Ja, tyvärr är det ju så. Vi indoktrineras in i detta system från födseln och det finns så många färdiga plattityder som upprörda människor slänger på en ("Om du inte röstar kan du inte klaga sen!" osv.)
När folk frågar vad jag ska rösta på i år så har jag också svarat undvikande, man orkar helt enkelt inte försöka bryta igenom den muren.
Yes, vi nyttjar vår fria vilja och väljer att inte skrida till handling. Det är något som människan glömt bort idag.
Ja sannerligen
Nu kom jag på vad jag hade kunnat säga till min frisör faktiskt.
"Jag funderar faktiskt på att inte rösta alls, för jag tål inget av partierna längre. Men säg inget, för mina kompisar är sossar?"
För vi var ensamma i salongen, och jag litar på henne såpass mycket att jag berättade att jag inte lät vaccinera min åldriga mamma* när det begav sig. Och då verkade det som att hon ändå respekterade mig för det.
Så det är nog lika bra att jag fortsätter att vårda den lilla ventilationskanalen, när den ändå finns liksom. Och hon sa ändå att hon inte var så sugen att kolla valvakor "för det är bara pajkastning", så jag undrar varför jag var så rädd för att säga nåt.
*
Mamma överlevde pandemin ovaccinerad, och ytterligare några år, så där är jag rätt trygg med att jag gjorde rätt val, vilket frissan är införstådd med, och jag tror hon är på min sida där
Senast redigerad av busy-signal 2026-09-11 kl. 09:25.
En bra fråga! Svaret är inte roligare än att jag inte bryr mig om prestige eller att någon "ser mig". Jag behöver inte sitta utanför riksdagshuset med en skylt, eller vara en "influencer" eller få "likes" på sociala medier (som jag inte använder för övrigt).
Jag är helt och hållet nöjd med att det bara är jag och ingen annan (faktiskt är det lite av poängen).
Jag är inte någon se på mig människa, så det handlar inte om det. Men vi behöver ta politikerna i örat. Därav signalerandet. Sen finns det en poäng att andra inte känner sig helt ensamma. Det kan vara att gemensamt välja bort att rösta. Så att politikerna vet att vi vet att de vet...
Känns som du inte är så jätteinsatt? Eller kanske inte bryr dig så mycket om ditt land alls?
Jag röstar på Tidö för att vänstern har politik som kommer göra att folk får det sämre, otryggare, osäkrare och allt annat.
Jag tycker det är värt att rösta för politik som ger bättre resultat, vilket det också blivit i verkligheten.
Du menar alltså att våra politiker styrs helt o hållet av allt möjligt? Hur? Alla politiker är inte desamma i riksdagen? Vissa kanske styrs, men andra gör det inte.
Det är när man inser vilket intellektuellt slukhål massrörelser innebär som man blir som mig. Det kan vara religiösa rörelser, fotbollssupportrar eller vilka 'ismer' som helst. Det handlar inte om tjugotvå personer som jagar efter och sparkar på en uppblåst läderballong på en onaturlig gräsmatta, inte egentligen.
Det spelar ingen roll vad ni röstar på så till vida att alla partier är en del av samma svulst. Att rösta ger den näring. Enda sättet att sätta sig emot är att inte rösta.
Att inte rösta förstår jag, men att i tysthet välja soffan, det märks ju inte? Det är inte någon storstilad protest. Samtidigt så lämnar ni över fältet till islamister och annat löske. Så en så tyst omärklig protest som riskerar att få tråkiga konsekvenser för svenskarna, vad är grejen med det? Sett utanför ser det ut som lättja, inte integritet. Så det skickar fel signal.
Jag håller med. Islamisternas framfart är ett hot mot vår demokrati, önskar att svenskar skulle förstå det. Därför röstar jag SD detta val.
Känns som du inte är så jätteinsatt? Eller kanske inte bryr dig så mycket om ditt land alls?
Jag röstar på Tidö för att vänstern har politik som kommer göra att folk får det sämre, otryggare, osäkrare och allt annat.
Jag tycker det är värt att rösta för politik som ger bättre resultat, vilket det också blivit i verkligheten.
Du menar alltså att våra politiker styrs helt o hållet av allt möjligt? Hur? Alla politiker är inte desamma i riksdagen? Vissa kanske styrs, men andra gör det inte.
Nu kom jag på vad jag hade kunnat säga till min frisör faktiskt.
"Jag funderar faktiskt på att inte rösta alls, för jag tål inget av partierna längre. Men säg inget, för mina kompisar är sossar?"
