Citat:
Ursprungligen postat av
J.Doesson
Ja dom som är riktigt nära. Du då?
Citat:
Ursprungligen postat av
CC75
Jag är lyckligt lottad och har ett par nära vänner som jag absolut litar på. De skulle med all säkerhet finnas där för mig. Liksom jag skulle finnas för dem.
Vänner kan dock delas in i olika ringar med få vänner i innersta ringen. Därefter några fler i ringen utanför osv. Vänner kan även under livets gång röra sig mellan de olika ringarna.
// CC
Citat:
Ursprungligen postat av
Onanikrem
Litar på dem, de skulle finnas vid min sida om jag fick cancer, separerade eller annan stor livskris.
Faktum är att en ytterst liten andel av alla människor är riktiga vänner. Att någon är pålitlig och snäll när det kravlöst är inte samma sak som att dom är det när det kostar dom något.
Det finns oändligt många som inbillat sig att dom haft riktiga vänner eller en riktig partner, man kan ha känt varandra i 20 år, för att sedan över en natt se hur allt bara var en illusion.
Man kan nästan omöjligt veta vilka människor som är av värde och vilka som är skräp om man inte haft motgångar, eller oväntade framgångar. Att någon är jättetrevlig att umgås med, säger fina saker, lovar saker, verkar intresserad är inte samma sak som att dom är bra vänner. Man kan först se det när det kostar dom något. Kostar exempelvis social status, värdefull tid, pengar osv .
Jag tror att väldigt många människor har en otroligt naiv syn på begreppet "riktiga vänner". Det går omöjligt att se det under goda förhållanden eller neutrala förhållanden. Det krävs extraordinära situationer.