2026-09-10, 20:40
Medlem
matsqqs avatar
"Stefan och Krister"-humorn verkar flöda på dessa sidor ...
Jag tror de som gillar den typen av "buskis" kanske tycker det är roligt eller till och med fyndigt men för mig blir det mest bara en massa spam att scrolla förbi.
Citera
2026-09-10, 21:08
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Fast "tidsapparat" är väl snarare stämpelklocka och "klocka" just "klocka"?

Hur ofta frågar du själv: "ursäkta mig, kan ni säga vad tiden på tidsapparaten är?" när du undrar vad klockan visar?

Tidsapparat är ju en apparat där man loggar tider. En stämpelklocka, alltså

"Vår tidsapparat" var Timecons arbetstidsterminal i hisshallen innanför receptionen. Där anställda drog sitt magnetkort när de "stämplade in" och "stämplade ut".

Arbetstidsterminalen (som finns avbildad på foton och i Skandias personaltidning Oss Emellan 1983) hade ett informationsfönster med en digital klocka på ovansidan. Den avgjorde inte vilken tid som registrerades.

Det finska tidredovisningssystemet Timecon användes av många svenska företag på 80-talet (bland andra Alfa Laval i Tumba). Systemet körde på en finsk 8-bitarsdator som hette ASPO 85. Datorns systemklocka avgjorde vilken tid som registrerades.

Den gick en minut efter när Roland Bergström ringde Fröken Ur.

Efter samtalen med Stig Engström den 1 mars.

23.19 var den registrerade utstämplingstiden den 28 februari (som Bergström förklarar tre gånger på sidan 4 i förhöret den 9 juni).

23.20 var den rätta tiden (som Bergström förklarar på sidan 5).
Citera
2026-09-10, 21:10
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
Skalan är -4 till +4 på NFCs skala.
+4 är säkert vapnet. Noll innebär "Hänger i luften/ej möjlig att avskriva".
WGs vapen hade noll.

Av alla vapen de provskjutit är det bästa Palmemordsmatch de haft.
Källa Sonny Björk. Intervjuer finns på nätet.
Han har även fördrag som ligger ute.

Bara en sådan sak. Det kan alltså vara vapnet. Än så länge är det den bästa träffen.
Citera
2026-09-10, 21:21
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
"Stefan och Krister"-humorn verkar flöda på dessa sidor ...
Jag tror de som gillar den typen av "buskis" kanske tycker det är roligt eller till och med fyndigt men för mig blir det mest bara en massa spam att scrolla förbi.

Nu har du sårat dem och hamnar på ignore. Detta är en hobby för många och har nog varit det viktigaste i livet, därav den flämtande putslustigheten hos många här. Det får ju bara inte vara över. Det får inte vara Engström, GM ska förbli okänd! Och annars ska mordet lösas av någon här, inte av någon trist journalist med hjälp av den där stroppen från Göteborg.
Citera
2026-09-10, 21:22
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det är rätt fascinerande hur någon läsa förhöret med uppgiftslämnaren vid sjön, få veta att hon kollade upp regnumret och fick veta att bilen tillhörde fel person, och ändå landa i slutsatsen att det var SE som kom körandes till sjön.

Polisens förhör motbevisar ju hypotesen. Det var fel bil. Regnumret kollades med Vägverket.

Om man då ändå tror på hypotesen fast den är motbevisad borde man vara diskvalificerad från alla MOP-diskussioner för all framtid.

Då är man själva förkroppsligandet av faktaresistens, bekräftelsebias och total renons på objektivt tänkande. Det går inte att ta något den personen säger på allvar någonsin. Och man kan starkt misstänka att vederbörande hade platsat i en direktöversatt version av Stay Behind.

”Stay Behind” kan ju som bekant direktöversättas till ”efterbliven”.

Samma sak kan för övrigt sägas om hypotesen att YN inte såg någon alls på David Bagares gata.

Det håller jag med om.

YN såg sitt sällskap AZ på David Bagares gata.

Jag får vara försiktigare med hur jag uttrycker mig hädanefter.

Hypotesen att YN såg väsktjuven SE på David Bagares gata ter sig i mitt tycke ganska efterbliven.

SE var ju väskägare och inte väsktjuv.

Väskägaren SE gick bra att se på Tunnelgatan väster om manskapsbodarna.
Citera
2026-09-10, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Bara en sådan sak. Det kan alltså vara vapnet. Än så länge är det den bästa träffen.

https://www.youtube.com/watch?v=nk-RWx_Kcm8
Citera
2026-09-10, 21:56
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det är rätt fascinerande hur någon läsa förhöret med uppgiftslämnaren vid sjön, få veta att hon kollade upp regnumret och fick veta att bilen tillhörde fel person, och ändå landa i slutsatsen att det var SE som kom körandes till sjön.

Polisens förhör motbevisar ju hypotesen. Det var fel bil. Regnumret kollades med Vägverket.

Om man då ändå tror på hypotesen fast den är motbevisad borde man vara diskvalificerad från alla MOP-diskussioner för all framtid.

Då är man själva förkroppsligandet av faktaresistens, bekräftelsebias och total renons på objektivt tänkande. Det går inte att ta något den personen säger på allvar någonsin. Och man kan starkt misstänka att vederbörande hade platsat i en direktöversatt version av Stay Behind.

