2026-09-08, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag kommer alltid att försvara sanningen mot lögnerna. Varför lägger du så mycket tid på att andra inte ska lägga tid på det? Verkar knäppt. Jag vinner förstås de flesta diskussioner mot dem. Allt är idioti. Anser man att man är en byrå, är man det och alla andra ska anse det.

Sen ger jag även argument för andra när de diskuterar mot dem. Verkligheten vs postmodernismen. Men verkligheten vinner förstås alltid. Den är alltid sann i sig själv.

Jag ser dina argument mer som att du insett att de har fel, men kan ändå inte släppa det utan, vill behålla illusionen.

Jag kan absolut säga att det är starkt av dig att stå upp för sanningen. Även jag är logiskt lagd, precis som du sätter bevis på att du är. Självklart har vi bara två biologiska kön. Absolut så måste någon ifrågasätta en ideologi som påstår sig vara enbart i gott syfte men ofta är ute på hal is.

Men om man ska gå på den ultimata sanningen. Exakt det som händer i allt detta.
Du spenderar tid på att diskutera med ”idioter” om genus.
Ibland får du känslan av att du vinner diskussionen.
Du tänker att du övertygat en person, men frågan är vad de väljer att göra sen.
Du vet inte om personen sedan i hemlighet tycker om dig eller föraktar dig för din diskussion sen.
Ditt argumenterande emot HBTQ gör dig även till en av deras fiender.
Om någon chef ogillar dig, vem vet vad de kan gillra för fälla med infomationen.

Är alla scenarior sannolika? Inte särskilt. Men vad fick du egentligen ut av det i slutändan? Du får en känsla av att du är duktig på att argumentera, check. Du står upp för ditt egna tankesätt, också en bra känsla, inte så mycket mer. Du kanske faktiskt lyckas övertyga någon, som i sin tur kan övertyga någon annan, vilket är rätt hyfsat.

Jag klagar inte alls. Du/ni får jättegärna ta kampen mot HBTQs mindre fina delar. Jag hyllar er om ni sätter stopp för en del av galenskaperna som händer inom de kretsarna (så länge ni har en grundläggande respekt för de vettigare personerna där såklart).

Men om ditt mål nu är att övertyga så många som möjligt, så är ditt tillvägagångssätt extremt ineffektivt och delvis riskabelt. Istället, rent logiskt, så borde du driva en egen tidning, starta ett parti, eller göra något mer storslaget än att bara diskutera med idioter som inte ens pratar samma logiska språk som dig, de går fullständigt på känslor.

För min egen del, så väljer jag att inte försöka övertyga någon HBTQ person om att det enbart finns två biologiska kön. Rentav ett slöseri med tid. Illusionen du pratar om är inget jag är en del av, utan något jag låter dem fortsätta irra runt i. Precis som makthavarna, varför lägga tid på att stoppa någon från deras förvirring? När du kan lägga tiden på att bygga upp dig själv istället. Därefter så kan du göra exakt vad du har lust med.

Så för all del, fortsätt argumentera med dem, jag stöttar dig från håll
Citera
2026-09-08, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
En mans testosteronproduktion sitter huvudsakligen i testiklarna, så kapas de så....får du inte mycket av manliga attribut kvar. Lite samma alltså som när en transkvinna börjar ta testosteronblockare och östrogen.
Så? kan du inte se det ologiska här i att du som utomstående baserat på "yttre attribut" ska kalla båda för män?

Och...vem är du, vad har du exakt för kvalifikationer för att så bombsäkert hävda att där inte finns något i våra hjärnor som styr vår identifikation avseende kön?
När nu så många experter på området...medicinare m.m. faktiskt hävdar detta? OCH! inte minst världen har så många människor som är trans..historiskt och nutid...som upplever att de har en annan könsidentitet.

