2026-09-09, 14:58
Medlem
bomhulls avatar
Hade varit en dröm att bo i ett hus så man slapp att höra/se/känna lukt ifrån grannar😂
Citera
2026-09-09, 15:00
Medlem
FlashbackWojaks avatar
Villa,radhus,bostadsrätt,hyresrätt. Inge wt över något av dem de har alla sina fördelar och nackdelar allihop. Den som kallar någon för wt beroende på vart de bor. det är osäkra människor som försöker trycka ner andra för att försöka höja sig själv. De flesta normala människor ser igenom det. Men såklart så finns det andra osäkra människor som håller med för att som sagt framstå som bättre. Wt det är om det är soc/stöldgods/droger som betalar bostaden. Vilken det nu än är.
Citera
2026-09-09, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
När du skriver "centrum" (inom citattecken) menar du då att det inte är ett riktigt centrum?

Menar självklart centrum men de finns ju olika centrum . Själva centrum mitten av stan, sedan dem centrum som är i närheten av centrum, o sedan även dem centrum som är bredvid de riktiga centrum. Lägenheten jag spanat in är i närheten av centrum, men ändå i de stora centrumet, mitt av stan
Citera
2026-09-09, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Skulle du vara ensam i Sverige, så har du support i Polen. Min pappa är likadan och det är stört jävla omöjligt att få honom att bo i en lägenhet, fastän det hade varit absolut bästa altenrativet för honom såhär på ålderns höst.
Det handlar om att han vill ha sin trädgård där han kan känna friheten. I en lägenhet skulle han känna sig instängd och en balkong lär inte uppfylla samma behov som en trädgård.

Sjäv är jag en lägenhetsmänniska. Det är strikt lägenhet som gäller för min del eftersom jag älsar och resa, och därmed stänger jag dörren, larmar och drar iväg samt känner mig trygg. Har en känsla av otrygghet i ett hus som jag inte kan sätta fingret på.

Väldig intressant perspektiv! Du är uppvuxt i hus men har sedan gjort val att bo i lägenhet. Jag kan förstå din anledning att bo i lägenhet, känns rimlig och tryggt.
Citera
2026-09-09, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Det är inget fel att bo i lägenhet. Det är läget och grannarna det beror på.

Det var litet svårt att förstå din text på grund av särskrivningar och stavfel på de/dem, men till slut gick det.

Finns det forskning på att de inte är ”fel” att bo i lägenhet? De känns som om hela samhälle skriker ”du ska bo i hus ” i alla fall dem serier jag kollar på och böcker jag läser.

Mitt ex fick flytta från hus till lägenheten o då spåra hennes liv totalt, blev alkis vad jag förstått kan de berott på upprbrottet med hennes ex men också på flytten till lägenhet
Citera
2026-09-09, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Det du skriver här i tråden tyder på att du nu, med större förståelse och mer flexibelt sinne, håller på att utvecklas - förändra ditt svartvita synsätt.

Jag har bott både i villa strax utanför Stockholm och i bostadsrätt mitt i stan. Boendeformerna har olika fördelar och passar bättre i vissa skeden av livet.

Jag tycker att status eller vad andra eventuellt associerar till, är ganska ointressant. Så att du just nu bor i en liten stuga som inte riktigt fungerar som du önskar, och att det varken förefaller funktionellt eller vidare statusmässigt, är egentligen oviktigt.

Råder dig att utgå ifrån din lust, din nyfikenhet och känsla. Vad vill du innerst inne? Är lägenheten spännande och känns fin, agera på den och testa att bo där ett tag?! Om stugan istället känns trygg och mysig, bo kvar i den tills känslan förändras. Våga ändra dig, våga testa saker!

Åh de här gilla Jag! Denna sätt att se på saken. En utmaning. Stor livs förändelse att gå från hus till lägenhet, läskigt är det!
Citera
2026-09-09, 16:49
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristopherRobin
Väldig intressant perspektiv! Du är uppvuxt i hus men har sedan gjort val att bo i lägenhet. Jag kan förstå din anledning att bo i lägenhet, känns rimlig och tryggt.

Visst, den här osäkerheten med hus är säkert bara min egna fobi, eftersom ett hus kan du larma upp till tänderna.
Mer reelt problem att bo i hus är att man måste själv ta ansvar för en hel del så som trädgård, tak etc. I en lägenhet kan man vara betydligt mer lat och däremt lägga pengarna på att resa.

Men skulle man däremot vara instängd under en pandemi, så vinner hus stort över lägenhet.
Citera
2026-09-09, 18:04
Medlem
Du har låg självkänsla, men självklart är det viktigt att du mår bra där du ska bo. Var därför noggrann med val av lägenhet
Citera
2026-09-09, 18:12
Medlem
Att gå från hyrd stuga till egen bostadsrätt räknas som att klättra upp, inte tvärtom. Hyresrätter kan ge låg status, men absolut inte bostadsrätt.

Själv hatar jag att bo i hus och skulle aldrig vilja bo i ett.
Citera
2026-09-09, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Visst, den här osäkerheten med hus är säkert bara min egna fobi, eftersom ett hus kan du larma upp till tänderna.
Mer reelt problem att bo i hus är att man måste själv ta ansvar för en hel del så som trädgård, tak etc. I en lägenhet kan man vara betydligt mer lat och däremt lägga pengarna på att resa.

Men skulle man däremot vara instängd under en pandemi, så vinner hus stort över lägenhet.

Jag tänkte mycket på alla dem stackare som var i lägenhet under Covid 19 , tänkte att dem var ofria och mer ”utsatta” för bakterier . Undrar om de finns forskning på att lägenhets människor blev mer smittade än dem i hus
Citera
2026-09-09, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fonder89
Att gå från hyrd stuga till egen bostadsrätt räknas som att klättra upp, inte tvärtom. Hyresrätter kan ge låg status, men absolut inte bostadsrätt.

Själv hatar jag att bo i hus och skulle aldrig vilja bo i ett.

Äga trumfar frihet ?
Citera
2026-09-09, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristopherRobin
Äga trumfar frihet ?

Ja, om det är hög status bland dina bekanta som är målet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in