2026-09-12, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Hur?

S+MP+V får inte mer än SD+M+KD+L. Inte heller S+MP+C. Även om L skulle hamna under 4% är det ju liten fördel blågula.

Det är ju ingen vinst. Jag är inställd på nyval.
Vet inte. Om oppositionen får majoritet tror jag nog att samtliga röda linjer faller.

Men jag är alltid inställd på det värsta. Magdas senaste inlägg på Instagram har över 50k gillningar. Fucking hell.
Citera
2026-09-12, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Men en smart ulv, som nog inte alls betedde sig som ett får.

Jag har aldrig ens tänkt att rösta på V, men Sjöstedt respekterar jag i alla fall.

En jävel helt utan ryggrad.
Citera
2026-09-12, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Absolut det är ju därför jag skrev att jag inte höll med honom men han var duktig på att argumentera

Hade politik varit varit hockey hade han haft matchstraff
Senast redigerad av Proliferate 2026-09-12 kl. 01:20.
Citera
2026-09-12, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Lägger gärna pengar på ekologisk mat och handlar bara kött från den lokala slaktaren, bakar eget bröd osv så matpriserna har inte påverkat mig nämnvärt faktiskt Det som stuckit iväg mest senaste åren är ju helt klart hyran.

På tal om IQ-test så bör alla röstberättigade vid det här laget förstått att bensinpriset kommer höjas i höst oavsett regering pga EU:s klimatavtal.
Fast alla är ju inte som du, utan handlar mat, kläder, andra varor. När bensinpriset ökar så drar priserna iväg=inflation. Riksbanken höjer då räntan för att bromsa upp = höjda räntekostnader. För att kompensera ska bidragen ökas = höjda skatter. Konsumtionen dämpas när folk får mindre i plånboken. Tillväxten stannar av, företagen kickar folk. Fler behöver bidrag, ännu högre skatter.

Summa summarum, skitbra idé att höja bränslet.

Vi får se om det blir ett tredje undantag eller inte. Hur som, Tidö kommer i så fall motsträvigt att gå med på EUs regler och kommer ligga på miniminivå och antagligen ta en del böter. Med MP kommer man frivilligt höja priserna på bränsle så att man blir bäst i klassen och låta folket ta smällen.
Citera
2026-09-12, 01:20
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
OK. Jag ser vad du skriver men uppenbarligen tror Åkesson att han kan ändra på det bara genom att säga det i en valdebatt och därigenom visar han att han saknar all form av statsmannamässighet.

En sådan man skall inte representera Sverige i några sammanhang.

Det är ju uppenbart att han inte fått med sig nån annan i Tidölaget på detta. Kanske stod de bara där och skämdes när han sa det.
Vad ska han göra då? Lämna debatten och utvisa alla muslimer på egen hand utan stöd av regeringen (alltså omöjligt om han inte i hemlighet är typ Hulken) och förstöra hela sitt parti?
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Ditt inlägg väcker frågor. Enligt ditt resonemang skulle bara urfolket få rösta, dvs samerna. Vad är etniska svenskar för dig? 5, 10, 15 generationer? När blir man svensk enligt dig? Du är fostrad i ett land med religionsfrihet, men ändå verkar du göra skillnad på religioner. Är det svenskt? Är en första generationens jude mer svensk än en tredje generationens muslim?
Det skrev jag inte. Läs om. Nämnde inte ens nåt om etniska svenskar? Varför lägga ord i min mun ? Märkligt. Jag skrev ju tydligt att man inte borde göra det men OM alla muslimer skulle ut ur Sverige så skulle blågula redan ha vunnit. Alltså är Jimmies resonemang bara ren fakta.

Ja det är svenskt att göra skillnad på religioner. Svensk kultur är inspirerad (infiltrerad kan man till och med säga) av kristendom. Jag är inte ens kristen men så är det.
Senast redigerad av Tearsinrain 2026-09-12 kl. 01:25.
Citera
2026-09-12, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Du vill ha en massa saker som din sida (tillsammans med Reinfeldt) omöjliggjort. Det finns ingen ekonomisk logik. Vem ska betala kalaset? Säg inte ”de rikaste”. Skatta de rika tills det inte finns några rika, sen då?

Medier har väl all rätt att bli motsagda. Framförallt då ett ofantligt stort antal blir journalister av ideologiska skäl.

Jag vill som du. De svaga och de behövande ska få den hjälp som behövs. Man ska kunna leva ett drägligt liv i ett rikt land som Sverige även om man inte kan arbeta. Är man sjuk ska man få vård. Tror alla partier är eniga om detta. Det är vägen dit som är kruxet och vänstersidan har inte politik som gör det möjligt. Det vet de, och därför tjatas det känslomässiga argumentet istället för faktiska idéer.

Bara för att en sida låter bra, betyder inte att de är bra.