Personligen är jag lite mer ödmjukt och vetenskapligt inriktad att jag böjer mig för vad människor som faktiskt forskat på dessa saker hävdar, istället för att envist hålla fast i vad jag känner borde vara rätt, baserat på....ingenting.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7477289/
Kvinnor
Äggstockar (ovarier) – organen som producerar äggceller.
Äggceller/oocyter – den kvinnliga könscellen.
Äggledare (tubae uterinae) – leder äggcellen från äggstocken mot livmodern.
Livmoder – organet där ett embryo/foster kan implanteras och utvecklas.
Livmoderslemhinna (endometrium) – den reproduktiva vävnad som byggs upp och stöts bort vid menstruation.
Livmodertapp (cervix) – den nedre delen av livmodern som ansluter till vagina.
Vagina – den kvinnliga reproduktionskanalen.
Vulva – de yttre kvinnliga könsorganen.
Klitoris – ett kvinnligt könsorgan som är homologt med delar av penis.
Blygdläppar – labia majora och labia minora.
Äggstocksfolliklar – strukturer i äggstockarna där oocyter utvecklas.
Corpus luteum (gulkropp) – bildas i äggstocken efter ägglossning.
Ägglossning – frisättning av en oocyt från äggstocken.
Menstruation – avstötning av endometrium som del av den kvinnliga reproduktionscykeln.
Menstruationscykel – den typiska hormonella cykeln som reglerar follikelutveckling, ägglossning och endometrium.
Möjlighet till implantation av embryo i livmodern.
Möjlighet att bära en graviditet.
Möjlighet att bilda placenta (moderkaka) under graviditet.
Möjlighet till vaginal förlossning.
Möjlighet att producera bröstmjölk efter graviditet/förlossning – män kan i mycket sällsynta medicinska situationer producera mjölk, så detta är inte absolut på individnivå.
X-kromosomens geninnehåll – en typisk XX-person har två X-kromosomer och därmed två kopior av många X-bundna

gener.
Doseringen av X-bundna gener – X-inaktivering gör att en av X-kromosomerna till stor del stängs av i varje cell, men inte alla gener på den inaktiverade X-kromosomen stängs av.
X-inaktiveringsmönster – kvinnliga XX-celler kan vara mosaiker där olika celler använder olika X-kromosomer som den aktiva X-kromosomen.
Ingen Y-kromosom – typiska XX-kvinnor saknar Y-kromosomens gener.
Ingen SRY-gen – i den vanliga XX-kvinnliga utvecklingen finns ingen SRY-gen på en Y-kromosom.
X-kopplade genetiska varianter – vissa recessiva X-kopplade varianter förekommer i två kopior hos XX-personer, medan XY-personer bara har en X-kopia.
X-kromosomens genetiska variation mellan kvinnor – två kvinnor kan ha olika varianter av samma X-kopplade gener, precis som två män kan ha olika varianter.

Män
Testiklar
Spermier
Sädeskanaler (seminiferösa tubuli)
Bitestiklar (epididymis)
Sädesledare (ductus deferens)
Sädesblåsor
Prostata
Cowpers körtlar (bulbouretrala körtlar)
Penis
Ollon (glans penis)
Pung (scrotum)
Testikelvävnad med Leydigceller
Testikelvävnad med Sertoliceller
Spermatogonier och övriga celler som ingår i spermatogenesen
Spermatogenes (produktion av spermier)
Testiklarnas produktion av testosteron
Testiklarnas produktion av inhibin B
Fosterutveckling med testiklar som producerar AMH
Sädesvätska (semen)
Ejakulation av sädesvätska från det manliga reproduktionssystemet

gener
Y-kromosom
SRY-gen
Y-specifika gener
En X-kromosom i stället för två
X-kopplad gen-dosering skiljer sig
Ingen andra X-kromosom som normalt genomgår X-inaktivering
Y-kopplade gener involverade i testikelutveckling och spermatogenes

Finns som sagt ett fåtal undantag, men antingen har du majoriteten av ena eller andra. bara för att du opererar dig och blir av med grejer så får du inte automatiskt majoriteten av grejerna från andra sidan. Det är superlogiskt och mettematiskt korrekt. Om vi till och med ponerar att hälften av grejerna från ena sidan fattas pga något fel eller operationer så kommer du garanterat inte ha hälften från andra sidan. (Nej, jag har inte skrivit listan själv)

Om du är man eller kvinna handlar helt enkelt om vilken sidan du kan klicka i mest checkboxar på i listan. Hur mycket du än opererar dig, föds med del eller känner dig som så kommer du aldrig kunna klicka i fler checkboxar på andra sidan.

