2026-09-09, 13:50
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Väldigt glädjande siffror.
Tycker allt pekar i TIDÖS riktning nu sista veckan. Men problemet är om trenden vänt för sent.

Förra valet kändes det som en skräll att Tidö vann.

Har ställt in mig på förlust för Tidö men hoppet har tänds.
Så fort Maggan syns eller hörs rasar siffrorna.

Får hoppas att det räcker ända fram. Tidö kan mycket väl ha mer procent än vad som visas, i synnerhet SD (många som inte vill säga att de röstar Tidö el. ens L numera efter kramen). Får hoppas L klarar spärren då är det match annars blir det mittenregering.

Nu kommer det en massa debatter med Maggan, förhoppningsvis får du rätt om hennes effekt.
Citera
2026-09-09, 13:50
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Jag tror att Magdalena Andersson kategoriska försvar för klimatpolitiken och "den gröna omställningen", gjort att även även inbitna sossar börjar "ana ugglor i mossen", vilken nedgång Sverige kommer drabbas av.

Jag tror ärligt talat att det är oron för privatekonomin som nu börjar spela in allt mer. De osäkra lär ju nu gå till regeringspartierna, sen är frågan hur många det är som byter block. Jag tror att det kommer att bli väldigt jämnt.
Citera
2026-09-09, 13:53
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Tolkar också att denna OU visar att det finns dom som kan välja KD i stället för S för man vill inte ha V utan vet någorlunda vad man får med blågula.

Läste nyss det här:

Liten högerlutande grupp kan avgöra valet

https://www.msn.com/sv-se/politik/statlig-byggnad/liten-h%C3%B6gerlutande-grupp-kan-avg%C3%B6ra-valet/ar-AA2bRp6v

Citat:
Det handlar om gruppen som Moderaterna kallar ”lila väljare” och Socialdemokraterna ”Magdamoderater”, alltså väljare som väger mellan partier på båda sidor om blockgränsen.

Mätningen visar att gruppen ideologiskt befinner sig något höger om mitten. Socialdemokraternas högerbudskap och KD:s slogan ”höger med hjärtat”, och flörtandet mellan partierna, ses som en del av dragkampen om den här gruppen.
Citera
2026-09-09, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Svårtolkad mätning, uppgång/nedgång är nästan exakt i ordningen av hur stora partierna är. Sossarna är största partiet och gick ned mest, SD näst störst och gick ned näst mest, Moderaterna 3:e störst och är på 0, övriga småpartier går alla upp där minsta partiet L går upp mest.

Intetsägande?

Det beror på. Om det är personer som röstar på C och V som tappar förtroende så gör det inget.

Men i S:fall så är Maggan statsministerkandidat och har gått tillbaka de senaste OU (de flesta) så kan vara en del av samma process att hon stöter ifrån sig en del av de som inte bestämt sig där någon kanske väljer exempelvis KD istället.
Citera
2026-09-09, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Skulle inte förvåna mig om gapet ökat igen. Dumsvenken låter sig påverkas lätt av drev och känslosås. Väldigt lätt.

Jag vill ha ett jämnt val utan tydlig vinnare. Men nu gör väl dumsvenskarna tvärtemot. För att de hatar mig och aldrig vill att jag ska få rätt. De narcissistiska jävla vampyrerna.

Naturligtvis kommer de rösta på det som mest göder deras omättliga självgodhet och känsla av intellektualism, framför att tänka på Sveriges bästa.
Citera
2026-09-09, 14:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Jag tror att Magdalena Andersson kategoriska försvar för klimatpolitiken och "den gröna omställningen", gjort att även även inbitna sossar börjar "ana ugglor i mossen", vilken nedgång Sverige kommer drabbas av.

Som sagt sitter S fast oavsett hur det går i valet. Gå åt höger och tappa till vänster. Gå åt vänster och tappa till höger. Därav har dreven och känsloargumenten tagits fram mer på slutet nu istället. Drev och känsloargument är fortfarande något som kan vinna tillbaka väljare dock. För många väljare äro korkade. Mycket korkade.

Jag tror fortfarande det här blir en pyrrhusseger för ett svagare S som sedan måste slå ihop en bipolär mitten-regering.

Vi får se vad Novus säger nu dock.
Citera
2026-09-09, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SVT/Verian förtroendemätning för de olika partiledarna 1025 personer tillfrågades 1-3 september.

42% (+5) Ebba Busch (KD)
38% (+-0) Ulf Kristersson (M)
37% (-8) Magdalena Andersson (S)
31% (-3) Jimmie Åkesson (SD)
21% (+2) Amanda Lind (MP)
19% (+10) Simona Mohamsson (L)
19% (+5) Nooshi Dadgostar (V)
18% (+7) Elisabet Thand Ringvist (C)
12% (+1) Daniel Helldén (MP)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/valjarnas-fortroende-for-andersson-minskar-busch-i-topp

Det är första gången någonsin som Ebba tar toppen. Helt galet. Tidö cementerar en valseger.
Citera
2026-09-09, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Liten högerlutande grupp kan avgöra valet

Tidö kommer bli stark bland de som står lite högre än mitten.
Citera
2026-09-09, 14:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Det är första gången någonsin som Ebba tar toppen. Helt galet. Tidö cementerar en valseger.

Nja?

Ebba har ju rört sig mot mitten, flörtat med S och C och bifogat sprickor i Tidö-samarbetet ett tag nu.

