2026-09-09, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
har alltid misstänkt att min kille ser klara fördelar med att han är tillsammans med en bilägare...speciellt med tanke på vilken bil jag nu äger.

Jag har också alltid misstänkt att din kille är ihop med dig av materiella orsaker...
Citera
2026-09-09, 20:45
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Du inleder med att blanda in vänstern och genusteori i potten också, fattar egentligen inte varför. Den enda som ordbajsat och "lekt med" begreppen är ju du.

Vi får nog bena ut detta en aning, you lost me:

1. Kvinnor initierar skilsmässa pga att de har lägre libido?

2. Vad exakt skyller feministerna på männen? Att kvinnor har lägre libido?

3. Lesbiska par skiljer sig oftare pga lägre libido?

1. Det föreligger en betydande samvariation. Därför är min bedömning att det också föreligger ett orsak-verkan-förhållande.

2. Feministerna skyller män för så gott som allt; lägre sexlust, arbetsfördelning, "objektifiering", arbetsmarknad etc etc.

3. Vi vet för litet om orsakerna till de höga skilsmässotalen i lesbiska förhållanden, men att sexintresset varierar mera hos kvinnor bidrar sannolikt till att dessa relationer är svårare att hålla ihop och att konflikterna kan öka om sådant.
Citera
2026-09-09, 20:58
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Som jag skrev i ett tidigare inlägg ordet sexobjekt, och innebörden i "objektifiera" en människa sexuellt kom under 70-talet via den feministiska ideologin, så är det nån här som försöker fylla dem med helt andra innebörder...ex. förvandla det till att enkom handla om att känna sexuell attraktion så är det ju du, eller hur. Och du/ ni gör det just för att "snoppa" bort ( pun intended) det oftast misogynt sunkiga i beteendet.

Det var inte mycket till svar. Att det sker begreppsförskjutningar över tid, särskilt ideologiskt drivna, är mycket vanligt. Att det därtill finns olika tolkningar av begrepp är också vanligt.

Igen vill jag framhålla att män betraktar kvinnor som sexobjekt, betyder inte att män enbart ser kvinnor som sexobjekt. Men, sexobjektifieringen finns tveklöst med, i olika proportioner. Detta är ett realistiskt förhållningssätt till begreppet, och inte radikalfeministiskt.
Citera
2026-09-09, 21:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
japp vara mor resp. far är ett resultat av biologi och sexuella handlingar kan tilläggas.
Men vad detta ska innebära i form av sociala förväntningar, krav, normer, beteenden etc etc är en helt annan sak. Det handlar i regel om könsroller...dvs påhitt.
ex. att morsan ska ta hela föräldraledigheten och ansvaret för barn 24/7 medan pappsen ska vara borta på jobb och stå för försörjningen. Idel påhitt.

Påhitt? Ditt förakt för hur människor organiserar sina liv är motbjudande. Alla vill inte ha Ditt feministiska skräp, som sliter sönder familjer och gör barnen otryggare.

Citat:
Den traditionella patriarkala kärnfamiljen i dagens monetära kontext håller aktivt män borta från sina barn, har du inte fattat det? och det du just sitter här och förespråkar är just den.
För du förespråkar ju itne delad föräldraledighet och delat ansvar för barn, hem och hushållssysslor, eller hur.

Och en hel del kvinnor vill ha det så, ty de vill ha mer tid med sina barn i de yngre åren och de är överens med sina män om att organisera sina liv på det sättet.

Citat:
har alltid misstänkt att min kille ser klara fördelar med att han är tillsammans med en bilägare...speciellt med tanke på vilken bil jag nu äger.

Det gör han säkert, men jag tror inte att Ni blev tillsammans för att Du har en flådig kärra.

Citat:
Trams.
I USA är det numera så gott som enkom manligt styre av absolut 0 och intet "tycka synd om" tänk.
titta hur fin-fint det går där justt nu.

Tyvärr måste sluta...

Det var en märklig förskjutning. Jag diskuterade Sverige och Norden.
Citera
2026-09-09, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
1. Det föreligger en betydande samvariation. Därför är min bedömning att det också föreligger ett orsak-verkan-förhållande.

2. Feministerna skyller män för så gott som allt; lägre sexlust, arbetsfördelning, "objektifiering", arbetsmarknad etc etc.

3. Vi vet för litet om orsakerna till de höga skilsmässotalen i lesbiska förhållanden, men att sexintresset varierar mera hos kvinnor bidrar sannolikt till att dessa relationer är svårare att hålla ihop och att konflikterna kan öka om sådant.

1. Ok. Tack för att du delar med dig av dina gissningar. Jag gissar på att lägre libido i straighta kvinnors fall är en av flera biverkningar till det de egentligen begär skilsmässa för.

2. Lägre sexlust har jag aldrig hört förut. Gällande de tre andra områdena har de ju vissa poänger

3. Gällande lesbiska par gissar jag på att det har väldigt lite med låg libido att göra
Citera
2026-09-10, 08:28
Medlem
Citat:
Det var inte mycket till svar. Att det sker begreppsförskjutningar över tid, särskilt ideologiskt drivna, är mycket vanligt. Att det därtill finns olika tolkningar av begrepp är också vanligt.

