2026-09-11, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores

Jaha, försvann trollen plötsligt? Föga förvånande. De har bara blivit mer och mer motbevisade för varje fakta som framkommit i ärendet.

Det är mycket tragiskt med två döda och alldeles särskilt ett litet oskyldigt barn vars föräldrar inte ens såg till att hon hade flytväst på sig. Den flöt alldeles tom uppe på ytan. Hade den haft |dun i sig hade hon antagligen överlevt, precis som bror sin.
Ja om någon skulle bli åtalad är det pappan för dråp
Citera
2026-09-11, 23:39
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
VAD VAR DET JAG SA!?

Än en gång visar det sig vem i den här tråden som förstår sig på saker och ting.

Kapten försatt på fri fot!

Precis som jag förutspådde
!

Absolut, veri well done Veri!

Helt ärligt är jag extremt glad för tingsrättens beslut att frige kapten Alexey.

Av flera orsaker och främst för att det beslutet borgar för att rätten i det här målet tycks vara så att säga non-biased.
Citera
2026-09-11, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
Läs på reglerna för sjöfart.

Det handlar om att inte få för många ostskivor med hål placerade så man kan se rakt igenom osten, det är då olyckan är framme
Ja, det var jag som först tog upp schweizerostprincipen eller The Swiss Cheese model i denna tråd så jag är hyfsat påläst. Men det är ingen regel, det är en vägledning. Och ja, i linje med denna princip brukar sällan brukar sjörätt lägga det fulla ansvaret på en part eftersom det finns överlappande skyldigheter.
Citera
2026-09-11, 23:41
Medlem
snigel1s avatar
Citat:

Jaha, försvann trollen plötsligt? Föga förvånande. De har bara blivit mer och mer motbevisade för varje fakta som framkommit i ärendet.

Det är mycket tragiskt med två döda och alldeles särskilt ett litet oskyldigt barn vars föräldrar inte ens såg till att hon hade flytväst på sig. Den flöt alldeles tom uppe på ytan. Hade den haft |dun i sig hade hon antagligen överlevt, precis som bror sin.
Tack snälla Veri för din envishet och kämpaglöd!
Citera
2026-09-11, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Ja, det var jag som först tog upp schweizerostprincipen eller The Swiss Cheese model i denna tråd så jag är hyfsat påläst. Men det är ingen regel, det är en vägledning. Och ja, i linje med denna princip brukar sällan brukar sjörätt lägga det fulla ansvaret på en part eftersom det finns överlappande skyldigheter.
Nej jag tog upp schweizerostprincipen sluta ta åt dig äran för något jag gjort
Citera
2026-09-11, 23:47
Medlem
Citat:
Nej jag tog upp schweizerostprincipen sluta ta åt dig äran för något jag gjort

Citat:
Precis så, schweizerostprincipen gäller. Det finns säkert många saker som snipan (och kaptenen) kunder gjort annorlunda för att minska risken. Skulden ligger dock på det upphinnande fartyget.

Jaså? Detta var runt inlägg 6000 - du får gärna länka till ditt påstående.
Citera
2026-09-11, 23:55
Medlem
ZilverZoddes avatar
Gör inte lotsens å befälhavarens advokater ett djävligt dåligt jobb…?

Enligt AI copy/paste skribenter å skrivbords-sjökaptener var det ju snipan som i all huvudsak var orsaken/skulden till olyckan…

Varför växlar inte advokaterna in på DET spåret (snipans skuld) istället för att anklaga varandra…?

Nåt som inte stämmer här..?
Är advokaterna dumma eller är det anti-snipan skribenterna som är det…?

Jag bara undrar…?
Citera
2026-09-12, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Gör inte lotsens å befälhavarens advokater ett djävligt dåligt jobb…?

Enligt AI copy/paste skribenter å skrivbords-sjökaptener var det ju snipan som i all huvudsak var orsaken/skulden till olyckan…

Varför växlar inte advokaterna in på DET spåret (snipans skuld) istället för att anklaga varandra…?

Nåt som inte stämmer här..?
Är advokaterna dumma eller är det anti-snipan skribenterna som är det…?

Jag bara undrar…?
Visst är det underligt.

Befälhavaren under rättegången?
Åklagaren: Vem bär ansvaret för olyckan?

Kaptenen, via tolk:«Jag. Jag är ansvarig för allt som pågår på fartyget, oavsett om jag sover eller inte så måste jag se till att fartyget styrs av människor som har kompetens för det. Jag kan inte stå vakt dag och natt, 24 timmar om dygnet.»
Han förtydligar sedan att

«För olyckan anser jag att lotsen ska vara ansvarig, men det allmänna ansvaret ligger på mig.»

Ingen av dem krävde straffrättsligt ansvar för snipan. Lotsen tog upp regel 9.
Citera
2026-09-12, 00:10
Medlem
Citat:
Läs på reglerna för sjöfart.

det lilla bobbyknyttet är obildbart när det kommer till sjöfart. Jag försökte inledningsvis men inte ens de allra enklaste och mest grundläggande koncepten kring sjövägsreglerna tog fäste.

Det ska bli mycket intressant att läsa domen när den kommer, och se vad domstolen säger om sjövägsreglerna i det här fallet.

