2026-09-11, 23:32
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Vi lever i en demokrati, inte teknokrati. Sorry to tell ya.
Jag noterar att du är för korkad för att svara på en fråga.
Citera
2026-09-11, 23:32
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Det handlar inte om åsikt. Forskning visar entydigt att modersmålsundervisning stärker barns förmåga i svenska och andra ämnen. Varför vill du förstöra Sverige?

De ska lära sig svenska i första hand. Kan de inte lära sig modersmålet hemma?
Citera
2026-09-11, 23:35
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Vad va Mohamssons rant om att det inte va sossarnas Sverige hon kom till som barn utan allt hon har är tack vare hennes pappa?
Med den logiken behövs inte politik alls ?
Bara för familjefäder att fostra och ta hand om sin unge?

Hennes pappa var mycket angelägen att de skulle komma in i samhället, göra rätt för sig och försöka bli försvenskade. Inga krav ställdes på dem från samhället. Det var nog det hon syftade på.
Citera
Medlem
sk33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Det handlar inte om åsikt. Forskning visar entydigt att modersmålsundervisning stärker barns förmåga i svenska och andra ämnen. Varför vill du förstöra Sverige?

Jag har också haft den åsikten, baserat på "forskning", men efter att ha jobbat 30 år på arbetsplatser med företrädesvis invandrare som kollegor har jag börjat svänga i den frågan gällande barn som är födda här. Baserat på vad mina kollegor har för åsikt, de som har barn som de satt i modersmålsundervisning.

Bland annat för att svenska tycks bli tredjespråk barnen exponeras för sitt hemlands språk i hemmet (såklart) och bland kompisar (de bor ju segregerat), i andra hand ser de engelska tiktoks och svenska - det hör man bara från lärarna eller från andra skolkamrater som pratar bruten svenska. Hade nu senast en turkisk kollega (egentligen kurd, men, turk på papper) som hög talade om att hans barn skulle lära sig svenska i första hand och att hans barn självklart skulle göra värnplikten, han ville inte alls att hans barn skulle läsa hemspråk i skolan.

Det är en komplex fråga. Men visst, vill man fortsätta med tonårsutvisningar är det ju praktiskt om barnen lär sig "modersmålet" innan de skickas "hem".

(Dadgostar)
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Hennes pappa var mycket angelägen att de skulle komma in i samhället, göra rätt för sig och försöka bli försvenskade. Inga krav ställdes på dem från samhället. Det var nog det hon syftade på.

Tror vi gått över tipping point vad gäller integration i många områden, och integrationen har på senare år motverkats av ny teknik.

Känner många som invandrade, eller är andra gen, som kom på 70- och 80-talet. De bryter INTE, och de talar bra svenska. De hade svenska skolkamrater i klassen, i bostadsområdet, svenska lärare. De såg på svensk TV (fanns inget annat), läste svenska tidningar (nästan alla läste tidningar förr, morgon- eller kvällstidning). Tror tusan det inte behövdes så mycket krav från samhället då, de flesta blev tämligen assimilerade utan större problem - i synnerhet barnen.

Idag bor många helt segregerat. Har arbetskamrater födda i Sverige som talar bruten svenska trots att de är 30+ år, och som inte haft en svensk kamrat förrän på gymnasiet. Hur ska man kunna bli integrerad med sådan extremt galen boendesegregation? Ja, man kan ta "eget ansvar"; men det är inte lätt som barn.
Senast redigerad av sk33 2026-09-11 kl. 23:40.
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Du borde ha lyssnat på Amanda Lind, hon vet helt tydligt vad som gäller.

Det enda som behövs är att Sverige följer den bindande EU-lagstiftning man varit med och godkänt, flera gånger om. Också under Tidö.

De EGNA utsläppen ska minskas med 55% till 2030, 90% till 2040 och 100% till 2050.

Thats it. Glöm resten av världen. Det spelar ingen roll hur stora utsläppen är, det räknas i procent. Och det gäller bara och enbart Sverige och de svenska utsläppen, andra länder får ta hand om sina egna.

Ha ha ja skön parodi där.

