2026-09-21, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Jag går inte bara bärsärk nu, blir totalt mental.

Vem är du att diktera vems tidigare inlägg en nytillkommen användare inte ska notis om?

Du försöker vinna anhängare för din ordsvada på det mest pinsamma vis.

Det är andra inlägget på rad där du försöker bestämma vad jag får skriva och inte.
Och varför lägger du återigen dina ord i min mun? Ord jag inte uttryckt!
Hur är det med dig egentligen?

Jag framför FAKTA om de galenskaper som AIliviaS96 postar i tråden!
Och vad ägnar du dig åt?

Har du alltså sällat dig till den faktaresistenta skaran i tråden?
Citera
2026-09-21, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Vad du påstår om mig och jag om dig är ointressant. Att pappan lämnade huvudförhandlingen periodvis pga något varken du, jag eller någon annan utomstående känner till har ingen bäring för brottsfallet alls.

Ändå var det du som valde att göra en stor sak av att jag påtalade denna FAKTA.

Du har visst väldigt svårt för fakta och vad som är sant i detta mål, skriver det ena inlägget efter det andra enbart för att smutskasta mig varje gång jag skriver inlägg med fakta.

Hur mår du egentligen?

Rättegången och målsäganden har "ingen bäring för brottsfallet alls" påstår du nu!?
Du kan verkligen inte må bra!¨

Rättegången handlar inte om något annat ÄN "brottsfallet" och målsägaren är den som anses ha utsatts för "brottet". Det finns så gott som ingenting som har MER med "brottsfallet" att göra än dessa två ting, och jag svarade bara kort på en annan skribents inlägg genom att påtala FAKTA.

Sök hjälp.
Senast redigerad av Veridictores 2026-09-21 kl. 18:54.
Citera
2026-09-21, 18:41
Medlem
Film med två betydligt större båtar i liknande olycka med upphinnande påkörning. Det gapas och skriks till ingen nytta.

https://imgur.com/hSX6oWD

"Crew members film the moment the Panama-flagged bulk carrier First Margaux collides with the Chinese fishing vessel Luqing Yuanyu 108 near Singapore."

Ger väl om inte annat en bild av paniken och maktlösheten inför krafterna som är i rörelse.
Citera
2026-09-21, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
Men nu var det inte myndigheter och internationella organisationer som tog upp ordet korruption så jag vidhåller att jag nog har rätt också.

Se här

Det är klart att du har rätt. Det är inget konstigt alls med att påstå att åklagarens agerande är korrupt när han agerar som han gjort här. Jag har visat det och du har visat det. Det är bara faktaresistenta rättshaveristiska ordpolistroll som Bo0om som inte kan ta till sig detta ords betydelse, eller åklagarens korrupta beteende.

Det står i direkt strid med lagen att uttala en åtalsunderlåtelse på det vis som åklagaren gjorde. Det är inte konstigare än så.
Citera
2026-09-21, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores

Du har visst väldigt svårt för fakta och vad som är sant i detta mål, skriver det ena inlägget efter det andra enbart för att smutskasta mig varje gång jag skriver inlägg med fakta.

Hur mår du egentligen?
Hej Veri, du presenterar en punkt eller två som är sann kring att pappan steg ur förhandlingen och inte har rest skadeståndskrav och sedan hårdrar du det hela till en slutsats att pappan egentligen är straffskyldig. Detta är givetvis inte en relevant slutsats och detta klarar nog en femåring av att resonera sig fram till.

Vi har redan behandlat flera skäl som är mer sannolika varför pappan inte rest skadeståndskrav ännu (han har 10 år på sig). Och att han inte lyssnar på t ex en rättsmedicinsk rapport kring sin avlidna maka är ju inte underligt.

Så, sluta och yra och svamla fram till slutsatser. Nu får vi vänta in domen, du som jag har ju båda gott förtroende för domstolen.
Citera
2026-09-21, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saltochsyrlig
Film med två betydligt större båtar i liknande olycka med upphinnande påkörning. Det gapas och skriks till ingen nytta.

https://imgur.com/hSX6oWD

"Crew members film the moment the Panama-flagged bulk carrier First Margaux collides with the Chinese fishing vessel Luqing Yuanyu 108 near Singapore."

Ger väl om inte annat en bild av paniken och maktlösheten inför krafterna som är i rörelse.

