2026-09-09, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Vilket trams och ordbajsande.
Ingen som är född som man eller kvinna kan någonsin bli ett annat kön.

Tror inte han motsätter sig att det bara finns två kön. Det enda han säger är att det inte är någon idé att föra denna diskussionen vidare med en viss typ av person.
Citera
2026-09-09, 09:41
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDMArookien
Tror inte han motsätter sig att det bara finns två kön. Det enda han säger är att det inte är någon idé att föra denna diskussionen vidare med en viss typ av person.

Det resonemanget håller ju bara vid privata diskussioner.

Debatter hålls för att övertyga åhörarna inte debattmotståndaren, och Flashback är ett publikt forum.
Citera
2026-09-09, 09:46
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det intresserar mig inte och jag delar inte åsikten. Varför tjatar du om det hela tiden. Nån sorts pseudodiskussion.
Citera
2026-09-09, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Eftersom man bara får en kropp här i livet så är det omöjligt att veta om man känner sig som en man eller en kvinna, eftersom man inte har något att jämföra med.

Jag hävdar alltså att inte ens jag som är man "känner mig som en man". Det är ett påstående som saknar mening. Jag känner mig som jag känner mig, om det är manligt eller kvinnligt är omöjligt att veta. Detta gäller för alla, även kvinnor och transor.

Förklara logiken bakom din första mening igen tack....
varför är det omöjligt veta...bara för att man "bara får en kropp"?

och vidare...är detta sant? har du bara en kropp genom livet?
Är den kropp du föddes med ca 40 cm lång vägandes 2, 5 kg....identisk med den kropp du ex dör med....? exakt samma?
vet du ens om att varenda cell i din kropp byts ut regelbundet och ersätts med en ny?

Vidare...har inte så gott som 100% av alla födda människor förr eller senare någon annan kropp i närheten att jämföra sig med?
Citera
2026-09-09, 10:23
Medlem
Citat:
Du har nämnt det där om biologiskt kön och hjärnan 4-5 gånger. Att vara homosexuell är en läggning, inte ett kön. Så är inte jämförbart. Att något biologiskt format får dig att känna dig som ett visst kön är inte samma sak som biologiskt kön heller. Du säger ju själv att det är skillnad på könsidentitet och genetiskt kön. Jag avgör om en person är en kvinna eller man med hjälp av ett genetiskt kön. Du avgör det med könsidentitet. Det är helt okej för mig. Fortsätt med det. Så fortsätter jag på mitt sätt.

Jag förstår inte hur du inte kan få ihop att jag tycker det är okej att en man kallar sig kvinna även om det är en man. Du får kalla dig vad du vill. Jag måste inte hålla med om det. Jag stör mig inte på det heller. Om jag inte stör mig på det = jag är okej med det. Att jag inte håller med om det betyder inte att jag stör mig på att du som man kallar dig kvinna heller.

Vad jag inte är okej med är när någon ska påtvinga mig att erkänna att en man faktiskt är en kvinna. Men det gör inte stycket innan fel/orelevant.

Jag verkar behöva nämna det om och om igen, eftersom du inte verkar ta in det. Du är helt enkelt lite faktaresistent och renons på nyfikenhet.

Vi vet inte allt om hur den mänskliga kroppen och hjärnan fungerar....vi vet inte hur saker som identitet, själ, medvetande, personlighet, kön etc etc helt funkar. och tar form. Vi har ett visst hum...men that's it. Och du har en konstant forskning och nya upptäckter mest hela tiden på saker man inte kände till tidigare... Så? kanske lite ödmjukhet vore på sin plats? att när du möter en människa som inte helt funkar som DU TYCKER och TROR att människan ska funka så bör man förhålla sig lite öppen, eftersom vi faktiskt inte vet allt.
Det tog en evinnerlighet att få människor i Sverige fatta existensen av homosexualitet, att det faktiskt var något som existerade fullt naturligt och att det inte gör ett skit skada utan bara är ett faktum, vissa föds att älska samma kön, det funkar fin-fint och är ett faktum. På många håll i världen fattar man fortsatt inte detta utan håller fortfarande på att plåga livet av homosexuella för att man är så obstinat tjockskallad.

Och nu håller vi alltså på med trans, queer, intersexuella etc i Sverige...samma jävla mur av totalt oförstående och människor som sitter fast i sten i sina tankemönster....har du bröst, kromosomerna XX bla bla... ja då ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄR du en kvinna! jag skiter i vad du tycker i saken...du ÄR EN KVINNA. Och kivnnor ska vara SI och SÅ....ingenting annat. Jag bara VÄGRAR ta in nya tankar i saken eller vad forskning säger. Saker ska vara fasta och bestämda i A och B...ska inte få lov finnas några nyanser eller övergångar emellan...NEPP!
Senast redigerad av Merapi 2026-09-09 kl. 10:33.
Citera
2026-09-09, 10:32
Medlem
Citat:
Vilket trams och ordbajsande.
Ingen som är född som man eller kvinna kan någonsin bli ett annat kön.

fast det kan de ju....sker hela tiden...
och vad vet du vad någon fötts som?
Citera
2026-09-09, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jag verkar behöva nämna det om och om igen, eftersom du inte verkar ta in det. Du är helt enkelt lite faktaresistent och renons på nyfikenhet.