För vi var ensamma i salongen, och jag litar på henne såpass mycket att jag berättade att jag inte lät vaccinera min åldriga mamma när det begav sig. Och då verkade det som att hon ändå respekterade mig för det.
Så det är nog lika bra att jag fortsätter att vårda den lilla ventilationskanalen, när den ändå finns liksom. Och hon sa ändå att hon inte var så sugen att kolla valvakor "för det är bara pajkastning", så jag undrar varför jag var så rädd för att säga nåt.
Ja det är nog lika bra att fortsätta vara vag. Många vuxna människor i detta landet har trots allt otroligt svårt att acceptera att man inte tycker samma.
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Jag är inte någon se på mig människa, så det handlar inte om det. Men vi behöver ta politikerna i örat. Därav signalerandet. Sen finns det en poäng att andra inte känner sig helt ensamma. Det kan vara att gemensamt välja bort att rösta. Så att politikerna vet att vi vet att de vet...
Ja, kanske behövs det. Om inte annat så hade det ju synts om valdeltagandet plötsligt halverades. Men i grund och botten handlar det nog om detta: är det rimligt att tro, att man kan lösa ett problem med mer av samma saker som skapade problemen?
Jag skulle rekommendera att undersöka om det inte finns något parti som ligger närmast det du tycker och rösta på det. Eller att exempelvis rösta på det blå-gula laget för att det röd-gröna laget inte ska vinna det här valet (ja, jag är partisk ). Men om det verkligen inte finns något alternativ av riksdagspartierna eller de mindre partierna och du inte heller kan tänka dig att rösta på det bättre av alternativen när det kommer till "de två lagen", då tycker jag att du kan rösta blankt. För det är i alla fall en röst, som i ditt fall betyder "jag litar inte på något av partierna".
Tack för dina konstruktiva råd. Men är det inte så vi alla redan gör när vi röstar? Alltså alla vi som inte har en partipolitisk övertygelse. Man har väl gått i skolan liksom.
Åtminstone så var det exakt så jag brukade göra, tills jag tröttnade på att känna mig lurad och roevknullad. Sen dröjde det inte så länge förrän jag insåg att våra politiker är kompisar bakom kulisserna, och att dom ändå inte kan driva nån politik.
Eftersom deras direktiv kommer uppifrån ändå. Från ett icke namngivet håll.
Du duckar ju frågan,
de som vill föra Sverige i en sjuk riktning, dom går ju och röstar, därmed blir din bojkott till deras fördel.
Här är ju lite av pudelns kärna. Du tycker att de vill "föra Sverige i en sjuk riktning". De tycker tvärt om. Ni har olika åsikter helt enkelt, och det bekommer inte mig.
Tänkte faktiskt falla till föga igår och rösta i kommunal- och landstingsvalet (där man ändå har någon promille respektive hundradels promille inflytande) men det var kö vid förtidsröstningslokalen så jag sket i det. Det känns skönt att ha bestämt sig.
På söndag är jag upptagen med betydligt produktivare aktiviteter.
Tänkte faktiskt falla till föga igår och rösta i kommunal- och landstingsvalet (där man ändå har någon promille respektive hundradels promille inflytande) men det var kö vid förtidsröstningslokalen så jag sket i det. Det känns skönt att ha bestämt sig.
På söndag är jag upptagen med betydligt produktivare aktiviteter.
Jag röstar inte. Dels för att jag är cyniker, kanske lite nihilistiskt, dels för att jag tillhör den "dumma pöbeln" som alltid skulle rösta fel enligt experterna. Den liberala demokratin får plötsligt syntax error när de fria människorna röstar "fel". Dessutom görs väldigt mycket av besluten i kabinetter där frågorna urvattnas så långt det bara går. Jag följer med politiken nu och då för att veta hur jag ska parera mig inom den närmaste framtiden, men att aktivt följa är bara tröttsamt och inget jag orkar med längre.
Så nej, jag kommer inte att ligga på sofflocker, utan jag kommer att tai en lång promenad i höstvädret.
Att rösta blankt är bara trams och slöseri med tid.
Senast redigerad av Aloker2 2026-09-11 kl. 09:43.
Eftersom deras direktiv kommer uppifrån ändå. Från ett icke namngivet håll.
Spännande, nu börjar vi komma in på något intressant som är själva orsaken till ditt beslut. Vilka är det i ditt fall? Vet flera här på Flashback som köpt snacket om att sionister skulle styra allt, men det är mest antisemitiskt pladder.