2026-09-11, 05:54
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NFLT
Du glömmer helt bort hydrodynamiken. När tusentals ton stål i fart närmar sig en två tons snipa trycker och vrider bogvågen båten tvärs fartyget på bråkdelen av en sekund. Träffen tar då i sidan mitt på bulben helt oavsett hur snipan försökte styra undan.
Det är ingen ”kovändning” från åklagaren – fartyget kom bakifrån och körde över dem. Att försöka göra en juridisk poäng av att en panikslagen förare inte har en geometriskt perfekt minnesbild av kollisionssekunden visar bara på hur du fortfarande griper efter minsta lilla halmstrå.

Jag tolkade förhöret med Albin, som att han troligen själv sänkte sin snipa, genom att ta bogvågen i sidan istället för att surfa på vågen:
Vi hade alla lanterner på. Min fru var noga med det.

Kommer båten rakt bakom?

Asså verkligen rakt bakom, någon decimeter att vara rakt på mitt rodret. Jag är helt säker att
jag inte hört någon signal, jag hörde den när den bara var någon meter bakom oss för att då
hörde jag motorn.

Låg du mitt i farleden?

Som jag minns det, får man en prick på styrbord och en på barbord. Det var ganska trångt just
där. Jag vet inte om jag låg mitt i farleden men tror inte jag låg i sidan.

Min båt hinner flytta sig ganska många meter på en våg så att säga.

Den är precis mer på min barbord än styrbord så jag försöker gira men det är en snipa men
den hinner inte gira så fort. Jag ligger också i full gas då men jag hinner inte.
Hade Albin varit sjövan från t.ex. lasersegling, surfski eller kanske framför allt från surfboat, hade hans chanser att rädda situationen ökat betydligt:

https://www.youtube.com/watch?v=UpAiMFTjKvg
Surfboat Wave of the Summer + Carnage Season 1
Tips till alla flytvästsfundamentalister: Notera gärna flytvästarna och hjälmarna...
Citera
2026-09-11, 06:02
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
En lotsled är väl en farled där det i vissa fall krävs en lots? Varför ska fritidsbåtar hålla sig borta från specifikt dessa?

För att det är där de gigantiska fartygen går. Fartyg som är mycket snabbare än vad många snipakaptener tror.

Citat:
Jag noterar dina inlägg om döda vinklar, det är lite missvisande eftersom det handlar om att man inte kan se vad som är framför fören på ett fartyg eftersom kommandobryggan är längst bak. Men samtidigt så är bryggan placerad högt för att man ska kunna se längre fram, framför fören.

Jag postade alldeles nyss nedanstående filmsekvens, men den är mycket viktig för förståelsen och värd att posta en gång till. Kolla in den och återkom gärna!
Det är inte bara i Hakefjorden som man inte ser något från bryggan i närheten av fören -- och snipor kör som dödsföraktande idioter...

https://youtu.be/fc-31OxH340?t=1818
"Master's Orders Pilots Advice"
Sammanfattning: När lotsen har avhandlat den skymda sikten framför fören, berättar han vad han kan göra för att rädda situationen med idioterna.
Citera
2026-09-11, 06:27
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syrs
Spåren av fritidsbåtarna syns på radarn i ca en kvart innan han justerar radarinställningarna. Under den kvarten har han inte sett spåren av fritidsbåtarna trots att han kollar radarn i princip hela tiden, förutom när han kilar runt och kollar ut. Så under en kvart upptäcker han inte fritidsbåtarna varken när han kollar på radarn eller kollar ut.
Svajigt...

Har du någon förklaring till varför radarn inte larmade för att kollisionsfara var överhängande?

Citat:
Ursprungligen postat av syrs
Han kanske inte anses ansvarig och kanske inte döms, men sin huvudsakliga arbetsuppgift verkar han ha skött sådär.

Det är lätt att i efterhand, i lugn och ro, sitta framför skärmen, zooma in och se de diffusa radarekona. När man vet vad man skall leta efter.