Detta jag tar upp här ovanför är ett bioligiskt kön. könsidentitet handlar om vad du känner dig som. Bara för att du känner dig som en boll så är du ingen boll. Går att applicera exakt samma logik på kvinna. könsidentitet är bara något som uppfunnits under senare tid för att få oss att kalla någon som inte är en kvinna för en kvinna. Det kan säkert hända att det är något som händer i hjärnan i tidig ålder som får dig att känna så, men det ändrar inte på faktum att du inte är en biologisk kvinna. sedan får du kalla din könsidentitet vad du vill. Men jag kommer fortfarande se dig som ditt biologiska kön. Jag har f.ö aldrig nämnt "yttre attribut" för dig. det är första gången jag hör de två orden tillsammans i denna tråden.
Senast redigerad av MDMArookien 2026-09-08 kl. 23:46.
Citera
2026-09-08, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MDMArookien
Kvinnor
Äggstockar (ovarier) – organen som producerar äggceller.
Äggceller/oocyter – den kvinnliga könscellen.
Äggledare (tubae uterinae) – leder äggcellen från äggstocken mot livmodern.
Livmoder – organet där ett embryo/foster kan implanteras och utvecklas.
Livmoderslemhinna (endometrium) – den reproduktiva vävnad som byggs upp och stöts bort vid menstruation.
Livmodertapp (cervix) – den nedre delen av livmodern som ansluter till vagina.
Vagina – den kvinnliga reproduktionskanalen.
Vulva – de yttre kvinnliga könsorganen.
Klitoris – ett kvinnligt könsorgan som är homologt med delar av penis.
Blygdläppar – labia majora och labia minora.
Äggstocksfolliklar – strukturer i äggstockarna där oocyter utvecklas.
Corpus luteum (gulkropp) – bildas i äggstocken efter ägglossning.
Ägglossning – frisättning av en oocyt från äggstocken.
Menstruation – avstötning av endometrium som del av den kvinnliga reproduktionscykeln.
Menstruationscykel – den typiska hormonella cykeln som reglerar follikelutveckling, ägglossning och endometrium.
Möjlighet till implantation av embryo i livmodern.
Möjlighet att bära en graviditet.
Möjlighet att bilda placenta (moderkaka) under graviditet.
Möjlighet till vaginal förlossning.
Möjlighet att producera bröstmjölk efter graviditet/förlossning – män kan i mycket sällsynta medicinska situationer producera mjölk, så detta är inte absolut på individnivå.
X-kromosomens geninnehåll – en typisk XX-person har två X-kromosomer och därmed två kopior av många X-bundna

gener.
Doseringen av X-bundna gener – X-inaktivering gör att en av X-kromosomerna till stor del stängs av i varje cell, men inte alla gener på den inaktiverade X-kromosomen stängs av.
X-inaktiveringsmönster – kvinnliga XX-celler kan vara mosaiker där olika celler använder olika X-kromosomer som den aktiva X-kromosomen.
Ingen Y-kromosom – typiska XX-kvinnor saknar Y-kromosomens gener.
Ingen SRY-gen – i den vanliga XX-kvinnliga utvecklingen finns ingen SRY-gen på en Y-kromosom.
X-kopplade genetiska varianter – vissa recessiva X-kopplade varianter förekommer i två kopior hos XX-personer, medan XY-personer bara har en X-kopia.
X-kromosomens genetiska variation mellan kvinnor – två kvinnor kan ha olika varianter av samma X-kopplade gener, precis som två män kan ha olika varianter.

