Citat:
Du glömmer helt bort hydrodynamiken. När tusentals ton stål i fart närmar sig en två tons snipa trycker och vrider bogvågen båten tvärs fartyget på bråkdelen av en sekund. Träffen tar då i sidan mitt på bulben helt oavsett hur snipan försökte styra undan.
Det är ingen ”kovändning” från åklagaren – fartyget kom bakifrån och körde över dem. Att försöka göra en juridisk poäng av att en panikslagen förare inte har en geometriskt perfekt minnesbild av kollisionssekunden visar bara på hur du fortfarande griper efter minsta lilla halmstrå.
Det är ingen ”kovändning” från åklagaren – fartyget kom bakifrån och körde över dem. Att försöka göra en juridisk poäng av att en panikslagen förare inte har en geometriskt perfekt minnesbild av kollisionssekunden visar bara på hur du fortfarande griper efter minsta lilla halmstrå.
Jag tolkade förhöret med Albin, som att han troligen själv sänkte sin snipa, genom att ta bogvågen i sidan istället för att surfa på vågen:
Vi hade alla lanterner på. Min fru var noga med det.Hade Albin varit sjövan från t.ex. lasersegling, surfski eller kanske framför allt från surfboat, hade hans chanser att rädda situationen ökat betydligt:
Kommer båten rakt bakom?
Asså verkligen rakt bakom, någon decimeter att vara rakt på mitt rodret. Jag är helt säker att
jag inte hört någon signal, jag hörde den när den bara var någon meter bakom oss för att då
hörde jag motorn.
Låg du mitt i farleden?
Som jag minns det, får man en prick på styrbord och en på barbord. Det var ganska trångt just
där. Jag vet inte om jag låg mitt i farleden men tror inte jag låg i sidan.
Min båt hinner flytta sig ganska många meter på en våg så att säga.
Den är precis mer på min barbord än styrbord så jag försöker gira men det är en snipa men
den hinner inte gira så fort. Jag ligger också i full gas då men jag hinner inte.
https://www.youtube.com/watch?v=UpAiMFTjKvg
Surfboat Wave of the Summer + Carnage Season 1Tips till alla flytvästsfundamentalister: Notera gärna flytvästarna och hjälmarna...