2026-09-10, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Fan, du bride hänga mer i den här tråden... Ja det är faktiskt bara på flashback jag har hört dårar påpeka att flytväst inte är intressant i ämnet...

Dom hade sannolikhet överlevt allihop med funktionsdugliga flytvästar, och då hade rättegången sett extremt annorlunda ut. Ärendet hade antagligen lagts ner och knappt nämnts i media...

Flytvästar är precis helt irrelevant för de åtalades agerande.
Begriper man med enkel slutledning.

Hade man haft 15 flytvästar på sig hade det ändå prövats på exakt samma sätt.
Med utgång i samma sjövägsregler.
Det hade du vetat om du haft koll på samma åklagarens utredning ang händelsen vid Mitholmarna. Där ingen påkörning ens skedde.
Citera
2026-09-10, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
.

om jag hade velat så hade jag haft sikt bakåt

Tänk om kapten eller lots sagt så - om vi velat hade vi haft sikt.

Ja jösses.

Intressant dag i rätten idag.

Angående "trång farled" kan det förefalla lite anspråkslöst att hänvisa till information kring seglingstävlingen Tjörn Runt. Men det räcker alldeles utmärkt och det finns en anledning till anspråkslösheten. Ty, Jura novit curia.

Jag återkommer senare med lite mer tankar och synpunkter, bland annat om "confirmation bias" som jag varit inne på mycket tidigare, och som också nämndes i rätten idag, med all rätt.

Ironin i att varna för "confirmation bias" samtidigt som man jämför en snipas kapell med handelsfartygets blinda brygga – och citerar Tjörn Runt istället för sjökort och sjörättslig praxis – är slående. Vi ser fram emot din analys.
Citera
2026-09-10, 18:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Typiskt SVT att alltid vara partiska å de känslosamma hållet

Verkligen vidrigt att det betalas skatt för den skiten..

Föga förvånande....😉

I början va det hela citat och utklipp från rättegång, men när advokaterna började orera var det allt mindre info, man fick "gissa" själv vad advokaterna sa😂

Japp, som jag redan skrivit tidigare idag, allt försvar av pappan grundar sig i samma offermentalitet att det är synd om alla stackars invandrare, och dom som det är synd om i samhället ska icke behöva ta ansvar...

Därav, trots att FB är anonymt, kan man snabbt räkna ut att det enbart är kvinnor och vänsterliberaler som i det här fallet går på åklagarens linje..
Citera
2026-09-10, 18:32
Medlem
BombaySaphires avatar
Pappan om Tjörn-olyckan: ”Flytvästen var tom”

Ljudinspelning här:

https://www.sverigesradio.se/artikel/pappan-har-pratat-om-tjorn-olyckan
Citera
2026-09-10, 19:03
Medlem
Citat:
Fan, du borde hänga mer i den här tråden... Ja det är faktiskt bara på flashback jag har hört dårar påpeka att flytväst inte är intressant i ämnet...

Dom hade sannolikhet överlevt allihop med funktionsdugliga flytvästar, och då hade rättegången sett extremt annorlunda ut. Ärendet hade antagligen lagts ner och knappt nämnts i media...

1. Jag har faktiskt hört två undantag från flytvästar. Då har de alltid handlat om att antalet flytvästar varit för lågt och då har de också alltid varit familjefadern och kaptenen som tagit på sig att inte bära flytväst, vanligen med motivet att de inte behöver flytväst för att de flyter på hullet (170kg och 140kg) samt haft extremt god kännedom om vattenförhållanden.

2. Storyn som hittats på av den överkörde är så pass dålig att den nog handlar om att dölja mord.

Citat:
Ursprungligen postat av NFLT
När man börjar yra om klubbmord, otrohetsmotiv, försäkringsbedrägerier och att åklagaren ska låsas in, har man lämnat både FUP och verkligheten bakom sig.
Det finns en teknisk utredning, rättsmedicinska protokoll och en haverirapport. Att koka ihop fria mordfantasier för att slippa hantera det faktum att ett 90-meters handelsfartyg körde över en båt bakifrån utan att titta framåt visar bara att du helt saknar sakargument.
På Flashback behöver man inte ta fångar, men man brukar i alla fall hålla sig till samma planet som förundersökningen.

1. Det är faktiskt ganska vanliga tillvägagångssätt för att bli av med hustru och få stora försäkringspengar.

2. Då kan du ju börja med att redovisa de fakta som du påstår styrker att allt var i sin ordning på den lilla båten. Ingen var full, försedd med sömnmedel eller annars bragd utanför normala sinnestillstånd på den lilla båten. Kaptenen var verkligen skicklig och visade stort sjövett med mera. Upp till bevis.

3. Faktum är att det redan är visat i media att skeppet saknade fysisk sikt intill 800meter framför skeppet. Iden om att stora skeppet skulle väja för den mindre båten och riskera att gå på grund är bara snömos och stolletankar.

3.1. Kvarstår då är frågan om att tuta eller blinka. Exempelvis "Ett fartyg på 100 meter eller mer ska enligt de internationella sjövägsreglerna (COLREG) vara utrustat med en vissla (visselpipa/tyfon), en fartygsklocka och en gonggong. Syftet med ljudsignalerna är att fartyget ska höras tydligt av andra fartyg för att förhindra kollisioner, särskilt vid nedsatt sikt som till exempel dimma.".

