2026-09-03, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Det ÄR helt sinnessjukt, jag vet. Det är ingen skröna. Har varit fruktansvärt jobbigt för mig och min fru, samt inblandade hos Audi

Bil nummer två var inne på verkstaden 11 ggr på bara tre månader, tex. Bil nummer tre kom jag inte ens iväg från hallen innan den började bråka. De bytte batteri sen fortsatte felen efter bara ett dygn.

Under perioden har fler personer klivit fram med liknande historier om samma märke.

Ja om det är så som du säger så förstår jag frustrationen, men trots det så måste man förstå att det ändå inte är nåt som är standard för Audi, utan de allra flesta rullar ju som de ska. Så är det ju i princip med alla biltillverkares bilar. Felprocenten är generellt sett mycket låg.
Citera
2026-09-03, 15:17
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja om det är så som du säger så förstår jag frustrationen, men trots det så måste man förstå att det ändå inte är nåt som är standard för Audi, utan de allra flesta rullar ju som de ska. Så är det ju i princip med alla biltillverkares bilar. Felprocenten är generellt sett mycket låg.
Ja, rimligen är det ju så men jag förklarade att just mitt förtroende för Audi är noll. Både från egna erfarenheterna och vad jag hört från andra under den här tiden.
Citera
2026-09-03, 15:24
Medlem
Citat:
Ja, rimligen är det ju så men jag förklarade att just mitt förtroende för Audi är noll. Både från egna erfarenheterna och vad jag hört från andra under den här tiden.

Jag kanske är lite knäpp. Men jag har i princip aldrig lyssnat särskilt mycket på alla de som klagat och toksågat saker och ting, vare sig bilar eller vad som helst. Eller jo, nog har jag lyssnat, och OM det verkar finnas nån väsentlig grund i det så har jag kollat upp saken närmare. Och oftast är det ändå inte alls så som belackarna skränar om. Utan kan vara rejält överdrivet eller vinklat även om det finns en dos sanning i det.

Skulle jag lyssnat på alla de som totalsågar VW, ja allt VAG, så hade jag trott att de VAG jag kört, köpt, ägt, skulle explodera i atomer innan första veckan. Men för mig har inget alls negativt värt att notera hänt trots säkert 50k min med ett gäng olika VAG
Citera
2026-09-03, 15:51
Medlem
auruns avatar
Citat:
Jag kanske är lite knäpp. Men jag har i princip aldrig lyssnat särskilt mycket på alla de som klagat och toksågat saker och ting, vare sig bilar eller vad som helst. Eller jo, nog har jag lyssnat, och OM det verkar finnas nån väsentlig grund i det så har jag kollat upp saken närmare. Och oftast är det ändå inte alls så som belackarna skränar om. Utan kan vara rejält överdrivet eller vinklat även om det finns en dos sanning i det.

Skulle jag lyssnat på alla de som totalsågar VW, ja allt VAG, så hade jag trott att de VAG jag kört, köpt, ägt, skulle explodera i atomer innan första veckan. Men för mig har inget alls negativt värt att notera hänt trots säkert 50k min med ett gäng olika VAG
Nej det väljer du ju själv, men jag har ju själv personlig erfarenhet av i alla fall Audi - hur jäkla otur jag än må ha haft - och därmed inget märke jag litar på längre.
Citera
2026-09-03, 21:14
Medlem
När det gäller Audi och eventuella problem med dem, så bör man tänka på märkets status relativt VAG-koncernens andra märken.
Det brukar gå till så att ny häftig teknik alltid kommer ut först på Audi, har den sedan varit i produktion för det märket ett eller två år utan alltför svåra problem kommer den sedan på VW. Och gammal, enkel, beprövad teknik kommer till sist Skoda och Seat till del.

Så köper man en fabriksny Audi, i synnerhet om det är ett tidigt exemplar av en ny modell, finns det risk att man får stå till tjänst som försöksdjur.
Och köper man en begagnad Audi bör man läsa på noga och förvissa sig om att den bil man är spekulant på inte lider av någon problembehäftad teknik. Och för den delen att alla uppdateringar, recalls och goodwillåtgärder som kan vara aktuella, verkligen är genomförda alternativt att säljaren ser till att få dem ordnade på märkesverkstad innan bilen levereras.

