2026-09-01, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej man kan inte prata med döda eller andra etc, det har aldrig någonsin kunnat påvisas utan är bara vad folks egen fantasi lurar i dem själva, för de är naiva och förnekar verkligheten.
Jag vet INTE om det går, eftersom jag inte kan det själv och inte varit med vid någon kontroll,
MEN det verkar ha bevisats i "Det okända" för har de både talat om sådant som deltagande personer inte berättat för någon och avslöjat flera som försökt lurar i försnacket för att försöka avslöja att det inte skulle gå, men det gick
Citat:
Ja där visar du ett skolexempel på hur ni infantila paranormalt troende har det i vindsvåningen, tomt och korsdrag…
Du verkar inte ha läst mitt förra inlägg fastän du citerade det
Gällande annat paranormalt än prata med döda, har jag bevisat för motståndare att det går...
Citera
2026-09-01, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Jag vet INTE om det går, eftersom jag inte kan det själv och inte varit med vid någon kontroll,
MEN det verkar ha bevisats i "Det okända" för har de både talat om sådant som deltagande personer inte berättat för någon och avslöjat flera som försökt lurar i försnacket för att försöka avslöja att det inte skulle gå, men det gick
Gällande annat paranormalt än prata med döda, har jag bevisat för motståndare att det går...

Ja men så bra då…
Ett planlagt ihopklippt UNDERHÅLLNINGSPROGRAM är bevis för dig….

Det säger nog allt vi behöver veta om dig och din förmåga att skilja på verklighet och fantasier….

Och nej, vad du påstår på ett anonymt forum har inte ett skit med bevis att göra. Sluta fantisera som ett barn…
Citera
2026-09-01, 20:14
Medlem
Citat:

Vad tror du anledningen är till att inte ett enda av de ”medium” som är med i Det okända, är intresserade av att påvisa sina förmågor under vetenskapliga förhållanden?
Flera av de ”medium” som deltagit under åren, har blivit tagna på bar gärning med att vara bluffmakare. Exempelvis den tomten som blev påkommen med självlysande lera under en ”seans”.
Utan att kolla upp det vågar jag slå vad om att fanskapet fortfarande ägnar sig åt samma verksamhet, trots att det är bevisat att han är en charlatan. Det brukar vara så det fungerar i den branschen.
Folk vill så gärna att de här förmågorna ska finnas på riktigt, att det inte ens spelar någon roll om personerna som utger sig för att ha dem, bevisligen är bluffmakare. De kan jobba på som vanligt ändå.

Tyvärr, men att ”tala med de döda” är simpelt bondfångeri. Vi vet dessutom exakt hur det går till.
Citera
2026-09-04, 17:04
Medlem
Citat:
Citat:

Ja men så bra då…
Ett planlagt ihopklippt UNDERHÅLLNINGSPROGRAM är bevis för dig….
Det säger nog allt vi behöver veta om dig och din förmåga att skilja på verklighet och fantasier….
Det där, som svar på det fetstilta. är korkat.

Och gällande Det okända, menar du att de, som de kommer till, är skådespelare?
Flera motståndare, försökte avslöja bluff genom att berätta falska saker före, men blev själva avslöjade av mediumen...
Och maken såg kul ut då mediumet berättade att han nästan kört ihjäl sig då han körde för fort på en hal bro, men hade tur och körde inte av. Det hade han inte berättat för någon alls inklusive sin fru...
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Vad tror du anledningen är till att inte ett enda av de ”medium” som är med i Det okända, är intresserade av att påvisa sina förmågor under vetenskapliga förhållanden?
Är de testerna så korkade som motståndare bruka kräva gällande annan parapsykologi?

(Jag har skrivit om det förut.)
Citera
2026-09-04, 17:33
Medlem
Citat:

Och gällande Det okända, menar du att de, som de kommer till, är skådespelare?
Varför skulle hen mena det? Det behövs inga skådespelare när det finns massvis av lättlurade människor som saknar kunskap om hur den här typen av bondfångeri går till.

Citat:
Är de testerna så korkade som motståndare bruka kräva gällande annan parapsykologi?