Själv fick jag anstränga mig ordentligt. Jag är iofs inte utbildad radaroperatör, men jag var radaringenjör i Marinen en gång i tiden...
Citera
2026-09-11, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det du skriver stärker bilden av att rederi och sjöfartsnäringen i stort har en stor skuld till olyckan som de borde hållas ansvariga för.

Men det fritar inte kapten och lotsen från deras ansvar. Hur få underlydande nutida kaptener än har är de befälhavare på fartyget och har det övergripande ansvaret för att inte köra över andra båtar. Lotsen har tagit på sig ansvar för att manövrera fartyget och den som direkt genom sitt agerande dödar två människor.

Jag har trott att sjöfolk, lotsar och befäl till sjöss är stabila personer som är vana att ta ansvar. Det verkar fel. Maken till bittra gnällspikar till empatistörda aggressiva personer beredda att skylla allt på någon annan och helt oförstående till att ta ansvar för egna handlingar verkar man få leta efter. Den här tråden kanske man inte skall döma efter, men det lotsarna verkar bekymrade över enligt deras organisationer är hur svårt det för dem och hur oroliga de över att åklagaren väcker åtal mot en av dem.

Det efter att en av dem tagit ansvar för manövrering av ett fartyg och direkt orsakat en mamma och hennes unga dotters död. Något beklagande av det har jag inte sett.

Det är uppenbarligen ett fullständigt ynkligt och patetiskt gäng som under alla omständigheter skall ha någon annan att skylla på.

Jag förstår hur du tänker, sjöfart är ungefär som med lastbilar som kör om varandra i all evighet på vägen det handlar om vilotid senare.
Jag kan se framför mig vad som hände med hans fru och dotter och tro mig jag har haft mardrömmar om det ( så nära min verklighet) ,men det hjälper inte just nu att förstöra ännu ett liv, lotsens för all framtid.
Får han en dom så får han inget mer job någonsin mer i den branchen.
Citera
2026-09-11, 06:36
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar: snipans roder är något åt SB när den plockas upp så han har av allt att döma väjt mot SB, inte BB. Att MV träffat snipan råder det ju inget tvivel om alls med tanke på de färgspår som finns på både två.

Fanns det verkligen färgspår från Albins 25:a på bulben?

Varifrån har du hämtat den uppgiften?

Så här står det i FUP:en:
”De undersökta blå avsättningarna på materialet SM11864-1 (från/på fartygbulben) avvek gentemot samtliga undersökta blå skikt på skrovdelen SM11974-1 beträffande kemisk sammansättning.”
osv...
Citera
2026-09-11, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko
För att det är där de gigantiska fartygen går. Fartyg som är mycket snabbare än vad många snipakaptener tror.

Jag postade alldeles nyss nedanstående filmsekvens, men den är mycket viktig för förståelsen och värd att posta en gång till. Kolla in den och återkom gärna!
Det är inte bara i Hakefjorden som man inte ser något från bryggan i närheten av fören -- och snipor kör som dödsföraktande idioter...

https://youtu.be/fc-31OxH340?t=1818
"Master's Orders Pilots Advice"
Sammanfattning: När lotsen har avhandlat den skymda sikten framför fören, berättar han vad han kan göra för att rädda situationen med idioterna.
Jag förstår utmaningen med utsikt på dessa gigantiska containerfartyg som kan vara fyra-fem gånger så långa som Misje Verde och har ett berg av containrar framför bryggan. Men nu handlar det om ett betydligt mindre fartyg, 95m, med en grävmaskin på däck. Den är olyckligt placerad men definitivt inte gigantisk. Den går att se förbi genom att ta några steg åt sidan på bryggan.

https://www.marinetraffic.com/en/photos/of/ships/shipid:7669388/shipname:MISJE%20VERDE#7082056

Problemet i det aktuella fallet var varken ljuset, vädret eller möjligheten att upptäcka båtarna. Problemet var helt enkelt att man inte ens tittade. Man tog för givet att farleden var fri, men det var den inte. Det fanns två familjer där på väg hem från semestern.
Citera
2026-09-11, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NFLT
Så alla psykopater som drömmer om att mörda någon och inte behöva ta ansvar för det, dä är det perfekt att bli lots eller kapten för de har fripass från alla regler och lagar.

