2026-09-10, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3komma14
Om du brytt dig om att läsa tråden du svarar i så hade du sett vad jag beställt, då hade du också förstått varför jag inte är sugen på att få hem varan för att sedan betala returfrakten.

Vad är din tanke om konsumentköplagen 7:3 som är den juridiska frågeställningen?

Jadu, 7:3 ser ju ut att ge dig rätten att häva köpet vilket känns ganska självklart från början. Enligt någon annan post så borde du även kunna få tillbaka pengarna du betalar för frakt hem.

Jag är ingen juridisk expert, men känner en hel del och har även tagit mig tiden att anmäla liknande saker till Konsumentverket. Det är en process som tar extremt lång tid, säkert månader/år numera. Magkänslan jag har är att dina chanser att få tillbaka varenda krona är nära noll tyvärr. Som bäst får du stå för returfrakten. Jag skulle nog i ditt fall bara ringa Granngården och komma överens om någon lösning, som sagt att ta upp kampen till Konsumentverket är inte värt för att spara ett par tre tusen kronor när oddsen är så extremt dåliga. Hade felet varit nära 100% på deras sida så hade jag uppmuntrat dig, men min bedömning är att det ser mörkt ut, ledsen om det inte är svaret du ville höra.
Citera
2026-09-10, 16:53
Medlem
Citat:
Beställde en vara från granngården som jag sedan avbeställde dagen efter.
De vögrar nu häva ordern och hänvisar till deras köpvillkor.

"Hur ändrar jag eller avbeställer min order?
När ordern är lagd sker processen automatiskt och det är därmed inte möjligt att göra en avbeställning. Du har däremot möjligheten att göra en retur direkt efter mottagandet av leveransen."

Är detta förenligt med konsumentköplagen?
Som jag förstått har kag rätt att avbeställa varan innan leverans och lagen är tvingande till konsumentens fördel?
Den är inte packad eller skickad

De har endast rätt att ta ut en skälig avgift.

Har jag förstått rätt?

Citat:
Om du brytt dig om att läsa tråden du svarar i så hade du sett vad jag beställt, då hade du också förstått varför jag inte är sugen på att få hem varan för att sedan betala returfrakten.

Vad är din tanke om konsumentköplagen 7:3 som är den juridiska frågeställningen?

Sälj det vidare då istället.

Beställde fel dimension på däck en gång, kostade 600 i returfrakt, men jag ut dem på Marketplace och nästa dag var de sålda för samma jag gav för dem.
Citera
2026-09-10, 16:59
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Men släpp det! Du har fått svar av mig i tråden. Den paragrafen är inte tillämplig. Bättre då att som nämnts i tråden att ta ett snack med någon på företaget högre upp om det miljövänliga i onödiga transporter samt att du annars gråter ut i medierna om detta.
Senast redigerad av Baliser 2026-09-10 kl. 17:01.
Citera
2026-09-10, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Apotea är typ likadana men där säger de bara man måste vara snabb och avbeställa eftersom allt är så automatiserat.. det du kan göra som jag gjort är de bara låta den ligga kvar på servicestället tills de skickas tillbaka.
Dock en stor varning att skicka tillbaka receptlagda läkemedel på detta sätt. De kommer i så fall att förstöras och du kommer ändå få betala.
Citera
2026-09-10, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Haha. Nej.
Men kommer det till posten eller hem till dig?
Om det kommer till posten, kan du låta det gå i retur utan att du hämtar det ut.

Postpaket är max 20kg så detta blir pallfrakt med någon speditör och naturligtvis besvärligt att skicka tillbaka. Med då brukar de avisera på telefon så kan man ju säga att de ska skicka tillbaka istället.
Citera
2026-09-10, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Men släpp det! Du har fått svar av mig i tråden. Den paragrafen är inte tillämplig. Bättre då att som nämnts i tråden att ta ett snack med någon på företaget högre upp om det miljövänliga i onödiga transporter samt att du annars gråter ut i medierna om detta.

Eftersom detta är ett juridikforum så vore jag tacksam om du berättar varför den inte är tillämplig?
Citera
2026-09-10, 17:41
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Eftersom detta är ett juridikforum så vore jag tacksam om du berättar varför den inte är tillämplig?
Den paragrafen säger bara att du har rätt att få pengarna tillbaka om du ångrar köpet.
Citera
2026-09-10, 17:42
Medlem
Turphiees avatar
7:3 ger dig rätt att häva köpet. Det har de inte nekat dig att göra.
Varför fortsätter du åberopa den paragrafen?
Citera
2026-09-10, 17:48
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det betyder bara att att TS har rätt att returnera varan inom 14 dagar från att han mottagit den, precis som Granngården skriver. Inte att de är skyldiga att makulera ordern innan den är skickad.

Sen kan man ju tycka att det är ett jävligt osmidigt affärssystem som inte kan hantera en avbeställning innan ordern skickats. Så onödigt att skicka varor tvärs över landet bara för att lägga det på hyllan igen.
Citera
2026-09-10, 18:02
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Detta är ju common practise. Har varit med om samma och det är frustrerande men då gällde det smågrejer inte 2 pallar pellets vilket ju blir ett större problem. Jag gissar att returfrakten går på ett par tusen? Då kanske det är lika bra att ta emot dem och sälja själv.

Men jag skulle nog, om jag var du, försöka maila deras kundtjänst och förklara läget på ett snällt och trevligt sätt. Får du tag rätt person så kommer denne säkert lösa problemet. Har du redan mailat en massa svordomar och förolämpningar så kan du nog hoppa över att skriva till dem.

Nästa alternativ är att få tag på transportören. Vet du vilket åkeri det är? Du kan testa där. Och försök få dem att aldrig hämta pallarna. Men det gör de nog dagen efter din order så det kan bli svårt.
Citera
2026-09-10, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thai-massagen
Dock en stor varning att skicka tillbaka receptlagda läkemedel på detta sätt. De kommer i så fall att förstöras och du kommer ändå få betala.

Det var inte receptbelagda... menar vanliga receptfria produkter. Men det var de tipset jag fick av dom att låta de ligga kvar så går de i retur så slipper man krångla med att eventuellt behöva betala frakt.
Citera
2026-09-10, 18:31
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Sen kan man ju tycka att det är ett jävligt osmidigt affärssystem som inte kan hantera en avbeställning innan ordern skickats. Så onödigt att skicka varor tvärs över landet bara för att lägga det på hyllan igen.

Det är ju för att företaget hoppas att man inte ska orka göra sig besväret med att skicka tillbaka den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in