(Jag har skrivit om det förut.)
Testerna är ”korkade” på så vis att man bara kan klara dem om man faktiskt har en övernaturlig förmåga.
Är det inte lite konstigt att ett simpelt test är helt omöjligt att klara för folk som har övernaturliga superkrafter?
Citera
2026-09-06, 10:57
Medlem
Citat:
Varför skulle hen mena det? Det behövs inga skådespelare när det finns massvis av lättlurade människor som saknar kunskap om hur den här typen av bondfångeri går till.
Av bedragarna ja,
MEN jag pratar om reaktioner från de de besöker då medium säger saker, som t ex han som inte sagt till någon alls om att han nästan körde ihjäl sig.
Citat:
Testerna är ”korkade” på så vis att man bara kan klara dem om man faktiskt har en övernaturlig förmåga.
Är det inte lite konstigt att ett simpelt test är helt omöjligt att klara för folk som har övernaturliga superkrafter?
Vet inte hur motståndarna tycker att testerna om att prata med andar ska gå till,
MEN motståndarna har helkorkade krav på hur tester av andra parapsykologiska förmågor ska gå till:
1. Exakt SAMMA test ska göras om. De hävdar att det inte duger med att man gör olika tester med hög träffsäkerhet!
2. Det duger inte att man visar ATT det går. Måste även tala om HUR det går till!
Citera
2026-09-06, 21:21
Medlem
Citat:
Av bedragarna ja,
MEN jag pratar om reaktioner från de de besöker då medium säger saker, som t ex han som inte sagt till någon alls om att han nästan körde ihjäl sig.
Ja? Det råder som sagt ingen brist på människor som går på bedrägeriet.
Det är ett underhållningsprogram vi pratar om. Det har inget bevisvärde.

Citat:
Vet inte hur motståndarna tycker att testerna om att prata med andar ska gå till,
En förutsättning är att det inte går att fuska och att mediet kan säga specifika saker som hen omöjligt kan veta.
Låter inte det fullt rimligt?
Många organisationer som arbetar med att pröva den här typen av påståenden, utformar ett test tillsammans med den som ska testas och som personen måste godkänna innan man kör igång.

Citat:
MEN motståndarna har helkorkade krav på hur tester av andra parapsykologiska förmågor ska gå till:
1. Exakt SAMMA test ska göras om. De hävdar att det inte duger med att man gör olika tester med hög träffsäkerhet!
Har du något exempel på något medium som gjort olika vetenskapliga tester med hög träffsäkerhet?

Citat:
2. Det duger inte att man visar ATT det går. Måste även tala om HUR det går till!
Trams. Allt som krävs är att man visar att man har en övernaturlig förmåga. Det vore busenkelt om förmågorna faktiskt existerade.
Hur de fungerar är en separat fråga och inte alls något som behöver förklaras för att man ska kunna visa att förmågan existerar.
Citera
2026-09-08, 00:06
Medlem
Citat:
Ja? Det råder som sagt ingen brist på människor som går på bedrägeriet.
Det är ett underhållningsprogram vi pratar om. Det har inget bevisvärde.
Skulle det föreställa svar på det jag skrev?
Citat:
En förutsättning är att det inte går att fuska och att mediet kan säga specifika saker som hen omöjligt kan veta.
Det har de ju gjort.
Citat:
Många organisationer som arbetar med att pröva den här typen av påståenden, utformar ett test tillsammans med den som ska testas och som personen måste godkänna innan man kör igång.

Har du något exempel på något medium som gjort olika vetenskapliga tester med hög träffsäkerhet?

Trams. Allt som krävs är att man visar att man har en övernaturlig förmåga. Det vore busenkelt om förmågorna faktiskt existerade.
Hur de fungerar är en separat fråga och inte alls något som behöver förklaras för att man ska kunna visa att förmågan existerar.
Du vill tydligen inte prata om parallellerna med de helt orimliga krav som ställs vid tester av andra parapsykologiska förmågor...

Jag har inte brytt mig om att kolla ordentligt gällande tester av att prata med andar, eftersom jag aldrig haft den förmågan, men kravet vid tester av annat är helt orimliga med krav på många upprepningar av SAMMA test.
T ex tyckte motståndare att
1; ca 1000
PLUS
1: 11 upphöjtmed 12 att det skulle kunna vara slump INTE var bevis för de hävdade att det kunde vara den ettan

Jag läste de orimliga kraven för länge sedan och de var INTE gjorde tillsammans med testpersoner...

