Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Hur har man stoppat spridningen och användningen av kärnvapen? Jag kan inte redogöra för detaljerna men vi kan väl konstatera att det verkar fungera skapligt då vi inte har haft något kärnvapenkrig. Varför kan inte något liknande fungera för AI? Klart det kan. Kärnvapentekniken har funnits sedan 1940-talet. AI-tekniken och speciellt AI-chippen bör vara enklare att kontrollera. T.ex. det är väl ett företag i Nederländerna som är det enda företaget i världen som kan tillverka de maskiner som används för att tillverka GPU:er. Om man tar kontroll över det företaget har man kommit rätt långt i att kontrollera vem som har möjlighet att bygga stora datacenters för AI-träning. Det bör vara enklare än att kontrollera kärnvapen och uran.
Användning av kärnvapen kontrolleras genom MAD (mutual assured destruction), det är en ganska bra avskräckare. Dessa går även att upptäcka långt innan så att någon hinner reagera och avfyra sina egna ICBM:er. AI är svårare att upptäcka innan det redan är inne i systemet.
Att begränsa eller förbjuda försäljning av AI-chip skulle väl eventuellt kunna fungera, men att det skulle vara enklare att kontrollera än kärnvapentillverkning ställer jag mig tveksam till. Både datacenter och chip används till så mycket mer än bara AI och är även samhällskritiskt, vilket gör det svårare att skilja på vad som är legitimt och inte.