2026-09-10, 16:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Möjligt, men väldigt många vill alltså inte ha det så.

Så vissa vill ha det så, andra inte. Det förstår du. Då är det rimliga vadå? Att låta familjer själva få bestämma. Men det vill ju inte du.

Du har en förminskande syn på kvinnor. Det är som att du inte tror att de själva kan komma överens med sina män vilket upplägg som passar bäst
Citera
2026-09-10, 20:05
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
1. Ok. Tack för att du delar med dig av dina gissningar. Jag gissar på att lägre libido i straighta kvinnors fall är en av flera biverkningar till det de egentligen begär skilsmässa för.

2. Lägre sexlust har jag aldrig hört förut. Gällande de tre andra områdena har de ju vissa poänger

3. Gällande lesbiska par gissar jag på att det har väldigt lite med låg libido att göra

Men, Du är alltså med på att det finns en samvariation mellan minskat libido och kvinnliga skilsmässoinitiativ.

Det är rimligt att förmoda att det finns obalanser i sexintresse inom ett lesbiskt par, och att detta leder till påfrestningar på relationen.
Citera
2026-09-10, 23:09
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det var ett extremt klargörande svar, som du dessutom lätt kan kolla. Och inse när du fått faktan klar för dig gällande detta begrepp, att du har fel på flera punkter. Ordets innebörd och att det de facto är DU och din ideologi som försöker ändra ordets innebörd, inte min. Min ideologi bidrog till att ordet finns för att beskriva detta fenomen som alltså oftast väldigt många män gör mot kvinnor.

Nu tänker jag inte älta detta nått mer.

Ja, självklart måste jag som konservativ invända mot radikalfeminismens begreppsdefinition och värderingar. Det är därför jag visar på att det finns alternativa sätt att förklara vari objektifiering består.
Citera
2026-09-10, 23:37
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
VEM!.???? uven är det som hyser förakt för människor och hur de vill leva och "organisera" sina liv?
Du: som vill förbjuda kvinnor sitt självbestämmande, och gärna organisera så de även ska förlora möjligheter i sina liv? eller jag som vill att människor ska få välja själva hur de vill leva, men! självklart avkrävas att göra det med respekt för andras tid, vilja och arbete....dvs ex. inte skjuta tvång, ansvar och oavlönat arbete på den andra parten.

Jag vill ha en balans mellan frihet och ansvar. Det är ändå märkligt att det bara är vi konservativa som inser värdet av detta med balans.

Citat:
Möjligt, men väldigt många vill alltså inte ha det så.

Då har de för det första möjlighet att välja själva, och för det andra så föder de i regel för få barn oavsett hur systemet konstrueras.

Citat:
Verkligen inte, jag hade ingen bil då vi blev tillsammans. Och ingen "flådig" bil, utan en charmig veteran.

"Charmig veteran"? Jo, det passar Dig säkert utmärkt.

Poängen är att i detta fall är Du ett utmärkt exempel just på att killar har lättare att får ihop det med tjejer med tillhjälp av en tilltalande automobil, än det omvända.

Citat:
Jag trodde du diskuterade Män v. Kvinnor:

"Därför finns det stora risker när kvinnor kommer in i vissa av dessa yrken. Då övergår yrket i hög grad från att vara manligt, uppgiftsinriktat, prestationsorienterat osv, till att bli till ett tycka-synd-om-yrke. Vi kan se det i våra domstolar, i Kriminalvården, i skolan etc. Det har bidragit till flera samhällsproblem, från kriminalitet till sämre skolresultat."

Menar du att just NORDISKA män och kvinnor beter sig som du beskriver? Inga andra män/ kvinnor i världen?

Som sagt, det går lätt se vad enkom män inom makt, ställer till med. Vi har haft en låååååååååång historisk period med just detta med säkert tusentals av krig ex. Jätte "prestationsorienterat".

