2026-09-12, 01:18
Medlem
Hirdmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fonder89
Någon som följt fallet och kan sammanfatta hur det ligger till idag?
Kolla trådstarten.
Citera
2026-09-12, 01:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Tack för att du förklarade hur NI resonerar.

Men är det inte väldigt många antaganden du lägger ovanpå uttrycket ”i ett svep”?

Att släpspåret är sammanhängande kan jag köpa. Men hur visar det att JJ visste att Tor låg där?

Hur visar en redan öppen dörr att just JJ tidigare kommit ut ur ladan och slagit Gerd? Dörren kan väl ha varit öppen av en mängd olika orsaker.

Hur man dessutom kan dra slutsatsen att personen inte känt panik, ångest eller äckel utifrån ett släpspår övergår mitt förstånd.
Men visst, det finns tydligen de som kan göra ganska långtgående psykologiska bedömningar på mycket begränsat underlag, ibland tydligen till och med från ett fotografi.

Det kanske mest intressanta är Tor.
Barbro hittade Gerd och larmade kl. 14.25 utan att upptäcka Tor. Tor var övertäckt och hittades först senare på eftermiddagen av kriminaltekniker.

Om Barbro kunde befinna sig där och hitta Gerd utan att upptäcka Tor, på vilken grund kan man då dra slutsatsen att JJ måste ha vetat att Tor låg där bara för att han släpade Gerd dit?

För mig visar ”i ett svep” framför allt att släpningen skett utan något påvisbart längre stopp.

Resten av det du räknar upp är möjliga förklaringar till fyndet men knappast något som själva släpspåret bevisar.
Du ser ju på det kontinuerliga blodspåret att JJ släpat in Gärd i ladan gående baklänges och sedan gjort en liten sväng höger (vänster i bild) och sedan vänster in i vedboden (FUP s.815). Jag påstår att detta bara är förenligt med en person som redan från början vet att han skall hela vägen in till verkstaden där också Tor ligger.

En person som aldrig varit i ladan hade rimligen dragit Gärd in i ladan, sedan stannat upp för att välja höger bakåt (vedboden), vänster bakåt (verkstaden) eller lämna Gärd i ”hallen”. Detta har alltså inte skett.
Senast redigerad av farbror_barbro 2026-09-12 kl. 01:53.
Citera
2026-09-12, 07:32
Medlem
Crime-boy2s avatar
Var kan man lyssna på rättegången? Finns den utlagd?
Citera
2026-09-12, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Var kan man lyssna på rättegången? Finns den utlagd?

När jag lyssnade så var vissa delar utlagda, men man måste vara betalande medlem om man ska lyssna på hela. Svenska rättegångar på Youtube. Vet inte om någon lagt ut hela så man kan lyssna utan prenumeration.
Citera
2026-09-12, 10:04
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Du ser ju på det kontinuerliga blodspåret att JJ släpat in Gärd i ladan gående baklänges och sedan gjort en liten sväng höger (vänster i bild) och sedan vänster in i vedboden (FUP s.815). Jag påstår att detta bara är förenligt med en person som redan från början vet att han skall hela vägen in till verkstaden där också Tor ligger.

En person som aldrig varit i ladan hade rimligen dragit Gärd in i ladan, sedan stannat upp för att välja höger bakåt (vedboden), vänster bakåt (verkstaden) eller lämna Gärd i ”hallen”. Detta har alltså inte skett.
helt enig med dig, och det finns egentligen inget som tyder flera gärningsmän som många här i tråden snöat in på.
Citera
2026-09-12, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Helt klart vet den person som släpar Gerd var Tor ligger mördad.
Citera
2026-09-12, 10:29
Medlem
ursprungligens avatar
Jag hoppas HR konstaterar att JJ dragit in Gerd i ladan medan hon levde men var dödligt skadad. JJ har därför varit inblandad i mordet och likgiltig för om Gerd skulle överleva eller inte.

Det borde för mig räcka för att döma JJ för medhjälp till mord på åtminstone Gerd. Det är en slutsats som även HR borde kunna dra.
Citera
2026-09-12, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Det jag ville visa med den domen är man kan dömas fast det finns tvivel, det är inte helt uteslutet det skett på något annat sätt än va åklagaren påstår, finns det orimliga tvivel som inte är sannolika så döms man ändå.

Men vi leker med tanken det finns flera gm i det här fallet, vilket några få snöat in sig på, kan inte jj dömas för mord i samförstånd med dem då eftersom han främjat morden till den grad de inte kunnat urföras som de gjort utan hans medverkan
Fast ”några få som snöat in sig på” får du nog ta med tingsrätten. 😉

Det är inte jag eller några andra i tråden som för in möjligheten till ytterligare gärningsman. TR skriver själv att bevisningen inte ger något entydigt svar på om JJ ensam dödat Gerd och Tor eller om han gjort det tillsammans med någon annan.

TR skriver dessutom att JJ kan ha ”styrkt en eventuell annan gärningsman i dennes uppsåt”.

Så jag påstår inte att det fanns flera gärningsmän. Jag konstaterar bara att TR själv inte kan avgöra den frågan.

Och när du sedan skriver att JJ främjat morden ”till den grad de inte kunnat utföras som de gjort utan hans medverkan” går du faktiskt längre än TR.

TR skriver uttryckligen att det inte är klarlagt att JJ varit aktiv i brottens utförande på ett sådant sätt att han kan anses vara gärningsman. Det är just därför han inte döms för mord.

Så varifrån kommer slutsatsen att morden inte hade kunnat utföras som de gjorde utan JJ,s medverkan, när inte ens TR anser sig kunna fastställa hans roll i själva utförandet?
Citera
2026-09-12, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag hoppas HR konstaterar att JJ dragit in Gerd i ladan medan hon levde men var dödligt skadad. JJ har därför varit inblandad i mordet och likgiltig för om Gerd skulle överleva eller inte.

Det borde för mig räcka för att döma JJ för medhjälp till mord på åtminstone Gerd. Det är en slutsats som även HR borde kunna dra.

Jag tycker också likgiltigheten är förbluffande. En människa som kanske behöver hjälp. Att inte komma på tanken att se efter om hon lever, inte larma ens efteråt. Hur tänker man?
Citera
2026-09-12, 11:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Jag tycker också likgiltigheten är förbluffande. En människa som kanske behöver hjälp. Att inte komma på tanken att se efter om hon lever, inte larma ens efteråt. Hur tänker man?
JJs historia är bara en lögn och efterhandskonstruktion. JJ är mördaren.

Jag hoppas att även HR landar i den slutsatsen, även om de av juridiska skäl bara kan döma honom för medhjälp.
Citera
2026-09-12, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
JJs historia är bara en lögn och efterhandskonstruktion. JJ är mördaren.

Jag hoppas att även HR landar i den slutsatsen, även om de av juridiska skäl bara kan döma honom för medhjälp.

Problemet med att döma honom för medhjälp är att tingsrätten säger i domen att det inte kan bevisas att flera personer faktiskt var inblandade, vilket är ett grundläggande rekvisit enligt lagen för att ens kunna döma för medhjälp överhuvudtaget. De säger endast att detta inte kan uteslutas, ingen av scenariorna är alltså bevisade.

Jag tror dock att han kan anses som gärningsman om det anses bevisat att han hanterat hennes kropp när hon levde. Gällande Tor kan det dock bli komplicerat på grund av bristen på spår, så han kanske blir friad för mordet på honom och kommer undan med 10 års fängelse enligt dåvarande lagstiftning och rättspraxis.
Citera
2026-09-12, 11:53
Medlem
Blev gerd våldtagen .har för mig att jag läste det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här