För att bekosta det som de svagare behöver krävs de att de starkare betalar något mer. Det är ren logik. Det är också solidariskt, eftersom någon gång kan den som är stark också bli svag. Idag är inte situationen dräglig för de individer som av olika skäl har en låg inkomst. Tidös politik har dragit ner på ersättningen för de som inte kan arbeta, eller inte lyckas skaffa ett arbete. Människan är just en känslovarelse, oavsett om många Z gen kanske tror att barn blir gjorda genom att scrolla på TikTok.
Citera
2026-09-12, 01:28
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvettigArab
Han är väl från Dalarna. Måste va Tobias Baudin han menar

Okej, men tänkte mest på grisliknelsen...
Citera
2026-09-12, 01:39
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Skolan, Magdalena: "Det är klart att detta PISA-resultat är en katastrof för en kunskapsnation som Sverige".

OK Magda, kan en somalie från Mogadishu, eller Somalias landsbygd bara smälta in så där, i Sverige som kunskapsnation?
Har du svängt i frågan? Det finns inlägg här på forumet där du hyllar Sveriges somalier. Då var denna folkgrupp inget problem alls enligt dig.

För övrigt heter det en somalier.
Citera
2026-09-12, 01:45
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Problemet är nog såna som du, som är dumma nog att äta den färdigtuggade bullshit som nån producerat enkom med tanke på såna som dig.

Men hej, du platsar solklart i Jimmies lag. Han är på precis samma nivå när det gäller klimatförändringen...

Du kör på med ad hominem-argument. Det märks att det är en taktik du jobbat på länge. Men hur vore det om du diskuterar sakfrågor istället?
Jättekonstigt att när du blir presenterad fakta så kan du inte bygga ditt svar på den.
Citera
2026-09-12, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Du vill ha en massa saker som din sida (tillsammans med Reinfeldt) omöjliggjort. Det finns ingen ekonomisk logik. Vem ska betala kalaset? Säg inte ”de rikaste”. Skatta de rika tills det inte finns några rika, sen då?

Medier har väl all rätt att bli motsagda. Framförallt då ett ofantligt stort antal blir journalister av ideologiska skäl.

Jag vill som du. De svaga och de behövande ska få den hjälp som behövs. Man ska kunna leva ett drägligt liv i ett rikt land som Sverige även om man inte kan arbeta. Är man sjuk ska man få vård. Tror alla partier är eniga om detta. Det är vägen dit som är kruxet och vänstersidan har inte politik som gör det möjligt. Det vet de, och därför tjatas det känslomässiga argumentet istället för faktiska idéer.

Bara för att en sida låter bra, betyder inte att de är bra.
Vi har fler rika än någonsin i Sverige och de växer i stadig takt så vi behöver nog inte oroa oss över att de försvinner, det finns gott om dem. Och ja, de får gärna betala skatt precis som alla andra.

Förr hade vi inte i närheten av så många rika men ändå fungerade många samhällsfunktioner. Hade t.o.m. husläkare och fungerande järnväg. Samt en socialdemokratiskt ledd regering. Omöjligt? Nä.

Citat:
Studien visar att antalet miljardärer gått från 50 till över 500 personer mellan åren 1999 och 2020. Deras förmögenheter har vuxit snabbt, framför allt genom företagsägande.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/svenskarna-tre-ganger-rikare-pa-20-ar-miljardarerna-drar-ifran
Citera
2026-09-12, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
För att inte nämna hur ofta Åkesson vill prata om invandringen som en belastning för Sverige. Att han nämnde att Sveriges muslimer blir tungan på vågen om de rödgröna vinner är ju SD i ett nötskal. Antagligen vill han inte att svenska medborgare som är muslimer ska få ha rösträtt alls. Riktigt svenskt att slänga 70-års religionsfrihet genom fönstret.

Hur många medborgarskap har beviljats säg de senaste 10 åren, till människor som ofta inte bott här i mer än några år, som inte har sin primära lojalitet mot Sverige och som kanske inte ens vill Sveriges bästa? Det är hundratusentals. Var femte invånare i Sverige är utlandsfödd. Jag säger inte att människor som bor här inte ska få rösta, men det kan inte vara förbjudet att prata om sakförhållanden och demografi. Jag får inte rösta i några andra länder, får du? Det måste man ju förstå att om man ger ett enormt stort antal människor (i förhållande till vår egen folkmängd) från andra länder rätt att rösta i svenska val, då har man ju också påverkat vem och vilka intressen som har rätt att bestämma över valutgången.

Att dela ut medborgarskap ungefär lika lättvindigt som gratisreklam, det om något kan väl ses som otillbörlig påverkan av valutgången? Det är det att insatserna är så olika. Det är skillnad på att bara ha ett land, eller att ha dubbla medborgarskap med ett hemland och Sverige som ett slags bonus fullt av möjligheter.
Citera
2026-09-12, 01:47
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proliferate
Hade politik varit varit hockey hade han haft matchstraff

Och domarna dömmer med sina rödgröna ögon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto