2026-09-10, 18:40
Medlem
Denoms avatar
Är det inte lättast att vägra ta emot och låta det gå i retur eller fungerar inte det för så mycket pellets?
Citera
2026-09-10, 19:23
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Ångerrätten 14 dagar men dagarna börjar räknas från dagen efter du tog emot eller hämtade ut varan.

Lagen är tvingande och gäller oavsett vad företaget säger eller skriver i sina villkor.

Men det finns några undantag när du inte kan ångra dig men verkar inte som de är applicerbart här.
Citera
2026-09-10, 19:26
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Är det inte lättast att vägra ta emot och låta det gå i retur eller fungerar inte det för så mycket pellets?

Att vägra ta emot den och låta den gå i retur är inte ett sätt att komma undan returfrakten. Att du beställt nåt med frakt ses rent juridiskt som att du ingått ett avtal, och det är det avtalet som reglerar vad du betalar.

Problemet med att vägra att ta emot är att de hamnar att betala returfrakten i alla fall, men utan kontroll över hur det går till och vad den summan landar på. Det speditionsföretaget gör om du vägrar ta emot är inte att returnera varan. Istället för de den till sin närmaste servicepunkt och ställer den där. Vad som händer sedan beror på hur du vägrat, om du har gjort det enbart muntligen så kommer de att skicka dig ett avi om var du kan hämta ut varan. Och fortsätta påminna dig tills tiden har gått ut, enligt det avtal de har med säljaren. Det är för att du inte senare ska kunna hävda att du inte sagt det du sagt. Om chauffören däremot har en sån där elektronisk mojäng kan du få möjlighet att formellt underteckna att du vägrar ta emot varan.

I båda fallen så transporterar speditören varan tillbaka till avsändaren, och skickar dem en räkning på alla möjliga kostnader som de haft till följd av att du inte tog emot varan. Om säljaren har en normal svensk juridisk text om ditt ansvar för returtransport så är det den summa du betalar. Den brukar vara betydligt högre än vad en normal frakt skulle kosta. Säljaren drar sedan av den summan när de returnerar dina pengar, vilket de gör efter att de har granskat att varan är orörd (vilket lustigt nog gäller också fast du inte tagit emot den).
Citera
2026-09-10, 20:15
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Frågade min kompis varför det inte går att avbryta en order och han sa att det går direkt in i ett datasystem och sedan direkt till de som packar och skickar, då är det omöjligt för dem att hitta just dessa pallar med TS namn på.

Man ska aldrig vägra ta emot eller hämta ut paketet/leveranser för då har man ingen kontroll på vad returfrakten blir.
Om man själv gör en retur finns det ett fast pris om man låter det ligga kvar kommer andra kostnader att tillkomma.

TS du skrev att du beställde fel sorts pellets, hade de redan packat ordern annars kunde de kanske hjälpt dig att byta sort?

Fick du en Orderbekräftelse eller ett meddelande att de hade mottagit din order?

Min kompis sa att det var skillnad, en Orderbekräftelse går vanligtvis direkt till de som packar ordern och kan ibland göras genast men ett meddelande att de mottagit din order brukar passera en person som skickar vidare till de som packar din order.

Har du betalat i förskott?
Har du i så fall betalat direkt eller via någon tjänst?
Citera
2026-09-10, 20:29
Medlem
Ja, ordern var inte packad när jag ville makulera den.
Citera
2026-09-10, 22:58
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Företaget kan inte tvinga dig till att ta emot en vara för att "aktivera" ångerrätten. Den kan du använda i samma sekund som du lägger beställningen. Att ändå propsa på att skicka något, särskilt när det finns tid att makulera ordern och returfrakten kommer bli kostsam för köparen är ett exempel på dålig affärssed.

Liknande sak hände mig för ett par år sedan. Företaget propsade på att jag skulle ta emot beställningen först innan jag fick ångra mig, och satt och höll på både betalning och produkt i väntan på att jag skulle ge med mig och acceptera en leveransdag. Slutade i ARN. Jag vann.
Citera
2026-09-10, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Företaget kan inte tvinga dig till att ta emot en vara för att "aktivera" ångerrätten. Den kan du använda i samma sekund som du lägger beställningen. Att ändå propsa på att skicka något, särskilt när det finns tid att makulera ordern och returfrakten kommer bli kostsam för köparen är ett exempel på dålig affärssed.

Liknande sak hände mig för ett par år sedan. Företaget propsade på att jag skulle ta emot beställningen först innan jag fick ångra mig, och satt och höll på både betalning och produkt i väntan på att jag skulle ge med mig och acceptera en leveransdag. Slutade i ARN. Jag vann.

Ångerrätten gäller från det att du mottagit en vara(fått den i din besittning), inte tidigare. För tjänster gäller när avtalet ingicks.
Lagen är väldigt tydlig.

10 § Konsumenten har rätt att frånträda avtalet (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett tydligt meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 12 § (ångerfrist).

12 § Vid avtal om överlåtelse eller upplåtelse av en vara börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten får varan i sin besittning. Vid avtal om en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås.
Citera
2026-09-11, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3komma14
Ångerrätten på två pallar pellets är dock inte så rolig. 🙂

Vägra leverans så går den i retur, enkelt.
Citera
2026-09-11, 00:03
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
12 § Vid avtal om överlåtelse eller upplåtelse av en vara börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten får varan i sin besittning. Vid avtal om en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås.

Mitt ärende avgjordes av juristerna på ARN. Företaget följde sedan ARNs utlåtande. Du vet inte bättre än dem.

Ångerfristen (14 dagar) börjar när köparen mottar varan ja, men det betyder inte att säljaren inte får ångra sig innan dess eller måste acceptera leverans.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2026-09-11 kl. 00:11.
Citera
2026-09-11, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3komma14
I detta fall pellets.
Jag fick bekräftelsemail på att beställningen var mottagen och att levereranstid är 10-12 dagar.
Upptäckte dagen efter att jag beställdt fel sort och mailades dom att jag ville avbryta ordern.
De hänvisade till sina villkor och skrev att det inte gick
Inget var ännu packat eller utkörnt.

Två pall värmepellets med 10-12 dagars leveranstid som säkert går direkt från leverantören bör vara lättare att stoppa än t.ex en påse foder som plockas samma dag du beställer. Om du istället för att maila ringer in till kundtjänst och trevligt påpekar att du beställt fel sort så tror jag mycket väl att de kan hjälpa dig att ändra din order för att få en nöjd kund och inte riskera negativa omdömen online.
Citera
2026-09-11, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Mitt ärende avgjordes av juristerna på ARN. Företaget följde sedan ARNs utlåtande. Du vet inte bättre än dem.

Ångerfristen (14 dagar) börjar när köparen mottar varan ja, men det betyder inte att säljaren inte får ångra sig innan dess eller måste acceptera leverans.

Ångerrätten gäller inte förrän du mottagit varan. Eftersom det är först då fristen börjar.
Extrem elementär juridik.
Står även uttryckligen hos konsumentombudsmannen.

Du kan möjligen ha vunnit hos ARN(även om jag tror du hittar på), där är kompetensen minst sagt varierande men du hade inte haft en chans i domstol eftersom lagen är extrem tydlig.
Citera
2026-09-11, 01:06
Medlem
Kvaliteten på svaren här hittills är varierande. Det är klart att du har rätt att avbeställa/ångra ditt köp utan att det ska bli någon kostnad för dig.

Det finns två helt separata lagrum du kan luta dig mot här, och du kan använda det du anser är bäst för ditt fall: dels avbeställningsrätten enligt konsumentköplagen, dels ångerrätten i distansavtalslagen (dessutom har du fått öppet köp). Båda ger dig rätt att avbeställa/häva/ångra ditt köp innan leverans. Båda lagarna är tvingande vilket innebär att avtalsvillkor som är till nackdel för konsumenten, jämfört med vad som följer av lagen, är utan verkan (1 kap. 10 § konsumentköplagen, 1 kap. 4 § distansavtalslagen). Granngårdens avtalsvillkor som säger att du inte har rätt att avbeställa varan innan leverans är alltså utan verkan.

Avbeställningsrätten enligt konsumentköplagen har du redan hittat och finns i 7 kap. 3 §. Den motsvarar helt och hållet 37 § i 1990 års konsumentköplag. Utförlig information om denna kan du hitta i förarbetena till lagen, sida 46-52, 146-147, och 151-156. Denna rätt gäller alltså i samtliga sammanhang när man köper varor som konsument av företag som ännu inte avlämnats, även i fall då inte ångerrätten gäller (t.ex. om varan är undantagen från ångerrätten, t.ex. varor som tillverkas enligt konsumentens anvisningar, typ måttbeställda gardiner, eller att man beställt något i butik istället för på distans). "Problemet" med denna bestämmelse är att näringsidkaren generellt sett har rätt till skadestånd som motsvarar de kostnader denne haft hittils i samband med köpet, som i och med avbeställningen går förlorade, vilka kan variera från fall till fall. För specialbeställda varor kan det bli högt, men för vanliga lagervaror som bara ligger på hyllan eller i butik som avbeställts innan de packats eller hämtats är näringsidkarens rätt till skadestånd i princip 0 kronor. Se ARNs vägledande beslut 1998-0858 som stöder detta påstående, där en konsument avbeställt ett par skor som butiken lagt undan i väntan på betalning, där nämnden ansåg att "några särskilda kostnader knappast kan ha uppkommit för bolaget" och därför satte skadeståndet till 0 kr.

Om du avbeställde varan innan den hade packats, och det inte var så att företaget redan lagt en beställning från leverantör i samband med ditt köp eller liknande, ser jag inte varför du ska behöva betala mer än 0 kr i skadestånd. Om näringsidkaren har ignorerat din avbeställning och trots det skickar ut den och sedan kräver att du ska betala returfrakt så ska du såklart inte behöva göra det (i och med att de inte följt lagen och tagit hänsyn till din avbeställning, som du tydligen meddelat i rätt tid innan varan packades). Du kan nog isåfall förmodligen till och med kräva att näringsidkaren själv ska hämta tillbaka varan på egen bekostnad.

Dessutom framgår det av förarbetena ovan, sida 146, angående näringsidkarens rätt till skadestånd vid avbeställd vara, att rätt till sådant skadestånd inte föreligger om näringsidkaren givit öppet köp: "Om säljaren har godtagit att köparen frånträder köpeavtalet utan att betala någon ersättning, exempelvis genom att medge öppet köp, skall detta givetvis gälla.". Jag noterar att Granngården lämnar öppet köp i alla sina försäljningskanaler. De bör alltså inte kunna kräva skadestånd.

Till skillnad från avbeställningsrätten i konsumentköplagen som är en svensk rättighet så är ångerrätten en EU-rättighet som följer av EU-direktiv 2011/83. Ångerrätten börjar löpa direkt när konsumenten lagt anbud och upphör vanligtvis 14 dagar efter att varan levererats. Att man inte skulle ha rätt att ångra köpet förrän varan levererats är en missuppfattning som det inte överhuvudtaget finns stöd för i lagtexten, tvärtom står det uttryckligen i skäl (40) till direktivet att man har rätt att utöva sin ångerrätt innan man tar varan i sin besittning. Att själva "ångerfristen" börjar löpa när man tar emot varan innebär inte att man inte kan utöva ångerrätten innan. Begreppet "frist" avser bara en deadline, dvs. en sluttidpunkt. Ångerfristen handlar alltså enbart om när man senast måste utöva ångerrätten (14 dagar efter mottagande av varan vanligtvis) och har inget att göra med när man tidigast kan utöva ångerrätten. Att ångerfristen "börjar löpa" innebär alltså bara att nedräkningsklockan på 14 dagar tills ångerrätten upphör börjar ticka ner när man får varan.

Följden av att ångerrätten utövas är bl.a. enligt artikel 12 att parternas skyldighet att fullgöra avtalet upphör, vilket rent konkret innebär att näringsidkaren inte behöver leverera varan och att konsumenten inte längre behöver betala för den. Handlar det om ett varuköp gäller generellt att konsumenten ska "skicka tillbaka eller överlämna varorna till näringsidkaren" och att "konsumenten ska bära den direkta kostnaden för återlämnandet av varorna" (artikel 14).

I EU-kommissionens vägledning till direktivet ges detta exempel: "För övrigt finns det ingenting som hindrar konsumenten från att vägra att ta varorna i besittning i ett fall som detta: Efter att till exempel ha beställt en artikel från näringsidkare X hittar konsumenten ett bättre erbjudande gällande samma artikel från näringsidkare Y. Konsumenten meddelar därför näringsidkare X om att denne utövar sin ångerrätt och hämtar inte ut artikeln på postkontoret.".

Tyvärr så nämns det varken i direktivet eller i vägledningen tydligt vem som ska betala returfrakten om varan aldrig avlämnats till konsumenten, t.ex. om den ligger på postombudet och går i retur, utan texten är skriven på sådant sätt att den förutsätter att konsumenten har fått varan och därmed kan skicka tillbaka den. Men om konsumenten aldrig fått varan är det ju inte konsumenten som skickar tillbaka varan och jag har sett olika tolkningar kring detta, t.ex. baserat på hur "långt" leveransen kommit (ej packad än, packad men ej upphämtad av transportör, under transport, ligger hos postombudet) när konsumenten utövar sin ångerrätt. Exempelvis kan man argumentera för att andra stycket i artikel 14 där konsumenten ska bekosta återlämnandet nödvändigtvis måste syfta på konsumentens egna återlämnande av varan i första stycket (inte minst eftersom det finns en "endast om"-bisats), och blir alltså inte tillämpligt om kunden aldrig fått varan. I och med att EU-domstolen inte har lämnat något klart svar så är det ovisst vad som faktiskt gäller i olika scenarion då konsumenten ännu inte tagit emot varan. Konsumentverket har en uppfattning på sin hemsida, men jag skulle inte lita på att EU-domstolen skulle göra samma tolkning.

I ditt fall tycker jag dock det är självklart att du rimligtvis inte ska behöva betala för returfrakt om företaget ignorerat ditt utövande av ångerrätten och skickat varan i alla fall, om den inte ens packats än.

Det finns också en annan regel när det gäller ångerrätten som du kan luta dig mot: om varan till följd av sin natur inte kan återsändas med vanlig post och näringsidkaren inte heller berättat för dig vad det kostar att återsända varan, så är det näringsidkaren som enligt lag måste stå för returfrakten (det räcker alltså inte att bara skiva "konsumenten står för returfrakten"). Enligt praxis måste näringsidkaren antingen skriva ett exakt belopp, alternativt ett maxbelopp. Se ARNs vägledande beslut 2019-18386, där en konsument slapp returfraktkostnaden för massa möbler det behövdes en hel lastbil för. Jag ser ingenstans på Granngårdens hemsida där de skriver kostnad för returfrakt av varor som inte kan sändas tillbaka med vanlig post. Dock ser jag fraktpriser avseende frakten till dig, vilka ofta är annorlunda än vid retur. Man ska alltså inte ta hänsyn till dessa fraktpriser när man ska bedöma huruvida näringsidkaren har informerat om vad returfrakt kostar.

Du har beställt två pallar pellets? Antar att de måste levereras som hemleverans (med lastbil) och därför inte heller kan returneras med vanlig post. Har Granngården berättat/skrivit vad det skulle kosta att returnera pallarna med pellets?

En annan fråga är hur betalade du? Var det med betalkort, med kreditkort, eller på Klarna faktura 30 dagar? Om du inte betalade direkt, utan betalade med kreditkort eller på faktura så bortfaller kreditgivarens rätt att få betalt (2 kap. 16 § distansavtalslagen), i och med att det anses att kreditavtalet upphör att gälla. Om du ännu inte betalat till kreditgivaren är det alltså bra att veta att du inte behöver göra det, och det gäller även om du faktiskt fått varan i din besittning och därefter utövar ångerrätten, även om du ännu inte skickat tillbaka varan. Se ARNs vägledande beslut 2024-02479, där en konsument som köpt varor på faktura på internet ångrade köpet men varorna fastnat under returtransporten.

Vad gäller ordvalet avbeställa/häva/ångra så är praxis att man inte måste använda "rätt" ord för att exempelvis det ska anses att man har utövat ångerrätten. Så länge det framgår i meddelandet till näringsidkaren att du inte längre vill vara bunden av köpet (t.ex. inte vill ha varan) brukar det anses att ångerrätten kan anses ha utövats.

Mitt tips är att du meddelar företaget skriftligen att deras avtalsvillkor om att man inte får avbeställa en vara efter lagd order strider mot både konsumentköplagen och distansavtalslagen, att man enligt dessa lagar både har rätt att avbeställa varan fram till avlämnandet och ångra köpet, samt att avtalsvillkor som är till nackdel för konsumenten i jämförelse med lagen är utan verkan, och att de därför inte har rätt i att strunta i ditt krav på att avbeställa varan, även om det står så i deras avtal. Börja där tycker jag och se till att de bekräftar att varan avbeställts.
Senast redigerad av EmilenL 2026-09-11 kl. 01:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in