2026-09-10, 16:10
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Även om FL hade använt andra metoder och fått ut mer från JJ i förhören så är ett sådant erkännande inte bevisning i svensk rätt. JJ måste upprepa det i rättsalen (omedelbarhetsprincipen), och då har han ju talat med sin försvarsadvokat innan.

Det var därför det var så intressant att han erkände skriftligt, 2 ggr, att han var på platsen och flyttade Gärd.
? Jag syftade givetvis på det glättiga och lättsamma samtalet i rättssalen.
Citera
2026-09-10, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
1. JJ,s person och brottshistorik i förhållande till gärningen.
2. GW tror att gärningsmannen hade en relation/konflikt med Tor.

Men det juridiska kan man korta ner till detta.

- JJ kan mycket väl ljuga. Han kan mycket väl ha gjort väldigt märkliga saker på platsen. Men det löser fortfarande inte åklagarens bevisproblem kring vem som utdelade det dödliga våldet och exakt hur JJ uppsåtligen främjade två mord.

Är vad han uttrycker.

Wow, tack
Ja JJ:s person stämmer inte in som gm.
Han kanske bara är speciell. Kanske en del av hans historia stämmer?
Citera
2026-09-10, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
1. JJ,s person och brottshistorik i förhållande till gärningen.
2. GW tror att gärningsmannen hade en relation/konflikt med Tor.

Men det juridiska kan man korta ner till detta.

- JJ kan mycket väl ljuga. Han kan mycket väl ha gjort väldigt märkliga saker på platsen. Men det löser fortfarande inte åklagarens bevisproblem kring vem som utdelade det dödliga våldet och exakt hur JJ uppsåtligen främjade två mord.

Är vad han uttrycker.

Tackar!
Ja föga förvånande så utgår GW från sin kära statistik, självklart är det inte vanligt att tidigare ostraffade 24 åringar begår dubbelmord med yxa.
Han sparkar in vidöppna garagedörrar.
Sedan skulle man gärna vilja att det utvecklades vad som avses med att mycket tyder på att GM och Tor kände varandra sedan tidigare, att de hade en konflikt.
Att ”alla tänkande poliser” har kommit fram till det känns mindre substantiellt.

Försvaret borde kalla GW till HR, som expertvittne. 🫤
Citera
2026-09-10, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tackar!
Ja föga förvånande så utgår GW från sin kära statistik, självklart är det inte vanligt att tidigare ostraffade 24 åringar begår dubbelmord med yxa.
Han sparkar in vidöppna garagedörrar.
Sedan skulle man gärna vilja att det utvecklades vad som avses med att mycket tyder på att GM och Tor kände varandra sedan tidigare, att de hade en konflikt.
Att ”alla tänkande poliser” har kommit fram till det känns mindre substantiellt.

Försvaret borde kalla GW till HR, som expertvittne. 🫤
Det finns ett gammalt inlägg här i tråden som jag tyvärr inte hittar just nu, där en skribent lite skämtsamt gjorde en lång lista över alla personer och olika kopplingar som förekommit runt Tor och utredningen, poliser som kände honom, rykten om relationer och konflikter osv.

När man nu hör GW säga att ”alla tänkande poliser” kommit fram till att Tor och gärningsmannen haft någon typ av konflikt börjar man nästan undra om den där skribenten inte var helt fel ute ändå. 😉
Citera
2026-09-10, 16:52
Medlem
JJ är ute på sin promenad ut mot Solumnshamn genom skogen och är på väg att gena över Tors tomt som han har gjort tidigare.
Tor har precis avslutat sitt pass på vedbacken när han ser JJ.
Tor tillrättavisar JJ och ber honom avlägsna sig från tomten omedelbart. Han anser att saken är utagerad och tar med sig huggkubben på skottkärran in ladan, yxan är kvar ute på vedbacken för att hämtas upp i en andra vända.
JJ som inte kan hantera denna tillrättavisning ser rött och greppar tag i yxan och travar efter in och mördar tor för att sedan täcka över honom.
Under detta skede kommer Gärd in i ladan och upptäcker JJ, för att sedan fly ut på gården.
JJ flyger efter med yxan och mördar Gärd, för att direkt släpa in henne bredvid Tor.

