2026-09-08, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Bara en väldigt okunnig person i psykologi skulle på det material vi har få för sig att TN kan fastslås vara "fullblodspsykopat". Vad är det ens? Tänker du att en person som mördar någon i ett raserianfall och som kämpat hårt för att få ha kvar en hyreslägenhet i Stockholms innerstad måste vara det? Det tror inte jag. Om något finner jag det mindre sannolikt att en "fullblodspsykopat" av vad som framgår skulle kunna sköta den typ av uppdrag han haft som yrke i ganska många år till vad det verkar allas belåtenhet. Han har väl också beskrivits som perfektionist till det närmast patologiskas gräns. Det är knappast något jag förknippar med psykopater. De brukar i yrkeslivet snarare kännetecknas av att de inte gör det de ska, utan istället manipulerar, ljuger och skyller på andra. Men så klart: Jag kan ha fel. Jag har inte mer info än nån annan i tråden och kan därför inte säga något säkert om hans eventuella diagnoser.

Narcissist? Beror på vad du menar. Att han kvalar in för diagnosen narcissistiskt personlighetssyndrom enligt DSM-5_TR? Att folkdomstolen här i tråden har bestämt det? Det är ju bara cirkelbevisning. Visst verkar han ha narcissistiska drag. Det är dock inte nödvändigtvis samma sak som att en RPU skulle komma fram till att han stämmer in på diagnosen. Självupptagna sidor har vi alla, även folk som har en självbild av att inte tänka på sig själva framför andra.

Aproå psykologin bakom saker: Personligen har jag i den här tråden fascinerats mer av aversionen mot och svartmålningen av GM. Inte för att det saknas skäl att se honom i ett negativt ljus: Allt tyder ju på att han dödat en kvinna i något som varken var självförsvar eller åtminstone utan sån avsikt (typ att han knuffat henne så att hon slagit huvudet i en hård kant och dött av det). Men det är som att det varit extra starkt här. Och kommit från en lite annan typ av postare än som brukar uttrycka starka känslor mot misstänkta och dömda våldsbrottslingar här i ABoK.

Vad jag tror - vilket givetvis bara är en spekulation bland andra - är att det handlar om brottsoffret och misstänkte gärningsmannens bakgrund och hur de relaterar till en själv. Känslan jag får är att flera som skrivit mycket själva är i samma ålder (åtminstone inte purunga), bor i Stockholm eller på någon annan större ort och arbetar i något akademiskt yrke. Identifikationen blir naturligt större då än när offret är en långtidssjukskriven kvinna på någon mindre ort som blivit ihjälslagen av sin sambo som är blandmissbrukare. Det - tror jag - gäller både offret och gärningsmannen. Naturligtvis tänker man som kvinna som kanske dejtat senaste åren att "det kunde ha varit jag". Eller åtminstone nån av mina närmare vänner. Men också mannen som typ är ganska välbekant för både män och kvinnor som lever ett typiskt medelklass- eller övre medelklassliv i Stockholm eller liknande. Det är obehagligt att tänka sig att nån man uppfattar som helt normal och trevlig med ett välordnat liv skulle kunna dölja en sån avgrund inom sig.

Så kanske inte så konstigt om det kommer närmare emotionellt än när ännu en ung man skjuts av misstag i nån förort av nån drogad, nervös 16-åring med dålig impulskontroll. Trots att man inte utan fog skulle kunna hävda att det sistnämnda är minst lika tragiskt och hemskt, kanske ännu hemskare.

Om vi känner att gärningsmannen är någon vi faktiskt kan identifiera oss med på vissa sätt, kanske t.o.m. någon som under mindre bra omständigheter hade kunnat vara vi själva eller någon nära oss. Om vi känner så är det kanske inte så konstigt om vi jobbar hårt på att distansera oss från honom och hitta en förklaring som går ut på att han är "rotten to the core". Det hemska tycks för många bli lite mindre tungt att bära då. Om mördaren var ett monster, dessutom med alla möjliga hemska diagnoser. Här har det grävts efter alla möjliga pusselbitar, t.o.m. TN:s grundskolebetyg har nagelfarits och vissa tror sig ha hittat grunden till ett motiv i dem (mindervärdeskomplex grundlagda redan när TN var barn).