Vi ska ha både män och kvinnor vid makt, och allra viktigaste ideologier som är inställda på vettiga saker som ansvar för planeten, befolkningars välmående och trygghet och inte nonsens som manliga egon ex.
Hade Trump, Putin m.fl varit kvinnor, eller existerat i samhällen/ kontexter med jämställdhet och rättvisa så hade massa skit kunnat undvikas.

Jag har inte underlag för att rimligt säkert kunna uttala mig om världen utanför Norden i detta hänseende, men jag skulle inte bli förvånad om vi ser ett motsvarande mönster i stora delar av Västvärlden.
Citera
2026-09-10, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Men, Du är alltså med på att det finns en samvariation mellan minskat libido och kvinnliga skilsmässoinitiativ.

Det är rimligt att förmoda att det finns obalanser i sexintresse inom ett lesbiskt par, och att detta leder till påfrestningar på relationen.

Jag är med på att en minskad libido är en av biverkningarna bakom det egentliga skälet till skilsmässa.

Jag tänker inte spekulera/gissa nåt mer gällande lesbiska par. Är så fruktansvärt dåligt insatt i det dära'
Citera
2026-09-10, 23:59
Medlem
Citat:
Ja, självklart måste jag som konservativ invända mot radikalfeminismens begreppsdefinition och värderingar. Det är därför jag visar på att det finns alternativa sätt att förklara vari objektifiering består.

Det har aldrig funnits nån annan definition av att objektifiera någon sexuellt/ sexobjekt...än just den som dessa begrepp står för.
Och objektifiera ÄR objektifiera, finns liksom inget annat det kan vara än ordets MENING...
Seriöst, du är bitvis outhärdligt dumdryg.

Det du avser, FINNS DET REDAN ORD för....så vill du kommunicera detta kan du använda dem.

¨
Senast redigerad av Merapi 2026-09-11 kl. 00:26.
Citera
2026-09-11, 00:00
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Jag är med på att en minskad libido är en av biverkningarna bakom det egentliga skälet till skilsmässa.

Jag tänker inte spekulera/gissa nåt mer gällande lesbiska par. Är så fruktansvärt dåligt insatt i det dära'

Under det att jag menar på det omvända orsak-verka-förhållandet, dvs att minskad libido i många fall orsakar skilsmässa. Givet trådens utgångspunkt att kvinnor är sexobjekt, så är det den rimliga hållningen, och det torde gälla även utifrån mina empiriska observationer.
Citera
2026-09-11, 00:11
Medlem
Citat:

Jag vill ha en balans mellan frihet och ansvar. Det är ändå märkligt att det bara är vi konservativa som inser värdet av detta med balans.

Det vill du ju så fan heller.....
Du vill ha OBALANS, ansvar för en part och frihet för den andre.
att kvinnor ska påtvingas oönskade barn och dessutom påtvingas ensam vårdnadsansvar, medan män ska ha fulla möjligheter slippa undan är ingen BALANS överhuvudtaget.

som sagt obetalbart ignorant för vad dina egna politiska förslag de facto innebär.
Man baxnar.

Citat:
Då har de för det första möjlighet att välja själva, och för det andra så föder de i regel för få barn oavsett hur systemet konstrueras.

nej.....i ditt samhälle så kommer inte kvinnor eller homosexuella ex. ha nån reell möjlighet välja.

Citat:
Jag har inte underlag för att rimligt säkert kunna uttala mig om världen utanför Norden i detta hänseende, men jag skulle inte bli förvånad om vi ser ett motsvarande mönster i stora delar av Västvärlden.

Det gör vi alltså inte.
Senast redigerad av Merapi 2026-09-11 kl. 00:28.
Citera
2026-09-11, 00:16
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det har aldrig funnits nån annan definition av att objektifiera någon sexuellt/ sexobjekt...än just den som dessa begrepps står för.
Och objektifiera ÄR objektifiera, finns liksom inget annat det kan vara än ordets MENING...
Seriöst, du är bitvis outhärdligt dumdryg.

Det du avser, FINNS DET REDAN ORD för....så vill du kommunicera detta kan du använda dem.

Tack! Visst har Du saknat våra små samtal?

