2026-09-09, 10:20
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristopherRobin
Hej jag har en del åsikter som jag märkt kanske inte upplevs som sanna av alla. Vill börja med att förklara de. Jag har bott i hus hela mitt liv inklusive stuga. Aldrig radhus, de har alltid varit luft mellan mitt och nästa hus. Dem människor jag känt som bott i hus har varit ”lyckade” inklusive min egen familj när jag var barn. Dem har haft bra jobb o barnen har varit i snygga kläder . Dem i skolan som bodde i lägenhet kändes var alltid ”struliga”, rökte på rast, hamna i trubbel m ed mera . Har haft ex som bott i lägenhet som varit hövlig ”white trash ” - insett i efterhand. Så min bild är att man bor i lägenhet är ett nederfall. Vet om ursäkt iförväg om någon väcker anstöt av denna åsikt . De här är jag i alla fall så funkar min hjärna o denna är mitt utgångsläge. Så vidare till min fråga

Jag har alltid bott i hus inklusive stuga men nu har jag fått span på en bostads rätt som ser riktig fräsch ut . Balkong, stor, unik planlösning ingen dussin lägenhet . Dyr är den men jag har absolut tillräckligt med besparingar för att kunna lägga kontakt insats. Vore också skönt att bo inne i ”centrum” nära till jobb o till vänner o kollegor. Så finns många fördelare! Men det känns som ett nerköp , som jag inte längre klättrar upp i karriär utan tar steg tillbaka. Jag bor just nu i en stuga som jag hyr, ligger i skogen, fräsch, solig , stora fönster, inga grannar , en hel del privatliv . Vissa saker funkar inte , tvättmaskin är kass o disk maskin är ganska dålig , varm vatten tar jättelång tid att komma med mera men det är ju ett hus! Men jag vill flytta o jag vill bo i denna stads lägenhet! Den som stoppar mig är min inbyggda ”demon” som säger att jag blir sedd som en fattig strulig lägenhets person.

Jag tänkte jag inte kan vara ensam i hela Sverige med att ha denna åsikt o ”hata” lägenhet. Har någon gått samma resa? Hatar mass producerade lägenhet men ändå Gått från att vara hus person till lägenhets person ? Berätta i så fall, söker hjälp , står i valet o kvalet om jag ska lägga bud på denna lägenhet

Att hyra hus är väll om något WT delux!
Även intressant att du vill flytta närmare vänner och därför vill flytta till lägenhet, kan ju enbart tolkas som att dinna vänner bor i lägenhet och där med enligt ditt sätt att se losers, och där med är du en sådan tjome som bara har loservänner och man blir ju som man umgås...

Ska framgång mätas i bostad så det enbart område och pris per m2 som räknas. Sen om det är hus eller lägenhet spelar ingen roll
Citera
2026-09-09, 10:27
Avslutad
Citat:

Jag tänkte jag inte kan vara ensam i hela Sverige med att ha denna åsikt o ”hata” lägenhet. Har någon gått samma resa? Hatar mass producerade lägenhet men ändå Gått från att vara hus person till lägenhets person ? Berätta i så fall, söker hjälp , står i valet o kvalet om jag ska lägga bud på denna lägenhet

Har växt upp i villa, och bott i en ca 10 år själv. Men jag blev trött på isoleringen . Märkte att jag blev mer och mer intresserat att utnyttja faciliteterna hos min närmaste storstad , med alla cafér , biblioteket, konserter , promenader vid sjökajen , biografer, filmfestivaler , happenings en jäkla massa fördelar för mig.

Bor sedan länge centralt i en lägenhet och jag saknar inte att bo i en villa sov ort. Jag får bara lappsjuka när jag hälsar på mina gamla kvartér.

