Idag, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Nej det finns ingen lättbegriplig logik i att han mördades henne. Men det finns det alltså i att han inte är farlig? Att han flyttat till lägsta pinnhålet på stegen gör honom väl ännu mer lättkränkt?
I TNs fall så tror jag faktiskt inte det. Det återstår ju att se om denne man kommer att byta namn och försöka kämpa sig upp igen och då uppstår risken förstås att bli avslöjad. Något som får antas att bli mer besvärligt ju längre han hinner klättra.
När TN friges i 70-75-årsåldern är han en människa som nog har att fejsa vem han är. Det vore osannolikt om han då ytterligare än gång väljer att ta på sig för stor kostym.
Givet att TNs psyke klarar överlevnad under hela fängelsetiden så är en möjlighet att han blir socialt resettad och fortsätter sitt liv som enstöring ute på landet. Där kan han bo och fylla dagarna med att damma tavelramar till perfektion och kolla kursen på indexfonderna. Som pensionerad gammal fängelsekund kommer denne man ha ett smalt men observant umgänge och tack vare sina renlevnadsvanor så blir tillfällena som skulle kunna framkalla raseri ganska få tror jag. Första tiden på fängelset så är han definitivt ingen kaxig profil och troligen inte därefter heller är min gissning.
Citera
Idag, 22:47
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Jag ”kvalar” inte in på flertalet av dina antaganden och även om du har helt rätt i att man tyvärr inte alltid får svar på varför vissa brott sker så vill man ändå försöka förstå hur det kunde hända. Visst engagerar det här i större utsträckning än ditt exempel med den långtidssjukskrivna kvinnan som blir ihjälslagen av sin man som är blandmissbrukare och det beror (iallafall för mig) att det är lättare att förstå varför det kunde hända. Det är då lätt att hitta en förklaring i missbruket (logiskt men inte nödvändigtvis den korrekta anledningen till varför det skedde).

Det är heller ingen som påstår att TN inte har bra sidor eller att är helt endimensionell men för att hitta just den där förklaringen blir det såklart naturligt att leta bland mindre goda sidor och eventuella tecken som funnits.

Det som gör att det här fallet berör (iallafall mig) mer än vad kanske många andra fall gör är att det i så hög grad avviker från det vi ”normalt” hör och läser om. Inte för att det är värre att BO förlorat livet än de exempel du gav men där kan vi ändå åtminstone tro oss kunna se en viss förklaring. Här är det ett relativt nytt förhållande, personer helt utan kända problem som t ex tidigare brott eller missbruk utan helt välfungerande i samhället där brottet verkar ha kommit som en blixt från klar himmel. GMs beteende efteråt ~ både att han inte larmade och sättet han försökte fly på reser också frågetecken. Att han dessutom verkar ”klara av” att vara ”tyst” i förhör under en månads tid är väl också ovanligt för en tidigare ostraffad person. Vi vet iofs om han är tyst men han verkar iallafall inte ha erkänt.

Det är så mycket i det här fallet som skapar så många funderingar utan att jag identifierar mig med vare sig BO eller GM eller har något behov av att distansera mig. Att då ventilera, spekulera etc och försöka hitta svar är nog för många av oss en bra ”terapi” i avvaktan på att förhoppningsvis kunna få de svar vi så gärna vill ha.

Jag håller med om det mesta du skriver och jag har heller inte menat att alla som skrivit rätt mycket i tråden passar in på min beskrivning. Men det är intressant att du själv använder uttrycket "bra ”terapi” i avvaktan på att förhoppningsvis kunna få de svar vi så gärna vill ha." Det är något mindre tillspetsat det jag menar. Fallet engagerar på ett sätt som inte helt följer mönstren i de krimtrådar jag följt genom åren. Inte nödvändigtvis mer (allra mest engagemang har nog morden på unga kvinnor lett till).

Får också anmäla en fortsatt avvikande mening om att "ingen påstår att TN inte har bra sidor eller att är helt endimensionell". Kanske inte draget till sin absoluta spets. Men viljan att skapa en berättelse om honom som trots alla luckor vi har ska bekräfta att mordet var ett logiskt om än kanske inte helt väntat resultat av alla hans hemska egenskaper. För på något sätt verkar vi ha lättare att stå ut med att vissa människor begår mord om vi kan skapa en berättelse om att de alltid skiljer sig från oss andra på något essentiellt vis.
Citera
Idag, 22:54
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Vad får dig att tro att det är intressant att fokusera på hans möjliga positiva sidor när vi försöker förstå varför han mördade henne.
Det var inte de fina, ljusa sidorna som drev honom till det uppenbarligen. Det finns många brottsoffer här även om du inte förstod det.