På den tiden, som jag höll på att träna sådant, testade jag även att "se" listan på kommande vinnare på travet. Ett problem med det var att i alla fall jag hade ingen tidsuppfattning, så jag visste inte VILKEN av kommande resultat, som jag såg och såg lite suddigt. Ändå hade jag 3-4 rätt på 6 lopp i genomsnitt, vilket är mycket över slumpen eftersom det är flera hästar i varje lopp...

Det är rimligt att även medium har problem med att se VILKEN de ser.
T ex ett medium beskrev en persons utseende, yrke och personlighet, som stämde till stor del, men inte alls delvis enligt släktingarna, men sedan kom de på att det berodde på att det var TVÅ släktingar mediet sett, liknande varandra, men olika yrken och olika personligheter.
Citera
2026-09-08, 11:19
Medlem
Citat:
Skulle det föreställa svar på det jag skrev?
Hur är det inte ett svar på det du skrev? Att troende människor blir imponerade av vad medium säger, är inte något som talar för att medium kan prata med döda.
Det här borde vara helt uppenbart. Vill du att vi går igenom lite olika exempel på avslöjade bedragare i den här branschen, som troende människor varit mycket imponerade av?

Citat:
Det har de ju gjort.
Nej, det finns exakt noll vetenskapliga belägg för detta.
Du kan inte dra den slutsatsen baserat på vad du ser i ett jäkla underhållningsprogram, snälla nån.

Citat:
Du vill tydligen inte prata om parallellerna med de helt orimliga krav som ställs vid tester av andra parapsykologiska förmågor...
Vad är det för orimliga krav du pratar om? Skulle det vara ett orimligt krav att kräva replikering? Det är rätt grundläggande inom vetenskapen att resultat kan replikeras. Och hur skulle det någonsin kunna vara ett problem att visa upp sina superkrafter fler än en gång?
Nu har heller ingen lyckats påvisa några övernaturliga förmågor varken i ett eller två tester.
Det är bara undanflykter att testerna skulle bestå av orimliga krav. De består av exakt det som krävs för att testa den övernaturliga förmågan.

Citat:
Jag har inte brytt mig om att kolla ordentligt gällande tester av att prata med andar, eftersom jag aldrig haft den förmågan, men kravet vid tester av annat är helt orimliga med krav på många upprepningar av SAMMA test.
T ex tyckte motståndare att
1; ca 1000
PLUS
1: 11 upphöjtmed 12 att det skulle kunna vara slump INTE var bevis för de hävdade att det kunde vara den ettan
Är det något specifikt test du refererar till här?
Men rent hypotetiskt, om ett resultat är 1 på 1000 och det inte beror på slumpen, kan du ge någon rimlig anledning till att man inte skulle kunna upprepa testet för att helt utesluta slumpen? Hur kan det vara ett problem om man har övernaturliga krafter?

Citat:
Jag läste de orimliga kraven för länge sedan och de var INTE gjorde tillsammans med testpersoner...

På den tiden, som jag höll på att träna sådant, testade jag även att "se" listan på kommande vinnare på travet. Ett problem med det var att i alla fall jag hade ingen tidsuppfattning, så jag visste inte VILKEN av kommande resultat, som jag såg och såg lite suddigt. Ändå hade jag 3-4 rätt på 6 lopp i genomsnitt, vilket är mycket över slumpen eftersom det är flera hästar i varje lopp...
Det här vore ju så jävla enkelt att påvisa vetenskapligt att det är löjligt. Varför har du inte gjort det? Är det att replikera testet som är ett problem här också?

Citat:
Det är rimligt att även medium har problem med att se VILKEN de ser.
T ex ett medium beskrev en persons utseende, yrke och personlighet, som stämde till stor del, men inte alls delvis enligt släktingarna, men sedan kom de på att det berodde på att det var TVÅ släktingar mediet sett, liknande varandra, men olika yrken och olika personligheter.
Det är just den här typen av vaga påståenden som kan tolkas lite hur som helst, som inte är ett bevis för någonting.
Citera
2026-09-08, 12:02
Medlem
Citat:
Hur är det inte ett svar på det du skrev? Att troende människor blir imponerade av vad medium säger, är inte något som talar för att medium kan prata med döda.
Det här borde vara helt uppenbart. Vill du att vi går igenom lite olika exempel på avslöjade bedragare i den här branschen, som troende människor varit mycket imponerade av?

