Igår, 08:46
Medlem
Hej jag har en del åsikter som jag märkt kanske inte upplevs som sanna av alla. Vill börja med att förklara de. Jag har bott i hus hela mitt liv inklusive stuga. Aldrig radhus, de har alltid varit luft mellan mitt och nästa hus. Dem människor jag känt som bott i hus har varit ”lyckade” inklusive min egen familj när jag var barn. Dem har haft bra jobb o barnen har varit i snygga kläder . Dem i skolan som bodde i lägenhet kändes var alltid ”struliga”, rökte på rast, hamna i trubbel m ed mera . Har haft ex som bott i lägenhet som varit hövlig ”white trash ” - insett i efterhand. Så min bild är att man bor i lägenhet är ett nederfall. Vet om ursäkt iförväg om någon väcker anstöt av denna åsikt . De här är jag i alla fall så funkar min hjärna o denna är mitt utgångsläge. Så vidare till min fråga

Jag har alltid bott i hus inklusive stuga men nu har jag fått span på en bostads rätt som ser riktig fräsch ut . Balkong, stor, unik planlösning ingen dussin lägenhet . Dyr är den men jag har absolut tillräckligt med besparingar för att kunna lägga kontakt insats. Vore också skönt att bo inne i ”centrum” nära till jobb o till vänner o kollegor. Så finns många fördelare! Men det känns som ett nerköp , som jag inte längre klättrar upp i karriär utan tar steg tillbaka. Jag bor just nu i en stuga som jag hyr, ligger i skogen, fräsch, solig , stora fönster, inga grannar , en hel del privatliv . Vissa saker funkar inte , tvättmaskin är kass o disk maskin är ganska dålig , varm vatten tar jättelång tid att komma med mera men det är ju ett hus! Men jag vill flytta o jag vill bo i denna stads lägenhet! Den som stoppar mig är min inbyggda ”demon” som säger att jag blir sedd som en fattig strulig lägenhets person.

Jag tänkte jag inte kan vara ensam i hela Sverige med att ha denna åsikt o ”hata” lägenhet. Har någon gått samma resa? Hatar mass producerade lägenhet men ändå Gått från att vara hus person till lägenhets person ? Berätta i så fall, söker hjälp , står i valet o kvalet om jag ska lägga bud på denna lägenhet
Citera
Igår, 08:50
Medlem
J.Doessons avatar
Köp ett litet hus/stuga istället. Annars kommer du hjärntvätta dig själv undermedvetet att du är ett WT..
Citera
Igår, 08:52
Medlem
Skit i andra och kör på vad du gillar, du hyr stugan så enkelt stt pröva.
Citera
Igår, 08:57
Medlem
NorthSNKRs avatar
Dina bekanta/grannar tisslar och trasslar antagligen om att "där sitter han i sin hyrda stuga och tror han är märkvärdig"

Bättre äga en BR, än att hyra ett kyffe?

Om du nu har goda finanser så kanske du kan bo i lägenhet, men även hyra oägd stuga i skogen
Citera
Igår, 08:59
Medlem
halaltarzans avatar
Fast nu är det ju skillnad på lägenhet och lägenhet också, ligger den i någon exotisk förort så förstår jag att det kan kännas som ett nerköp, men ligger den däremot centralt - och kanske även är en BR - så behöver det absolut inte kännas så.
Citera
Igår, 09:02
Medlem
MikeStrutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristopherRobin
Jag har alltid bott i hus inklusive stuga men nu har jag fått span på en bostads rätt som ser riktig fräsch ut . Balkong, stor, unik planlösning ingen dussin lägenhet . Dyr är den men jag har absolut tillräckligt med besparingar för att kunna lägga kontakt insats. Vore också skönt att bo inne i ”centrum” nära till jobb o till vänner o kollegor. Så finns många fördelare! Men det känns som ett nerköp , som jag inte längre klättrar upp i karriär utan tar steg tillbaka. Jag bor just nu i en stuga som jag hyr, ligger i skogen, fräsch, solig , stora fönster, inga grannar
Jag har bott många år i en bostadsrätt centralt i staden där jag växte upp. Det jag mest skulle önska är att slippa höra dörrar öppnas och stängas samt ljudet från hissen.
Citat:
Men jag vill flytta o jag vill bo i denna stads lägenhet! Den som stoppar mig är min inbyggda ”demon” som säger att jag blir sedd som en fattig strulig lägenhets person.
Det kanske är en tröst att det oftast är i hyresrätter där du hittar det riktiga skräpet?
Citera
Igår, 09:10
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Du måste själv välja vad som väger tyngst, lugn och ro och mkt utrymme eller nära till allt och att slippa jobba med trädgård osv.