Om du känner dig personligen " misslyckat" med att kanske bo i en lägenhet, så har det nog mer att göra att du bryr dig för mycket om vad andra tycker och/eller har lite dålig självkänsla

Skönt att inte vara bilberoende , den biten har varit så jäkla tärande . Ett bekvämare liv med massor att göra så fort jag kliver utanför min dörr
Senast redigerad av Upplyften 2026-09-09 kl. 10:32.
Citera
2026-09-09, 10:44
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Hej jag har en del åsikter som jag märkt kanske inte upplevs som sanna av alla. Vill börja med att förklara de. Jag har bott i hus hela mitt liv inklusive stuga. Aldrig radhus, de har alltid varit luft mellan mitt och nästa hus. Dem människor jag känt som bott i hus har varit ”lyckade” inklusive min egen familj när jag var barn. Dem har haft bra jobb o barnen har varit i snygga kläder . Dem i skolan som bodde i lägenhet kändes var alltid ”struliga”, rökte på rast, hamna i trubbel m ed mera . Har haft ex som bott i lägenhet som varit hövlig ”white trash ” - insett i efterhand. Så min bild är att man bor i lägenhet är ett nederfall. Vet om ursäkt iförväg om någon väcker anstöt av denna åsikt . De här är jag i alla fall så funkar min hjärna o denna är mitt utgångsläge. Så vidare till min fråga

Jag har alltid bott i hus inklusive stuga men nu har jag fått span på en bostads rätt som ser riktig fräsch ut . Balkong, stor, unik planlösning ingen dussin lägenhet . Dyr är den men jag har absolut tillräckligt med besparingar för att kunna lägga kontakt insats. Vore också skönt att bo inne i ”centrum” nära till jobb o till vänner o kollegor. Så finns många fördelare! Men det känns som ett nerköp , som jag inte längre klättrar upp i karriär utan tar steg tillbaka. Jag bor just nu i en stuga som jag hyr, ligger i skogen, fräsch, solig , stora fönster, inga grannar , en hel del privatliv . Vissa saker funkar inte , tvättmaskin är kass o disk maskin är ganska dålig , varm vatten tar jättelång tid att komma med mera men det är ju ett hus! Men jag vill flytta o jag vill bo i denna stads lägenhet! Den som stoppar mig är min inbyggda ”demon” som säger att jag blir sedd som en fattig strulig lägenhets person.

Skulle du vara ensam i Sverige, så har du support i Polen. Min pappa är likadan och det är stört jävla omöjligt att få honom att bo i en lägenhet, fastän det hade varit absolut bästa altenrativet för honom såhär på ålderns höst.
Det handlar om att han vill ha sin trädgård där han kan känna friheten. I en lägenhet skulle han känna sig instängd och en balkong lär inte uppfylla samma behov som en trädgård.

Sjäv är jag en lägenhetsmänniska. Det är strikt lägenhet som gäller för min del eftersom jag älsar och resa, och därmed stänger jag dörren, larmar och drar iväg samt känner mig trygg. Har en känsla av otrygghet i ett hus som jag inte kan sätta fingret på.
Citera
2026-09-09, 10:50
Medlem
halaltarzans avatar
Sen vet jag inte om TS är singel eller inte, men att ha gångavstånd hem när man träffat någon på krogen var ju alltid en hit. Plus att du kan leva typ spontant, vill du inte ha det som finns i kylskåpet tar du bara en sväng ner på stan.

Vilken jävla WT-skräck det för övrigt alltid är bland Flashens top-modeller, A-människor, miljardärer samt adelsmän.
Citera
2026-09-09, 11:25
Medlem
Bostaden för mig är mest bara en plats där man kan ha sin säng och kunna sova på natten, laga mat, sköta sin hygien, allt annat är sekundärt. Med en lägenhet slipper man allt krångel och skötsel av ett hus, även om man i en bostadsrätt är skyldig till att ersätta spis, kylskåp och annat om det går sönder. Men i stort ett mindre ekonomiskt åtagande.
Man bor ofta säkrare i en lägenhet, åtminstone en bit uppåt i huset, mindre risk för inbrott och skadegörelse.
I Stockholm finns det ju lägenheter för 150 miljoner eller mer och på sådana ställen är det väl inte så stor risk att behöva stöta på WT, även om det inte är uteslutet att någon knarkhandlare har valt att placera sina pengar i en flott våning.
Citera
2026-09-09, 11:36
Medlem
rex144s avatar
Bor man i ett villaområde då har man grannhus på 10-20-30 meters avstånd. Under nästan halva året maj-september brukar man ha fönstren öppna och grannar kan spela hög musik som hörs, man hör barnens skrik, de kan spela basket mot garageporten.

