2026-09-10, 22:40
Medlem
Du skriver om saker du uppenbarligen inte har ens har förnamnet till förståelse för.

1. Urkundsförfalskning är när man förfalskar handlingar som utfärdats och som är någon typ av urkund. Det kan varva t ex ett läkarintyg. Men det är väl ändå ingen som påstår att någon läkare först har skrivit ett läkarintyg som någon annan sedan förfalskat? Eller för den delen samma läkare?

2. Falsk tillvitelse är när man utan grund anmäler någon. Jag tror inte att en läkare som orosanmält ett barn som sedan resulterat i ett LVU som gör att barnet blir mer eller mindre symptomfritt på mindre än ett halvår kan anses utgöra en grundlös anmälan. Det vore förfärligt om så var fallet.

3. Mened är när man under ed ljuger om omständigheterna man hörs om och det har betydelse för målets utgång. Vad skulle vara en lögn i hans berättelse om flickan som påverkar målets utgång menar du?

Jag inser att saker man inte riktigt förstår kan kännas skrämmande, känner själv så inför vissa saker jag inte behärskar. Men då brukar jag inte ge mig på att förklara för omgivningen hur hemskt det är eller hur dåligt det fungerar. Risken finns ju att jag har missat någonting väsentligt eftersom jag inte riktigt förstår helheten.

Får jag kanske tipsa om Introduktion till straffrätten om du vill få en grund för fortsatta diskussioner om straffrätt.

Om du backar ett par hundra sidor i tråden så ska du se att även dina mest rättshaveristiska vapendragare hänvisar till detta, så det är verkligen inget jag hittat på.

Dessutom så bygger ju dina kompisar i trådens hela tes på att de missuppfattat just detta. Flickan har på något magiskt sätt följt sin tillväxtkurva trots att hon varken kunnat äta eller har fått mer än 40% näringsdropp. Var har då näringen kommit ifrån? Divine intervention?

Du prickar alltså, utan att förstå det verkar det som, kärnan av problemet i vårdnadshavarnas resonemang.

Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Eftersom straffet för grov urkundsförfalskning samt falsk tillviitellse och mened kan bli så mycket som 6 år och att han skulle förlora sin läkarlegitimation så måste han vara mer än lovligt korkad om det du påstår stämmer...O Jo det är du som påstår det här ingen annan
Citera
2026-09-10, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Du skriver om saker du uppenbarligen inte har ens har förnamnet till förståelse för.

1. Urkundsförfalskning är när man förfalskar handlingar som utfärdats och som är någon typ av urkund. Det kan varva t ex ett läkarintyg. Men det är väl ändå ingen som påstår att någon läkare först har skrivit ett läkarintyg som någon annan sedan förfalskat? Eller för den delen samma läkare?

2. Falsk tillvitelse är när man utan grund anmäler någon. Jag tror inte att en läkare som orosanmält ett barn som sedan resulterat i ett LVU som gör att barnet blir mer eller mindre symptomfritt på mindre än ett halvår kan anses utgöra en grundlös anmälan. Det vore förfärligt om så var fallet.

3. Mened är när man under ed ljuger om omständigheterna man hörs om och det har betydelse för målets utgång. Vad skulle vara en lögn i hans berättelse om flickan som påverkar målets utgång menar du?

Jag inser att saker man inte riktigt förstår kan kännas skrämmande, känner själv så inför vissa saker jag inte behärskar. Men då brukar jag inte ge mig på att förklara för omgivningen hur hemskt det är eller hur dåligt det fungerar. Risken finns ju att jag har missat någonting väsentligt eftersom jag inte riktigt förstår helheten.

Får jag kanske tipsa om Introduktion till straffrätten om du vill få en grund för fortsatta diskussioner om straffrätt.

Om du backar ett par hundra sidor i tråden så ska du se att även dina mest rättshaveristiska vapendragare hänvisar till detta, så det är verkligen inget jag hittat på.

Dessutom så bygger ju dina kompisar i trådens hela tes på att de missuppfattat just detta. Flickan har på något magiskt sätt följt sin tillväxtkurva trots att hon varken kunnat äta eller har fått mer än 40% näringsdropp. Var har då näringen kommit ifrån? Divine intervention?

