Citat:
Ursprungligen postat av
Inspirit81
Det jag ville visa med den domen är man kan dömas fast det finns tvivel, det är inte helt uteslutet det skett på något annat sätt än va åklagaren påstår, finns det orimliga tvivel som inte är sannolika så döms man ändå.
Men vi leker med tanken det finns flera gm i det här fallet, vilket några få snöat in sig på, kan inte jj dömas för mord i samförstånd med dem då eftersom han främjat morden till den grad de inte kunnat urföras som de gjort utan hans medverkan
Fast ”några få som snöat in sig på” får du nog ta med tingsrätten. 😉
Det är inte jag eller några andra i tråden som för in möjligheten till ytterligare gärningsman. TR skriver själv att bevisningen inte ger något entydigt svar på om JJ ensam dödat Gerd och Tor eller om han gjort det tillsammans med någon annan.
TR skriver dessutom att JJ kan ha ”styrkt en eventuell annan gärningsman i dennes uppsåt”.
Så jag påstår inte att det fanns flera gärningsmän. Jag konstaterar bara att TR själv inte kan avgöra den frågan.
Och när du sedan skriver att JJ främjat morden ”till den grad de inte kunnat utföras som de gjort utan hans medverkan” går du faktiskt längre än TR.
TR skriver uttryckligen att det inte är klarlagt att JJ varit aktiv i brottens utförande på ett sådant sätt att han kan anses vara gärningsman. Det är just därför han inte döms för mord.
Så varifrån kommer slutsatsen att morden inte hade kunnat utföras som de gjorde utan JJ,s medverkan, när inte ens TR anser sig kunna fastställa hans roll i själva utförandet?