Istället för att styra in framför bulkfartyget kanske de skulle styrt bort ifrån det.
Just sayin'

Lite lika med snipan i det här fallet. Istället för att ligga mitt i farleden där handelsfartygen går, borde de, bägge två, ha legat utanför farleden. Alldeles särskilt när snipapappan nu inte ville hålla utkik.

I det senare fallet här med kinesen och bulken, så kan det mycket väl vara så att kinesen har styrt in framför bulken efter att kinesen hamnade i bulkens blinda sektor, för kinesen tycks ju vingla fram och tillbaka framför bulken. Syntes lite tydligare i en annan video som las upp igår, tyckte jag. Antagligen samma video men lite olika klippt kanske.

Kinesen borde dessutom ha motor nog för att köra ifrån bulken i ett läge som det där, han verkar ju gasa på rätt rejält sent om sider också.

När det kommer till snipan tror jag att snipapappan inte märkte något förrän han faktiskt blev påkörd, dvs att MV kom så nära att snipan började tryckas på, och vridas, av MV. Jag tror aldrig han hade någon chans att göra något, efter att han upptäckte MV.
Citera
2026-09-21, 20:50
Medlem
Citat:

Hur mår du egentligen?

Rättegången och målsäganden har "ingen bäring för brottsfallet alls" påstår du nu!?
Du kan verkligen inte må bra!¨

Rättegången handlar inte om något annat ÄN "brottsfallet" och målsägaren är den som anses ha utsatts för "brottet". Det finns så gott som ingenting som har MER med "brottsfallet" att göra än dessa två ting, och jag svarade bara kort på en annan skribents inlägg genom att påtala FAKTA.

Sök hjälp.
Från vilken del av rättegången ”avvek” pappan och varför tror du att han gjorde det?
Citera
2026-09-21, 21:03
Medlem
Lite fakta kring sjövägsreglerna, på förekommen anledning, återigen.

Sjövägsreglerna är internationellt överenskomna och gäller lika över i stort sett hela världen. Vissa länder har fler lokala regler i tillägg.

En sak som är viktig att förstå kring sjövägsreglerna är att de bara innebär skyldigheter, inte rättigheter. Det är aldrig någon som har "företräde".

Eftersom alla alltid bara har skyldigheter, är det nästan alltid så att vid en sjöolycka mellan två fartyg så finns det två skyldiga och ingen oskyldig. Hur stor andel av skulden respektive fartyg har avgörs ofta men inte alltid, och har betydelse för t.ex. skadestånd, men INTE för straffrättten.

Har man del i skulden och har gjort sig skyldig till brott som innebär straffskydlighet, så döms man utifrån det brott man har begått, man döms inte utifrån skuldandelen.

Det är också viktigt att notera att sjövägsreglerna gäller oberoende av varandra och ingen regel undantar någon annan regel, annat än de regler som delar in sjövägsreglerna olika regler i olika sektioner, Sektion I, II och III.

Detta framgår också tydligt på upprepade platser i regelverket. Det står t.ex. att

Citat:
REgel 9f2:
Denna regel fritar inte det upphinnande fartyget från dess skyldighet enligt regel 13.

eller

Regel 13:
Oavsett vad som anges regel 4–18 ska ett upphinnande fartyg hålla undan för ett upphunnet fartyg.

Många i tråden som inte har kunskap om och förstår sjövägsreglerna tolkar dessa skrivningar som raka motsatsen, att reglerna de står i skulle undanta de nämnda reglerna. Men det är INTE vad som står och följaktligen INTE heller vad som menas. Istället är det som det står, alla regler gäller oavsett varandra. Regel 13 gäller alltså oavsett vad regel 4-18 säger. Inget undantar reglerna 4-18, det enda som sägs är att 4-18 INTE undantar 13.
Detta påpekas en extra gång i regel 9f2, som säger att regel 9f2 inte undantar regel 13. Men regel 9f2 gäller också fortfarande.

En annan sak som är viktig, mycket viktig, att förstå, är att sjövägsreglerna är indelade i 3 sektioner, och de 3 sektionerna gäller under olika förhållanden.

Sektion I gäller under alla siktförhållanden. Reglerna i sektion I gäller ALLTID. Här återfinns t.ex. regel 5 om utkik och regel 9 om trång farled. Dessa regler gäller alltid, hur tät dimma det än är.

