Citat:
Ursprungligen postat av
Knotknet
Det handlar inte om åsikt. Forskning visar entydigt att modersmålsundervisning stärker barns förmåga i svenska och andra ämnen. Varför vill du förstöra Sverige?
Jag har också haft den åsikten, baserat på "forskning", men efter att ha jobbat 30 år på arbetsplatser med företrädesvis invandrare som kollegor har jag börjat svänga i den frågan gällande barn som är födda här. Baserat på vad mina kollegor har för åsikt, de som har barn som de satt i modersmålsundervisning.
Bland annat för att svenska tycks bli
tredjespråk barnen exponeras för sitt hemlands språk i hemmet (såklart) och bland kompisar (de bor ju segregerat), i andra hand ser de engelska tiktoks och
svenska - det hör man bara från lärarna eller från andra skolkamrater som pratar bruten svenska. Hade nu senast en turkisk kollega (egentligen kurd, men, turk på papper) som hög talade om att hans barn skulle lära sig svenska i första hand och att hans barn självklart skulle göra värnplikten, han ville inte alls att hans barn skulle läsa hemspråk i skolan.
Det är en komplex fråga. Men visst, vill man fortsätta med tonårsutvisningar är det ju praktiskt om barnen lär sig "modersmålet" innan de skickas "hem".
(Dadgostar)
Citat:
Ursprungligen postat av
BombaySaphire
Hennes pappa var mycket angelägen att de skulle komma in i samhället, göra rätt för sig och försöka bli försvenskade. Inga krav ställdes på dem från samhället. Det var nog det hon syftade på.
Tror vi gått över tipping point vad gäller integration i många områden, och integrationen har på senare år motverkats av ny teknik.
Känner många som invandrade, eller är andra gen, som kom på 70- och 80-talet. De bryter INTE, och de talar bra svenska. De hade svenska skolkamrater i klassen, i bostadsområdet, svenska lärare. De såg på svensk TV (fanns inget annat), läste svenska tidningar (nästan alla läste tidningar förr, morgon- eller kvällstidning). Tror tusan det inte behövdes så mycket krav från samhället då, de flesta blev tämligen assimilerade utan större problem - i synnerhet barnen.
Idag bor många helt segregerat. Har arbetskamrater födda i Sverige som talar bruten svenska trots att de är 30+ år, och som inte haft en svensk kamrat förrän på gymnasiet. Hur ska man kunna bli integrerad med sådan extremt galen boendesegregation? Ja, man kan ta "eget ansvar"; men det är inte lätt som barn.