2026-09-10, 17:17
Medlem
Det är skitsvårt att få till assistansersättning, de här VH verkar väldigt trovärdiga i sin kamp för att få rätt att hjälpa barnet. På totalen spelar det mindre roll om samhället betalar ut assistansersättning, VAB eller någon annan ersättning.

Ett enkelt sätt är att få igenom assistansersättning är att det krävs 100% PN.

Sen går tiden och bilden av VH ändras en aning, saker hänger inte riktigt ihop i heller berättelsen kring patienten, man får inte riktigt prata med patienten trots att hon rimligen haft en egen röst. Något skaver och till slut är det ohållbart att titta på utan att agera. Vad som är vad i VH historia vet man inte men man känner en oro som gör att man är skyldig att orosanmäla.

Kan det inte varit så enkelt?

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag hänger inte med. Utveckla vad du menar.
Citera
2026-09-10, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Grunden för LVU har ingen koppling till lagligheten i vårdens ageranden att göra. Du rekommenderas att läsa socialstyrelsens LVU handbok innan du skriver något mer. Där framgår i alla fall grunderna inom såväl handläggningen som juridiken på området.

Du verkar behöva det.
Som sagt dra era spekulationer i en ny tråd för dom hör inte hemma i denna...
Citera
2026-09-10, 17:24
Medlem
För att?
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Som sagt dra era spekulationer i en ny tråd för dom hör inte hemma i denna...
Citera
2026-09-10, 17:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Grunden för LVU har ingen koppling till lagligheten i vårdens ageranden att göra. Du rekommenderas att läsa socialstyrelsens LVU handbok innan du skriver något mer. Där framgår i alla fall grunderna inom såväl handläggningen som juridiken på området.

Du verkar behöva det.

Herrrejösses. systemridderiet kan aldrig sluta med sina cirkelresonemang.

Grunden för LVU var i detta fall FELAKTIG. Och inte så lite felaktig....utan TOTALT felaktig, eftersom det aldrig fanns någon påtaglig risk, som krävs för att få igenom LVU i domstol. Bevisen som talade emot LVU gömdes bakom sekretess och lästes bland annat av kalibers granskande journalister och jurister innan de valde att publicera mamman berättelse.

Du hänvisar nu alltså till vad som står i lagen och direkt felaktiga LVU-domar. Det är lika logiskt som att vifta med en gammal bok där det står att jorden är platt och hävda att det är sant, eftersom det är tryckt i en bok.
Citera
2026-09-10, 17:31
Medlem
Citat:
För att?
Låter mer som konspirationsteorier och hör hemma i den avdelningen... kör där fritt fram att spekulera bäst ni vill
Senast redigerad av VildHasse5 2026-09-10 kl. 17:38.
Citera
2026-09-10, 17:40
Medlem
Som vanligt alltså. ”Jag tycker” ska ha företräde framför kunskap. Fattigt.

Läs handboken och återkom sedan.

Citat:
Låter mer som konspirationsteorier och hör hemma i den avdelningen... kör där fritt fram att spekulera bäst ni vill
Citera
2026-09-10, 17:59
Medlem
Citat:

Det behöver jag inte eftersom hade det funnits ens en möjlighet att detta stämmer så hade garanterat kommunens jurister tagit den chansen istället för att köpa ut en massa chefer och samtidigt så riskerar nu sossarna att förlora makten i valet pga den uppmärksamhet som detta fall har fått..
Såå fortsätt du att spela kung inför dom som blir imponerade... jag är inte en av dom
Citera
2026-09-10, 18:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det behöver jag inte eftersom hade det funnits ens en möjlighet att detta stämmer så hade garanterat kommunens jurister tagit den chansen istället för att köpa ut en massa chefer och samtidigt så riskerar nu sossarna att förlora makten i valet pga den uppmärksamhet som detta fall har fått..
Såå fortsätt du att spela kung inför dom som blir imponerade... jag är inte en av dom

Cirkelnsnurreri cirkelsnurrera cirkelsnurrerallanlej.... rakt i diket.

Det är systemriddarnas signatur. Ständigt hänvisa till felaktiga domar och lagstiftarens intention som bevis på att de har rätt. Helt otroligt!
Citera
2026-09-10, 18:24
Medlem
Vad pratar du om nu?
Citat:
Citera
2026-09-10, 18:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Men handboken är ju bara en massa text och rekommendationer. Det finns inget som säger att bara för att det finns en handbok så kommer allt gå rätt till. Har du helt glömt bort att socialtjänsten förde bort Elsa med full polisstyrka till främlingar, med rena fantasier som grund? Det fanns ingen plan för återförening.

Och var är straffet om socialtjänsten bryter mot lagar och regler? Det brukar inte hända så mycket mer än som i detta fall. Utköp och så fortsätter eländet i grannkommunen istället där de får anställning direkt.
Citera
2026-09-10, 18:38
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det är skitsvårt att få till assistansersättning, de här VH verkar väldigt trovärdiga i sin kamp för att få rätt att hjälpa barnet. På totalen spelar det mindre roll om samhället betalar ut assistansersättning, VAB eller någon annan ersättning.

Ett enkelt sätt är att få igenom assistansersättning är att det krävs 100% PN.

Sen går tiden och bilden av VH ändras en aning, saker hänger inte riktigt ihop i heller berättelsen kring patienten, man får inte riktigt prata med patienten trots att hon rimligen haft en egen röst. Något skaver och till slut är det ohållbart att titta på utan att agera. Vad som är vad i VH historia vet man inte men man känner en oro som gör att man är skyldig att orosanmäla.

Kan det inte varit så enkelt?
En läkare kan inte vara så likgiltig och ansvarslös för ett barn med en så svår sjukdom som PIPO. Det är en sjukdom som kräver en kontinuerlig kommunikation och uppföljning av barnets kost och mående. Det är något som är fel i grunden i mammans berättelse och att kontakterna begränsats till henne och LE. Elsa borde ha fått mycket bättre hjälp genom åren.
Citera
2026-09-10, 18:40
Medlem
Citat:
Vad pratar du om nu?
Kom igen nu du kan inte håna mig ena stunden och spela dum och oförstående nästa...
Hela detta ärende är politiskt maktspel från början till slut.. har du inte fattat det så är du dåligt påläst...hur mycket du kan handboken för LVU är helt ointressant när detta ärende kantas av lagtrots... Sossarna blir förnedrade inför öppen ridå och hade det funnits minsta chans att slå tillbaka och upprätthålla nån som helst trovärdighet så hade man gjort det... Istället så använder kommundirektör John Johansson ord som mycket allvarligt det som framkommit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in