2026-09-09, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Vad hon sagt är inte avgörande. Om du läser HELA domskälen istället för bara lösryckta delar, är domstolens bedömning att han sammantaget faktiskt inte anade att hon var under 15. Hon såg helt enkelt äldre ut med piercingar och hade haft sex med 24 killar och grejer.

Att någon som gick på samma skola fanns i samma lägenhet är heller inget bevis, eftersom även om dessa personer egentligen hade kunnat göra reflektionen "men vänta, hon är ju under 15, vad gör ni inne i sovrummet" så är det inte säkert att de gjorde den, iallafall inte i form av att meddela killen detta. Möjligtvis tänkte de "okej nu tänker han knulla henne, fast hon är egentligen inte lovlig, aja hon verkar ju villig så det är väl ingen fara egentligen" men det betyder ju som sagt inte att de meddelade honom detta. Men åtala då dessa 16-åringar för "medhjälp till sexuellt utnyttjande av minderårig genom att inte säga till" om du tror att "de gick på samma skola som henne så de måste ha vetat hennes ålder" stämmer.

Och vilka påstod att hon hade haft sex med 24 personer?

Och vad har eventuelt tidigare sexliv med det aktuella fallet att göra?

På tal om lösryckta delar, du skriver "Hon såg helt enkelt äldre ut med piercingar". Är det en åldersmarkör?

Juristdomaren har bland annat anfört: "RSA borde dock ha insett att det fanns en risk att målsäganden
var under 15 år. Av vad man kan se på de videofilmer av målsäganden som
åberopats i målet framgår klart att hon är en mycket ung person, både utifrån
hennes utseende och hennes sätt att tala och agera."

Samt: " RSA har också valt att vistas vid APC, där det säkert kan finnas fler personer i hans ålder, men där den huvudsakliga kategorin av personer består av tonåringar som åker A-traktor. Robert Siik Autere borde helt klart ha insett att det fanns stor risk att det fanns unga tjejer vid APC som inte var 15 år. Dessa omständigheter gör sammantaget att Robert Siik Autere borde ha
kontrollerat målsägandens ålder innan han valde att ha sex med henne. Detta hade lätt kunnat göras genom att be henne visa legitimation eller liknande och skulle ha kunnat förhindra att nu aktuell händelse behövt inträffa. Det är också ett rimligt krav att ställa på en 24-årig vuxen man som av någon anledning väljer att umgås med tonåringar."
Citera
2026-09-09, 23:04
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Och vilka påstod att hon hade haft sex med 24 personer?

Och vad har eventuelt tidigare sexliv med det aktuella fallet att göra?

Har du autism? Jag säger att detta var detaljer som tillsammans bidrog till hans uppfattning beträffande huruvida hon verkade vara vuxen eller riskerade vara underårig.

Om vi leker en lek där jag med tärning väljer en person i världen, och du ska gissa personens ålder, och du får en enda ledtråd om personen nämligen att dess antal tidigare sexualpartners är 24 stycken, skulle då verkligen inte detta vara något som påverkar vilken ålder du gissar på?

Det betyder inte att jag säger "ja men då så, då borde alla knulla skiten ur henne" eller något sådant.

Citat:
På tal om lösryckta delar, du skriver "Hon såg helt enkelt äldre ut med piercingar". Är det en åldersmarkör?

Med tanke på att de flesta piercings görs på salong och med tanke på att minst 95% av alla piercingsalonger kräver att man är 18 år eller åtminstone har målsmans medgivande, så är det såklart något som inverkar på den sannolika åldern. Men självklart är det TEORETISKT möjligt att till och med en nyfödd blir piercad. Men VANLIGT är det inte.

Citat:
Juristdomaren har bland annat anfört: "RSA borde dock ha insett att det fanns en risk att målsäganden
var under 15 år. Av vad man kan se på de videofilmer av målsäganden som
åberopats i målet framgår klart att hon är en mycket ung person, både utifrån
hennes utseende och hennes sätt att tala och agera."