Sektion II gäller bara fartyg som är i sikte av varandra. Det betyder att det ska vara optiskt MÖJLIGT att se varandra, alltså med ögonen, glasögon eller kikare. Det är optiskt möjligt att se varandra i mörker, men kanske inte i dimma t.ex. Här återfinns bl.a. regel 13 om upphinnande. Ett upphinnande fartyg är alltså INTE skyldigt att väja för ett annat fartyg som det inte optiskt kan se. Detta är viktigt att förstå och återigen något som många i tråden inte förstått, och vissa tycks fortfarande inte förstå.

Sektion III gäller vid nedsatt sikt, alltså fartyg som INTE är i sikte av varandra.
Här återfinns endast regel 19 om fartygs uppträdande vid nedsatt sikt.

Några av de för det här fallet aktuella reglerna är framförallt

Regel 5, utkik.
Den säger att alla fartyg ska ha en ständig utkik och ta hjälp av alla sinnen och till buds stående medel för att hålla utkik, det inkluderar alltså saker som radar, AIS och liknande.

Vad gäller skeppet så menar lotsen att det var kapten som hade ansvaret för utkiken, en lotsen berättar samtidigt att han rört sig på bryggan för att hålla uppsikt och han berättar att han använt radarn, och det finns teknisk bevisning för att han har använt radarn också kort före kollisionen.
Kapten menar att han lämnat över utkiken till lotsen, men medger att han har totalansvar.
Det är rimligt att påstå och troligt att domstolen kommer komma fram till slutsatsen att skeppet brast i utkik. Men det finns också en del teknikaliteter kring den biten, gällande en grävmaskin som skymde sikten samt fartygets aktre trim, alltså att fartyget låg i vattnet med aktern lågt och fören högt vilket kraftigt försämrade sikten föröver. Och det är en öppen fråga hur domstolen kommer att tolka detta.

Vad gäller snipan har pappan berättat att han inte tittade bakåt. Han har sagt att det inte var prio och han har sagt att han hade kunnat titta bakåt om han velat. Det är rimligt att påstå att snipan brast i utkiken. Av pappans uttalande att döma rentav struntade i det.

Regel 9 trång farled.
Här är det fastställt genom domslut att den aktuella farleden är en trång farled. Och det finns gott om domslut och dessutom ett prejudikat från HD som stöder detta.

En vanlig missuppfattning, som ideligen sprids i tråden mot bättre vetande, är att huruvida en viss farled är en trång farled avgörs från gång till gång och fall till fall beroende på de aktella fartygens beskaffenhet. Men så är det alltså INTE.
Det avgörs istället av farledens beskaffenhet och de fartyg som normalt frekventerar farleden. Även två små fritidsmotorbåtar i en 300meter bred farled som krockar med varandra, kan färdas i en trång farled. Även detta finns det domslut på. Från Högsta Domstolen till och med.

Den aktuella farleden frekventeras av några av världshavens största biltransportfartyg, så det råder ingen som helst tvekan om att det rör sig om en trång farled, även oaktat att det redan finns en dom som fastställer det. Den som vill läsa mer om ämnet och dessa fakta kan söka sig till sjöfartsverkets och transportstyrelsens skrifter med information, råd och tips om sjötrafikföreskrifter med mera.

Regel 9b
Denna regel säger att ett litet fartyg, <20m, inte får hindra ett större fartyg som endast kan framföras säkert i en trång farled.

Regel 9 gäller alltid, även när fartyg inte är i sikte av varandra. Detta innebär att ett litet fartyg i en trång handelsfarled måste vara förutseende. Om det kommer ett stort fartyg som det lilla inte sett, så är det lilla fortfarande skyldigt att inte hindra det stora.

Som definition av "inte hindra" har av myndigheterna angetts att om det stora fartyget måste vidta en kursändring pga det mindre fartyget, då har det mindre fartyget hindrat det stora, och därmed brutit mot regel 9b.

Regel 13 upphinnande.
Denna regel gäller alltså bara fartyg som är i sikte av varandra. När de är det, då ska det upphinnande fartyget hålla undan för det upphunna fartyget.

Många har i tråden påstått att regel 13 "trumfar" regel 9, eller att regel 13 gäller före regel 9.
Det är fel. Helt fel.

