2026-09-09, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrDagSedel
Ännu en ny Novus alltså. Har du källa på det?

Tilde De Paula sa det imorse på Nyhetsmorgon. Dom satt i en buss på väg till Falun.
Citera
2026-09-09, 12:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Du verkar ju ha en mycket märklig inställning till det här med politik och demokrati. Tror du att det är någonslags lek?

Nå, men i sak skulle t.o.m. en s-regering med svags parlamentariskt underlag sköta sig bättre än det nuvarande gänget, men bästa vore naturligtvis om s kunde öka i slutspurten!

Det är ni som är märkliga. Och äckliga. Och narcissistiska. Det är ni som ser det här som en lek. Det här är ingen lek för mig.

Jag är vad ni gjort mig.

Och det här med att en svag regering fortfarande är bra för er är bara en jävla mask ni sätter på er. Ni kan aldrig erkänna att ni saknar legitimitet. Detta är det sista ni någonsin vill göra.
Citera
2026-09-09, 12:13
Moderator
v50s avatar
SVT/Verian förtroendemätning för de olika partiledarna 1025 personer tillfrågades 1-3 september.

42% (+5) Ebba Busch (KD)
38% (+-0) Ulf Kristersson (M)
37% (-8) Magdalena Andersson (S)
31% (-3) Jimmie Åkesson (SD)
21% (+2) Amanda Lind (MP)
19% (+10) Simona Mohamsson (L)
19% (+5) Nooshi Dadgostar (V)
18% (+7) Elisabet Thand Ringvist (C)
12% (+1) Daniel Helldén (MP)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/valjarnas-fortroende-for-andersson-minskar-busch-i-topp
Citera
2026-09-09, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SVT/Verian förtroendemätning för de olika partiledarna 1025 personer tillfrågades 1-3 september.

42% (+5) Ebba Busch (KD)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/valjarnas-fortroende-for-andersson-minskar-busch-i-topp
Svårtolkad mätning, uppgång/nedgång är nästan exakt i ordningen av hur stora partierna är. Sossarna är största partiet och gick ned mest, SD näst störst och gick ned näst mest, Moderaterna 3:e störst och är på 0, övriga småpartier går alla upp där minsta partiet L går upp mest.

Intetsägande?
Citera
2026-09-09, 12:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
TV4 släpper en ny undersökning klockan 15:00

Sista chansen tror jag. Skulle Tidö minskat försprånget till 1-2% tror jag hoppet lever inför slutdebatterna.

Har gapet ökat till 3+% så tror jag att det är tack och godnatt.

Skulle inte förvåna mig om gapet ökat igen. Dumsvenken låter sig påverkas lätt av drev och känslosås. Väldigt lätt.

Jag vill ha ett jämnt val utan tydlig vinnare. Men nu gör väl dumsvenskarna tvärtemot. För att de hatar mig och aldrig vill att jag ska få rätt. De narcissistiska jävla vampyrerna.
Citera
2026-09-09, 13:09
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Svårtolkad mätning, uppgång/nedgång är nästan exakt i ordningen av hur stora partierna är. Sossarna är största partiet och gick ned mest, SD näst störst och gick ned näst mest, Moderaterna 3:e störst och är på 0, övriga småpartier går alla upp där minsta partiet L går upp mest.

Intetsägande?
Att Ebba går från 21% till 42% på ett år är knappast svårtolkat. Magdas kurva går spikrakt neråt från start av valrörelsen.
Citera
2026-09-09, 13:18
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:

42% (+5) Ebba Busch (KD)

Väldigt glädjande siffror.
Tycker allt pekar i TIDÖS riktning nu sista veckan. Men problemet är om trenden vänt för sent.

Förra valet kändes det som en skräll att Tidö vann.

Har ställt in mig på förlust för Tidö men hoppet har tänds.
Så fort Maggan syns eller hörs rasar siffrorna.
Citera
2026-09-09, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Väldigt glädjande siffror.
Tycker allt pekar i TIDÖS riktning nu sista veckan. Men problemet är om trenden vänt för sent.

Förra valet kändes det som en skräll att Tidö vann.

Har ställt in mig på förlust för Tidö men hoppet har tänds.
Så fort Maggan syns eller hörs rasar siffrorna.

& nu kommer 3 stora debatter...

Om vi säger att det är 4-5% mellan blocken så är det inte orimligt att flytta 2% ifrån S till KD respektive Moderaterna säger vi. Tror debatterna nu blir avgörande.
Citera
2026-09-09, 13:27
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda

Intetsägande?

Stämmer väl delvis, det som dock borde vara lite oroväckande för oppositionen är väl att förtroendet för Ebba Busch som nu är den populäraste partiledaren ökar även bland rödgröna sympatisörer. Även andelen som tycker att regeringen gör ett bra jobb ökar bland rödgröna sympatisörer. Jag tror att skattelättnaden på bensin spelar in och nu verkligen får effekt på väljarstödet. Och jag tror inte att det bara är dyrare bensin folk oroar sig över vid en rödgrön seger utan en kostnadschock och skattehöjningar generellt. Speciellt nu då det till slut börjare se lite ljusare ut för folks privatekonomi.

Citat:
Samtidigt får Ebba Busch (KD) alltså sin högsta siffra i Verians mätningar någonsin – 42 procent.

– Hon har länge haft ett högt förtroende bland Tidöväljarna, nu ökar även förtroendet på den rödgröna sidan vilket betyder att hon har gått upp i ledning.

Sedan i augusti har även andelen som tycker att regeringen gör ett bra jobb ökat.

– Betyget för regeringens arbete har ökat efter sommaren och det gäller också bland rödgröna väljare. Det kan vara en anledning till att opinionsläget har blivit lite jämnare den senaste tiden.

Vad gäller Magdalena, så är det väl inte särskilt konstigt att hon rasar, eftersom ingen förstår hur hon ska kunna styra Sverige. Oenigheten är ju monumental på den rödgröna sidan.

Citat:
I den senaste mätningen från SVT/Verian tappar Magdalena Andersson (S) stort. Hon har länge haft ett högt förtroende hos väljarna, men i den senaste mätningen backar hon från 45 procent i augusti till 37 procent i september.

Nedgången är signifikant och sker främst bland rödgröna väljare. Siffran är den lägsta förtroendesiffran som Magdalena Andersson har haft i SVT/Verians mätningar.

Senast redigerad av fernebo 2026-09-09 kl. 13:31.
Citera
2026-09-09, 13:28
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:

Om vi säger att det är 4-5% mellan blocken så är det inte orimligt att flytta 2% ifrån S till KD respektive Moderaterna säger vi. Tror debatterna nu blir avgörande.

Jag tror det med. Det hände ju i förra valrörelsen.
Tycker de borde synas redan nu. Framförallt att på 4år är det fortfarande KAOS på röda sidan kring regeringsunderlag.

Högern är betydligt bättre i debatter. Hoppas bara att osäkra väljare tittar och soffliggarna.
Citera
2026-09-09, 13:32
Medlem
Citat:
42% (+5) Ebba Busch (KD)

Jag tror att Magdalena Andersson kategoriska försvar för klimatpolitiken och "den gröna omställningen", gjort att även även inbitna sossar börjar "ana ugglor i mossen", vilken nedgång Sverige kommer drabbas av.
Citera
2026-09-09, 13:40
Medlem
Citat:

Tolkar också att denna OU visar att det finns dom som kan välja KD i stället för S för man vill inte ha V utan vet någorlunda vad man får med blågula.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in