4. Däremot är det garanterat minibåtskaptenen som ljuger, https://www.youtube.com/shorts/dE-D8WgSSa4 Detta är ljudet av ett fartyg i ett trångt sund. Kaptenen på den lilla båten måste legat och sovit eller så har han mördat sin fru och försöker dölja saken. https://www.youtube.com/shorts/7D1tSejOV1E
Senast redigerad av BehindRayban 2026-09-10 kl. 19:09.
Citera
2026-09-10, 19:03
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
SVT va bra första halvan idag..... Man fick mkt citat från rättegången. Men när försvaret kom in så blev det istället väldigt lite information. Expressen och GP tog upp betydligt mer saker i slutet. SVT valde t.ex att skriva att pappan sagt "sikten bakåt va begränsad" medan i andra medier skrev dom att pappan sa att han "kunnat se bakåt om han ville."

Han nämnde givetvis inte att han kunde ställa sig upp i luckan för då hade det ju blivit lite för uppenbart hur enkelt han hade kunnat ha koll bakåt.

Jag läste inte heller att SVT nämnde att advokaten påpekade i slutet att Skippo hade AIS-spårning av andra fartyg och ifrågasatte om de hade använt den i snipan...

Så under sista halvan kändes det som att SVT medvetet valde att ta bort känslig information som kunde påvisa hur pappan brustit i uppmärksamhet...

Tack för den infon. Att SVT sållade bort uppgifter från förhör med pappan idag var vad jag misstänkte.

Ska kolla Expressens och GP:s rapportering från rättegången.
Citera
2026-09-10, 19:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Tack för den infon. Att SVT sållade bort uppgifter från förhör med pappan idag var vad jag misstänkte.

Ska kolla Expressens och GP:s rapportering från rättegången.

GP's rapportering va kass till en början med, väldigt snålt med info, men under senare halvan hade dom som sagt mkt mer information om vad advokaterna sa än SVT.

Expressens journalist lade ned en hel del åsikter under åklagarens framställning som tydde på att han också va väldigt för åklagarens linje.. Men sedan va han ganska tydlig med att framhäva försvarets argument och åsikter under senare halvan av dagen så det blev mer och mer opartiskt...
Citera
2026-09-10, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Avsnittet som nu delas ang dolda sikten är det intressant, för i huvudsak lotsen då.

Lotsens advokat visar nu en illustration över hur den ”dolda vinkeln” såg ut vid olyckstillfället.

I en analys som Statens haverikommission delat med advokaten står att:

”Det skymda avståndet uppgår till 467 meter mot kriteriet 180 meter, en överskridning med 287 meter.”

– Han har inte kunnat se så mycket som han trodde
, säger Thomas Håkansson.

Kan man verkligen hävda att man tror att man ser långt mycket mer än vad man faktiskt gör?
Ställer det som en öppen fråga.
Det kanske man kan. Jag vet inte.
Det kan man givetvis inte. Duger inte utkik på bryggvingen så får man ställa utkik fram på backen. Men nu satt ju utkiken framför datorn så...
Citera
2026-09-10, 19:33
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
GP's rapportering va kass till en början med, väldigt snålt med info, men under senare halvan hade dom som sagt mkt mer information om vad advokaterna sa än SVT.

Expressens journalist lade ned en hel del åsikter under åklagarens framställning som tydde på att han också va väldigt för åklagarens linje.. Men sedan va han ganska tydlig med att framhäva försvarets argument och åsikter under senare halvan av dagen så det blev mer och mer opartiskt...

Tack för det också. Det är försvarets frågor och argumentation som jag är intresserad av och förstås respons på den.
Citera
2026-09-10, 19:37
Medlem
Tjörn Runt seglas inte ens där olyckan skedde...

Citat:
Ursprungligen postat av L.G.
Aftonbladet påstår att advokaten har skickat in "nya bevisuppgifter", Båtkaptenens nya bevis.

De går ut på att i reglerna i en seglingstävling så skrevs: "16.2 Alla leder runt Tjörn räknas som 'trång farled'", sen med hänvisning till sjövägsreglerna om vad som gäller för trång farled. Bland annat att små båtar ska hålla långt ut till höger i leden.

Är det inte självklart att detta bara gäller seglingstävlingen, att det helt enkelt står:
"16.2 [I den här tävlingen så gäller att] alla leder runt Tjörn räknas som 'trång farled'"

Är det inte ofantligt långsökt att en seglingstävling skulle ha mandat att definiera åt sjövägsreglerna vad som är trång farled?
Citera
2026-09-10, 19:39
Medlem
Citat:
Föga förvånande....😉

I början va det hela citat och utklipp från rättegång, men när advokaterna började orera var det allt mindre info, man fick "gissa" själv vad advokaterna sa😂

Japp, som jag redan skrivit tidigare idag, allt försvar av pappan grundar sig i samma offermentalitet att det är synd om alla stackars invandrare, och dom som det är synd om i samhället ska icke behöva ta ansvar...

Därav, trots att FB är anonymt, kan man snabbt räkna ut att det enbart är kvinnor och vänsterliberaler som i det här fallet går på åklagarens linje..
Du verkar psykiskt störd och resonerar som en islamistisk terrorist. Här i Sverige får du inga ryggdunkar när du kör över och dödar människor. Du kommer ställas inför rätta oavsett om det var planerat eller oavsiktligt, så enkelt är det när man lever i en civiliserad rättsstat.
Citera
2026-09-10, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edsra
Tjörn Runt seglas inte ens där olyckan skedde...
Tänkte på det, skall mycket udda vindar till för att gå öster om Katten. Svagt bevis.

Tycker fortfarande att det är en trång farled, men bredden ger ju också rymd för fritt vatten enligt 9b.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in