Jag tror ändå Andersson vinner. Väldigt pyrrhiskt förvisso men ändå. Det är bara det hur regeringen sedan ska se ut. De vill ha en mittenregering nu helst. S, C och kanske MP men inte V. KD släpps nog inte in för då ballar MP ur. Så det kan bli S och C ministrar med enbart ett vagt definerat stöd från KD åt höger för att inte reta upp MP och V för mycket.

Dreven mot SD tar som vanligt upp mest uppmärksamhet i valrörelsen. Men dreven mot V i år som duggar ovanligt tätt verkar hamna utanför radarn mer. Dreven mot V känns som ett spel utav främst C för att kunna tillskansa sig mer förhandlingsutrymme efter valet.
Senast redigerad av DasspappretDN 2026-09-09 kl. 14:26.
Citera
2026-09-09, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Jag tror ändå Andersson vinner. Väldigt pyrrhiskt förvisso men ändå. Det är bara det hur regeringen sedan ska se ut. De vill ha en mittenregering nu helst. S, C och kanske MP men inte V. KD släpps nog inte in för då ballar MP ur. Så det kan bli S och C ministrar med enbart ett vagt definerat stöd från KD åt höger för att inte reta upp MP och V för mycket.

Skräpet som du skriver ger inte en riksdagsmajoritet på 175.
Glöm inte att KD har sagt "nej till Madggan som statsminister även om finns risk för omval".
MP har sagt "vi samarbetar inte med KD".

Endast regeringsalternativ är Tidö. Väljarna är inte duma. Därför kommer Tidö vinna igen.
Citera
2026-09-09, 14:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Skräpet som du skriver ger inte en riksdagsmajoritet på 175.
Glöm inte att KD har sagt "nej till Madggan som statsminister även om finns risk för omval".
MP har sagt "vi samarbetar inte med KD".
Endast regeringsalternativ är Tidö. Väljarna är inte duma. Därför kommer Tidö vinna igen.

Nja. Jag tycker snarare väljarna är väldigt dumma vare sig Tidö eller oppositionen vinner.

Men Tidö har inte bara problemet med att L ska ta sig över spärren. De andra tre Tidö-partierna trampar mest vatten i opinionen och behöver stiga ett snäpp på valdagen. På den rödgröna sidan så verkar däremot V, MP och C alla gå starkt oavsett hur mycket S tappar.

Jag tycker ni till höger ska börjar rikta in er på dysfunktionen som definitivt kommer att uppstå mellan främst C och V efter valdagen nu. C är ju fortfarande mer eller mindre ett högerparti ekonomiskt. Så de tre enda center-vänsterpartierna kommer antagligen fortfarande inte nå egen majoritet. S, V och MP tillsammans utan C ser just nu ut att ligga på ungefär 43%. M, KD och SD utan L ligger också på ungefär 43% just nu.

Förstår ni högerblivna som verkar skita knäck över en vänstervåg att 5 av 8 riksdagspartier är höger om mitten ekonomiskt? 56,3% utav riksdagen denna mandatperiod. 54% procent ungefär i opinionen just nu. 51% ungefär med L under spärren.

Förstår ni vänsterblivna också att det inte blir en vänstersväng efter 20 år med borgerlig budget även denna gång eftersom ni ju tagit fan (C) i hand?

Och jag minns även när "vänstern" hade egen majoritet på 90-talet och 00-talet. Det var bara Blairism.
Senast redigerad av DasspappretDN 2026-09-09 kl. 14:57.
Citera
2026-09-09, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Att Ebba går från 21% till 42% på ett år är knappast svårtolkat. Magdas kurva går spikrakt neråt från start av valrörelsen.
Nej självklart, försökte mest tolka uppgång/nedgång i just denna mätning och koppla det till hur alla har gjort det i valkampanjandet när fler sätter sig in i politiken. Att då se att i princip alla partier ökar/minskar i förtroende exakt i förhållande till hur stora det är kändes bara märkligt. Troligtvis så att man har fått mer exponering och då jämnas siffrorna ut sig för vad folk "egentligen" tycker.

Att Ebba är etta är ju förstås väldigt positivt för Tidö och KD framförallt, hon är väl kanske den mest kända politikern också.
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Stämmer väl delvis, det som dock borde vara lite oroväckande för oppositionen är väl att förtroendet för Ebba Busch som nu är den populäraste partiledaren ökar även bland rödgröna sympatisörer. Även andelen som tycker att regeringen gör ett bra jobb ökar bland rödgröna sympatisörer. Jag tror att skattelättnaden på bensin spelar in och nu verkligen får effekt på väljarstödet. Och jag tror inte att det bara är dyrare bensin folk oroar sig över vid en rödgrön seger utan en kostnadschock och skattehöjningar generellt. Speciellt nu då det till slut börjare se lite ljusare ut för folks privatekonomi.

Vad gäller Magdalena, så är det väl inte särskilt konstigt att hon rasar, eftersom ingen förstår hur hon ska kunna styra Sverige. Oenigheten är ju monumental på den rödgröna sidan.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/valjarnas-fortroende-for-andersson-minskar-busch-i-topp

Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Det beror på. Om det är personer som röstar på C och V som tappar förtroende så gör det inget.

Men i S:fall så är Maggan statsministerkandidat och har gått tillbaka de senaste OU (de flesta) så kan vara en del av samma process att hon stöter ifrån sig en del av de som inte bestämt sig där någon kanske väljer exempelvis KD istället.
Absolut, förhoppningen är ju att det är mittenväljarna som tappar förtroende för Magda snarare än V/MP-väljare. Men troligtvis bägge delar eftersom hon inte tar avstånd eller förespråkar någon annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in