Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
En del vittnen är inne på att GM var snabb och spänstig.
Enligt EE och LJ sprang GM framåtlutat. Det låter som en sprinter.
Vad gäller övriga vittnen som bara såg GM under några få sekunder:
Mörker och skuggor kan ge en konstig bild av hur en person rör sig.
Och en del vittnen är inne på att gärningsmannen inte var varken snabb eller spänstig.
Jeppsson uppger även att det gick tungt för personen han såg, något som knappast utgör ett drag av en sprinter.
Enoksson befann sig på andra sidan Sveavägen vid Monte Carlo och såg inte gärningsmannen under särskilt lång tid:
"
Vad jag uppfattade så var det en man som var under medellängd, men han sprang lite krokigt eller lite böjd framåt. Det är svårt att uppskatta hans längd. Som jag uppfattade så var han under medellängd och ganska klent byggd, eller ganska smärt i alla fall. Han rörde sig smidigt.. Jag fick uppfattningen att det var en ganska ung ... och..."
Inte direkt en klockren beskrivning av en sprinter, det räcker inte med smidig och "lite krokigt eller lite böjd framåt". Och som nämnts är det en kortvarig observation gjord på långt avstånd.
De närmaste vittnen som såg gärningsmannen under längst tid ger ingen entydig bild av ett rörelsemönster, tvärtom så är uppgifterna motstridiga. Johansson, som såg gärningsmannen ända fram till trappan, beskriver definitivt ingen sprinter. Svensson å sin sida beskriver att personen rörde sig smidigt.
Sammantaget saknas det underlag att hävda att mördaren var en sprinter, oavsett vittnens observationsläge och hur länge de såg gärningsmannen.
Citat:
Vad gäller övriga vittnen som bara såg GM under några få sekunder:
Mörker och skuggor kan ge en konstig bild av hur en person rör sig.
Jaha? Dit hör definitivt Enoksson som det hänvisats till:
"
Han försvann då ur mitt synfält ganska så snabbt.
Jag såg honom kanske ta tre steg eller någonting, tre, fyra steg högst. Sen var han försvunnen in i gränden där, och där, både det att det skymmer sikten och det är bra mycket mörkare där inne."
Och:
"
Nej då står vi fortfarande kvar uppe vid Monte Carlo.
På hur långt avstånd är ni då?
Det är snett över gatan, kanske 75-meters avstånd eller någonting, 60, 70, 80 meter någonting."
Enoksson saknar dessvärre förutsättningarna för att understödja tesen om gärningsmannen som sprinter.
Vilka som såg gärningsmannen under längst tid och på närmast avstånd är välkänt, utifrån deras utsagor existerar heller ingen gärningsman av sprintertyp.