100% är intressant Ska man utrota människorna då? För så länge det finns människor som lever så kommer de att påverka miljon och klimatet. Vi kanske har en AI som tagit över och utrotat mänskligheten vid den tidpunkten men även en AI kommer att påverka miljon och klimatet. Det är ju så att allt som lever eller har någon form av kemisk process släpper ut något.
Citera
2026-09-11, 23:36
Medlem
Simona: "Jag kom till ett Sverige som hade höga förväntningar på mig och min familj"
Magdalena: "Simona tyckte det funkade bra när hon kom till Sverige, det var "Sossesverige" hon kom till"
Simona: "Ja! Mina föräldrar kom till ett kravlöst Sverige"

https://x.com/BarrioElfva/status/2098515272298569874

Simona är som en blandning mellan en tränad cirkusapa, en programledare för ett bebisprogram och en multi-level marketing-konsult. Säger helt knasiga saker.
Citera
2026-09-11, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shogunktm
MP har bra poäng att vi ska bort från beroende av oljeländerna. Rimligt då vi inte har egen oljeproduktion. Men deras väg dit är tyvärr inte rätt. De går inte maxa bensinpriset så snabbt. Göra kärnkraft olönsam. Tro att vind och solkraft löser energikrisen. Bränna svenska folkets pengar på northvolt. Jösses

Kärnkraften har aldrig varit lönsam i sig. Såklart är det jättedyrt att bygga stora kraftverk, både vattenkraft och kärnkraft. Det var staten som bekostade detta, sen var elen jättebillig. Folk värmde upp villor i Norrland med direktverkande el på vintern när det var -40. Rena slöseriet. Det vore otänkbart nere på kontinenten där el alltid varit en bristvara. De använder inte ens el (eller fjärrvärme = vattenburen värme) till uppvärmning utan gas.

Vinsten kommer i nästa led. Hög tillgång och billig el gav folk bättre levnadsstandard, vilket ger bättre folkhälsa och ökad livslängd, Belysning, värme, elspis, tvättmaskin, diskmaskin, osv. Det gav bättre infrastruktur. Första stora kraftverket i norra Norrland byggdes för att elektrifiera Malmbanan. Mycket el banade väg för all elintensiv industri, som stålindustri och pappersbruk, biltillverkning. Det i sin tur bygger välstånd. Sverige har än idag mycket högre elförbrukning per capita än jämförbara länder i Västeuropa, mycket pga all elintensiv industri. Att elproduktionen i sig själv ska vara lönsam t ex att man bara kan bygga kraftverk om något privat bolag kan tjäna pengar på det, det är nog dödfött.
Citera
2026-09-11, 23:37
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Fast jag har hört att Amanda "gökboet" Lind har sagt att om vi höjer bränslepriserna med 6 kr/l så kommer Sverige får kallare somrar och färre skogsbränder? Menar du att kärringen ljuger!?
Ja jag menar att hon isf ljuger
Jag tycker förvisso kanske inte att vi behöver ha så låga priser som nu. Men faktum är att det fossila åkandet är i pricip oförändrat. Dvs man kör inte bilen mer bara för att det är billigt. Därmed så gör man inga miljömässiga vinster av att ha ett högt pris. Det driver bara inflation. Högersidan har rätt om detta. Det är fakta. Sen kan det vara svårt att acceptera sanninngen
Citera
2026-09-11, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Poängen va att vi hade ett samhälle att komma in i det fanns en fungerande välfärd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Simona: "Jag kom till ett Sverige som hade höga förväntningar på mig och min familj"
Magdalena: "Simona tyckte det funkade bra när hon kom till Sverige, det var "Sossesverige" hon kom till"
Simona: "Ja! Mina föräldrar kom till ett kravlöst Sverige"

https://x.com/BarrioElfva/status/2098515272298569874

Simona är som en blandning mellan en tränad cirkusapa, en programledare för ett bebisprogram och en multi-level marketing-konsult. Säger helt knasiga saker.

Precis - och så blev hon arg på Magdalena. Hon kom tydligen inte ihåg vad hon själv just sagt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Det har du rätt i. Glömde honom. Menade mer mellan högra och vänstra sidan. Kanske bl a därför vänstern är så sura, de tycker det är oförlåtligt att M började samarbeta med SD. De gillar väl inte att politiker behöver förhålla sig till valresultatet.
Jo, mellan vänster och höger är det värre. Vet inte hur stora skillnaderna är dock, eller om det är mest gapande.

Antagligen, det är en närmast religiös åsikt också att sverige ska vara världsbäst på att ta emot migranter, ha jättehögt bistånd, späka oss själva för att sänka usläppen lite till osv. Går man emot det är man en kättare. Men man måste ju leva i verkligheten, de verkar redan glömt bort (om de ens tog un det?) hur kommunerna hade det efter 2015, och fortfarande tampas med en lång tid framöver. valresultatet behöver man som du säger också förhålla sig till.
Citera
2026-09-11, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Problemet är nog såna som du, som är dumma nog att äta den färdigtuggade bullshit som nån producerat enkom med tanke på såna som dig.

Men hej, du platsar solklart i Jimmies lag. Han är på precis samma nivå när det gäller klimatförändringen...
Oerhörda argument du kommer med. Wow.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in