Några av de intressanta sakerna kommer att vara

1. Har åklagaren bevisat bortom rimligt tvivel att fartygen var i sikte av varandra? (fundera över vilka bevis för detta som åklagaren har presenterat, samt vilka grund för tvivel som försvaret presenterat).

2. Hur ser domstolen på lagen kring vem som kan vara utkik och huruvida lotsen kan vara det?

3. Har lotsen tagit på sig rollen som utkik, oavsett vad lagen säger?

4. Har kaptenen underlåtit att säkerställa att någon har utkiksrollen?

5. Fanns det en tillräcklig utkik ombord, i lagens mening?

6. Hur ser domstolen på det faktum att kapten inte blivit informerad kring den begränsning som fanns för fartyget gällande dess aktre trim, och huruvida kapten borde ha uppmärksammat den betydligt sämre sikten förut än vad som kan förväntas? Var detta vårdslöst av kapten att inte notera, eller är det en förmildrande omständighet för kapten?

7. Har åklagaren bevisat bortom rimligt tvivel att om det fanns en tillräcklig utkik ombord så hade denna sett snipan?

8. Vad kommer domstolen att säga om snipans roll i det hela. Försvaret har pekat på att snipan brutit mot regel 9. Kommer detta att ses som någon form av förmildrande omständighet?

9. Försvaret har pekat på de brister i utredningen som alla känt till från start, att åklagaren brutit mot objektivitetsplikten och dessutom bevisligen inte har tagit hänsyn till bevis i målet som talar till de åtalades fördel. Sådan bevisning har åklagaren istället helt mörkat. Hur ser domstolen på detta?

Jag skulle bli enormt positivt överraskad om rätten kommer tillbaka och ogillar hela åtalet för att det är tydligt att åklagaren brustit så allvarligt i sin objektivitetsplikt under förundersökningen att det skulle utgöra ett rättegångsfel att avkunna en fällande dom.

Positivt överraskad INTE för att kapten och lots går fria, utan för att det skulle visa att det ändå fortfarande finns ett hopp för rättssäkerheten i detta avlånga land, och att en korrupt åklagare inte kan driva en förundersökning helt ensidigt och på förutfattade meningar från start och hela vägen "i mål".
Tyvärr hyser jag inga större förhoppningar för den saken. Men det är som loppan sa, man lever på hoppet.

Jag tvivlar på att kaptenen kommer överklaga en fällande dom, och jag tvivlar på att åklagaren skulle drista sig till att överklaga en friande dom. Men lotsen däremot kan nog mycket väl tänkas överklaga en fällande dom, och där kanske det då också kan tänkas tas upp frågan om objektiviteten. Det hade inte varit fel. Det har som sagt påtalats under huvudförhandlingen.

Åklagaren bar sig illa åt under förhandlingen och blev tillsagd av domaren flera gånger. Det är i sig inget som normalt påverkar utkomsten av en rättegång, ur rättens perspektiv, men i kombination med de brott som åklagaren begått under utredningen gällande objektivitetsplikten så skulle det mycket väl allt tillsammans vara tillräckliga varningsklockor för domstolen.

Glöm icke att detta är en sjörättsdomstol, de har kompetens inom regelverken för sjöfarten, sjölagen, sjövägsreglerna m.m. och är fullt medvetna om att en kollission till sjöss i princip aldrig är endast ett fartygs fel. De kan så klart se att snipan brustit mot alla de regler vi talat om i tråden, och de kunde höra snipapappan berätta att han visst hade kunnat se bakåt, om han bara "velat" titta bakåt.

Jura Novit Curia! De som vet, vet.
Citera
2026-09-12, 00:11
Medlem
Citat:
Ja om någon skulle bli åtalad är det pappan för dråp

Han är i alla fall mycket mer skyldig till vållande till annans död än kapten och lots.
Citera
2026-09-12, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Absolut, veri well done Veri!

Helt ärligt är jag extremt glad för tingsrättens beslut att frige kapten Alexey.

Av flera orsaker och främst för att det beslutet borgar för att rätten i det här målet tycks vara så att säga non-biased.

Tack!

Ja, det var inte oväntat att han släpptes hur häktet, men det visar på att det i alla fall finns någon form av rättspatos hos domstolen. Till skillnad från åklagaren.
Citera
2026-09-12, 00:13
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Visst är det underligt.

Befälhavaren under rättegången?
Åklagaren: Vem bär ansvaret för olyckan?

Kaptenen, via tolk:«Jag. Jag är ansvarig för allt som pågår på fartyget, oavsett om jag sover eller inte så måste jag se till att fartyget styrs av människor som har kompetens för det. Jag kan inte stå vakt dag och natt, 24 timmar om dygnet.»
Han förtydligar sedan att

«För olyckan anser jag att lotsen ska vara ansvarig, men det allmänna ansvaret ligger på mig.»

Ingen av dem krävde straffrättsligt ansvar för snipan. Lotsen tog upp regel 9.

Ja, hade det legat ett uns av sanning i att snipan hade en stor del av ansvaret hade försvarsadvokaterna skjutit in sig på det för allt det varit värt. Annars hade de ju inte gjort sitt jobb, eller hur?

Sanningen är väl snarare att verkligheten ser en hel del annorlunda ut än vad AI (feltolkade?) svar påstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in