2026-09-09, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwingaDeVilt
Det håller jag helt med om. Men citatet i sig är inte konstigt. Att titta bakåt är och bör inte vara prio ett när man framför en båt (om man inte backar alltså…).

Jo uttalandet är konstigt. Varför säger han att det inte är prio ett att titta bakåt? Vad är andemeningen?

Du tycks mena att det är prio två att titta bakåt. Om så är fallet, varför säger han då inte att det är prio två att titta bakåt, och varför gjorde han då inte det, om det nu är prio två?

För att förklara för dig, som uppenbarligen inte förstår helt vanligt svenska. När uttrycket "det är inte prio ett" används, så betyder det att man anser att det är oviktigt. Andra saker är så mycket viktigare att man kan försumma det som inte är "prio ett".

Det är andemeningen, och därför är det ett direkt korkat uttalande, särskilt i ljuset av vad den som sa det faktiskt har orsakat, inte minst för sin fru och dotter.
Senast redigerad av Veridictores 2026-09-09 kl. 18:54.
Citera
2026-09-09, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Klassiskt misstag se bara på S*mon som borde fatta bättre.Svaret är: De borde inte ens inlett resan.

Det fetade.
Särskilt borde de inte fortsatt förbi Stenungsund utan gått in där eller vid Myggenäs Marina, där de kunde fått hjälp eller tagit sig hem landvägen. De hade dock ingen brådska hem för från början var planen att gå till Marstrand och ta en sista natt ombord. De kunde precis lika gärna tagit den sista natten ombord i Stenungsund.
Citera
2026-09-09, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Glöm inte att minst mamman (?) stuvades ned under däck/i dödskistan så om något händer så är det totalkört för de som befann sig där inne

På broderns båt så stuvades hela familjen ner under däck längst fram, pga oljud och brandrisk. Brodern körde med hörselskydd. Sen när det började brinna så fick de väl klättra ut genom förliga luckan pga röken har jag för mig.
Citera
2026-09-09, 19:00
Medlem
Citat:
Glöm inte att minst mamman (?) stuvades ned under däck/i dödskistan så om något händer så är det totalkört för de som befann sig där inne

Mindre värdeladdat uttryckt:

'Satte sig i ruffen'.

Jag tycker hela familjens och båda båtförarnas beteende är märkligt och klandervärt - men ord betyder något.

"Stuvades ner" är lite mäktigt.
Citera
2026-09-09, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Det var 5-10 minuters skurar, De hade åkt i 6+ timmar å var nästan hemma.

Vad hade du gjort?

Tjaa, allt som inte Albin gjorde.
Citera
2026-09-09, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Mindre värdeladdat uttryckt:

'Satte sig i ruffen'.

Jag tycker hela familjens och båda båtförarnas beteende är märkligt och klandervärt - men ord betyder något.

"Stuvades ner" är lite mäktigt.

"dumdristigt tillät med tanke på uteblivna intresset att hålla uppsikt bakåt" kan också vara ok?
Citera
2026-09-09, 20:11
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
I min värld man använder ditt konstiga fattningsförmåga så är grundkravet för att visa att man begriper något följande, begriper man inte detta så ska man stanna på land och kanske tom inomhus

Håll uppsikt, undvik trafikerade farleder är sjövett men sådant vet du absolut ingenting om.
Undvik trafikerade farleder…+

Fritidsbåtar använder denna (å andra) farleder mycket mer frekvent än större fartyg.

På sommaren går det flera hundra fritidsbåtar här varje dag mens det passerar 4-5 större.

Du har nog aldrig suttit i en båt…
Citera
2026-09-09, 20:14
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugntsimma
Tjaa, allt som inte Albin gjorde.
Du hade alltså aldrig satt dig i snipan öht.
Förstår det, landkrabbor ska inte vara befälhavare på havet
Citera
2026-09-09, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Du har naturligtvis 100% rätt, vilket några av oss förklarat under de nästan 12 000 inlägg som tråden utgör, men trollen, de förstår fortfarande inte, never will

Det är också pga ovanstående som snipan bär minst halva skulden till olyckan och är precis lika skyldig till brott som någon på skeppet.
Minst halva skulden, jag skulle vilja säga 75% av skulden i detta fallet då han gjort absolut allt fel, precis allt precis som brorsan hans.
Citera
2026-09-09, 20:16
Medlem
ZilverZoddes avatar
Håkan André, ITF-inspektör på fackförbundet Seko, reagerar starkt på uppgifterna om bristande utkik.

– Jag tycker det är häpnadsväckande. Jag trodde inte det var sant. Det är inte vilken farled som helst. Det är mycket trafik där, dels handelssjöfart och dels fritidsbåtar. Att gå genom den farleden utan posterad utkik... man tar sig för pannan, säger Håkan André.

Om nån undrar e det INTE snipan han refererar till.

Att det sen finns folk i tråden som är så verklighetsfrånvända att de faktiskt tror att nån som håller stadig kurs i bred farled å blir upphunnen å påkörd kan få huvuddelen av skulden är bara att beklaga.

De lär försvinna med svansen mellan benen när verkligheten hinner ikapp dom
Senast redigerad av ZilverZodde 2026-09-09 kl. 20:20.
Citera
2026-09-09, 20:18
Medlem
Citat:
"dumdristigt tillät med tanke på uteblivna intresset att hålla uppsikt bakåt" kan också vara ok?

Jag säger inte emot.
Citera
2026-09-09, 20:27
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Frågor re radarerna ombord på Misje Verde

Sitter och funderar på tekniska mojängers betydelse för olyckan... Just ju lutar jag åt att det var de tända lanternorna, som ingav en falsk trygghet, som var huvudorsaken. Allt annat lika.

Men åter till radarerna. Först, men inte främst:

Hur är det med S-bandaren? Är den ointressant i rättegången?

Och i haverirapporten?

Främst:

Varför kollisionslarmade inte radarerna?

Är inte en enkel bildanalys-AI betydligt bättre på att detektera farligheter, än en skicklig människa? Speciellt under svåra förhållanden.

En modern billig Garmin, som kostar några magnetroner mindre än radararna ombord på Misje Verde, larmar ju för farliga radarekon.

Låser inte en svindyr fartygsradar automatiskt på farliga radarekon?

Varför har inte de rörliga radarekona några hastighetsvektorer?

Kanske mindre viktiga frågor:

Varför är North Up på radarskärmarna?

Det finns väl ingen vettig navigatör som navigerar på det viset?

Åtminstone inte någon, som är van att köra i 30 knop inomskärs. Eller har flygcert...

Ovanstående påpekande gäller givetvis även för ECDIS.

Visst, om man planerar hela rutten från Uddevalla till Kragerö är det aktuellt med North Up. Eller om man visar en passiv passagerare var man är och vart man är på väg.

Jag antar dock att lotsen följde lotspraxis, och att lotsarna vet vad de gör.

Varför är det ingen färgkodning på radarskärmen?

Rött: Farliga fasta ekon.
Magenta: Farliga rörliga ekon.
Grönt: ofarliga rörliga ekon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in