Du prickar alltså, utan att förstå det verkar det som, kärnan av problemet i vårdnadshavarnas resonemang.
Jag förstår att du och Totius connectar... Båda är lika okunniga men tror att med lite överlägsen attityd och gärna lite härskarteknik så blir ni mer trovärdiga... Jaja fortsätt du att ordbajsa med nån som tror på vad du skriver... Vi får se vem som är rättshaverist när alla utredningar är färdiga...ser inte så ljust ut för ditt gäng 👍
Citera
2026-09-10, 23:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469

Jag vet inte vad det är med er systemriddare, men ni verkar ha väldigt svårt att ta till er hela texter, sammanhang och grundläggande medicinsk fakta!

Nej, det krävs verkligen inget "divine intervention" eller några övernaturliga underverk för att förstå hur Elsa kunde växa trots att sjukvårdens felräknade näringsdropp bara täckte 40 % av behovet. Elsa åt ju vanlig mat via munnen hela tiden! Det är det faktiska matintaget per os som förklarar varför hon kunde växa normalt!

Överläkare Lars Ekstav bekräftade ju under ed i rätten att matintaget via munnen var exakt lika stort hemma hos mamman som i jourhemmet. Matningen i hemmet fungerade alltså alldeles utmärkt och det var sjukvårdens eget felräknade dropp som skapade näringsbristen och utmattningen!

Alltså, vad sjutton är det med er?! Läs hela dokumentationen och förstå helheten i stället för att sitta och plocka lösryckta meningar här och där för att desperat försöka rädda ert spruckna narrativ!
Citera
2026-09-10, 23:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag förstår att du och Totius connectar... Båda är lika okunniga men tror att med lite överlägsen attityd och gärna lite härskarteknik så blir ni mer trovärdiga... Jaja fortsätt du att ordbajsa med nån som tror på vad du skriver... Vi får se vem som är rättshaverist när alla utredningar är färdiga...ser inte så ljust ut för ditt gäng 👍

De är verkligen exakt likadana, alla dessa systemreligiösa! De använder alltid precis samma nötta vokabulär. Alla som vågar kritisera en myndighet stämplas direkt som "rättshaverister" och till och med när det finns svart på vitt att myndigheten begått grova felsteg! För i systemriddarnas underbara fantasivärld kan staten och kommunen helt enkelt aldrig göra fel.

Och sedan fortsätter det direkt på samma manus: alla fakta och granskningar avfärdas som "desinformation" och "konspirationsteorier"!

Men sanningen är ju att kompetensnivån ute i kommunerna tyvärr ofta är allt annat än hög. Det begås grova och direkt ödesdigra misstag bakom sekretessens mörka ridåer, vilket gör att haverierna normalt sett aldrig når allmänhetens kännedom. Utom i just det här fallet då vilket verkar reta upp systemriddarna så in i norden när deras fasad spricker!

Det är så oerhört sorgligt att se människor i tråden försvara detta fullkomliga demokratiska haveri i ur och skur. Ingen tjänar på det här. Absolut ingen! Det kostar miljarder av skattebetalarnas pengar som slängs rakt i sjön årligen vilket bara skapar ännu högre kostnader för samhället längre fram. Och värst av allt: det producerar ännu fler trasiga familjer och lemlästade individer som kommer att behöva samhällets hjälp och stöd för resten av sina liv.
Citera
2026-09-10, 23:19
Medlem
Men du. Om du (och dina kompisar) hade uppvisat minsta lilla ödmjukhet inför verkligheten och att ni utifrån er kunskap kanske inte förstår alla samband i denna typ av ärenden hade vi inte behövt klappa er på huvudet.

Jag kan inget om att bygga hus, coacha fotbollslag eller neurokirurgiska ingrepp. Och ger därför fan i att försöka mig på att förklara hur det fungerarbch hur man borde göra det på bästa sätt för de runt omkring mig.

Om du backar i tråden (igen) kan du se att jag och Totius verkligen inte ”connectar” men vi är vuxna nog att kunna föra en diskussion på ett sätt som i bästa fall leder den framåt.

Förresten vad har hänt i ditt liv som gör att du ser ned på kunskap?

Be curious, not judgemental är en devis som du förmodligen inte håller med om men som jag kan rekommendera om du är intresserad av att utvecklas!

