2026-09-08, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Juristen skriver.

Att målsäganden ska ha pratat om att hon haft 24 sexpartners är inte heller ägnat att förändra den bedömningen.

Men pratat om kanske bara betyder att hon bemötte det hans kompisar påstod? Men då var det även dom som sa det om p-stav för att bre på ytterligare?

Så uppfattade jag det hela.

Tilltalad påstår att målsägande sagt det: "Robert Siik Autere har även varit medveten
om att målsäganden haft p-stav insatt vilket fått honom att förstå att hon var sexuellt aktiv. Målsäganden ska också enligt honom och vittnena Eddie Olsén och Elliot Blixt ha berättat inför dem att hon hade haft sex med 24 personer."
Citera
2026-09-08, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Det står i domen.

Detta står i domen: "På söndag kväll den 5 juli 2026 gjordes polisanmälan om våldtäkt efter att
målsäganden tidigare på kvällen den 5 juli 2026 skulle ha berättat för sin äldre syster, vittnet NN4, om att Robert Siik Autere skulle ha haft sex med henne mot hennes vilja. I anmälan antecknades att målsäganden uppgett att Robert Siik Autere skulle ha bjudit henne på sprit hemma i hans bostad och därefter utfört ett vaginalt samlag med henne mot hennes vilja."
Citera
2026-09-08, 20:01
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Detta står i domen: "På söndag kväll den 5 juli 2026 gjordes polisanmälan om våldtäkt efter att
målsäganden tidigare på kvällen den 5 juli 2026 skulle ha berättat för sin äldre syster, vittnet NN4, om att Robert Siik Autere skulle ha haft sex med henne mot hennes vilja. I anmälan antecknades att målsäganden uppgett att Robert Siik Autere skulle ha bjudit henne på sprit hemma i hans bostad och därefter utfört ett vaginalt samlag med henne mot hennes vilja."
Du får läsa hela domen. Där framgår att de haft samtyckt samlag. Den påstådda våldtäkten åtalades han inte för utan det var det samtyckta samlaget som blev våldtäkt juridiskt pågrund av hennes ålder.
Citera
2026-09-08, 20:14
Medlem
Citat:
Du får läsa hela domen. Där framgår att de haft samtyckt samlag. Den påstådda våldtäkten åtalades han inte för utan det var det samtyckta samlaget som blev våldtäkt juridiskt pågrund av hennes ålder.

Jo, jag läste det med. Men uppenbarligen var det ju även fråga om en regelrätt våldtäkt med. Åklagaren verkade dock inte tycka att bevisen i det fsllet räckte bortom rimligt tvivel.

Hur som haver är det bisart att nämndemänner bortser från objektiv fakta och hemfaller till subjektiva spekulationer om barnets utseende.
Citera
2026-09-08, 20:36
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Jo, jag läste det med. Men uppenbarligen var det ju även fråga om en regelrätt våldtäkt med. Åklagaren verkade dock inte tycka att bevisen i det fsllet räckte bortom rimligt tvivel.

Hur som haver är det bisart att nämndemänner bortser från objektiv fakta och hemfaller till subjektiva spekulationer om barnets utseende.
Som jag förstår det höll nämdemännen med om att hon såg mycket äldre ut. De såg henne väl rimligen vid förhandlingen.
Citera
2026-09-08, 20:54
Medlem
Citat:
Som jag förstår det höll nämdemännen med om att hon såg mycket äldre ut. De såg henne väl rimligen vid förhandlingen.

Om en vuxen man ungås med tonåringar och raggar efter flickor bland epaungdomar så borde han rimligen kunnat anta att barnet var underårig.

Varför spelar BOs utseende roll? Det är en ytterst subjektiv bedömning om en flicka ser ut som 13 eller 15.
Citera
2026-09-08, 21:16
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:

Därför åldern 14 rimmar illa för mig. Som ett second best. Kan vi inte få honom för en regelrätt våldtäkt så går det ju skicka honom med detta påstående.
Citera
2026-09-08, 21:20
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Så uppfattade jag det hela.

Tilltalad påstår att målsägande sagt det: "Robert Siik Autere har även varit medveten
om att målsäganden haft p-stav insatt vilket fått honom att förstå att hon var sexuellt aktiv. Målsäganden ska också enligt honom och vittnena Eddie Olsén och Elliot Blixt ha berättat inför dem att hon hade haft sex med 24 personer."

Det är en väldigt exakt siffra. Inte ett tjugotal. Utan 24.

Men i sig är det ju hennes egen business. Vilka och hur många hon går till sängs med.

Men nånting vittnar det väl ändå om. Känns som en risky business för ett så ungt liv.

Undra hur fan han blev medveten om det, är det en vanlig fråga innan man våldtar någon?
Senast redigerad av Majsmannen2 2026-09-08 kl. 21:26.
Citera
2026-09-08, 21:25
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugntsimma
Det ska väl fan inte spela någon roll hur han och några politiska nämndemän anser henne att se ut som. Är hon under 15 så är hon.
Det här med hur man uppfattar saker kan man ju dra hur långt som helst.
Jag uppfattar att vissa orovocerar fram ilska hos folk och vill ha stryk, då kan jag ge dom stryk, eller hur. Samma sak.
Beror väl på hur vida tjejen talade om ifall hon var för ung eller inte. Vet man inte ålder så är det ju bara utseende att gå på. Och om nu inte ens nämndemännen kan tydligt på utseende se att personen är för ung så undrar man ju hur gammal hon ser ut att vara.
Citera
2026-09-08, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Både juridiskt och moraliskt fel att fria honom.

Han, en vuxen man, trodde att hon var 14 år. Han hällde dessutom i henne alkohol och toppar med att ha sex med flickan.

Det är solklart våldtäkt mot barn. Flickan var i en dubbelt utsatt situation eftersom hon dessutom var berusad.
1. Var hittar du att han trodde hon var 14?

2. Var hitttar du att hon var berusad?

Har du läst domen?

Jag vet inte vad som hänt men mannen menar att han var säker på att hon var minst 15 år. Han har alltså aldrig sagt att han trodde hon var under 15.

Och hur berusad hon var den natt de bevisligen hade sex har inte klart framgått. När hon senare var så berusad att hon behövde vård så är det inte fastställt att de hade sex.

Jag tror han kommer dömas i nästa instans och kommer inte gråta över det. Men det du påstår att han har gjort är han ju inte ens åtalad för.
Citera
2026-09-08, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Ändå har det framkommit att han ska ha trott att hon var 14 som hon har påstått.

Är det en trådsanning bara?
Ja, eller en feltolkning.

I domen står det att hon har sagt till honom att hon är 14 år. Huruvida detta är sant eller ej är inte utrett. Han påstår att han varit säker på att hon inte var under 15 år.
Citera
2026-09-08, 22:05
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Ja, eller en feltolkning.

I domen står det att hon har sagt till honom att hon är 14 år. Huruvida detta är sant eller ej är inte utrett. Han påstår att han varit säker på att hon inte var under 15 år.
Undrar vad dumpen Sara och Patrik Sjöberg anser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in