Det är faktiskt tvärtom.
Regel 9b säger att ett mindre fartyg inte får hindra ett större i en trång farled, alltså att tvinga det större att ändra kurs. Det innebär att om det större fartyget måste vidta en kursändring för att uppfylla regel 13, så har det mindre fartyget redan brutit emot regel 9.
Det är alltså här så att regel 9 gäller "före" regel 13.
Detta har vissa i tråden vridit och vänt på sig värre än något för att försöka förneka och påstå motsatsen. Men det är så det är och den intresserade kan själv söka information som visar detta. Jag har postat flera referenser i tråden redan.

I fallet med snipan Doris och skeppet Misje Verde är det alltså så, rent sjövägsregelmässigt så att i första hand skulle snipan ha flyttat sig bort från farleden för att inte hindra Misje Verde. Detta var snipans skyldighet enligt sjövägsregel 9b.

MEN, minns nu, på sjön finns bara skyldigheter, inga rättigheter. Misje Verde har ingen rättighet att färdas obehindrat i farleden. När snipan inte flyttar på sig och ligger i vägen, då är Misje Verde, för det fall att fartygen var i sikte av varandra, skyldig att hålla undan för snipan, enligt regel 13.

Men, återigen, först träder regel 9 in, därefter träder regel 13 in.
När nu inget av fartygen följde dessa regler, träder regel 8 in, åtgärder för att undvika kollision. Men inget av fartygen hade uppmärksammat de andra, trots att de båda hade kunnat, så ingen följde heller regel 8, och kollisionen var ett faktum.

Det är tydligt här, snipan skulle ha flyttat på sig, när snipan inte gjorde det, skulle skeppet ha väjat, när skeppet inte gjorde det, skulle båda vidtagit åtgärd för att undvika kollision.

Det här är, om än ett långt inlägg, kortfattat hur de mest aktuella sjövägsreglerna fungerar och tillämpas i ett fall som detta. Man kan dra in fler regler och fler aspekter om man vill, men det påverkar inte detta grundläggande beskrivet ovan.

Det jag skrivit ovan kommer säkerligen också återspeglas i den kommande domen.
Det ska bli riktigt intressant att se hur domstolen bedömer ansvarsfördelningen ombord på MV, samt i hur stor utsträckning åklagaren faktiskt har bevisat det som åligger honom att bevisa. Mycket kan förefalla "självklart" för oss, men för domstolen ska det vara bevisat bortom rimligt tvivel.
Senast redigerad av Veridictores 2026-09-21 kl. 21:36.
Citera
2026-09-21, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bo0om
Nja, enligt definitionen som används av myndigheter och internationella organisationer, så är det just intentionen "egen vinning", som är avgörande.
Det är Trancparency International som formulerat definitionen ”abuse of entrusted power for personal gain”, och den svenska översättningen, enligt Transparency International Sverige, lyder "utnyttja sin ställning för att uppnå otillbörlig fördel för egen eller annans vinning".

Sen används det väl ibland i dagligt tal lite slarvigt om felaktigheter som begås av myndighetsutövare lite i största allmänhet, och det kanske är så Veri menar.
Det som några personer i tråden tycks mena förefaller vara att åklagaren meddelat en åtalsunderlåtelse innan förundersökningen var klar. Eftersom en sådan underlåtelse i princip kräver att brottet är bevisat och att den misstänkte erkänt så vore det felaktigt att lämna ett sådant besked i förtid.

Nu har åklagaren istället valt att avskriva misstankarna mot samma person vilket är tillåtet att göra tidigt under förundersökningen och förenklar den fortsatta utredningen. Möjligen har åklagaren uttryckt detta i lite otydliga ordalag vilket kan ha skapat missförstånd.
Citera
2026-09-21, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Det som några personer i tråden tycks mena förefaller vara att åklagaren meddelat en åtalsunderlåtelse innan förundersökningen var klar. Eftersom en sådan underlåtelse i princip kräver att brottet är bevisat och att den misstänkte erkänt så vore det felaktigt att lämna ett sådant besked i förtid.

Nu har åklagaren istället valt att avskriva misstankarna mot samma person vilket är tillåtet att göra tidigt under förundersökningen och förenklar den fortsatta utredningen. Möjligen har åklagaren uttryckt detta i lite otydliga ordalag vilket kan ha skapat missförstånd.

OJ! NEJ! En åklagare får absolut inte blunda för brott som någon kan misstänkas för bara för att en utredning ska bli enklare att genomföra. Det är precis tvärtom. Åklagaren har förundersökningsplikt. Se RB 23, 1 och 2.