Igen vill jag framhålla att män betraktar kvinnor som sexobjekt, betyder inte att män enbart ser kvinnor som sexobjekt. Men, sexobjektifieringen finns tveklöst med, i olika proportioner. Detta är ett realistiskt förhållningssätt till begreppet, och inte radikalfeministiskt.

Det var ett extremt klargörande svar, som du dessutom lätt kan kolla. Och inse när du fått faktan klar för dig gällande detta begrepp, att du har fel på flera punkter. Ordets innebörd och att det de facto är DU och din ideologi som försöker ändra ordets innebörd, inte min. Min ideologi bidrog till att ordet finns för att beskriva detta fenomen som alltså oftast väldigt många män gör mot kvinnor.

Nu tänker jag inte älta detta nått mer.
Citera
2026-09-10, 08:46
Medlem
Citat:
Påhitt? Ditt förakt för hur människor organiserar sina liv är motbjudande. Alla vill inte ha Ditt feministiska skräp, som sliter sönder familjer och gör barnen otryggare.

VEM!.???? uven är det som hyser förakt för människor och hur de vill leva och "organisera" sina liv?
Du: som vill förbjuda kvinnor sitt självbestämmande, och gärna organisera så de även ska förlora möjligheter i sina liv? eller jag som vill att människor ska få välja själva hur de vill leva, men! självklart avkrävas att göra det med respekt för andras tid, vilja och arbete....dvs ex. inte skjuta tvång, ansvar och oavlönat arbete på den andra parten.

Citat:
Och en hel del kvinnor vill ha det så, ty de vill ha mer tid med sina barn i de yngre åren och de är överens med sina män om att organisera sina liv på det sättet.

Möjligt, men väldigt många vill alltså inte ha det så.

Citat:
Det gör han säkert, men jag tror inte att Ni blev tillsammans för att Du har en flådig kärra.

Verkligen inte, jag hade ingen bil då vi blev tillsammans. Och ingen "flådig" bil, utan en charmig veteran.

Citat:
Det var en märklig förskjutning. Jag diskuterade Sverige och Norden.

Jag trodde du diskuterade Män v. Kvinnor:

"Därför finns det stora risker när kvinnor kommer in i vissa av dessa yrken. Då övergår yrket i hög grad från att vara manligt, uppgiftsinriktat, prestationsorienterat osv, till att bli till ett tycka-synd-om-yrke. Vi kan se det i våra domstolar, i Kriminalvården, i skolan etc. Det har bidragit till flera samhällsproblem, från kriminalitet till sämre skolresultat."

Menar du att just NORDISKA män och kvinnor beter sig som du beskriver? Inga andra män/ kvinnor i världen?

Som sagt, det går lätt se vad enkom män inom makt, ställer till med. Vi har haft en låååååååååång historisk period med just detta med säkert tusentals av krig ex. Jätte "prestationsorienterat".

Vi ska ha både män och kvinnor vid makt, och allra viktigaste ideologier som är inställda på vettiga saker som ansvar för planeten, befolkningars välmående och trygghet och inte nonsens som manliga egon ex.
Hade Trump, Putin m.fl varit kvinnor, eller existerat i samhällen/ kontexter med jämställdhet och rättvisa så hade massa skit kunnat undvikas.
Citera
2026-09-10, 12:27
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Som sagt, det går lätt se vad enkom män inom makt, ställer till med. Vi har haft en låååååååååång historisk period med just detta med säkert tusentals av krig ex. Jätte "prestationsorienterat".

Vi ska ha både män och kvinnor vid makt, och allra viktigaste ideologier som är inställda på vettiga saker som ansvar för planeten, befolkningars välmående och trygghet och inte nonsens som manliga egon ex.
Hade Trump, Putin m.fl varit kvinnor, eller existerat i samhällen/ kontexter med jämställdhet och rättvisa så hade massa skit kunnat undvikas.

Det där har vi redan avhandlat. Kvinnliga regenter startar fler krig än manliga.
Citera
2026-09-10, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det där har vi redan avhandlat. Kvinnliga regenter startar fler krig än manliga.

På medeltiden ja. Vilket var en extremt våldsam tid och kvinnliga regenter blev mer utmanade än manliga.

Denna diskussionen hade vi för längesen.

Visste du förresten att den moderna mannen fortfarande är beroende av kvinnor och samhället/staten?
Senast redigerad av gum69mo 2026-09-10 kl. 13:03.
Citera
2026-09-10, 14:51
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
På medeltiden ja. Vilket var en extremt våldsam tid och kvinnliga regenter blev mer utmanade än manliga.

Denna diskussionen hade vi för längesen.

Visste du förresten att den moderna mannen fortfarande är beroende av kvinnor och samhället/staten?

Allt i det här inlägget är off topic.
Citera
2026-09-10, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Allt i det här inlägget är off topic.

Jag svarade på ditt inlägg.
Citera
2026-09-10, 15:30
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Jag svarade på ditt inlägg.

Bara för att jag är OT behöver inte du vara det.

Även solen har sina fläckar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in