Det är korrekt att det var dessa argument som kunde tala FÖR en lägre ålder. Vad vill du ha sagt med det? Sedan fanns det som sagt andra argument som vägde åt andra hållet. Så är det alltid, argument åt ena hållet vägs mot argument åt andra hållet. Det är så man gör när man tänker, om man inte är autistisk.

Citat:
Dessa omständigheter gör sammantaget att Robert Siik Autere borde ha
kontrollerat målsägandens ålder

Ja jag sa ju i början att han borde ha gjort det?
Att man "borde" göra något är dock inte samma sak som att han är juridiskt skyldig till någon brottsrubricering.

Citat:
Det är också ett rimligt krav att ställa på en 24-årig vuxen man som av någon anledning väljer att umgås med tonåringar."

Vad är det för en lag som säger att om man bortser från sex, att det är olagligt att umgås med personer av annan ålder? Min granne är typ 70, vi pratar flera gånger i veckan. Om det bryter mot någon svensk lag så kan jag tänka mig att knulla henne också (rynkorna till trots) bara för principens skull, att jävlas med de svenska lagstiftarna. Jag tänker isåfall skicka fotobevis till muslimcheferna på SÄPO. Fuck staten!!!!!!

Epa-kulturen är flamsig tycker jag, men det är ju en kultur och vad är det som säger att den måste vara begränsad till en viss ålder? 50-åriga tanter är också töntiga så varför skulle inte de kunna hänga med Epa-folket? Det gör ju också nattvandrare och socialarbetare, de polar sig med epa-folket och några tycker säkert det kan vara kul också, hellre det än att sitta hemma och titta på krukväxterna liksom. Sluta demonisera folk för vilka de fucking umgås med!!!
Senast redigerad av Skattebrott 2026-09-09 kl. 23:07.
Citera
2026-09-10, 12:24
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Bra fråga, som sagt liknar snippadomen och shariadomen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Snippadomen

https://www.expressen.se/nyheter/krim/tingsratten-misshandlad-kvinna-borde-inte-ha-vant-sig-till-polisen/

Att rimligen kan inte heller nämndemännen det.

Tycker du inte hon borde ha gjort denna prövning med risken för att inte få den bedömningen hon själv hade hoppats på?

Puberteten speciellt för tjejer är väl den åldern där mycket händer på förhållandevis kort tid. Medan en 30 åring kan se ganska likadan ut nästan upp till 45 år ifall personen tar hyfsat hand om sig själv.

Denna flicka bör ha endel utmärkande attribut som gör henne lite mer svår att placera.

Att hon beter sig barnsligt behöver inte betyda så mycket ifall hon har alkohol i kroppen. Som vid det gällande tillfället.

Alkohol kan få den mest hårdnackade mannen i navy-seal att sitta med en strut på huvudet och prata dadda.
Senast redigerad av Majsmannen2 2026-09-10 kl. 12:27.
Citera
2026-09-10, 18:18
Medlem
Citat:
Har du autism? Jag säger att detta var detaljer som tillsammans bidrog till hans uppfattning beträffande huruvida hon verkade vara vuxen eller riskerade vara underårig.

Om vi leker en lek där jag med tärning väljer en person i världen, och du ska gissa personens ålder, och du får en enda ledtråd om personen nämligen att dess antal tidigare sexualpartners är 24 stycken, skulle då verkligen inte detta vara något som påverkar vilken ålder du gissar på?

Det betyder inte att jag säger "ja men då så, då borde alla knulla skiten ur henne" eller något sådant.

Med tanke på att de flesta piercings görs på salong och med tanke på att minst 95% av alla piercingsalonger kräver att man är 18 år eller åtminstone har målsmans medgivande, så är det såklart något som inverkar på den sannolika åldern. Men självklart är det TEORETISKT möjligt att till och med en nyfödd blir piercad. Men VANLIGT är det inte.

