Citat:
Ursprungligen postat av
DasspappretDN
Det är inte det som är idèn bakom det. Idén är att S och C ska ha ministerposterna. Sedan ska MP vagt och otydligt understödja det vänsterifrån (V stängs ute) och KD (eller L beroende på om de klarar spärren) vagt och otydligt understödja det högerifrån (M och SD stängs ute eller i synnerhet SD i alla fall). De vill se till att hålla det lite vagt så att KD (eller L) högerifrån inte krockar med MP vänsterifrån.
L kommer inte stödja en S-ledd regering. Det hade varit väldigt komiskt och fräckt av Simona att dra över M och SD:s stödröster till sossarna, men det är ju självmord för partiet. Vem skulle vara kvar då?
Då återstår MP och KD som ska samarbeta och det är som jag sa det näst mest sannolika, men KD kommer ju kräva enorma eftergifter för att gå in i den svekdebatten. MP vet jag faktiskt inte, menar du att de inte kommer kräva något alls i gengäld? Varför finns då partiet?
Sista hindret är att Magda ska gå in i den huvudvärken med ett dåligt valresultat i ryggen. Jag tror inte hon är så sugen på det.