Citat:
Citera
2026-09-10, 23:19
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Elsa åt ju vanlig mat via munnen hela tiden!
Och (för hundrafemtielfte gången) där ligger den diskrepans som omöjliggjorde för vården att göra rätt bedömningar.
Citera
2026-09-10, 23:20
Medlem
Citat:
De är verkligen exakt likadana, alla dessa systemreligiösa! De använder alltid precis samma nötta vokabulär. Alla som vågar kritisera en myndighet stämplas direkt som "rättshaverister" och till och med när det finns svart på vitt att myndigheten begått grova felsteg! För i systemriddarnas underbara fantasivärld kan staten och kommunen helt enkelt aldrig göra fel.

Och sedan fortsätter det direkt på samma manus: alla fakta och granskningar avfärdas som "desinformation" och "konspirationsteorier"!

Men sanningen är ju att kompetensnivån ute i kommunerna tyvärr ofta är allt annat än hög. Det begås grova och direkt ödesdigra misstag bakom sekretessens mörka ridåer, vilket gör att haverierna normalt sett aldrig når allmänhetens kännedom. Utom i just det här fallet då vilket verkar reta upp systemriddarna så in i norden när deras fasad spricker!

Det är så oerhört sorgligt att se människor i tråden försvara detta fullkomliga demokratiska haveri i ur och skur. Ingen tjänar på det här. Absolut ingen! Det kostar miljarder av skattebetalarnas pengar som slängs rakt i sjön årligen vilket bara skapar ännu högre kostnader för samhället längre fram. Och värst av allt: det producerar ännu fler trasiga familjer och lemlästade individer som kommer att behöva samhällets hjälp och stöd för resten av sina liv.
Det sjuka är att dessa stollar tror att deras påhittade historier kommer att påverka utgången på detta ärende... Dom får bara sitta på läktaren och titta på
Citera
2026-09-10, 23:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Och (för hundrafemtielfte gången) där ligger den diskrepans som omöjliggjorde för vården att göra rätt bedömningar.

Var står det om denna diskrepans i offentliga handlingar? Det bara du och ditt gäng som håller på med er diskrepans. Vi andra förstår att Elsa har en kronisk sjukdom som heter PIPO.

Det fanns ingen anledning att totalisolera Elsa hur mycket ni än försöker. Totalt vansinne att göra det från början till slut.

Det är flera lagbrott och tjänstefel som begåtts här.
Citera
2026-09-10, 23:24
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Var står det om denna diskrepans i offentliga handlingar?
Diskrepansen är det som din AI misstolkade som att LE försvarade mamman.
Citera
2026-09-10, 23:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Diskrepansen är det som din AI misstolkade som att LE försvarade mamman.

Att du skyller på "AI" när du inte kan bemöta fakta är ju bara för sorgligt, Totius!

Det krävs ingen AI för att läsa ett domstolsprotokoll. Överläkare Lars Ekstav intygade under ed att Elsa åt exakt lika mycket per os hemma som i jourhemmet.

Det är inte min "AI" som säger det utan det är ansvarig överläkare under straffansvar i svensk domstol! Det bevisar att mamman skötte matningen och att det var vårdens ändrade behandling som gjorde flickan frisk. Sluta ducka fakta!
Citera
2026-09-10, 23:32
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Att du skyller på "AI" när du inte kan bemöta fakta är ju bara för sorgligt, Totius!

Det krävs ingen AI för att läsa ett domstolsprotokoll. Överläkare Lars Ekstav intygade under ed att Elsa åt exakt lika mycket per os hemma som i jourhemmet.

Det är inte min "AI" som säger det utan det är ansvarig överläkare under straffansvar i svensk domstol! Det bevisar att mamman skötte matningen och att det var vårdens ändrade behandling som gjorde flickan frisk. Sluta ducka fakta!
Det var inget intygande och vi vet inte om det var under ed. Det var ett konstaterande av den diskrepans som omöjliggjorde för vården att göra rätt bedömningar.

Du har själv postat ett inlägg med AI-hallucination om detta som du fortfarande håller fast vid.
Citera
2026-09-10, 23:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det sjuka är att dessa stollar tror att deras påhittade historier kommer att påverka utgången på detta ärende... Dom får bara sitta på läktaren och titta på

Det här är tyvärr nivån på svenska socialsekreterare ute i landet....

De tror att de är gudar och aldrig kan ha fel. Man blir riktigt mörkrädd att sådana här dårar ska ha makt att bestämma var svenska barn ska bo någonstans.

https://www.youtube.com/watch?v=mkWfnRcWUHk&t=8s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in