2026-09-10, 22:34
Medlem
Mailmanss avatar
Regionaltågen skull bli överfyllda
Citera
2026-09-10, 22:46
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Bor man inte i Stockholm, Göteborg eller Malmö är man en bondlurk. Tro inte något annat.
ok men vad spelar det för roll. Pendlingen från dessa städer är enorm oavsett om du tycker de är bönder eller inte.
Citera
2026-09-10, 22:48
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Tanken är god. Givetvis borde hela Sverige åtminstone ha gemensamt betalsystem gör kollektivtrafik. Men tänk vad många pappersvändare som skulle bli arbetslösa.
I Schweiz tex kan du köpa kort för kollektivtrafiken i Zürich och det funkar i hela landet trots olika operatörer. Så ska det vara. Köper jag ett SL kort ska jag kunna åka med skånetrafiken osv.
Citera
2026-09-10, 22:49
Medlem
norther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
ok men vad spelar det för roll. Pendlingen från dessa städer är enorm oavsett om du tycker de är bönder eller inte.

Hur funkar det med kapaciteten då? Kan man ens lägga på extra avgångar eller längre tåg med befintlig infrastruktur?
Citera
2026-09-10, 23:01
Medlem
Förslaget i sig är naturligtvis bra. Men ... ni glömmer det viktiga.

Det blir en ytterligare kostnad ovanpå regionerna som kommer finnas kvar och driva kollektivtrafiken därför att ... ja ingen vet. Tydligen behövs 21 olika appar för att köpa ett och samma Sverigekort.

Eftersom man inte börjat i rätt ände, vilket givetvis är att ta bort regionerna, så hoppas jag att förslaget läggs ned.
Citera
2026-09-10, 23:08
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Hur funkar det med kapaciteten då? Kan man ens lägga på extra avgångar eller längre tåg med befintlig infrastruktur?
Det är mer tveksamt men det får väl miljöpartiet fixa. Allt ska ju ställas om så är ju inga problem.
Citera
2026-09-10, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Jag tycker förslaget är bra och kan inte se någon uppenbar nackdel, ser tvärtom nästan bara fördelar. Nu är det väl ganska få som skulle få för sig att resa med kollektiv lokaltrafik mellan Stockholm och Gällivare, men soft ändå att kunna planera en hyfsad roadtrip inom landets gränser för en rimlig peng.

Sen behöver man ju inte enbart se till "nöjet", det finns väl gott om folk som pendlar över regionsgränserna och tvingas köpa tilläggskort. Det är ju inte så att ett Sverigekort kommer konkurrera med SJ.
Hur kan man inte se nackdelar? Skulle bli kaos, många tågavsnitt har redan maximalt med antal tåg. Pendlarna skulle inte få plats utan folk skulle okynnesåka, gör redan snåla pensionärer, unga när det är skollovskort och bilfria dagar. Nej.
Citera
2026-09-10, 23:20
Medlem
I Nederländerna har man precis de systemet samma "OV Chipkaart" går till allt, bussar spårvagnar intercity tåg metro över hela landet.
Citera
2026-09-10, 23:26
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet2026
Om En Sverigebiljett kommer kosta 450 kronor skulle finnas på riktigt, vart skulle ni gjort? Är inte det en dröm med Sverigebiljett istället för sj tåg biljett.

https://www.vansterpartiet.se/var-politik/politik-a-o/kollektivtrafik/

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/sverigebiljett_hb022345/
Om man nu vill att jättemånga ska åka kollektivt, man ska kunna åka vart som helst och biljetterna i vilket fall skulle ha en jättesubvention kan man lika gärna låta det vara helt gratis. Då kan man spara in hela apparaten med biljettförsäljning och kontrollanter och det är inget krångel någonstans.
Citera
2026-09-10, 23:30
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Vore fantastiskt, lätt.

2022 så reste jag till Tyskland själv och när jag skulle köpa en tågbiljett fick jag höra att man kunde köpa ett hela-Tyskland-kort för 9 euro. Det var fantastiskt och de jag stötte på tyckte detsamma. Vad jag har förstått så har de ersatt det med en liknande biljett som ligger i prisklass med Sverigebiljetten. Vad jag förstått så har det varit en förlustaffär om man bara pratar om kostnader men har givit andra vinster som överstiger detta med marginal.

Jag tror att det är dags för ett Sverigekort!
Citera
2026-09-10, 23:43
Medlem
Citat:
Förstår inte riktigt syftet för mig som Stockholmare. Ska jag alltså åka regional kollektivtrafik till t.ex. Malmö? Har testat med Flixbuss nån gång, vilket var rätt bedrägligt, men detta vore ju sjukt mycket jobbigare och otroligt mycket långsammare. Ser verkligen inte poängen. Lantisarna tar ändå bilen. Föredrog idén om att göra kollektivtrafiken 100% skattesubventionerad istället. Läggs så äckligt mycket resurser på spärrvakter, kontrollanter, fysisk och digital infrastruktur för att upprätthålla betallösningar och inpasseringar... Detta leder förstås till att trycket till kollektivtrafiken ökar, vilket då innebär att det behövs fler avgångar, fler lokalvårdare osv.

Nog den ända frågan som jag nånsin tyckt vänstern haft ett bättre förslag på än vad något högerparti har haft.

Ja det där är bättre och vettigare faktiskt. Troligen billigare också. Att helt ta bort avgifterna och där med slippa allt vad biljettsystem, kontrollanter, appar och automater heter. Och marknadsföring inte minst! Inte fan behöver man marknadsföra det om man inte säljer något. Skulle spara enorma pengar.
Citera
2026-09-10, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Då tar vi det igen då, för de som är lite mer trögtänkta än resten.

Hur stor budget har Sveriges kollektivtrafik och hur stor andel av den finansieras via biljettintäkter?

Bonus: hur många tiotals miljarder måste staten skjuta till för att täcka upp för bortfallet från biljettintäkterna?

Dumskalle.

Och det har exakt hur mycket med vad jag skrev att göra?
Du är onekligen smart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in