”Stay Behind” kan ju som bekant direktöversättas till ”efterbliven”.

Samma sak kan för övrigt sägas om hypotesen att YN inte såg någon alls på David Bagares gata.

YN och AZ hade alla förutsättningar att möta SE på Tunnelgatan väster om manskapsbodarna. Ett 30-tal meter från mordplatsen.

Det verkar konstigt att YN skulle nämna mötet med SE på Tunnelgatan. När hon lämnade namn och nummer till pinsp Kjell Östling på mordplatsen. Även om YN var onykter och även om poliserna vid Luntmakargatan beordrade henne att lämna namn och nummer till en polis på mordplatsen (A14205-1-A).

Det gjorde hon heller inte. Enligt radiointervjun 1988. "Jag tror att jag har mött en man som kom springande på David Bagares gata. Jag tror han har med det här att göra. Jag fick den känslan i alla fall."

Det kan syfta på mötet med LJ vid trappkrönet. Efterhandskonstruktionen (att väskägaren SE på Tunnelgatan var väsktjuven SE på David Bagares gata) kan ha uppstått när YN förhördes den 2 mars.
Citera
2026-09-10, 23:23
Medlem
Lebels avatar
Citat:

Hur ofta frågar du själv: "ursäkta mig, kan ni säga vad tiden på tidsapparaten är?" när du undrar vad klockan visar?

En pedagogisk förklaring finns här.

Tillräckligt enkel för alla att förstå.
Citera
2026-09-11, 07:28
Medlem
Kollade lite på palmekonferensen. Först den där Poutianen.. för att vara ärlig orkade jag inte kolla på det då jag tycker det bara är trolleri. Men jag hörde ordet «larmtiden»..

Inte för att starta någon debatt, men om Nieminen först möter gm uppe på DBG, LJ vid trappan och sen piketen nere i trappan då kan inte «larmtiden» ha varit så jäävligt lång. Det begriper en mongolid apa.
Men som sagt , det HÄR orkar jag inte diskutera.

Sen Tommy Lindström.. utredning hadde haft sån tur som hadde huvudvittnet Lisbeth sa han. Som kunde berätta om hela LOPs dag från hemmet till bion, till Sari, till mordplatsen. LOP hadde gått över till Sari och därför gått fel sida av Sveavägen ner och det var tex därför att Skandiamannen INTE KUNDE HA GJORT DET HÄR!
Va fan är det för jävla logik? Om det här var ett impulsmord så var det kanske just därför att LOP bytte sida att det här blev som det blev.

Hur fan tänker svensk polis?
Fan vilket gäng.

Men jag undrar på om han egentligen menade Dekorimamannen altså.. han pratade lite om starkt motljus, omöjligt att se ett vapen etc, tror kanske han hintade till att Morelius hittade på lite. Att det aldrig stod någon och väntade på Palme där.
Som jag iofs kan hålla med om.

Men det var altså Skandiamannen han drog fram, på ren reflex.
Senast redigerad av Ballalaila 2026-09-11 kl. 07:37.
Citera
2026-09-11, 07:45
Medlem
Jag känner mer och mer på känslan att vi som sitter här i tråden vet ca 10 gånger mer om det här enn poliserna i palmeutredningen.. Trots att vi ofta har ett söndermaskat material att förhålla oss till.
Det är som det är.
Citera
2026-09-11, 08:29
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Kollade lite på palmekonferensen. Först den där Poutianen.. för att vara ärlig orkade jag inte kolla på det då jag tycker det bara är trolleri. Men jag hörde ordet «larmtiden»..

Inte för att starta någon debatt, men om Nieminen först möter gm uppe på DBG, LJ vid trappan och sen piketen nere i trappan då kan inte «larmtiden» ha varit så jäävligt lång. Det begriper en mongolid apa.
Men som sagt , det HÄR orkar jag inte diskutera.

Bra observation, Ballalaila. Mycket bra. Det menar jag verkligen.

Många andra har gjort samma observation.

Om Nieminen mötte GM, vilket hon sannolikt gjorde, betyder det att larmtiden måste vara tidig.

Det fattar en hjärndöd apa. Det fattade inte bröderna Poutiainen.
Citera
2026-09-11, 09:32
Medlem
Citat:

Våran klocka gick inte fel.
Vår klocka gick fel.
Två tidpunkter..23.20 och 23.19 varav vi vet att 23.20 är verklig tid Fröken Ur.

En klocka kan inte samtidigt gå rätt och visa en minut fel.
Således så handlar det om två klockor. En av dem har gått rätt efter kontroll med Fröken Ur.
Denna klocka har således visat 23.20 när stämpelursklockan har visat 23.19

Det finns ingen annan möjlighet enligt de uppgifter som Roland B har lämnat och som vi senare ser i svart på vitt i Per Hs promemoria. Man kan inte påstå tvärtom exempelvis, eftersom detta skulle innebära att stämpelursklockan har gått rätt..vilket ju är tvärs emot Roland Bs uppgift.

Detta verkar vara materialmässigt bevisat. Det går att fastslå att Engström har stämplat ut klockan 2319 helminut uttryckt i stämpelurstid. Denna har i verklig tid Fröken Ur motsvarats av helminut 23.20.

Någon annan slutsats är omöjlig givet materialet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in