Var i min text skrev jag det? Olyckor händer på de flesta arbeten.
Citera
2026-09-11, 06:43
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Jag förstår utmaningen med utsikt på dessa gigantiska containerfartyg som kan vara fyra-fem gånger så långa som Misje Verde och har ett berg av containrar framför bryggan. Men nu handlar det om ett betydligt mindre fartyg, 95m, med en grävmaskin på däck. Den är olyckligt placerad men definitivt inte gigantisk. Den går att se förbi genom att ta några steg åt sidan på bryggan.

https://www.marinetraffic.com/en/photos/of/ships/shipid:7669388/shipname:MISJE%20VERDE#7082056

Problemet i det aktuella fallet var varken ljuset, vädret eller möjligheten att upptäcka båtarna. Problemet var helt enkelt att man inte ens tittade. Man tog för givet att farleden var fri, men det var den inte. Det fanns två familjer där på väg hem från semestern.

Va!? Du sitter ju och ljuger om lotsen! Varför gör du det?

Från FUP:en:
MT: Den här båten är utrustad med en stor grävmaskin mitt på. Som ni kanske har sett på någon bild. Den är förhållandevis bred, förhållandevis lågt bygge. Vilket gör att om man sitter ner i stolen i mitten så har man inte någon perfekt uppsikt över... ja, inte tillräckligt bra när det gäller till exempel att passera en boj och se avstånd och sådana saker. Så jag rörde mig fram och tillbaka på bryggan ganska mycket och snubblade på det här fotsteget som var till den där stolen. Det är så... Det enda sättet att hantera en sådan situation för att kunna se någonting ut är ju... Alltså jag måste ju hålla koll på radarn. Man måste ju samtidigt... gå mellan styrbord och babordssidan för att kunna se... få en bättre bild av vad som syns utanför.
Citera
2026-09-11, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Det där var en halmgubbe som heter duga. Förståelseförmågan för resonemang ligger på en bottennivå här ser jag.
Givet att en person vill mörda någon och man skulle resonera som försvaret i detta tragiska fall - att lotsar och kaptener skulle ha fripass från alla regler och lagar - om då vår blivande mördare ser en fritidsbåt och blir mordlysten är det bara att köra rakt över och påstå att hen inget har sett.

NFLT gör alltså ingen som helst antydan i sin text att någon kapten eller lots som missat att se en snipa och kör över den är en mördare. Capiche?
NFLT "Så alla psykopater som drömmer om att mörda någon och inte behöva ta ansvar för det, dä är det perfekt att bli lots eller kapten för de har fripass från alla regler och lagar. "
Skrev precis så.
Citera
2026-09-11, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenHergard
?? så om du råkar köra över någon med bilen när det regnar så är du mördare? Bättre kan du hoppas jag, även om du rökt på.

I denna fråga verkar det vara du som har rökt på då varken lots eller befälhavare står åtalade för mord.

Bättre kan du.
Citera
2026-09-11, 06:56
Medlem
Citat:
Har du någon förklaring till varför radarn inte larmade för att kollisionsfara var överhängande?

Nej, men tar tacksamt emot din förklaring om du har någon. Om jag får gissa så skulle jag tro att det inte fanns någon sådan funktion, att den var trasig eller att den var avstängd pga för jobbigt att lyssna på ständigt larmande inomskärs.
Citera
2026-09-11, 07:00
Medlem
Citat:
Fanns det verkligen färg från Albins 25:a på bulben?

Är det ny info som har framkommit efter FUP:en?

Ja det gjorde det.

Det finns i FUP, rapporteras även i SVT direktrapportering med bilder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in