Män

Testiklar
Spermier
Sädeskanaler (seminiferösa tubuli)
Bitestiklar (epididymis)
Sädesledare (ductus deferens)
Sädesblåsor
Prostata
Cowpers körtlar (bulbouretrala körtlar)
Penis
Ollon (glans penis)
Pung (scrotum)
Testikelvävnad med Leydigceller
Testikelvävnad med Sertoliceller
Spermatogonier och övriga celler som ingår i spermatogenesen
Spermatogenes (produktion av spermier)
Testiklarnas produktion av testosteron
Testiklarnas produktion av inhibin B
Fosterutveckling med testiklar som producerar AMH
Sädesvätska (semen)
Ejakulation av sädesvätska från det manliga reproduktionssystemet

gener
Y-kromosom
SRY-gen
Y-specifika gener
En X-kromosom i stället för två
X-kopplad gen-dosering skiljer sig
Ingen andra X-kromosom som normalt genomgår X-inaktivering
Y-kopplade gener involverade i testikelutveckling och spermatogenes

Finns som sagt ett fåtal undantag, men antingen har du majoriteten av ena eller andra. bara för att du opererar dig och blir av med grejer så får du inte automatiskt majoriteten av grejerna från andra sidan. Det är superlogiskt och mettematiskt korrekt. Om vi till och med ponerar att hälften av grejerna från ena sidan fattas pga något fel eller operationer så kommer du garanterat inte ha hälften från andra sidan. (Nej, jag har inte skrivit listan själv)

som sagt föds man med intersexualitet....så kan det mesta du räknar upp inte vara aktuellt, eller det kan finnas lite av bådas attribut...så vilken är den som dominerar? eller dominerar någon överhuvudtaget etc?

och föds du med en annan könsidentitet än det "paket" du fötts med...så ?

vidare det är precis lika "logiskt" att där existerar könsidentitet, och att den kan skilja från dina kromosomer etc....tom mer logiskt...eftersom VERKLIGHETEN där ute samt forskning på ämnet nu talar ditt tydliga språk, eller hur?

är väl fan betydlgit mindre "logiskt" att världen skulle ha vad det nu är 2% tror jag...som tom redan som barn säger att de känner sig som det andra könet...typ bara för att jävlas? eller vad menar du skulle vara det "logiska" skälet till deras upplevelse? och existenser?

Och? vad hade du tänkt dig vi ska göra med alla dessa människor? ska vi slå ihjäl dem? för att du inte pallar att där finns människor som dem och nånting som heter könsidentitet? och inte kan tänka dig att respektera deras rätt att existera så som de nu fötts. Ska vi tvinga dem leva med det enorma lidande det nu blir med att tvingas leva i fel kön? med självmord som följd Vad hade du tänkt dig?
Senast redigerad av Merapi 2026-09-08 kl. 23:56.
Citera
2026-09-08, 23:53
Avslutad
Citat:

Personligen är jag lite mer ödmjukt och vetenskapligt inriktad att jag böjer mig för vad människor som faktiskt forskat på dessa saker hävdar, istället för att envist hålla fast i vad jag känner borde vara rätt, baserat på....ingenting.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7477289/

Nej, du böjer dig för saker som talar för ditt narrativ. Du har en inkonsekvent syn på vetenskapens principer och när du har det, så kan du lika gärna slänga ut vetenskapen med badvattnet för då formar du din världsbild utifrån det du vill tro på, snarare än vetskap. Hela poängen med vetenskap är att försöka på ett objektivt sätt nå fram till sanningen. Om du avfärdar vetenskapens principer så fort vindarna börjar blåsa lite till din nackdel, så har du ett anti-vetenskapligt förhållningssätt.

Att länka till vetenskap i ena sekunden för att i andra sekunden hitta på egna vetenskapliga standarder (felaktiga sådana) är extremt oseriöst.

Lägg av med flosklerna nu. Du körsbärsplockar det du väljer att tro på, fabricerar ihop dina egna empiriska standarder och uttrycker dig med auktoritet fast du inte ens besitter nybörjarkunskaper i statistik så fort något dyker upp som talar emot dina egna biases.