Nej, det finns exakt noll vetenskapliga belägg för detta.
Du kan inte dra den slutsatsen baserat på vad du ser i ett jäkla underhållningsprogram, snälla nån.

Vad är det för orimliga krav du pratar om? Skulle det vara ett orimligt krav att kräva replikering? Det är rätt grundläggande inom vetenskapen att resultat kan replikeras. Och hur skulle det någonsin kunna vara ett problem att visa upp sina superkrafter fler än en gång?
Nu har heller ingen lyckats påvisa några övernaturliga förmågor varken i ett eller två tester.
Det är bara undanflykter att testerna skulle bestå av orimliga krav. De består av exakt det som krävs för att testa den övernaturliga förmågan.

Är det något specifikt test du refererar till här?
Men rent hypotetiskt, om ett resultat är 1 på 1000 och det inte beror på slumpen, kan du ge någon rimlig anledning till att man inte skulle kunna upprepa testet för att helt utesluta slumpen? Hur kan det vara ett problem om man har övernaturliga krafter?

Det här vore ju så jävla enkelt att påvisa vetenskapligt att det är löjligt. Varför har du inte gjort det? Är det att replikera testet som är ett problem här också?

Det är just den här typen av vaga påståenden som kan tolkas lite hur som helst, som inte är ett bevis för någonting.

Precis så….

Det är ta mig fan pinsamt hur vuxet folk kan lalla runt och tro på sådan skit som övernaturliga påstådda förmågor etc, och sen krysta ur sig bortförklaringar som barn skulle skämmas för…
Citera
2026-09-08, 21:51
Medlem
Citat:
Precis så….

Det är ta mig fan pinsamt hur vuxet folk kan lalla runt och tro på sådan skit som övernaturliga påstådda förmågor etc, och sen krysta ur sig bortförklaringar som barn skulle skämmas för…

Ja bortförklaringarna är rätt bisarra när den här typen av frågor diskuteras. Jag antar att det rationella tänkandet blir lidande när man verkligen vill att en sån här sak ska vara sann.
Citera
2026-09-09, 12:36
Medlem
Citat:
Korkad komentar.
Såklart behövs inte gå igenom bluffmakarna, som även jag sagt är många, men du svarar INTE ett dugg på det jag skrev om tecken på att det är sant...
Menar du att de vanliga människorna i programet är så bra skådespelare?
Citat:
Det är ju uppvisat flera gånger. På den tiden, innan jag slutade träna för jag kom på att det inte skulle bli något roligt att se på sport då jag blir för bra på att tala om resultat i förväg gjorde jag det själv bara av nyfikenhet för att se om det gick och om även jag kunde göra det...
Problemet är att motståndarna kräver MASSOR av upprepningar av SAMMA TEST för att anse det bevisat! Även du hävdar att det måste vara samma test, att det inte duger med olika tester...
Sinnet är ingen maskin, det blir uttråkat av upprepningar. De som bara poppade upp för mig var inget tröttande, men det första testet nedan tog på krafterna då jag tvingade fram det detaljerade svaret genom att "ta mig till platsen och tidpunkten" flera dagar innan det hände.
/Den 1: ca 1000 gjordes som det står i boken skriven av en av chefsforskarna finansierat med amerikanska militärpengar under Kalla kriget då båda sidor undersökte supernaturalförmågor. Kontrollerades av en, som sa att det inte går, men han gick med på att kontrollera om jag kunde göra det (utan att jag hade provat innan annat än smågrejer som poppade upp.)
/En annan, som hävdade att det inte går, sa jag flera saker som bara poppade upp till. T ex:
-Ska du inte se på V65?
-Varför det? Orion Express vinner.
-Va? Den är inget bra.
Den vann. Det hör till saken att jag aldrig varit intresserad av trav, men kanske hade jag hört namnet någon gång tidigare i paus då jag tittade på fotboll.
/Den 1: 11 upphöjt med 12
bevittnades inte av solklara motståndare som de ovan, men av ett gäng vanligt folk, som först skrattade och sedan tappade hakan mer och mer då tärningarna blev som jag sa fler och fler gånger - till jag räknade fel på vad jag ville att de skulle bli, men även då blev de det jag sa åt dem...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in