Citat:
Ursprungligen postat av
ChristopherRobin
Hej jag har en del åsikter som jag märkt kanske inte upplevs som sanna av alla. Vill börja med att förklara de. Jag har bott i hus hela mitt liv inklusive stuga. Aldrig radhus, de har alltid varit luft mellan mitt och nästa hus. Dem människor jag känt som bott i hus har varit ”lyckade” inklusive min egen familj när jag var barn. Dem har haft bra jobb o barnen har varit i snygga kläder . Dem i skolan som bodde i lägenhet kändes var alltid ”struliga”, rökte på rast, hamna i trubbel m ed mera . Har haft ex som bott i lägenhet som varit hövlig ”white trash ” - insett i efterhand. Så min bild är att man bor i lägenhet är ett nederfall. Vet om ursäkt iförväg om någon väcker anstöt av denna åsikt . De här är jag i alla fall så funkar min hjärna o denna är mitt utgångsläge. Så vidare till min fråga
Jag har alltid bott i hus inklusive stuga men nu har jag fått span på en bostads rätt som ser riktig fräsch ut . Balkong, stor, unik planlösning ingen dussin lägenhet . Dyr är den men jag har absolut tillräckligt med besparingar för att kunna lägga kontakt insats. Vore också skönt att bo inne i ”centrum” nära till jobb o till vänner o kollegor. Så finns många fördelare! Men det känns som ett nerköp , som jag inte längre klättrar upp i karriär utan tar steg tillbaka. Jag bor just nu i en stuga som jag hyr, ligger i skogen, fräsch, solig , stora fönster, inga grannar , en hel del privatliv . Vissa saker funkar inte , tvättmaskin är kass o disk maskin är ganska dålig , varm vatten tar jättelång tid att komma med mera men det är ju ett hus! Men jag vill flytta o jag vill bo i denna stads lägenhet! Den som stoppar mig är min inbyggda ”demon” som säger att jag blir sedd som en fattig strulig lägenhets person.
Jag tänkte jag inte kan vara ensam i hela Sverige med att ha denna åsikt o ”hata” lägenhet. Har någon gått samma resa? Hatar mass producerade lägenhet men ändå Gått från att vara hus person till lägenhets person ? Berätta i så fall, söker hjälp , står i valet o kvalet om jag ska lägga bud på denna lägenhet
Denna eviga diskussion om vad som är bäst, hus, lägenhet, hyresrätt, bostadsrätt. Det finns inget universalsvar på detta, det finns flera faktorer som styr. Jag har bott i alla boendeformer och jag har vänner och bekanta i alla boendeformer. Nedan kommer mitt resonemang.
1. Bry dig inte vad andra tycker, det är du som ska trivas. Precis som med bilar, vem fan bryr sig om vilken bil du kör förutom du själv? Bara fjantar och idioter osäkra på sig själva bryr sig om vad andra tycker om ens bil eller boendeform.
2. De olika boendeformerna med lite plus och minus:
Hus/villa:
Plus: Du "äger" boendet. Du har sannolikt en trädgård om man nu gillar det, du har ingen vägg i vägg. Du gör vad du vill invändigt med ditt hus, du väljer vilken värmekälla du vill ha osv.
Negativt: Går något sönder så får du lösa det själv. Du kan mycket väl ha en granne som har hundar som är ute och springer i deras trädgård och skäller mest hela tiden. Du kan grannar som har ungar som är i EPA åldern och har såna och för ett jävla väsen i området med både varvande motorer och musik på dygnets mest obekväma timmar.
Bostadsrätt:
Fördel: Du "äger" ditt boende. Du kan byta ut kök och med tillstånd riva innerväggar och göra så att det passar just dig.
Nackdel: Du "äger" boendet och det är inte lika lätt att få sålt som att byta en hyresbostad. Du kan ha idioter till grannar som väsnas och tror att de har rätt att göra det.
Hyresrätt:
Fördel: Du äger inte ditt boende och kan flytta inom tre månader. Du behöver inte tänka på något mer än att hålla boendet i normalt skick. Går kyl, spis eller vattenkran sönder så fixar ägaren/värden det efter du felanmält.
Nackdel: Du äger inte ditt boende, du kan inte göra om hur du vill i lägenheten utan att återställa den till ursprungsskick vid utflytt. Du kan få störiga grannar.
3. Alla boenden har sina för och nackdelar. Ska man flytta någonstans så är det extremt viktigt att göra en egen bakgrundkontroll av det du kan kolla. Jag har ibland blivit påhoppad av kollegor och även skriftligen här på Flashback, för att vara rasist men då är jag väl det och det har jag inga bekymmer att vara.
Om jag ska flytta så kollar jag upp namnen i trappuppgången och näraliggande dito, samma skulle jag göra på en villagata. Mycket blattar är ett stort nej från min del. Slaver, finnar, juggar och asiater är det normalt inga som helst bekymmer med. Arabiska och somaliska namn, då går man vidare. Det är givetvis ingen fullständig garanti för bra kringboende, men att exkludera de närmsta nämnda bör göras på förekommen anledning.
Givetvis kan man ju åka på stökiga WT med. Sen kör namnen på typ Lexbase på de mest näraboende och finns det massa konstig skit så står jag nog över.
Något av det viktigaste är även att besöka området. D v s gå runt i det vid olika tidpunkter och veckodagar, inte bara köra igenom med bilen. Åk ut vanliga dagar på dagtid och gå runt, samma på kvällar helgar och nätter, mer än en gång. Är det massa skällande hundar, stökiga ungar eller annat man stör sig på så ska man inte flytta dit.
Många tycker nog jag är överpetig, men boendet är en mycket viktig sak i livet och därför ska man göra noggranna efterforskningar.