Detta är väldokumenterat:
Citat:
Vad du skruvar dig....spelar dock ingen roll, saken är fortsatt sådan att hävdar man att samtyckeslagen ska leda till X, och X inte skett så har altlså X inte skett, hur mycket du än skruvar dig.

Så fort en studie (Adrians studie om samtyckeslagen) utmanar din världsbild, så avfärdar du det hela.

Så sitt inte och lek här på forumet att du är någon rationell varelse. Du skiter i vetenskapens principer och du bryr dig inte om logik. Inte ett dugg.

Jag har kommenterat ditt felaktiga resonemang här:
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
De begår ofta misstag. Det statistiska misstaget hon begår visar på en bristfällig förståelse kring vikten av isolering av den variabel man vill utvärdera som kausal eller icke-kausal.
Senast redigerad av Pellefant775 2026-09-09 kl. 00:05.
Citera
2026-09-08, 23:53
Medlem
Citat:
som sagt föds man med intersexualitet....så kan det mesta du räknar upp inte vara aktuellt, eller det kan finnas lite av bådas attribut...så vilken är den som dominerar? eller dominerar någon överhuvudtaget etc?

och föds du med en annan könsidentitet än det "paket" du fötts med...så ?

vidare det är precis lika "logiskt" att där existerar könsidentitet, och att den kan skilja från dina kromosomer etc....tom mer logiskt...eftersom VERKLIGHETEN där ute samt forskning på ämnet nu talar ditt tydliga språk, eller hur?

är väl fan betydlgit mindre "logiskt" att världen skulle ha vad det nu är 2% tror jag...som redan som barn tom säger att de känner sig som det andra könet...typ bara för att jävlas? eller vad menar du skulle vara det "logiska" skälet till deras upplevelse? och existens?

Men du greppar efter halmstrån hela tiden för att försöka motbevisa hur man kan definera ett kön för 99,99 procent av befolkningen för att det finns något som är intersex. Folk som föds intersex har oftast mer eller mindre av ena eller andra sidan också. Du anser att alla kan kan vara vilket kön de vill bara för att 0,001 procent av världen inte stämmer in på min beskrivning. Detta är definitionen av whataboutism.

Jag struntar i vilken könsidentitet du föds med. det är inte relevant för mig. Det är en känsla. Sedan får du kalla dig vad du vill.

Jag vet inte varför du försker måla in mig i något hörn där du får det att låta som att en kvinna inte får kalla sig en man. Jag är helt okej med att det finns folk som känner att de fötts med fel könsidentitet och vill kalla sig något annat. Jag håller helt enkelt inte bara med om att det är något annat kön.
Senast redigerad av MDMArookien 2026-09-09 kl. 00:02.
Citera
2026-09-09, 00:07
Medlem
Citat:
Men du greppar efter halmstrån hela tiden för att försöka motbevisa hur man kan definera ett kön för 99,99 procent av befolkningen för att det finns något som är intersex. Folk som föds intersex har oftast mer eller mindre av ena eller andra sidan också. Du anser att alla kan vara vilket biologiskt kön de än vill för att mindre av en promille av befolkningen har någon slags åkomma.

Jag struntat i vilken könsidentitet du föds med. det är inte relevant för mig. Det är en känsla. Sedan får du kalla dig vad du vill.

Jag vet inte varför du försker måla in mig i något hörn där du får det att låta som att en kvinna inte får kalla sig en man. Jag är helt okej med att det finns folk som känner att de fötts med fel könsidentitet och vill kalla sig något annat. Jag håller helt enkelt inte bara med om att det är något annat kön.

jag tycker det är du som greppar efter halmstrån.....eler bokstavligen står i en hel halmmadrass av dem.

Och det finns intersex...det finns också annan könsidentitet än det vi vanligen kallar "biologiska"....som man alltså börjat anse förmodligen är precis lika biologiskt.
och det är ju främst det senare jag tar upp.