Jag har redan förklarat, i anslutning till trådämnet, att sexobjektifiering bara är en del av hur män ser på kvinnor. Radikalfeminismen som anser att objektifiering är entydigt och det enda synsättet, och det är alltså detta jag invänder mot. Jag förespråkar således en mera komplex förklaringsmodell, och Du får så klart säga emot denna, men inte påstå att radikalfeminismen har något slags begreppsmonopol som inte får ifrågasättas.
Citera
2026-09-11, 00:25
Medlem
Citat:
Tack! Visst har Du saknat våra små samtal?

Jag har redan förklarat, i anslutning till trådämnet, att sexobjektifiering bara är en del av hur män ser på kvinnor. Radikalfeminismen som anser att objektifiering är entydigt och det enda synsättet, och det är alltså detta jag invänder mot. Jag förespråkar således en mera komplex förklaringsmodell, och Du får så klart säga emot denna, men inte påstå att radikalfeminismen har något slags begreppsmonopol som inte får ifrågasättas.

Och? det är väl fortsatt vad det är för det.
och nej...feminister anser inte att sexuell objektifiering är "det enda synsättet" män kan ha på kvinnor.
men det existerar lik förbanna relativt utbrett, och har alltså den definitionen det nu har.

Nu avslutar vi detta ämne...för sååååååå tröttsamt.
Citera
2026-09-11, 00:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det vill du ju så fan heller.....
Du vill ha OBALANS, ansvar för en part och frihet för den andre.
att kvinnor ska påtvingas oönskade barn och dessutom påtvingas ensam vårdnadsansvar, medan män ska ha fulla möjligheter slippa undan är ingen BALANS överhuvudtaget.

som sagt obetalbart ignorant för vad dina egna politiska förslag de facto innebär.
Man baxnar.

Äh, inte baxnar Du så lätt.

Det är precis balans jag önskar, och det är en bärande princip i konservatismen, som har sin grund i vår kritik mot utopismen och absolutismen.

Citat:
nej.....i ditt samhälle så kommer inte kvinnor eller homosexuella ex. ha nån reell möjlighet välja.

Lappri! Kvinnor har redan idag i väsentliga avseenden större valfrihet än män. Man skulle kunna säga att det föreligger en obalans. Ett belägg för detta är att det föds för få svenska barn.

Citat:
Det gör vi alltså inte.

Jag tar nog inte Din tvärsäkerhet som garanti för det. Även om det gått rätt långt i Norden, så finns det nog anledning tro att vi kan hitta ett motsvarande mönster i andra jämförbara västländer, men det går förstås att undersöka.
Citera
2026-09-11, 00:39
Medlem
Citat:
Äh, inte baxnar Du så lätt.

Det är precis balans jag önskar, och det är en bärande princip i konservatismen, som har sin grund i vår kritik mot utopismen och absolutismen.

Fast...det är ju ingen balans i dina förslag. Uppenbart för alla med nått att tänka med.

Citat:
Lappri! Kvinnor har redan idag i väsentliga avseenden större valfrihet än män. Man skulle kunna säga att det föreligger en obalans. Ett belägg för detta är att det föds för få svenska barn.

idag lever vi inte med dina politik uven. Så ja självklart idag har kvinnor valfrihet...är ju just detta du aktivt vill förbjuda kvinnor men garantera till männen.
Även homosexuella har valfrihet...vilket du vill förbjuda...

j just...det vill du "lösa" via att frånta kvinnor aborträtten, och påtvinga dem ensamt vårdnadsansvar UTAN barnbidrag. DE ska tvingas leva under ett ständigt hot, det gillar gubbar som du.
Och detta kallar du alltså "balans".

Citat:
Jag tar nog inte Din tvärsäkerhet som garanti för det. Även om det gått rätt långt i Norden, så finns det nog anledning tro att vi kan hitta ett motsvarande mönster i andra jämförbara västländer, men det går förstås att undersöka.

Storknar du inte själv av din egen misogyni Uven?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in