetspoängen är näst högst i världen, 99/100. Det vore så osvenskt att hata bort det.

Pinochet och Franco skapade en annan vänster med tortyr övervakning och jävelskap mot befolkningen. Klart att den vänstern dom formats av gerillakrigare och människor som blivit torterade och mist familjemedlemmar är annorlunda än våran akedemivänster. Vänstern idag i Sverige ligger nog till höger om S modell 1986.

Mitt problem jag har med ytterpartiideologier och en del religioner är att dom har en gemensam nämnare. Orden är alltid en krigsherres narrativ. Jag känner lukten av krigsherrens tänk på en mil.

Det går inte att bilda en fungerande stat med 100 i frihetspoäng under en krigsherre
. Allt går mot landet ingebra. Så om du är Islamist SDare whatever. Är det bara ett utopiskt tillfredsställande ögonblick du vill ha eller förstår du också att din frihet begränsas radikalt om det blir enligt egna utopin? Det kommer drabba din familj 100%

Går du vilse i ditt eget resonemang? Vem är krigsherre, förstår nada. Vem adresseras som du?
Citera
2026-09-12, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2

Simona är som en blandning mellan en tränad cirkusapa, en programledare för ett bebisprogram och en multi-level marketing-konsult. Säger helt knasiga saker.
klockrent
Citera
2026-09-12, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
De har gjort ett bra jobb med att minska skjutningarna.

I övrigt vill jag ha mer tillbaks för skatten jag betalar. Främst fungerande vård, det är helt jävla omöjligt att få kontakt med en vårdcentral. Mer backup från samhället i form av gamla högkostnadsskyddet samt rimlig A-kassa ifall man blir arbetslös. En hyra som inte skenar.

Jag kör inte bil så jag skiter i bensinpriset. Jag förstår att företagare och de som kör mycket bil tjänar på Tidö. Men vi är många som inte får ta del av deras sänkningar och bidrag men ändå betalat stora summor skatt genom åren, och de få gånger vi ber om hjälp (tex vårdbesök) så blir man avhyst.

Sen värderar jag även det fria samhället och ogillar Tidös ton mot medier och granskare, påminner om Trump som manipulerar sin befolkning.

Tack för svaret, uppskattar det. Själv tror jag nog att man får ställa in sig på att välfärdsstaten kommer att krympa i framtiden oavsett vilket partier som styr, ingen av partierna kan ju trolla. Det är nog bra om man ställer in sig på att den möjligheten finns åtminstone.
Citera
2026-09-12, 10:47
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Det är väl klart att flera åker kommunalt när man halverar tillfälligt priset. Tide har dock lånat till detta så det är därför sänkningen är tillfällig.

Lånat till? Från statsbudgeten, eventuellt kanske ett projekt i Botswana får vänta lite men det kanske det kan vara värt?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sl-tjanar-miljoner-efter-prissankningen
Citera
2026-09-12, 10:49
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Simona: "Jag kom till ett Sverige som hade höga förväntningar på mig och min familj"
Magdalena: "Simona tyckte det funkade bra när hon kom till Sverige, det var "Sossesverige" hon kom till"
Simona: "Ja! Mina föräldrar kom till ett kravlöst Sverige"

https://x.com/BarrioElfva/status/2098515272298569874

Simona är som en blandning mellan en tränad cirkusapa, en programledare för ett bebisprogram och en multi-level marketing-konsult. Säger helt knasiga saker.

Vad är då din analys av Magdalena?
Citera
2026-09-12, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jepp och det gäller såklart alla partier.

Men det är ett problem som aldrig går att lösa till 100% eftersom vem som helst kan bli politiker och tyvärr är det en hel del mongon som söker sig till politiken. De flesta blir utkastade när de upptäcks dock.

Håller med man måste vara lite udda, närmst psykopat för att palla tror jag. Problem går alltid att lösa men det går inte utrota, dom är till för att lösas på smidigaste möjliga sätt utan att det gör mer skada, men det har blivit pundigt i Sveriges politik speciellt när det gäller MP, V, och även S man vill försöka laga sönder saker och ting, alla ska vara välkomna och alla kan leva i fredlig samexistens bara jag får vara störst i sandlådan och knuffa ut dom andra som inte vill leka på mina villkor. Jag menar det funkar ju förfan inte alla vet detta.

Visst fan hade det varit underbart med fred på jorden, men ofattbart nog vill ju inte alla det men det lilla man kan försöka påverka på hemmaplan där det faktiskt har och ska vara frid och rättvisa göra allt man kan för att det ska bli så bra som möjligt för alla - som vill, annars kan man ju ta sina leksaker och gå till en annan lekplats där tyrannens lag gäller för man kan inte acceptera allt.

Nej det måste ske förändring. Ha en fin lördag allihop
Citera
2026-09-12, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Lånat till? Från statsbudgeten, eventuellt kanske ett projekt i Botswana får vänta lite men det kanske det kan vara värt?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sl-tjanar-miljoner-efter-prissankningen

Citat:
Finansiering: Satsningen har kritiserats av bland annat oppositionen och ekonomiska bedömare för att delvis finansieras genom lånade medel i ett läge med fokus på den ekonomiska politiken inför valet.

Ja?
Citera
2026-09-12, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlmaTor3
Går du vilse i ditt eget resonemang? Vem är krigsherre, förstår nada. Vem adresseras som du?
Du tog upp att vänstern från människor som levt under en sån som Pinochet missuppfattar högern i Sverige. Det är ju helt sant.

Jag tycker att man ska förstå helheten, makrot, och vart det barkar. Så nej jag är inte vilse. Hotet från krigsherren är i högsta grad reellt. Inom Islam t ex där krigsherrar pratar i guds namn. Men det är människor med maktbegär. Det där är en farlig utveckling och ytterpartierna har samma narrativ.
Citera
2026-09-12, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grunch
Vänta lite. Vi kan ta upp det. Speciellt den delen när ryska Nordstream får in gasförsäljning till Sverige. Det hände nästan direkt efter att Tidö tog över. ANTI-MPkänslorna var starka.

Hir gick det till?

Verkligen svårt för dig att svara på en fråga märker jag, lättare att undvika när man vet man har fel.

Har elen blivit 600% dyrare under denna mandatperiod eller inte?

Kan du svara JA eller NEJ ? eller det är för svårt

och Sverige använder inte gas från ryska Nordstream din jävla nolla. du har fel i alla påståenden . sorgliga jävla människa
Senast redigerad av 13stryket 2026-09-12 kl. 10:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in