2026-09-10, 17:42
Medlem
Leif GW's invändningar bygger på prestige och oförmåga att ändra sig !

Jag tillhörde de som skattade Leif GW högt, tidigare, men har noterat, då jag själv satt mig in i olika rättsfall, att Leif GW inte har koll och ofta missar detaljer eller att han har helt enkelt inte läst in sig på fallet tillräckligt. Han använder sedan sin pondus och retoriska skicklighet för att tysta kritiker.

Ett litet exempel, minns hur Leif GW gjorde ett stort nummer av vilka skor Gerd skulle haft på sig då hon putsade fönster och sedan bytte om. Han antydde att hon hade högklackat och därför bytt om från fönsterputsandet då, som han LEIF GW antog paret fått besök "AV NÅGON DOM KÄNDE". Leif GW var otrevlig och höjde rösten mot Camilla Kvartoft då hon gjorde en invändning mot detta resonemang. Notera att Gerds skor inte alls såg ut som Leif GW hävdade då dom nu syns i FUP'en.

Jan Guillou har inte gjort sig känd som ett sanningsvittne, men hans uttalande om sin gamle vän Leif GW; "han sitter ju bara och ljuger i TV" är värt att notera.

Citat:
Ursprungligen postat av honn
Wow, tack
Ja JJ:s person stämmer inte in som gm.
Han kanske bara är speciell. Kanske en del av hans historia stämmer?
Citera
2026-09-10, 18:07
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Om JJ gick sitt vanliga pass hade han och BO nog setts tidigare, särskilt om GM brukar snedda över hans tomt. På landet brukar man heller inte brusa upp och avhysa folk rakt av, såvida iinte någon klänger på ens staket. På BOs tomt är det ju öppen mark.

Tror inte BO skulle återvända till BP.

Det framgick väl också i FUP:en att det genades friskt över Tors tomt utan att denne vidtog några drastiska åtgärder. Visst kan man spekulera i att Tor var på osedvanligt dåligt humör just den dagen och som ett resultat av detta mer konfronterande än vanligt..

Om det är JJ som är den skyldige, något som det mesta pekar på, är jag sjukt nyfiken på exakt vad som kan ha triggat hans lindrigt sagt drastiska respons. I 999 fall av 1000 hade han snabbt dragit sig undan eftersom han fann social interaktion med främlingar obehagligt. Men inte nu.

Kan han trots allt ha varit där för att stjäla och blivit påkommen? En tanke som jag tror redan har lyfts i tråden är att han var där och promenerade veckan innan när Tor och Gärd var bortresta och uppfattade gården som övergiven. Det här var trots allt en tidpunkt när JJ var arbetslös och gick till socialen.
Citera
2026-09-10, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jo, om slutsatsen är att han inte kan ha befunnit sig på platsen utan att rimligen också delta i gärningen. Det är vad domen säger och jag håller med om den.

Men vad bygger du och domstolen den slutsatsen på?
Citera
2026-09-10, 18:13
Medlem
Rimlighetsanalys, det du hävdat tidigare att man ej kan bli dömd på.

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men vad bygger du och domstolen den slutsatsen på?
Citera
2026-09-10, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Lite konstigt tycker jag att bara Gerds blod hittats på en handduk. Eftersom Tor också blivit mördad på detta sätt, borde hans blod också finnas någonstans, kanske på en handduk. Jag kanske har missat något, men tycker det år bara Gerds blod det har skrivits om.

Citat:
Wow, tack
Ja JJ:s person stämmer inte in som gm.
Han kanske bara är speciell. Kanske en del av hans historia stämmer?
Jag tycker att domen var bra på så sätt att nu kommer förmodligen rättegången att fortsätta hos HR efter överklagande och vi får se hur det går då. Hade han blivit friad av TR så hade fallet blivit avslutat och sedan runnit ut i sanden. Har dock lite svårt att se att bevisen håller för att JJ skulle medverkat till morden. Vi får se hur det går nu. Trist om allt skulle rinna ut i sanden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Rimlighetsanalys, det du hävdat tidigare att man ej kan bli dömd på.

Nej, då har du missuppfattat allting...

Jag har sagt att man inte kan bli dömd utefter trovärdigheten i berättelsen, utan att det först behöver finnas bevisning som styrker detta - innan man ens kan börja snegla mot trovärdighet och rimlighet. Det är just vad Tingsrätten gjort här. Man har ju lagt tyngd vid DNA-spåret på offrets fotled, samt rättsläkarens utsaga som man ansett visat att hon levde när hon släpades in i ladan, och därefter dragit slutsatsen att det inte är rimligt att han inte skulle ha deltagit i främjandet av mordet.

När det gäller just rimlighet och sannolikhet så har jag utvecklat detta ännu mer när jag förklarade den vägledande domen i NJA 2023 s. 29 (”Mordet vid busshållplatsen”). Detta inlägget råder jag ALLA att läsa, för det är alltså det prejudikat som utgör grunden för Brattås-domen/bedömningen. När du/ni läser detta så observera då BEVISNINGEN som funnits "i första led", vilket därefter gjort sannolikhets- och rimlighetsbedömningen möjlig. Läs: (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas
Citera
Medlem
Nattbussen4s avatar
Citat:

Jag tillhörde de som skattade Leif GW högt, tidigare, men har noterat, då jag själv satt mig in i olika rättsfall, att Leif GW inte har koll och ofta missar detaljer eller att han har helt enkelt inte läst in sig på fallet tillräckligt. Han använder sedan sin pondus och retoriska skicklighet för att tysta kritiker.