Åklagaren uttalade "åtalsunderlåtelsen" i ett så tidigt skede att han uttryckte det som så att OM pappan skulle komma att misstänkas för brott, så skulle han ändå inte åtalas.

Det här är ett allvarligt brott av åklagaren emot den objektivitetsplikt som varje utredning ska drivas under. Här uttalar åklagaren något sådant när en förundersökning är i sin inledning, och det riskerar då att få allvarliga konsekvenser för utredningen eftersom risken är att man då inte lägger tid och energi på något som ändå inte kommer att beivras.

Här är det också så att alla som förstår sjövägsreglerna förstår att pappan har begått i grund och botten samma brott som kapten och lots misstänks för. Naturligtvis skulle han utretts för dessa på samma grunder som de andra två. Huruvida det sedan hade kunnat leda till en åtalsunderlåtelse må så vara, men det är heller inte säkert. Det är inte ens säkert att rekvisiten för åtalsunderlåtelse var uppfyllda. Men det var väl en del av brådskan för åklagaren att lämna åtalsunderlåtelsen så tidigt och på så vaga grunder, kan man misstänka.

Det många glömmer är kvinnans och barnets rätt till en fullständig och komplett utredning och upprättelse i den mån de kan få det, och inte minst, deras övriga anhöriga, mammans föräldrar och syskon till exempel, flickans far- och morfäräldrar t.ex.

Det är inte utan anledning som försvaradvokaterna under rättegången ifrågasatte huruvida utredningen drivits objektivt.
Citera
2026-09-21, 22:59
Medlem
Ett jävla tjat i denna tråd om att pappan inte tittade bakåt. Undra hur mkt lotsen och kaptenen tittade bakåt. Men bra att veta att man kan köra på folk bakifrån och säga "de skulle kollat bakåt"... väldigt rimligt... Så som en viss/vissa personer skyddar lotsen är skrämmande och insynen i rättegången är också lite märklig. Fast de påstås inte varit där. Också märkligt hur inaktiv de var under 2 dagarna när rättegången pågick och precis under just de timmarna för att sedan dyka upp lämpligt när den var slut. Man skulle nästan kunna tro han har anknytning till lots och försvarar lotsen som om det vore hans egna son. Eller har lotsen bara från tomma intet blivit hans största idol.
Citera
2026-09-21, 23:05
Medlem
NFLTs avatar
Citat:
OJ! NEJ! En åklagare får absolut inte blunda för brott som någon kan misstänkas för bara för att en utredning ska bli enklare att genomföra. Det är precis tvärtom. Åklagaren har förundersökningsplikt. Se RB 23, 1 och 2.

Åklagaren uttalade "åtalsunderlåtelsen" i ett så tidigt skede att han uttryckte det som så att OM pappan skulle komma att misstänkas för brott, så skulle han ändå inte åtalas.

Det här är ett allvarligt brott av åklagaren emot den objektivitetsplikt som varje utredning ska drivas under. Här uttalar åklagaren något sådant när en förundersökning är i sin inledning, och det riskerar då att få allvarliga konsekvenser för utredningen eftersom risken är att man då inte lägger tid och energi på något som ändå inte kommer att beivras.

Här är det också så att alla som förstår sjövägsreglerna förstår att pappan har begått i grund och botten samma brott som kapten och lots misstänks för. Naturligtvis skulle han utretts för dessa på samma grunder som de andra två. Huruvida det sedan hade kunnat leda till en åtalsunderlåtelse må så vara, men det är heller inte säkert. Det är inte ens säkert att rekvisiten för åtalsunderlåtelse var uppfyllda. Men det var väl en del av brådskan för åklagaren att lämna åtalsunderlåtelsen så tidigt och på så vaga grunder, kan man misstänka.

Det många glömmer är kvinnans och barnets rätt till en fullständig och komplett utredning och upprättelse i den mån de kan få det, och inte minst, deras övriga anhöriga, mammans föräldrar och syskon till exempel, flickans far- och morfäräldrar t.ex.

Det är inte utan anledning som försvaradvokaterna under rättegången ifrågasatte huruvida utredningen drivits objektivt.

FAST DU SKREV TIDIGARE I TRÅDEN ATT ÅKLAGAREN INTE UTALAT ÅTALSUNDERLÅTELSE ??? ljuger du bara?

Du har helt klart rätt i att kvinnan och flickan förtjänar fullständig upprättelse. Hoppas lotsen döms ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in