Vi vet inte allt om hur den mänskliga kroppen och hjärnan fungerar....vi vet inte hur saker som identitet, själ, medvetande, personlighet, kön etc etc helt funkar. och tar form. Vi har ett visst hum...men that's it. Och du har en konstant forskning. Så? kanske lite ödmjukhet vore på sin plats? att när du möter en människa som inte helt funkar som DU TYCKER och TROR att människan ska funka så bör man förhålla sig lite öppen, eftersom vi faktiskt inte vet allt.
Det tog en evinnerlighet att få människor i Sverige fatta existensen av homosexualitet, att det faktiskt var något som existerade fullt naturligt och att det inte gör ett skit skada utan bara är ett faktum, vissa föds att älska samma kön, det funkar fin-fint och är ett faktum. På många håll i världen fattar man fortsatt inte detta utan håller fortfarande på att plåga livet av homosexuella för att man är så jävla obstinat tjockskallad.

Och nu håller vi alltså på med trans, queer, intersexuella etc i Sverige...samma jävla mur av totalt oförstående och människor som sitter fast i sten i sina tankemönster....har du bröst, kromosomerna XX bla bla... ja då ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄR du en kvinna! jag skiter i vad du tycker i saken...du ÄR EN KVINNA. Och kivnnor ska vara SI och SÅ....ingenting annat. Jag bara VÄGRAR ta in nya tankar i saken eller vad forskning säger. Saker ska vara fasta och bestämda i A och B...ska inte få lov finnas några nyanser eller övergångar emellan...NEPP!

Skulle säga att jag är ganska ödmjuk i mitt inlägg och försöker hitta en medelväg. En väg där jag kan tollerera din åsikt även om jag inte håller med. Något du absolut inte gör åt andra hållet. Du är absolut inte ödmjuk och spyr ur dig massa galla bara för att jag inte håller med dig. Orkar tyvärr inte läsa fler av dina texter när du inte kan skriva ordentligt.
Citera
2026-09-09, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det resonemanget håller ju bara vid privata diskussioner.

Debatter hålls för att övertyga åhörarna inte debattmotståndaren, och Flashback är ett publikt forum.

Citat:
Det intresserar mig inte och jag delar inte åsikten. Varför tjatar du om det hela tiden. Nån sorts pseudodiskussion.

Har ni någonsin försökt debattera med en flat earther? Om ni har det, hur gick det för er? Så klart man ska få debattera. Speciellt på ett publikt forum. Men förstår också att det finns folk som inte orkar.
Citera
2026-09-09, 10:41
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
fast det kan de ju....sker hela tiden...
och vad vet du vad någon fötts som?
De vet förstås själva vad de är födda som. Annars skulle de inte vilja byta till det andra könet. Finns nog inte många som är mer medvetna om vad kön är än dem.
Citera
2026-09-09, 10:49
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Har ni någonsin försökt debattera med en flat earther? Om ni har det, hur gick det för er? Så klart man ska få debattera. Speciellt på ett publikt forum. Men förstår också att det finns folk som inte orkar.
Då ska jag berätta om Flath Earter. De vet förstås att jorden inte är platt. De trollar bara och driver med idioter som tror att de tror det. Det handlar om att argumentera för det som är uppenbart fel. Att driva med dumma människor som inte klarar att förstå det. Men om du tänker efter en stund, menar du att det är rimligt att de verkligen tror på det?

Men orkar du inte, gå och lägg dig. Du är bara ett störande inslag just nu.
Senast redigerad av EnCarte 2026-09-09 kl. 10:59.
Citera
2026-09-09, 10:51
Medlem
Citat:
Då ska ja berätta om Flath Earter. De vet förstås att jorden inte är platt. De trollar bara och driver med idioter som tror att de tror det. Det handlar om att argumentera för det som är uppenbart fel. Att driva med dumma människor som inte klarar att förstå det. Men om du tänker efter en stund, menar du att det är rimligt att de verkligen tror på det?

Men orkar du inte, gå och lägg dig. Du är bara ett störande inslag just nu.
Ja, jag tror faktiskt de tror jorden är platt. I alla fall en majoritet av dem som påstår sig vara flat earthers. Sedan så finns det så klart folk som trollar också.
Citera
2026-09-09, 11:53
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Förklara logiken bakom din första mening igen tack....
varför är det omöjligt veta...bara för att man "bara får en kropp"?

och vidare...är detta sant? har du bara en kropp genom livet?
Är den kropp du föddes med ca 40 cm lång vägandes 2, 5 kg....identisk med den kropp du ex dör med....? exakt samma?
vet du ens om att varenda cell i din kropp byts ut regelbundet och ersätts med en ny?

Vidare...har inte så gott som 100% av alla födda människor förr eller senare någon annan kropp i närheten att jämföra sig med?

Första påsåtendet: Du har ingen aning om du känner dig som en kvinna eller inte för du vet inte hur andra kvinnor känner sig. Du känner dig som x och eftersom att du har en biologiskt kvinnlig kropp så drar du slutsatsen att det är så det känns att vara kvinna.

Om du genom ett mirakel hade kunnat hoppa in i en manlig kropp och sedan tillbaka igen till din egen kropp så hade du vetat vad skillnaden i känsla är mellan en manlig och en kvinnlig kropp. Men eftersom du är fast i en kvinnokropp så har du ingen aning. Om du påstår att du känner dig som en man så gissar du bara.

Påståendet transförespråkare gör är ju att könsidentiteten är oberoende av yttre attribut. Så även om du en gång var 50cm lång och nu är 150cm lång så betyder det bara att du vet hur det känns att ha olika kroppslängd.

Om du är 150cm lång och påstår att du "har en längdidentitet som 50cm lång" så är det inte alls lika ologiskt som att påstå att man har en könsidentitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in