2026-09-10, 14:24
Medlem
rex144s avatar
Om vänskap aldrig testats då kan man inte veta säkert. Det är lätt att vara vänner när det inte kostar tid, uppoffringar och pengar.
Citera
2026-09-10, 14:47
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Om vänskap aldrig testats då kan man inte veta säkert. Det är lätt att vara vänner när det inte kostar tid, uppoffringar och pengar.

Det är absolut sant. Man vet inte hur folk reagerar. Men mina bästa vänskaper har testats och klarat trycket. Sedan så kan ju vänner inte utföra mirakel. De kan bara hjälpa på de sätt de kan, och samma med mig.
Citera
2026-09-10, 17:12
Medlem
Har inga vänner. Jag litar inte på dessa. För de existerar inte.
Citera
2026-09-10, 20:28
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vally
Faktum är att en ytterst liten andel av alla människor är riktiga vänner. Att någon är pålitlig och snäll när det kravlöst är inte samma sak som att dom är det när det kostar dom något.
Det finns oändligt många som inbillat sig att dom haft riktiga vänner eller en riktig partner, man kan ha känt varandra i 20 år, för att sedan över en natt se hur allt bara var en illusion.

Man kan nästan omöjligt veta vilka människor som är av värde och vilka som är skräp om man inte haft motgångar, eller oväntade framgångar. Att någon är jättetrevlig att umgås med, säger fina saker, lovar saker, verkar intresserad är inte samma sak som att dom är bra vänner. Man kan först se det när det kostar dom något. Kostar exempelvis social status, värdefull tid, pengar osv .

Jag tror att väldigt många människor har en otroligt naiv syn på begreppet "riktiga vänner". Det går omöjligt att se det under goda förhållanden eller neutrala förhållanden. Det krävs extraordinära situationer.

Precis. De flesta "vänner" är intresserade så länge du erbjuder något. Folk bryr sig om sina behov först och lojalitet är ovanligt. Gemensamma intressen är värdefullt, men en dålig indikator på karaktär.
Senast redigerad av GusFring 2026-09-10 kl. 20:41.
Citera
2026-09-10, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Vänner kommer och går.
Familjen är kvar.
La familia. Det är det viktigaste.

Beror lite på vad du menar med familj, föräldrar visst, mest mammor, men övriga njaaa
Citera
2026-09-11, 06:34
Medlem
KastlosaBerits avatar
Mina "vänner" är snarare bara kompisar, snubbar man har kul med, några gånger per år, och som kommer att närvara på min begravning en vacker dag. Eller så är jag på deras begravningar om de dör först. De här kompisarna skiljer sig från andra bekanta på så sätt att vi känt varandra sedan skolåren på 1980-talet. Det är ett särskilt band där men jag skulle nog dra mig för att donera min njure till någon av dem.
Citera
2026-09-11, 12:38
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det är absolut sant. Man vet inte hur folk reagerar. Men mina bästa vänskaper har testats och klarat trycket. Sedan så kan ju vänner inte utföra mirakel. De kan bara hjälpa på de sätt de kan, och samma med mig.

En vän kanske behöver en borgensman för ett lån, eller behöver låna från dig 200.000kr för att lägga handpenning på ett hus. Eller vill starta ett företag som han länge pratat om och vill låna några hundra tusen eftersom det finns ett företag han kan ta över men saknar resterande 300.000 och han måste genomföra affären snabbt för det finns andra spekulanter.
Citera
2026-09-11, 13:54
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
En vän kanske behöver en borgensman för ett lån, eller behöver låna från dig 200.000kr för att lägga handpenning på ett hus. Eller vill starta ett företag som han länge pratat om och vill låna några hundra tusen eftersom det finns ett företag han kan ta över men saknar resterande 300.000 och han måste genomföra affären snabbt för det finns andra spekulanter.

Vare sig mina vänner eller jag skulle kunna gå i borgen eller hosta upp 300 lax. Spelar ingen roll om man är bra vän då. Går det inte så går det inte.
Citera
2026-09-11, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vally
Litar du på dina vänner?
Om du ex drabbas av cancer, blir arbetslös eller hamnar i någon annan knepig situation. Kommer dom vara kvar vid din sida? Kommer telefonen ringa? Kommer dom stötta dig?

Eller tvärt om. Säg att du är med om stora framgångar, blir rik och hittar en perfekt partner. Tror du att dina vänner är glada för sin skull, eller kommer dom önska att du hamnar i en bilolycka?
Man får de vänner man själv skapar.
Jag har ytterst få vänner. De flesta är kompisar. Men jag vet att mina vänner finns där när jag behöver dem eftersom jag ger dem samma sak tillbaka.
Citera
2026-09-11, 14:10
Medlem
Citat:
Du beskriver inte en vän. Du beskriver en utnyttjande kompis.
Men pengar är ett bra prov.
Jag hade en kompis för många år sedan som blåste mig på ett par tusen. 25år senare kom han tillbaka och vi byggde upp en relation som kunde blivit något viktigt på sikt.
En dag fick jag chansen att testa. Han behövde låna pengar till snus och två vuxna människor ska inte behöva be om att få tillbaka sin egendom. Han fick låna 300kr och jag sa till sambon att nu får vi se vilken vän han är. Ett halvår senare ville han låna igen utan att ha betalat tillbaka.
Det var sista gången jag pratade med honom.
Sedan dess har hans fru lämnat honom och han sitter isolerad i en liten skitort där alla ser ner på honom.
Pengarna var viktigare än att ha en viktig vän när krisen kom.
Så, nej. Pengar, oavsett anledning har inget med vänskap att göra.
Citera
2026-09-18, 16:40
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Beror lite på vad du menar med familj, föräldrar visst, mest mammor, men övriga njaaa
Haha läste precis detta.
Pappas favorit är det du ?
~CooCoo~ 🐥
Citera
2026-09-18, 17:48
Medlem
NapoleonLaRues avatar
Litar inte på en käft. Jag lärde mig tidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in