2026-09-09, 04:11
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten00
Nja, jag inser att jag kanske är ute och cyklar en smula. Det är väl att man måste gå genom Klarnas checkout, men där kan jag ju faktiskt betala med mitt avgiftsfria Norwegian-kort.
Hahaha no shit. Klarna checkout kom runt 2012. Klarna kortet som jag förövrigt betatestade kom 6 år senare men det är ju bara ett kreditkort som vilket som helst egentligen. Klart du kan betala med vilket kort som helst. Klarna är ju en bank, de heter till och med Klarna Bank AB.
Citera
2026-09-09, 04:15
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritsgubben
Amex har ju de absolut högsta kortköpsavgifterna i butik och höjer försäljningspriserna helt i onödan.

Bara puckon som använder amex och american express och kreditkort.

Därför så många inte tar emot betalning med skiten å de ska vi vara tacksamma för.

De som ändå tar emot skiten höjer olika priser för att täcka deras rånar %.
Amex är en förkortning av American express.

Kreditkort är ganska intressant. I USA exempelvis är det ett måste då du HÖJER din kreditvärdighet på något sjukt sätt ju mer du använder kreditkort. I Sverige är det snarare tvärt om. Visst det är smidigt med gratis kredit men de flesta har ingen större användning av det. Jag får samma reseföräkring med mitt debet-revolut som jag hade fått med amex för samma kostnad.
Citera
2026-09-09, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Skaffa Bank Norwegian istället, helt gratis och ger cashback som avdrag på månadsfakturan.

ingenting är gratis.

Även bank norwegian har höga kortköpsavgifter i butik vilket höjer olika priser i onödan.

Du betalar massor och får sen tillbaks lite av det du betalat i höjda priser.

Ett sätt att få svagbegåvade att betala med kreditkort och tro att de gör ett klipp när de måste handla för 10tusen och betala 250kr eller mer i kortköpsavgift i höjda priser för att sen få tillbaks en kopp kaffe på stan av det.
Citera
2026-09-09, 06:33
Medlem
Klas-Vegass avatar
Klarnas hela affärside är att du skall missa betalningarna.

Ok om du lever på gränsen. Men annars finns det ingen vits att använda klarna.
Citera
2026-09-09, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Hahaha no shit. Klarna checkout kom runt 2012. Klarna kortet som jag förövrigt betatestade kom 6 år senare men det är ju bara ett kreditkort som vilket som helst egentligen. Klart du kan betala med vilket kort som helst. Klarna är ju en bank, de heter till och med Klarna Bank AB.

Nej, klarnas kreditkort är kopplat till ditt "credit score" du kan ha 20.000 att spendera, eller 100.000kr att spendera.
Detta syns inte på kreditupplysning - då klarna sätter gränsen beroende på vad de anser är rimligt för dig.

Ett vanligt kreditkort som du sätter 100.000 kredit på, visar på alla kreditupplysningar att du har en kredit/blancolån på 100.000 = inte bra!
Med klarna kan man gå förbi det.
Citera
2026-09-09, 06:56
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Har man behov av ett Klarna-kort så har man stora problem i livet!
Lån tar man BARA till bostad samt ev. bil.
Man lånar till utbildning och bostad. Inte till bil i vanliga fall.

Om man inte har några svårigheter att ordna sin ekonomi finns det bara fördelar med gratis kort och en period av gratis kredit. Bara om man har grava svårigheter att styra sin ekonomi bör man undvika kreditkort helt, med den typen av dogmatiskt tänkande du förespråkar.
Citera
2026-09-09, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Klarnas hela affärside är att du skall missa betalningarna.

Ok om du lever på gränsen. Men annars finns det ingen vits att använda klarna.
Tycker det är toppen att kunna få lite gratis kredit. Dessutom kan det vara en viss säkerhet så att det man beställer verkligen kommer fram och är okej innan man betalar.
Citera
2026-09-09, 08:12
Medlem
Det här säger lite hur dåligt det egentligen går för Klarna.
Citera
2026-09-09, 08:12
Medlem
Citat:
Varför har du det då om du inte lånar?

Det är ganska smidigt att använda, man slipper knappa in kortuppgifter vid varje köp, man kan samla månadsinköp till slutet på månaden osv.

Men det bästa är att det är valfritt att använda.
Citera
2026-09-09, 10:25
Medlem
sk33s avatar
Citat:
Har man behov av ett Klarna-kort så har man stora problem i livet!
Lån tar man BARA till bostad samt ev. bil.
Tja. Jag skulle ju inte vilja köpa något större från exempelvis Webhallen eller andra firmor med stora skulder och betala i förskott - som väl är alternativet till faktura/kredit.
Citera
2026-09-09, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritsgubben
Bara puckon som använder amex och american express och kreditkort.

Mitt Amex kostar 5 500 kr/år. Med det kan jag flyga gratis vart jag vill i världen 2 gånger per år i Business och ta med mig en valfri person.

Det är bara "puckon" som inte förstår hur man använder kreditkort som hatar på dem.
Citera
2026-09-09, 12:49
Medlem
Har mitt Klarna-kort (Visa) som ett komplement om mitt vanliga MasterCard av någon anledning inte skulle fungera.

Får väl försöka hitta något alternativ nu när de vill ha betalt, kanske något prisvärt kreditkort med Visa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in