Och snälla du....alla dessa saker som du räknade upp.....tror du verkligen seriöst at tmn kan sitta och räkna antal...av dem för att komma fram till ett "resultat"?
ahhh du har 13 attribut för kvinna men 14 attribut för man....alltså måste du vara en man! tjohopp! vi bestämmer att du är man!
du tror inte alla dessa saker kan ha olika "vikt" och inte minst...att de förmodligen samspelar på olika komplexa sätt som blir avgörande...

nej jag anser att det går itne avgöra vad en intersexuell är för kön, den personen måste förmodligen komma en bit i utveckligen för att man ska kunna avgöra, och att det då högst troligen avgörs just av KÖNSIDENTITETEN....du vet det där du vägrar acceptera skulle existera.

Och "du är helt ok med" men du bara vägrar acceptera det....
du ser inte viss inkonsekvens där?
Senast redigerad av Merapi 2026-09-09 kl. 00:12.
Citera
2026-09-09, 00:17
Medlem
Citat:
jag tycker det är du som greppar efter halmstrån.....eler bokstavligen står i en hel halmmadrass av dem.

Och det finns intersex...det finns också annan könsidentitet än det vi vanligen kallar "biologiska"....som man alltså börjat anse förmodligen är precis lika biologiskt.
och det är ju främst det senare jag tar upp.

Och snälla du....alla dessa saker som du räknade upp.....tror du verkligen seriöst at tmn kan sitta och räkna antal...av dem för att komma fram till ett "resultat"?
ahhh du har 13 attribut för kvinna men 14 attribut för man....alltså måste du vara en man! tjohopp! vi bestämmer att du är man!
du tror inte alla dessa saker kan ha olika "vikt" och inte minst...att de förmodligen samspelar på olika komplexa sätt som blir avgörande...

nej jag anser att det går itne avgöra vad en intersexuell är för kön, den personen måste förmodligen komma upp en bit i utveckligen för att man ska kunna avgöra, och att det då högst troligen avgörs just av KÖNSIDENTITETEN....du vet det där du vägrar acceptera skulle existera.

Och "du är helt ok med" men du bara vägrar acceptera det....
du ser inte viss inkonsekvens där?

Men det finns ingen som har 13 attribut av ena och 14 av andra. vågen brukar tippa ganka mycket åt ena hållet.

Om vi ponerar att det finns ett undantag för intersex så stämmer det jag skrivit fortfarande för 99,99% av befolkningen. så vi kan la lägga undan det som ett undantag och prata om hur man kan definera ett biologiskt kön för de andra 99,99 procenten i sådana fall. Det är detta jag menar med greppa efter halmstrån. Om jag har fel med intersex så gör jag en pudel och ställer mig fortfarande fast vid att min logik går att applicera på 99,99 procent av befolkningen. även transpersoner.

Och ja, man kan faktiskt vara okej med att någon har en åsikt även om man inte håller med.
Senast redigerad av MDMArookien 2026-09-09 kl. 00:20.
Citera
2026-09-09, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Det är vad det är. Medvetet komplext och svårdefinierat. Medvetet ”politiskt korrekt”. Designen sprider sig som en löpeld, en transperson tar upp vad en kvinna är med dig, du blir förvirrad över vad det hela betyder eftersom inget är uppbyggd på logik, enbart känsla. Du kan inte argumentera med logik, för det riskerar att trigga personens känslor. Det enklaste/säkraste alternativet blir att helt enkelt ändra sin egna åsikt, och i och med det så har du accepterat hela grunden av deras ideologi. Med tiden så byter du ut dina egna tankar, att vara så fyrkantig att tänka att en kvinna enbart kan definieras av sitt kön finns inte längre, din sociala närhet belönar dig med beröm och positivitet om du accepterar deras känslor, och ilska om du förnekar dem. Med tiden kan personer med makt, pengar, och medial spridning påverka vad känslorna bör vara. Ingen kan säga emot, för då är man en förnekare av folks identitet. Samma uppbyggnad som religion, förnekar du tron så är det ”blasfemi”, hör bara hur hemskt ordet låter, inget du vill hålla på med.