Och du verkar inte ha vad som krävs (antingen nu bristen är kogntiv eller emotionell) för att förstå poängen med det jag skrivit. Du missar nästan så här grovt: https://www.youtube.com/watch?v=n7p-Br_-91Y

Eftersom flera andra postare i tråden uppenbarligen begripit vad jag velat få fram och responderat på det ser jag inte heller att felet skulle kunna ligga i hur jag uttryckt mig. Sätter dig på min mentala ignore-lista som en fullständigt ointressant person att lägga mer tid på.
Citera
Idag, 23:22
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurituri
Käre Mr Fold,
Jag är osäker på om du med dina extremt långa och lite bitska inlägg är ute efter att provocera eller inte. Jag blir iallafall både provocerad och fundersam över den första raden i den citerade texten. Visst är ÅÅ det primära brottsoffret men det finns utöver henne en hel rad offer. För att nämna några; ÅÅs barn, syskon,föräldrar och TNs barn och syskon. Föräldrarna är döda.

Du berättar att du skrivit frekvent i olika krimtrådar sedan början av 2010-talet. Det förvånar mig att du inte lärt dig mer om vilka som blir offer när ett brott är begånget. De psykiska problem och skador det primära offrets nära och kära får bär dom med sig resten av livet. Alltså ett livslångt lidande!
Jag tycker att du uppvisar brist på både förståelse och empati.

Vidare undrar jag om du inte har missuppfattat syftet med att posta inlägg i en tråd som den här? Det är gärningen, alltså skeendet kring brottet och gärningsman/män (oftast) som vi analyserar och spekulerar kring, INTE VARANDRA! Vilka vi är spelar ingen som helst roll. Förresten tycker jag att du har kraftigt fel i din analys. Det kan finnas många anledningar till varför någon blir intresserad av ett visst fall. Det går inte att kategorisera som du gör.

För att sammanfatta; jag tycker att du är ute och cyklar!

Kära Lurituri. Det var inte helt oväntat att några skulle bli provocerade av det jag skrev. Det var dock inte min huvudsakliga avsikt. Men jag är fullt medveten om att det finns en typ av personer - dit du verkar kunna höra - som lätt blir provocerade av att försöka se ett brott och omständigheterna kring det från olika synvinklar. Att man blir arg på någon som försöker urskuldra en uppenbart skyldig gärningsman kan jag förstå - det blev jag ofta förr själv i trådar. Inte minst på de alternativteoretiker som vi brukar kalla dem. De brukar dyka upp i trådar om högprofilerade brottfall där gärningsmannen nekar och fantisera ihop teorier där den åtalade trots massiv bevisning ändå är oskyldig. T.o.m. genom att anklaga polisen för bevisplantering. Se t ex tråden om mordet på Lisa Holm.

Men varför är du arg på mig egentligen? Det är lite oklart, för du kommer ju inte med några egentliga argument. På vilket sätt visar jag "brist på både förståelse och empati"? Jag har väl inte på minsta vis förringat själva brottet?

Vad som är topic i en tråd kan alltid diskuteras. Du har ju full möjlighet att trycka på rp-knappen om du anser att jag brutit mot den. I så fall bör du dock inte ge dig in en motdiskussion, låt vara på några få rader. Men för att ändå svara dig så har jag inte alls påstått att alla som spekulerar kring MGM:s karaktär drivs av motiv. Jag har bara redogjort för iakttagelse kring vissa mönster i hur man argumenterar runt GM (som jag har svårt att se att det skulle gå utanför topic), funderat över orsaker och landat i en slutsats som jag tror kan stämma in åtminstone på vissa. Notera dock att jag inledde mitt första inlägg med att kraftigt avvisa skribentens idé om att vi baserat på fakta i tråden kan sätta en gemensam, psykiatrisk diagnos på MGM. En annan gök ansåg sig kunna sätta säkra psykopatidiagnoser enligt diagnosmanual baserat på en timme över en kopp kaffe. Det är faktiskt rätt nedslående, om än inte oväntat att det florerar en sån grotesk överskattning av både kunskaperna om den aktuella personen och den egna förmågan att avgöra andra människors personlighet. Tyvärr har populariseringen av psykiatriska diagnoser och mängder av överdriven skit i olika medier inbillat folk att de kan göra det på nästan hur lite som helst. I värsta fall kan det skada andra som stämplas av självutnämnda experter. Observera dock att det är en allmän reflektion, det är inte MGM jag syftar på. Han har förstört sitt och andras liv själv utan någon annans förskyllan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in