JJ funderar nu på hur han ska ta sig ur denna situation.

Han iscensätter ett rånmord.

Dumpar yxan någonstans på vägen och anskaffar sig ett par Reebok storlek 45 och tar sig tillbaka till gården.
Klampar runt i hela huset, öppnar lådor och river, han är egentligen inte ute efter pengar och tänker inte ens på Tors byxor och täta plånbok.
Tar med sig Gärds bankkort som han hittar i handväskan som sedan dumpas under trädet.
Sedan genomförs uttagsförsök och kortet fastnar i automaten.
JJ lever därefter ett skötsamt och ordnat liv i tron att han har kommit undan detta.
Citera
2026-09-10, 17:04
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Kanske det konstigaste domslutet jag läst om. I princip har rätten gissat vad som hänt, men bara delvis. Jag förstår att en dom alltid på något sätt är en subjektiv tolkning av situationen, men här måste ju ändå en osynlig gräns vara passerad. Förhoppningsvis behövs nån stor grej för att hovrätten inte ska ändra detta.
Men så kommer det ju att vara vid varje mordfall utan vittnen. Vi kan ju i princip aldrig utesluta att ytterligare personer befann sig på platsen och därför kan vi i allmänhet inte veta vem som gjorde vad.

Jag ser inga problem alls med att JJ fälls för medhjälp till mord när han bevisligen varit på platsen, flyttat på ett mordoffer till en plats bredvid det andra offret och hanterat hennes tillhörigheter. Allt detta utan någon rimlig förklaring till hur och varför.

Som jag skrev tidigare: om denna bevisning inte räcker till fällande dom så borde vi lägga mer Cold Case-verksamheten. Det blir inte roligare än Brattås efter 20 år.
Citera
2026-09-10, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosminski
Leif GW har pratat en hel del om det här fallet och lagt fram sina teorier. Av det vi vet idag hade han fel på flera punkter.

https://www.youtube.com/watch?v=IL6eWm7xgDo

Nu har jag inte hunnit gå igenom rättegången eller domen, jag hoppas kunna göra det vid senare tillfälle. Men av det som framkommit hade väl inte JJ någon konversation med Tor innan han attackerade honom? JJ befann sig på egendomen utan att någon visste om det innan han attackerade paret. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Ja detta är ju ett fall som GW verkligen engagerat sig i.
Och en anledning till att han nu är skeptisk till att domen kommer att hålla kan nog vara pga prestige, att han har svårt att acceptera att han nog varit lite fel ute.

Sedan finns ju bara JJs egna uppgifter om vad som hände på platsen.
Inget har kunnat bekräftats avseende om Tor/Gärd hade någon kontakt med GM innan de mördades.
Citera
2026-09-10, 17:16
Medlem
Citat:
Men så kommer det ju att vara vid varje mordfall utan vittnen. Vi kan ju i princip aldrig utesluta att ytterligare personer befann sig på platsen och därför kan vi i allmänhet inte veta vem som gjorde vad.

Jag ser inga problem alls med att JJ fälls för medhjälp till mord när han bevisligen varit på platsen, flyttat på ett mordoffer till en plats bredvid det andra offret och hanterat hennes tillhörigheter. Allt detta utan någon rimlig förklaring till hur och varför.

Som jag skrev tidigare: om denna bevisning inte räcker till fällande dom så borde vi lägga mer Cold Case-verksamheten. Det blir inte roligare än Brattås efter 20 år.
Det sista argumentet köper jag inte alls.

Beviskravet kan knappast vara beroende av om brottet är två dagar eller tjugo år gammalt. Om Cold Case ska ha någon trovärdighet måste naturligtvis samma krav på bevisning gälla där.

JJ har dessutom lämnat en förklaring till varför han befann sig där och varför han hanterade Gärd och hennes tillhörigheter.
Att den förklaringen kan vara osann är en sak.