Ett litet exempel, minns hur Leif GW gjorde ett stort nummer av vilka skor Gerd skulle haft på sig då hon putsade fönster och sedan bytte om. Han antydde att hon hade högklackat och därför bytt om från fönsterputsandet då, som han LEIF GW antog paret fått besök "AV NÅGON DOM KÄNDE". Leif GW var otrevlig och höjde rösten mot Camilla Kvartoft då hon gjorde en invändning mot detta resonemang. Notera att Gerds skor inte alls såg ut som Leif GW hävdade då dom nu syns i FUP'en.

Jan Guillou har inte gjort sig känd som ett sanningsvittne, men hans uttalande om sin gamle vän Leif GW; "han sitter ju bara och ljuger i TV" är värt att notera.

Han höll också på att tjata om, och hängde upp sitt resonemang på, att Tor hade vänt ryggen åt mördaren, vilket förargade mördaren ännu mer och att det var droppen som fick mördaren att ge sig på Tor med yxa.

En sådan detalj är dock irrelevant i händelseförloppet och det finns ingenting som tyder på att det skulle ha varit viktigt i vad som hände, och mest till för att GW ska göra sig till och leka Columbo och profilerare och framstå som mer expert än vad han i själva verket är, eller lyfta det inträffade till en slags film-nivå av prestige och kunnande. Han gör ju som alla andra, han gissar vitt och brett om mordfall, ibland träffar han rätt, men det är inget unikt för just honom.
Senast redigerad av Nattbussen4 2026-09-10 kl. 18:32.
Citera
2026-09-10, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattbussen4
Han höll också på att tjata om, och hängde upp sitt resonemang på, att Tor hade vänt ryggen åt mördaren, vilket förargade mördaren ännu mer och att det var droppen som fick mördaren att ge sig på Tor med yxa.

En sådan detalj är dock irrelevant i händelseförloppet och det finns ingenting som tyder på att det skulle ha varit viktigt i vad som hände, och mest till för att GW ska göra sig till och leka Columbo och profilerare och framstå som mer expert än vad han i själva verket är, eller lyfta det inträffade till en slags film-nivå av prestige och kunnande. Han gör ju som alla andra, han gissar vitt och brett om mordfall, ibland träffar han rätt, men det är inget unikt för just honom.

Och just för att Tor vände ryggen åt GM så måste de ha känt varandra, sa väl GW. För han skulle inte ha vänt ryggen åt någon okänd person då han till naturen var misstänksam och vaksam, har jag för mig att Barbro sa. Men GM väntade kanske inne i ladan eller blev så rädd att bli påkommen därinne, att han attackerade Tor?
Citera
2026-09-10, 18:39
Medlem
Nattbussen4s avatar
Citat:
Och just för att Tor vände ryggen åt GM så måste de ha känt varandra, sa väl GW. För han skulle inte ha vänt ryggen åt någon okänd person då han till naturen var misstänksam och vaksam, har jag för mig att Barbro sa. Men GM väntade kanske inne i ladan eller blev så rädd att bli påkommen därinne, att han attackerade Tor?

Det kan också ha varit så, att GM (JJ) har gått till gården, betett sig väldigt underligt, och Tor har helt enkelt bett honom att gå därifrån och vänt ryggen till för att han höll på med annat, och då blivit attackerad ur ingenting.
Citera
2026-09-10, 18:41
Medlem
Håller helt med dig !

Också minns hur Leif GW inte nämnde att Tor hade hörselkåpor på sig då han anfölls, något som till viss del antyder att han ej talade MED NÅGON HAN KÄNDE SEDAN TIDIGARE, som ju är Leif GW's tes.

Leif GW är så totalt uppbunden av prestige att han glömmer det viktigaste i en mordutredning; Utgå från mordplatsen ! Det är bara en VI VET var på mordplatsen. Det är ny info Leif GW, därför bör du anpassa din analys efter den nya infon, dvs att vi med hjälp av DNA VET VEM SOM VAR PÅ MORDPLATSEN.

Citat:
Ursprungligen postat av Nattbussen4

Citera
2026-09-10, 18:48
Medlem
Citat:
Ertappad? Tor överfölls ju utan förvarning som det verkar.
Det är inte orimligt att anta att det kan ha varit ett händelseförlopp innan, som ledde till att Tor mördades.
Citera
2026-09-10, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av potatismacka
JJ är ute på sin promenad ut mot Solumnshamn genom skogen och är på väg att gena över Tors tomt som han har gjort tidigare.
Tor har precis avslutat sitt pass på vedbacken när han ser JJ.
Tor tillrättavisar JJ och ber honom avlägsna sig från tomten omedelbart. Han anser att saken är utagerad och tar med sig huggkubben på skottkärran in ladan, yxan är kvar ute på vedbacken för att hämtas upp i en andra vända.
JJ som inte kan hantera denna tillrättavisning ser rött och greppar tag i yxan och travar efter in och mördar tor för att sedan täcka över honom.
Under detta skede kommer Gärd in i ladan och upptäcker JJ, för att sedan fly ut på gården.
JJ flyger efter med yxan och mördar Gärd, för att direkt släpa in henne bredvid Tor.

JJ funderar nu på hur han ska ta sig ur denna situation.

Han iscensätter ett rånmord.

Dumpar yxan någonstans på vägen och anskaffar sig ett par Reebok storlek 45 och tar sig tillbaka till gården.
Klampar runt i hela huset, öppnar lådor och river, han är egentligen inte ute efter pengar och tänker inte ens på Tors byxor och täta plånbok.
Tar med sig Gärds bankkort som han hittar i handväskan som sedan dumpas under trädet.
Sedan genomförs uttagsförsök och kortet fastnar i automaten.
JJ lever därefter ett skötsamt och ordnat liv i tron att han har kommit undan detta.

Citat:

Jag tror inte att det handlar om prestige för GWs del utan om medkänsla för en person som står inför risken att ha oturen att bli oskyldigt dömd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in