En sak som kan vara värd att tänka på är att Audi har en förmåga att ändra på saker mitt under löpande årsmodell, så det kan behövas detektivarbete för att få tag i rätt reservdelar. Udda prylar som bara användes under några månaders produktion, kommer aldrig ut som billiga piratdelar och det kan vara lite surt att behöva betala för dyra originaldelar som kanske dessutom inte finns i lager i Sverige utan måste beställas för varje gång, när det är saker som inte borde vara något större problem (typ torkarblad, filter, remmar etc).
Citera
2026-09-04, 22:30
Moderator
vfs avatar
Citat:
Låter än mer otroligt det du hävdar…

På de senaste 4 åren ska du alltså köpt/ägt 4 st helt nya Audi och alla har haft så många och stora fel att alla 4 blivit återköpta av Audi (?), plus att det varit fel på flera av lånebilarna.

Du måste nog vara den mest otursföljda bilköparen i Norden eller nåt, om det inte ska klassas som bara en skröna…

Snarare mest otursförföljda i hela världen. Men helt omöjligt är det kanske inte, Audi säljer 10 x flera bilar än t.e.x Volvo globalt och det räcker att man har jävligt mycket missflyt så kanske det stämmer.

Men visst, det är tämligen osannolikt. Att Audi Sverige återköpt 4 bilar av samma ägare är såklart bullshit.
Citera
2026-09-11, 23:38
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Snarare mest otursförföljda i hela världen. Men helt omöjligt är det kanske inte, Audi säljer 10 x flera bilar än t.e.x Volvo globalt och det räcker att man har jävligt mycket missflyt så kanske det stämmer.

Men visst, det är tämligen osannolikt. Att Audi Sverige återköpt 4 bilar av samma ägare är såklart bullshit.
Nej, det är det inte.
Citera
2026-09-11, 23:52
Moderator
vfs avatar
Citat:
Nej, det är det inte.

Jo, vänta nu, du har alltså

Citat:
Blir aldrig Audi igen för mig. Synd, för de är snygga bilar och sköna att köra.

Har senaste 4 åren ägt 4 helt nya Audis och alla har varit fulla med fel från fabrik och försäljarna har aldrig lyckats fixa något av felen. Även flera av alla lånebilar jag fått under tiden har haft fel.

Fattar inte vad Audi håller på med.

Kan såklart tänka mig en äldre Audi eller en felfri nyare men det verkar ju inte möjligt att få.

Du byter alltså en ny Audi per år under fyra år och alla har varit fulla med fel? Samt att flera av lånebilarna har haft fel, bullshit.

Vilken Audihandlare har du handlat med? Du kan dra ett pm om du inte vill posta här så kollar jag upp det.
Citera
2026-09-11, 23:55
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Jo, vänta nu, du har alltså

Du byter alltså en ny Audi per år under fyra år och alla har varit fulla med fel? Samt att flera av lånebilarna har haft fel, bullshit.

Vilken Audihandlare har du handlat med? Du kan dra ett pm om du inte vill posta här så kollar jag upp det.
Givetvis har jag inte självmant valt en ny Audi per korta perioder. Det handlar om att jag köpt en bil, som strulade men till slut fick tillbaka efter cirka tre år. Sedan en ny Audi, igen, som strulade för mycket, sen erbjöd de sig (eller ja tvingade på mig en ny) som hade lika mycket fel och så vidare.

Det är bara två köp inblandade. Men alla fyra var fulla med systemfel och varningar och till slut efter 7 månader efter bil nummer två så gick de med på att köpa tillbaka den sista också och sen låta mig gå fri.
Citera
2026-09-12, 00:03
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Dom skulle ha förblivit DKW.

Då var det inga större problem med bilarna.
Citera
2026-09-12, 09:21
Medlem
Kanske inga större problem med dåtidens mått mätt, men nog hände det saker även med DKW. Vintern 1963-64 blev det en epidemi då en massa nästan nya DKW skar i Tyskland. Orsaken var att de hade fått separatsmörjning från 1963 års modell (det var oljeblandad bensin som gällde på äldre årsmodeller). Den där vintern var ovanligt kall i Tyskland, tvåtaktsoljan blev lite väl trögflytande och separatsmörjningen klarade inte att pumpa fram den.
Citera
2026-09-12, 10:26
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Undvik de nya modeller. Audi har lyckats förstöra det sista de var bra på - interiörer. Materialkvaliteten har förbättrats men ergonomin och designen har blivit kass.
Sikta i så fall på en begagnad Audi A4 B9 eller en faceliftad A6 C7 BiTurbo TDI.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in