Citat:
Jag håller med att i sin ytterlighet så är det fel. Men tar också in att Putin själv inte ens ville att det skulle gå till detta. I 14 år (sedan det annonserades) försökte han få skriftliga garantier att Ukraina inte går med NATO samtidigt som hökar runtom pressar för hårdare tag. Samtidigt som Ukraina bara blir mer och mer involverade i NATO.
Bra argument.
Jag gillade inte att Ryssland invaderade, konflikten borde ha lösts på fredlig väg från början och måste fortfarande lösas med någon form av fredsavtal IMO. En frusen konflikt vore det värsta för Europa.
När det gällde Trumps olagliga anfall på Venezuela, avrådde jag från väpnat försvar eftersom de inte skulle haft en rimlig chans att klara sig mot USA.
Det är ungefär samma situation för Ukraina.
Problemet har hela tiden varit (sedan 2014) att USA instigerat , finansierat och hetsat Ukraina till krig mot Ryssland istället för att kompromissa.
Nu ångrar sig USA när det är kört men då blir också kompromisser politiskt omöjligt för Zelensky vilket det inte var 2022.
En del nafos (USA/Israel fans) håller förmodligen enbart till i Ukrainatråden för att inte bli avslöjade som moraliska hycklare
.
.
Jag gillade inte att Ryssland invaderade, konflikten borde ha lösts på fredlig väg från början och måste fortfarande lösas med någon form av fredsavtal IMO. En frusen konflikt vore det värsta för Europa.
När det gällde Trumps olagliga anfall på Venezuela, avrådde jag från väpnat försvar eftersom de inte skulle haft en rimlig chans att klara sig mot USA.
Det är ungefär samma situation för Ukraina.
Problemet har hela tiden varit (sedan 2014) att USA instigerat , finansierat och hetsat Ukraina till krig mot Ryssland istället för att kompromissa.
Nu ångrar sig USA när det är kört men då blir också kompromisser politiskt omöjligt för Zelensky vilket det inte var 2022.
Tycker det här citat från Mearsheimer är bra. Inte en enda i den här tråden som tror på imperialism kan lyfta fram mer än enstaka meningar ur sin kontext som man fultolkar och hela basen i tesen bygger på att man kan tankeläsa Putin. Man behövde knappast tankeläsa Hitler..
"There would have to be evidence that he had said that it was desirable to conquer Ukraine and incorporate it into Russia. There would have to be evidence that he had said it was feasible. And there would have to be evidence that he had said that that was what he was doing. And there is no evidence to support any of those."