Inget är väl uppköp/nedköp per se utan fler faktorer spelar in. Du beskriver lägenheten som lyxig och det andra som en sommarstuga. I din beskrivning har du redan berättat att lägenheten är ett uppköp utifrån den knapphändiga informationen.
Citera
Igår, 09:15
Medlem
zombie-nations avatar
Eftersom du måste visa upp ditt liv som lyckad kan du ju inte bo i BR fattar du väl! Det kan ju bo misslyckade människor i fula kläder där. Särskilt om du bor på mindre ort så är BR inte någon garanti för att människor är fina och har pengar.
Citera
Igår, 09:19
Medlem
LKKINGENs avatar
En sak som ofta kännetecknar wt är undermålig svenska, speciellt i skrift.
Det sagt så borde du passa utmärkt i en lägenhet men jag kan inte rekommendera det för grannar är sällan något positivt.
Finns inga nackdelar med att ha luft mellan sig och grannarna men en massa nackdelar med att dela vägg, trapphus etc med grannar som det enda man har gemensamt med är adressen vilket tycks vara vädligt svårt begripa för många som tror att en gemensam adressen gör att man har någon sorts band?? Men du kan ju vara en person som gillar att bjuda in eller bli inbjuden på kaffe titt som tätt.
Citera
Igår, 09:26
Medlem
Jag bor i en mindre ort och här har "alla" över iaf 30 år ett eget hus, i pincip. Jag jobbar i en större stad och här är det inget konstigt med 40åringar i en lägenhet. Det är en väldigt stor skillnad på större och mindre orter vill jag påstå. "Hemma" är det ju bara alkisar, ungdomar och riktigt gamla personer som bor i lägenhet (även om dessa också kan ha hus).
Citera
Igår, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Köp ett litet hus/stuga istället. Annars kommer du hjärntvätta dig själv undermedvetet att du är ett WT..

De hade ju varit drömmen men att köpa hus i ”centrum” i den stad jag bor i är för dyrt. De är ju denna ”kamp” som pågår i mig, fortsätta bo i mitt hus med ”bra känsla” eller flytta till stan men lägenhet o då ha lägenhets ångest
Citera
Igår, 09:39
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Hej jag har en del åsikter som jag märkt kanske inte upplevs som sanna av alla. Vill börja med att förklara de. Jag har bott i hus hela mitt liv inklusive stuga. Aldrig radhus, de har alltid varit luft mellan mitt och nästa hus. Dem människor jag känt som bott i hus har varit ”lyckade” inklusive min egen familj när jag var barn. Dem har haft bra jobb o barnen har varit i snygga kläder . Dem i skolan som bodde i lägenhet kändes var alltid ”struliga”, rökte på rast, hamna i trubbel m ed mera . Har haft ex som bott i lägenhet som varit hövlig ”white trash ” - insett i efterhand. Så min bild är att man bor i lägenhet är ett nederfall. Vet om ursäkt iförväg om någon väcker anstöt av denna åsikt . De här är jag i alla fall så funkar min hjärna o denna är mitt utgångsläge. Så vidare till min fråga

Jag har alltid bott i hus inklusive stuga men nu har jag fått span på en bostads rätt som ser riktig fräsch ut . Balkong, stor, unik planlösning ingen dussin lägenhet . Dyr är den men jag har absolut tillräckligt med besparingar för att kunna lägga kontakt insats. Vore också skönt att bo inne i ”centrum” nära till jobb o till vänner o kollegor. Så finns många fördelare! Men det känns som ett nerköp , som jag inte längre klättrar upp i karriär utan tar steg tillbaka. Jag bor just nu i en stuga som jag hyr, ligger i skogen, fräsch, solig , stora fönster, inga grannar , en hel del privatliv . Vissa saker funkar inte , tvättmaskin är kass o disk maskin är ganska dålig , varm vatten tar jättelång tid att komma med mera men det är ju ett hus! Men jag vill flytta o jag vill bo i denna stads lägenhet! Den som stoppar mig är min inbyggda ”demon” som säger att jag blir sedd som en fattig strulig lägenhets person.

Jag tänkte jag inte kan vara ensam i hela Sverige med att ha denna åsikt o ”hata” lägenhet. Har någon gått samma resa? Hatar mass producerade lägenhet men ändå Gått från att vara hus person till lägenhets person ? Berätta i så fall, söker hjälp , står i valet o kvalet om jag ska lägga bud på denna lägenhet

Jag har gjort Din resa.
Gått från hus med olika standards till en fin och välfungerande lägenhet.

På +sidan:
* Närheten till butik och allmänna kommunikationer
Jag behöver faktiskt ingen bil längre (kändes extremt ovant i början)

* Jag har inte ansvar för fastigheten om något skulle gå sönder / sluta fungera. Dvs inga oförutsedda boendekostnader.

* Jag slipper snöröja.

* Man måste "skärpa till sig". Det finns inte samma sociala utrymme att flippa ut när man bor i människobyn. Jag ser det som en bra begränsning.

Närhet till andra människor kan jag vara kluven till.
Kan vara djävligt irriterande med störande ljud (skrål och moppar t.ex), men samtidigt kan det vara trevligt med lite småprat med en granne.

På -sidan:
* Största nackdelen är att man är instängd. Möjligheten att gå ut sprillans näck med morgonkaffet finns inte längre (om man inte vill åka dit för förargelseväckande beteende).

* Tystnaden / ljuden från naturen är borta.
Att komma hem från jobbet när man bor i hus / stuga med enskilt läge är en befrielse som Du inte får i en lägenhet.

* Man måste ta hänsyn till andra; inte störa på något sätt. Anpassa sig. Kan vara av godo också.

* Det är inte lika lätt att riva väggar t.ex och bestämma planlösningen själv som när man bor i eget hus.

* Har Du otur kan Du få jobbiga grannar. Kolla upp dem först innan Du bestämmer Dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in