2026-09-02, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Oj, spännande siffror när man ser hur S RASAR.
S+C+V+MP=50,3%
SD+M+KD+L=47,7%

Klarar sig L så kommer det bli ett tight val.
Intressant, det verkar som om det låg något i Riks siffror häromdagen med en stort S-tapp

Novus idag:
S: 25,8 (-4,3)

Tydligen håller det inte för Maggan Haggan att sitta still i båten och hoppas att inga väljare skräms bort om man inte säger något. Nu måste S ut och kämpa, chansen finns att de skrämmer bort väljare genom att försöka hålla andra kvar. Och bara en fjärdedel av väljarna gick till V, en fjärdedel till C och hälften gick över blockgränsen.

Det blir spännande med 1½ vecka kvar.
Citera
2026-09-02, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Liberalerna ökar stort i mätningen, och får 3,3 procent.
Samtidigt får Socialdemokraterna 25,8 procent vilket innebär ett stort ras i opinionen.
Socialdemokrat1990 hade rätt information i tråden som korgades.

https://www.expressen.se/nyheter/politik/liberalerna-okar-stort-i-ny-undersokning-av-novustv4/

Förändring jämfört med Novus förra mätning inom parentes.

V: 8,4 (+1,0)
MP: 7,8 (-0,1)
C: 8,3 (+1,2)
L: 3,3 (+1,4)
KD: 6,5 (+0,
M: 17,2 (-1,1)
SD: 20,7 (+1,6)
Övriga: 2,0 (+0,1)

Aftonbladet nämner bara att L ökar, blir uppdatering?
Vet inte om man ska bli förvånad eller inte. Magda har varit riktigt usel i allt jag har sett och rabblar bara samma saker hela tiden, men det jag är lite förvånad över är att folk ser det. Kul!
Citera
2026-09-02, 06:44
Medlem
Citat:
Ja, så länge Maggan inte berättar hur hon har tänkt att styra landet så blir det knepigt.
Nu sa hon senast igår att hon minsann inte tänker höja bränslekostnaderna för att rädda klimatet och hur hon ska få MP, V och C med på det tåget är det bara Maggan som vet.

Kommer bli krig inom oppositionen om de vinner skulle jag tro då hon kommer få det svårt att få med alla sina kompispartier på tåget.
Ja, dom som förtidsröstat kanske går till vallokalen och byter ut dom poströster som kommit till vallokalen för att ersätta med ny.
Citera
2026-09-02, 06:44
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Oj, spännande siffror när man ser hur S RASAR.
S+C+V+MP=50,3%
SD+M+KD+L=47,7%

Klarar sig L så kommer det bli ett tight val.
Ja, och sossarnas högmod går före fall

Alltid i debatter när något negativt sägs om dom så har dom satt näsan i vädret och sagt att Tidö börjar bli desperata...
Vi får väl se nu vilka som har anledning att bli desperat!
Citera
2026-09-02, 06:45
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
På vilket sätt har L varit bromskloss?

Jag tänker mer på deras väljare där en stor del inte gillar samarbetet och det gör att partiet har de siffror de har idag.
Citera
2026-09-02, 06:50
Medlem
Jag hade gett upp det.här valet men Novis tänder ett hopp. Tidös bästa mätning under hela mandatperioden? Krymper de avståndet med någon procent till är det ju i praktiken dött lopp.
Citera
2026-09-02, 06:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Intressant, det verkar som om det låg något i Riks siffror häromdagen med en stort S-tapp

Novus idag:

Tydligen håller det inte för Maggan Haggan att sitta still i båten och hoppas att inga väljare skräms bort om man inte säger något. Nu måste S ut och kämpa, chansen finns att de skrämmer bort väljare genom att försöka hålla andra kvar. Och bara en fjärdedel av väljarna gick till V, en fjärdedel till C och hälften gick över blockgränsen.

Det blir spännande med 1½ vecka kvar.

Maggan har det jobbigt och kommer snart släppa sitt ess i rockärmen, 3-dagarsvecka för alla med bibehållen lön😆

Citat:
Ja, dom som förtidsröstat kanske går till vallokalen och byter ut dom poströster som kommit till vallokalen för att ersätta med ny.

Vem vet, kanske är det nu de som väljer att byta. Jag har röstat SD och min röst kommer ligga kvar iallafall.

Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Ja, och sossarnas högmod går före fall

Alltid i debatter när något negativt sägs om dom så har dom satt näsan i vädret och sagt att Tidö börjar bli desperata...
Vi får väl se nu vilka som har anledning att bli desperat!

Kan bli ett tufft fall för Maggan och förlorar hon så hoppas jag verkligen att hon avgår dagen efter. Frågan är vem som ska efterträda henne?
Citera
2026-09-02, 06:53
Medlem
När det gäller L får man tänka på att den socialliberala falangen, typ Jan Jönsson, i allt högre utsträckning minskar i partiet i takt med att Tidö blir institutionaliserat. De kommer troligen vara en svagare bromskloss i framtiden än vad de varit i dåtiden.
Citera
2026-09-02, 06:55
Medlem
Larasofts avatar
En röst på S ger inte S-politik. S har närmat sig Tidö i många frågor och går inte i ordentlig polemik kring de som skiljer. Det är mina slutsatser till tappet så här långt.
Citera
2026-09-02, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrDagSedel
När det gäller L får man tänka på att den socialliberala falangen, typ Jan Jönsson, i allt högre utsträckning minskar i partiet i takt med att Tidö blir institutionaliserat. De kommer troligen vara en svagare bromskloss i framtiden än vad de varit i dåtiden.
Absolut, märkligt att folk har missat det. Man borde se Riks klipp när Alexander Bard pratar om det, han tror ju att det kan bli ett helt annat parti, typ Riksdagens Medborgerlig samling.
Citera
2026-09-02, 06:57
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Liberalerna ökar stort i mätningen, och får 3,3 procent.
Samtidigt får Socialdemokraterna 25,8 procent vilket innebär ett stort ras i opinionen.
Socialdemokrat1990 hade rätt information i tråden som korgades.

https://www.expressen.se/nyheter/politik/liberalerna-okar-stort-i-ny-undersokning-av-novustv4/

Förändring jämfört med Novus förra mätning inom parentes.

V: 8,4 (+1,0)
MP: 7,8 (-0,1)
C: 8,3 (+1,2)
L: 3,3 (+1,4)
KD: 6,5 (+0,
M: 17,2 (-1,1)
SD: 20,7 (+1,6)
Övriga: 2,0 (+0,1)
Det står inget om osäkra eller svarsfrekven.

Aftonbladet nämner bara att L ökar, blir uppdatering?
Dramatiska förändringar verkligen. Centern går starkt också. Skall verkligen Liberalerna klara sig kvar? Kommer Socialdemokratin att gå så mycket tillbaka?

Nå, det har varit andra undersökningar som gett en annan bild. Själv tycker jag det vore beklagligt om inte regeringen byttes ut. Sverige behöver en ledning som tar samtidens problem på allvar. Märkligt att Tidölagets cyniska valfläsk lockar väljare.
Citera
2026-09-02, 07:00
Medlem
Det blir dessutom svårare för S att få ihop samarbetet om siffrorna blir i närheten av detta. Om både V och C fick 4,5%, så kanske det går att tvinga dem att offra sig. Men, om de som nu får minst 8%, så upplever de att de gjort bra val, och kommer inte offra sin politik, som ju inte är förenlig med varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in