Men det återstår fortfarande för åklagaren att objektivt bevisa vad JJ faktiskt gjort och att det utgör uppsåtlig medhjälp till två mord.
Vilket jag anser hon inte har kunnat göra.
Citera
2026-09-10, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av potatismacka
JJ är ute på sin promenad ut mot Solumnshamn genom skogen och är på väg att gena över Tors tomt som han har gjort tidigare.
Tor har precis avslutat sitt pass på vedbacken när han ser JJ.
Tor tillrättavisar JJ och ber honom avlägsna sig från tomten omedelbart. Han anser att saken är utagerad och tar med sig huggkubben på skottkärran in ladan, yxan är kvar ute på vedbacken för att hämtas upp i en andra vända.
JJ som inte kan hantera denna tillrättavisning ser rött och greppar tag i yxan och travar efter in och mördar tor för att sedan täcka över honom.
Under detta skede kommer Gärd in i ladan och upptäcker JJ, för att sedan fly ut på gården.
JJ flyger efter med yxan och mördar Gärd, för att direkt släpa in henne bredvid Tor.

JJ funderar nu på hur han ska ta sig ur denna situation.

Han iscensätter ett rånmord.

Dumpar yxan någonstans på vägen och anskaffar sig ett par Reebok storlek 45 och tar sig tillbaka till gården.
Klampar runt i hela huset, öppnar lådor och river, han är egentligen inte ute efter pengar och tänker inte ens på Tors byxor och täta plånbok.
Tar med sig Gärds bankkort som han hittar i handväskan som sedan dumpas under trädet.
Sedan genomförs uttagsförsök och kortet fastnar i automaten.
JJ lever därefter ett skötsamt och ordnat liv i tron att han har kommit undan detta.

Om JJ gick sitt vanliga pass hade han och BO nog setts tidigare, särskilt om GM brukar snedda över hans tomt. På landet brukar man heller inte brusa upp och avhysa folk rakt av, såvida iinte någon klänger på ens staket. På BOs tomt är det ju öppen mark.

Tror inte BO skulle återvända till BP.
Citera
2026-09-10, 17:19
Medlem
Citat:
Jag ser inga problem alls med att JJ fälls för medhjälp till mord när han bevisligen varit på platsen, flyttat på ett mordoffer till en plats bredvid det andra offret och hanterat hennes tillhörigheter.
Inget av det där bevisar mord eller medhjälp till mord.
Citera
2026-09-10, 17:41
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Inget av det där bevisar mord eller medhjälp till mord.
Jo, om slutsatsen är att han inte kan ha befunnit sig på platsen utan att rimligen också delta i gärningen. Det är vad domen säger och jag håller med om den.
Citera
2026-09-10, 17:42
Medlem
Leif GW's invändningar bygger på prestige och oförmåga att ändra sig !

Jag tillhörde de som skattade Leif GW högt, tidigare, men har noterat, då jag själv satt mig in i olika rättsfall, att Leif GW inte har koll och ofta missar detaljer eller att han har helt enkelt inte läst in sig på fallet tillräckligt. Han använder sedan sin pondus och retoriska skicklighet för att tysta kritiker.

Ett litet exempel, minns hur Leif GW gjorde ett stort nummer av vilka skor Gerd skulle haft på sig då hon putsade fönster och sedan bytte om. Han antydde att hon hade högklackat och därför bytt om från fönsterputsandet då, som han LEIF GW antog paret fått besök "AV NÅGON DOM KÄNDE". Leif GW var otrevlig och höjde rösten mot Camilla Kvartoft då hon gjorde en invändning mot detta resonemang. Notera att Gerds skor inte alls såg ut som Leif GW hävdade då dom nu syns i FUP'en.

Jan Guillou har inte gjort sig känd som ett sanningsvittne, men hans uttalande om sin gamle vän Leif GW; "han sitter ju bara och ljuger i TV" är värt att notera.

Citat:
Ursprungligen postat av honn
Wow, tack
Ja JJ:s person stämmer inte in som gm.
Han kanske bara är speciell. Kanske en del av hans historia stämmer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in