Citat:
Ursprungligen postat av
Aloker2
Jag röstar inte. Dels för att jag är cyniker, kanske lite nihilistiskt, dels för att jag tillhör den "dumma pöbeln" som alltid skulle rösta fel enligt experterna. Den liberala demokratin får plötsligt syntax error när de fria människorna röstar "fel". Dessutom görs väldigt mycket av besluten i kabinetter där frågorna urvattnas så långt det bara går. Jag följer med politiken nu och då för att veta hur jag ska parera mig inom den närmaste framtiden, men att aktivt följa är bara tröttsamt och inget jag orkar med längre.
Så nej, jag kommer inte att ligga på sofflocker, utan jag kommer att tai en lång promenad i höstvädret.
Att rösta blankt är bara trams och slöseri med tid.
Ja, precis så är det ju. Du skall rösta, men Gud nåde dig om du röstar fel. Jag röstade fel 2010 och fick veta det med råge - herregud vilket hatiskt drev i massmedia och även i verkliga livet.
Men du är inne på en annan viktig punkt: detta förakt för den "vanliga människan" (som såssarna pratar sig varma om just nu). "Bönder" har till exempel länge använts som ett skällsord, någon som är korkad och obildad. Men faktum är att det var just bönder vi var i 10.000 år (innan dess jägare och samlare) - utan bönder, inga städer osv. De tror sig vara löskopplade från verkligheten i sina elfenbenstorn bland molnen, att man kan spotta ner på världen där under utan konsekvenser, men de lär snart bli varse om hur instabilt deras luftslott egentligen är.