Behåll bara din egen tro istället, och spela lugnt med fanatikerna. Finns ingen anledning att söka svar på denna fråga när sökandet per deras design är helt omöjlig att slutföra. Människan har ett inbyggt hat mot sina obesvarade frågor och om du tänker efter, vad är det ens som driver dig att söka svar på denna fråga så pass mycket att du skapar en tråd om det? Du vet själv innerst inne att svaret inte spelar någon roll för dig då du själv är logiskt lagd och alltid kommer att premiera biologi framför genus.

Personerna som skapat HBQT är inte några idioter. De vet om människans driv att söka svar, och de har medvetet valt något som aldrig kan besvaras. De har skapat en tankeparasit i ditt huvud som växer för varje sekund du tänker på det. Religioner har i årtusenden fungerat på exakt samma sätt, de metoder som i slutändan kontrollerar folks tankar bäst har överlevt, och nu med all information och data tillgängligt så har de skapat den ”moderna religionen”, HBTQ.

Allt det här nonsenset härstammar ur filosofisk pragmatism, där ”sanning” inte längre definieras av objektiva, materiella fakta utan av vad som anses vara socialt nyttigt eller emotionellt önskvärt för stunden.
Pragmatismen är ärkeparasiten du pratar om... Det är min bästa analys just nu åtminstone.
Citera
2026-09-09, 01:01
Medlem
Citat:
Men det finns ingen som har 13 attribut av ena och 14 av andra. vågen brukar tippa ganka mycket åt ena hållet.

Om vi ponerar att det finns ett undantag för intersex så stämmer det jag skrivit fortfarande för 99,99% av befolkningen. så vi kan la lägga undan det som ett undantag och prata om hur man kan definera ett biologiskt kön för de andra 99,99 procenten i sådana fall. Det är detta jag menar med greppa efter halmstrån. Om jag har fel med intersex så gör jag en pudel och ställer mig fortfarande fast vid att min logik går att applicera på 99,99 procent av befolkningen. även transpersoner.

Och ja, man kan faktiskt vara okej med att någon har en åsikt även om man inte håller med.

vet du..för att?

ca 0,5% är transpersoner i Sverige idag.
sen har du queers...samt alla övriga varianter.

och som jag altlås redan skrivit till dig om, samt sänt en vetenskaplig länk om...så har man gjort upptäckter av ett område i hjärnan...nu minns jag inte vad det hette,,,du får kolla själv... som antyder att även könsidentiteten är något som är biologiskt format....
de tär alltså exakt lika mycket "biologiskt kön" vad någon uppfattar sig vara i skallen som vilka kromosomer den fötts med...
Läs länken...

så? kan du på samma sätt säga att du är OK med att någon ex är homosexuell..du bara inte accepterar det?
Hur tycker du en homosexuell person ska tolka den inställningen?
personligen hade jag blivit extremt förvirrad...

ahhh det är fine! du kan låna min bok...jag accepterar det inte bara...

Citera
2026-09-09, 01:33
Medlem
Citat:
vet du..för att?

ca 0,5% är transpersoner i Sverige idag.
sen har du queers...samt alla övriga varianter.

och som jag altlås redan skrivit till dig om, samt sänt en vetenskaplig länk om...så har man gjort upptäckter av ett område i hjärnan...nu minns jag inte vad det hette,,,du får kolla själv... som antyder att även könsidentiteten är något som är biologiskt format....
de tär alltså exakt lika mycket "biologiskt kön" vad någon uppfattar sig vara i skallen som vilka kromosomer den fötts med...
Läs länken...

så? kan du på samma sätt säga att du är OK med att någon ex är homosexuell..du bara inte accepterar det?
Hur tycker du en homosexuell person ska tolka den inställningen?
personligen hade jag blivit extremt förvirrad...

ahhh det är fine! du kan låna min bok...jag accepterar det inte bara...

