Citat:
Ursprungligen postat av
GustavAnder
Spekulationer,
men då blir det väl som förra gången sosseriet skulle försöka styra, en borgerlig budget.
Onekligen intressant läge. Svårt att se vem som viker sig först, men någon kommer behöva backa på sina krav om det inte ska bli nyval (vilket väl fortfarande får ses som extremt osannolikt).
Jag sammanställde de "röda linjer" som finns idag och som någon måste backa på för att det ska bli en regering om dagens Novus-mätning blir valresultatet:
1. V ska sitta i regering
2. C släpper inte fram V i en regering
3. C släpper inte fram SD i en regering
4. C släpper inte fram SD som regeringsunderlag
5. SD ska sitta i regering annars gå i opposition
6. KD samarbetar inte med MP och vice versa
7. S samarbetar inte med SD
Den mest sannolika att någon släpper på är (1) enligt mig, men då blir det en S-regering eller S/MP-regering där C och V trycker gult. Då kommer ju S bli totalt överkörda av de 3 andra partierna som kommer kräva enorma eftergifter, frågan är om det ens är möjligt. MP och V kommer kräva högre invandring, C kommer kräva lägre skatter, V kommer kräva miljardärskatter, MP kommer kräva inga kärnkraftverk, MP kommer kräva högre bensinpriser. Det kommer inte vara något kvar av S politik om de ens hade något från början och jag tror faktiskt inte Magda kommer klara att hålla ihop det, speciellt med tanke på att de kommer backa stort i valet. Att då köra en hel mandatperiod där man i realiteten inte bestämmer något skulle ju vara förödande.
Andra mest sannolika är att man släpper på (6), då blir det samma fast V byts ut mot KD, men det blir samma sak där. Någon av MP eller KD kommer få vika sig om kärnkraften och kommer kräva enorma eftergifter på andra områden och V kommer växa.
Tredje mest sannolika är att (4) och (5) i kombination försvinner och C och SD trycker gult för Uffe. Men har svårt att se det ske också, svek-debatten mot C kommer vara väldigt stor. Det ska krävas några talmansrundor för Jimmie också att släppa på sitt krav.
Fjärde alternativet är att S släpper på (7), men det är nog 10 år för tidigt för det, men man vet aldrig med S skamlöshet. Tveksamt om Jimmie skulle släppa fram Magda heller.