Det är korrekt att det var dessa argument som kunde tala FÖR en lägre ålder. Vad vill du ha sagt med det? Sedan fanns det som sagt andra argument som vägde åt andra hållet. Så är det alltid, argument åt ena hållet vägs mot argument åt andra hållet. Det är så man gör när man tänker, om man inte är autistisk.

Ja jag sa ju i början att han borde ha gjort det?
Att man "borde" göra något är dock inte samma sak som att han är juridiskt skyldig till någon brottsrubricering.

Vad är det för en lag som säger att om man bortser från sex, att det är olagligt att umgås med personer av annan ålder? Min granne är typ 70, vi pratar flera gånger i veckan. Om det bryter mot någon svensk lag så kan jag tänka mig att knulla henne också (rynkorna till trots) bara för principens skull, att jävlas med de svenska lagstiftarna. Jag tänker isåfall skicka fotobevis till muslimcheferna på SÄPO. Fuck staten!!!!!!

Epa-kulturen är flamsig tycker jag, men det är ju en kultur och vad är det som säger att den måste vara begränsad till en viss ålder? 50-åriga tanter är också töntiga så varför skulle inte de kunna hänga med Epa-folket? Det gör ju också nattvandrare och socialarbetare, de polar sig med epa-folket och några tycker säkert det kan vara kul också, hellre det än att sitta hemma och titta på krukväxterna liksom. Sluta demonisera folk för vilka de fucking umgås med!!!

Hur du än vrider och vänder på det så bör vuxna män som försöker ligga med barn i yngre tonåren vara ytterst försiktiga.

Han är väl medveten att det är väldigt unga killar och tjejer där han raggar tjejer.
Citera
2026-09-10, 18:20
Medlem
Denoms avatar
Så om jag ingår kontrakt med en minderårig kan jag hävda på samma sätt att kontraktet borde vara giltigt om barnet såg ut att vara över arton? Det är väl snarare så att en trettonåring bedöms vara oförmögen att ta beslut om att ha sex snarare än att det har något med utseendet att göra?
Citera
2026-09-10, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Tycker du inte hon borde ha gjort denna prövning med risken för att inte få den bedömningen hon själv hade hoppats på?

Puberteten speciellt för tjejer är väl den åldern där mycket händer på förhållandevis kort tid. Medan en 30 åring kan se ganska likadan ut nästan upp till 45 år ifall personen tar hyfsat hand om sig själv.

Denna flicka bör ha endel utmärkande attribut som gör henne lite mer svår att placera.

Att hon beter sig barnsligt behöver inte betyda så mycket ifall hon har alkohol i kroppen. Som vid det gällande tillfället.

Alkohol kan få den mest hårdnackade mannen i navy-seal att sitta med en strut på huvudet och prata dadda.

Nu säger ju i och för sig juristdomaren att flicka både ser omogen ut och beter sig på ett likaledes omoget sätt.

Och om en vuxen man aktivit förslker ragga upp småflickor runt en samlingsplats för yngre tonåringar är det ytterst antagligt att det finns flickor under 15 där.
Citera
2026-09-10, 19:27
Medlem
tarvligatjejens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Är du dum på riktigt?
Pedofiler är inte intresserade av unga tonåringar som ser vuxna ut. De är intresserade av barn som ser ut som barn.

Jo okej, menar givetvis hebefiler.
Citera
2026-09-10, 23:10
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Hur du än vrider och vänder på det så bör vuxna män som försöker ligga med barn i yngre tonåren vara ytterst försiktiga.

Ja, jag tycker ALLA män behöver vara mer "försiktiga", eller för att undvika ett otydligt ord - se till att kommunicera bättre, och aldrig använda några härskartekniker eller tjat för att få som de vill. Det gäller faktiskt både inom sex och inom annat - telesäljare inte minst.

Även om det är en 100-årig änka man hittat så tycker jag man ska vara snäll och prata noggrannt vad man tänker göra, så att man inte helt plötsligt bara kör in kuken i röven och så tycker hon att det var värsta oväntat och obehagligt, eller liknande.