Du har nämnt det där om biologiskt kön och hjärnan 4-5 gånger. Att vara homosexuell är en läggning, inte ett kön. Så är inte jämförbart. Att något biologiskt format får dig att känna dig som ett visst kön är inte samma sak som biologiskt kön heller. Du säger ju själv att det är skillnad på könsidentitet och genetiskt kön. Jag avgör om en person är en kvinna eller man med hjälp av ett genetiskt kön. Du avgör det med könsidentitet. Det är helt okej för mig. Fortsätt med det. Så fortsätter jag på mitt sätt.

Jag förstår inte hur du inte kan få ihop att jag tycker det är okej att en man kallar sig kvinna även om det är en man. Du får kalla dig vad du vill. Jag måste inte hålla med om det. Jag stör mig inte på det heller. Om jag inte stör mig på det = jag är okej med det. Att jag inte håller med om det betyder inte att jag stör mig på att du som man kallar dig kvinna heller.

Vad jag inte är okej med är när någon ska påtvinga mig att erkänna att en man faktiskt är en kvinna. Men det gör inte stycket innan fel/orelevant.
Senast redigerad av MDMArookien 2026-09-09 kl. 01:39.
Citera
2026-09-09, 06:53
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
sätt igång....idel öra.

Eftersom man bara får en kropp här i livet så är det omöjligt att veta om man känner sig som en man eller en kvinna, eftersom man inte har något att jämföra med.

Jag hävdar alltså att inte ens jag som är man "känner mig som en man". Det är ett påstående som saknar mening. Jag känner mig som jag känner mig, om det är manligt eller kvinnligt är omöjligt att veta. Detta gäller för alla, även kvinnor och transor.
Citera
2026-09-09, 08:28
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Jag kan absolut säga att det är starkt av dig att stå upp för sanningen. Även jag är logiskt lagd, precis som du sätter bevis på att du är. Självklart har vi bara två biologiska kön. Absolut så måste någon ifrågasätta en ideologi som påstår sig vara enbart i gott syfte men ofta är ute på hal is.

Men om man ska gå på den ultimata sanningen. Exakt det som händer i allt detta.
Du spenderar tid på att diskutera med ”idioter” om genus.
Ibland får du känslan av att du vinner diskussionen.
Du tänker att du övertygat en person, men frågan är vad de väljer att göra sen.
Du vet inte om personen sedan i hemlighet tycker om dig eller föraktar dig för din diskussion sen.
Ditt argumenterande emot HBTQ gör dig även till en av deras fiender.
Om någon chef ogillar dig, vem vet vad de kan gillra för fälla med infomationen.

Är alla scenarior sannolika? Inte särskilt. Men vad fick du egentligen ut av det i slutändan? Du får en känsla av att du är duktig på att argumentera, check. Du står upp för ditt egna tankesätt, också en bra känsla, inte så mycket mer. Du kanske faktiskt lyckas övertyga någon, som i sin tur kan övertyga någon annan, vilket är rätt hyfsat.

Jag klagar inte alls. Du/ni får jättegärna ta kampen mot HBTQs mindre fina delar. Jag hyllar er om ni sätter stopp för en del av galenskaperna som händer inom de kretsarna (så länge ni har en grundläggande respekt för de vettigare personerna där såklart).

Men om ditt mål nu är att övertyga så många som möjligt, så är ditt tillvägagångssätt extremt ineffektivt och delvis riskabelt. Istället, rent logiskt, så borde du driva en egen tidning, starta ett parti, eller göra något mer storslaget än att bara diskutera med idioter som inte ens pratar samma logiska språk som dig, de går fullständigt på känslor.

För min egen del, så väljer jag att inte försöka övertyga någon HBTQ person om att det enbart finns två biologiska kön. Rentav ett slöseri med tid. Illusionen du pratar om är inget jag är en del av, utan något jag låter dem fortsätta irra runt i. Precis som makthavarna, varför lägga tid på att stoppa någon från deras förvirring? När du kan lägga tiden på att bygga upp dig själv istället. Därefter så kan du göra exakt vad du har lust med.

Så för all del, fortsätt argumentera med dem, jag stöttar dig från håll
Vilket trams och ordbajsande.
Ingen som är född som man eller kvinna kan någonsin bli ett annat kön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in