I en lägenhet kan man ringa störningsjouren medan i en villa får man leva med jobbiga grannars bettende.

Grannar kan grilla mycket och det brända matoset sprida sig i ens hus så att man får stänga fönstren på sommaren, och matrester från deras grillfester som faller till marken lockar råttor.

De kan ha katter.. så att man får leva med deras hemska pisslukt, grannar kan också samla på sig massa skit eller ha en jävla massa folk som besöker och smäller med bildörrar på natten och skriker.

Det finns också de som mekar med bilar och snickrar och som för oväsen tidigt på morgonen och sent på kvällen.
Senast redigerad av rex144 2026-09-09 kl. 11:39.
Citera
2026-09-09, 12:00
Medlem
santos_devilles avatar
Tänk att styla i ett inlägg på Flashback att man kommer från den bra fina delen av Sverige men ändå inte kan stava eller utrycka sig på svenska.

Nej du är inte ensam om att inse att det är skönt att bo i en lägenhet och slippa alla sysslor som kommer med hus.

Bra blogg
Citera
2026-09-09, 12:11
Medlem
Zoologens avatar
Det är inget fel att bo i lägenhet. Det är läget och grannarna det beror på.

Det var litet svårt att förstå din text på grund av särskrivningar och stavfel på de/dem, men till slut gick det.
Citera
2026-09-09, 12:30
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Tack för utförligt svar ! Har du känt den känsla som jag är rädd för , att du blev lite mindre lyckad , att du bor i låda på låda med andra folk o inte längre är din ”egen”
Är det så bra att döma sig själv efter materiell status? Då säger du ju till dig själv att du är mindre värd än det materiella. Bo som du trivs om du kan välja och vänj dig vid att stå för det du vill.
Citera
2026-09-09, 13:01
Medlem
Citat:
Jag bor just nu i en stuga som jag hyr, ligger i skogen, fräsch, solig , stora fönster, inga grannar , en hel del privatliv . Vissa saker funkar inte , tvättmaskin är kass o disk maskin är ganska dålig , varm vatten tar jättelång tid att komma med mera men det är ju ett hus!

Väldigt skevt resonerat, hur har du fått för dig att det skulle vara någon sorts status att hyra en halvkass stuga i skogen? Enligt mig är det främst halvskumma typer som hyr stugor sådär, kriminella som har gått om pengar kontant men som helt saknar vit inkomst och kreditvärdighet så de kan inte få lån eller hyra en lägenhet från en normal hyresvärd.
Citera
2026-09-09, 13:33
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:

Det du skriver här i tråden tyder på att du nu, med större förståelse och mer flexibelt sinne, håller på att utvecklas - förändra ditt svartvita synsätt.

Jag har bott både i villa strax utanför Stockholm och i bostadsrätt mitt i stan. Boendeformerna har olika fördelar och passar bättre i vissa skeden av livet.

Jag tycker att status eller vad andra eventuellt associerar till, är ganska ointressant. Så att du just nu bor i en liten stuga som inte riktigt fungerar som du önskar, och att det varken förefaller funktionellt eller vidare statusmässigt, är egentligen oviktigt.

Råder dig att utgå ifrån din lust, din nyfikenhet och känsla. Vad vill du innerst inne? Är lägenheten spännande och känns fin, agera på den och testa att bo där ett tag?! Om stugan istället känns trygg och mysig, bo kvar i den tills känslan förändras. Våga ändra dig, våga testa saker!
Citera
2026-09-09, 14:09
Avstängd
MikeStrutters avatar
Citat:
Menar du skillnad på att äga o hyra?
Självklart, arbetarklassdräggen har inte sinne för personlig ekonomi och har aldrig råd till en BR, åtminstone inte i större städer.
Du får med andra ord välja mellan att "bo i en låda" där grannarna röstar rött eller där grannarna har en gnutta mer vett i skallen, (Södermalm Stockholm ej inkluderat).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in