Du tycker säkert att det är okej att bete sig som ett svin bara för att tjejen är vuxen. Feminister brukar tycka det, det är därför de dras till män av typ Harvey Weinstein, och till muslimer.
Citera
2026-09-10, 23:42
Medlem
Citat:
Ja, jag tycker ALLA män behöver vara mer "försiktiga", eller för att undvika ett otydligt ord - se till att kommunicera bättre, och aldrig använda några härskartekniker eller tjat för att få som de vill. Det gäller faktiskt både inom sex och inom annat - telesäljare inte minst.

Även om det är en 100-årig änka man hittat så tycker jag man ska vara snäll och prata noggrannt vad man tänker göra, så att man inte helt plötsligt bara kör in kuken i röven och så tycker hon att det var värsta oväntat och obehagligt, eller liknande.

Du tycker säkert att det är okej att bete sig som ett svin bara för att tjejen är vuxen. Feminister brukar tycka det, det är därför de dras till män av typ Harvey Weinstein, och till muslimer.

Och jag som tyckte du lät normal och sansad sen var du tvungen att komma med löjliga påhopp.
Citera
2026-09-11, 00:00
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Och jag som tyckte du lät normal och sansad sen var du tvungen att komma med löjliga påhopp.

Jag tyckte du lät onormal. Hade du levt under häxförföljelserna hade det inte varit pedofiler du nojade över utan "häxor" som flög på kvastar och tillbad djävulen. För det är ju exakt samma mentalitet när dessa hysteriska människor tänker sina katastroftankar - "att ha sex med barn vore så hemskt, att jag tror att det är sant!".

För mig handlar alltså diskussionen inte om sex i sig, utan den affekt som vissa människor låter styra sitt tänkande med. Att "tänka" med "reptilhjärnan" (ryggraden) istället för med neo cortex (den logiska delen av hjärnan).

För att vara tydlig - vi är överens så långt som att man inte bör ha sex med ej byxmyndiga personer.
Citera
2026-09-11, 12:19
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Nu säger ju i och för sig juristdomaren att flicka både ser omogen ut och beter sig på ett likaledes omoget sätt.

Och om en vuxen man aktivit förslker ragga upp småflickor runt en samlingsplats för yngre tonåringar är det ytterst antagligt att det finns flickor under 15 där.

Då går det undra vad juristen såg med henne som dom andra inte delade dennes syn på. Men ska det med säkerhet fastställas att en tonåring har passerat eller är 15 så går det ju förstå det inte blir jättelätt.

Absolut men att umgås med yngre är inte kriminellt på samma sätt som det inte är kriminellt att ligga med 30 talet människor.

Men nånting går det väl utläsa från bägges beteende ifall du vill leka med den psykologiska aspekten utifrån deras sätt att tyckas leva.

Men han lever ju på den tunna linan och borde helt klart skaffa sig bättre marginaler i fortsättningen.
Citera
2026-09-11, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Då går det undra vad juristen såg med henne som dom andra inte delade dennes syn på. Men ska det med säkerhet fastställas att en tonåring har passerat eller är 15 så går det ju förstå det inte blir jättelätt.

Absolut men att umgås med yngre är inte kriminellt på samma sätt som det inte är kriminellt att ligga med 30 talet människor.

Men nånting går det väl utläsa från bägges beteende ifall du vill leka med den psykologiska aspekten utifrån deras sätt att tyckas leva.

Men han lever ju på den tunna linan och borde helt klart skaffa sig bättre marginaler i fortsättningen.

Det var ett inslag om fallet idag på radio Dalarna. Enligt inslaget har MGM en historik gällande sexuella ofredanden mot barn. Enligt radio Dalarna har han skickat kukbilder till ett antal flickebarn under 15 år.

Och ja, vad nämndemännen såg som inte juristdonaren såg kan man bara sia om.

Bara att avvakta och se hur hovrätten ställer sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in