Samtidigt tror jag de flesta innerst inne vet att ibland får man inte någon tillfredsställande förklaring i ett brottsfall som det här. Det finns mord begångna i hastigt uppflammande vrede som varken mördaren själv eller personer som känner honom (någon gång henne) någonsin riktigt kan förstå. Och det finns folk som kan ha mörka sidor och ljusa, fina som samexisterar inom dem. SS-mannen som misshandlade och dödade lägerfångar på dagen och gick hem till sin familj på kvällen och lekte med barnen och hunden spelade inte nödvändigtvis en roll för att dölja det alltigenom mordiska monstret för familjen.

Men av någon anledning verkar det vara mer tilltalande emotionellt för oss att tänka oss. Och inte minst i denna tråd då.

Jag upplever precis som Mr Fold att lejonparten av skribenter verkar ha någon slags behov av att demonisera TN med innebörd att han i alla lägen skulle vara en mycket farligare och mer opålitlig person än oss andra. Ur min betraktelse så hör TN inte till den gärningsmannakategori som kommer att kräva särskilda insatser under eller efter fängelsevistelsen och jag känner mig hyggligt trygg i att denne gök inte kommer att återfalla i allvarlig brottslighet.

Det finns de som anser att precis alla under de mest ogynnsamma betingelserna har kapaciteten att begå dödligt våld. Om detta stämmer kommer vi tack och lov aldrig att få svar på. I det här fallet är det ingen av oss som ser eller kan föreställa oss hur en meningsskiljaktighet mellan två till synes fungerande, socialt etablerade (och troligtvis nyktra) människor kan urarta till att bli ”de mest ogynnsamma betingelserna” - för TN blev det det MEN det betyder såklart inte att han ens behöver varit i närheten att mörda tidigare eller att risken framåt skulle vara tydligt förhöjd. Om det under utrednings gång däremot skulle visa sig att 57-åriga TN även tidigare flugit på folk för skitsaker eller har knivhotat människor så hamnar han i en annan kategori - tråden handlar ju dock om det tragiska mordet på Sollenkroka Ö och inte om TN
Citera
2026-09-08, 10:55
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
"Innan flykten tog han med sig ”det jag behöver”. Jag utgår från att han har vätska och en del mat, men alldeles säkert kan det ta på krafterna att vara på flykt.

Flykten är utsiktslös kan man ju säga, det finns inte många möjligheter att kunna klara sig någon längre tid. Det handlar om att hålla sig undan polisen, förnödenheter, därefter fortsatt flykt utan att lämna spår (pengar för flykten och fortsatt liv). Allt detta förstår han ju inte är lönt.

Min teori blir därför att han behöver vinna tid. För att tänka; vilken strategi ska han ta? Hur ska han besvara frågorna? Vad är bäst, utifrån det som hänt?

Jag är ändå ganska imponerad av hur ofarlig, känslig och närpå omtänksam han får sig själv att framstå. Utan att på minsta sätt säga vad han har gjort.

Han trycker på hur svårt det är att tänka på det, han kan inte ta in det, kan inte sätta ord på det, han vill inte slingra sig, han tänker på henne, hennes barn, hur fin hon var, hur jobbigt det är att han inte är där än, han kan inte prata om det, han förstår det inte, han är inte feg, han förstår faktiskt inte....

Stycket nedan är i mitt tycke ett utmärkt exempel på hur skicklig han är att berätta något utan att förklara varför han tar besluten. Det är nästan som att han berättar om någon annan, där han inte känner till mer än att det har hänt. Allt ungefär bara händer:

"Det är väl att man bara vill fly. Fly framåt. (...) Jag lämnar platsen. Och... hittar en plats där jag liksom blir kvar på. Jag tar en kajak som de har. Paddlar i väg ut till en av öarna. Jag hittar en plats och väljer att bli där. Och så kommer chocken över det jag har gjort. Alltså, kommer att det hemska liksom."

https://www.tv4.se/artikel/0AEd4RyxNUuQhGn2NAODU/pojkvaennens-egna-ord-taenker-pa-hennes-liv-som-jag-tog-bort

Jag vet inte mycket om hur han fungerar egentligen, men mer kommer fram via förhör, vittnesförhör och vad man kan läsa mellan raderna.

Vi har alla olika personlighetsdrag. Man ligger så att säga på en skala av dragen, och det är ett komplext samspel mellan dessa.

Han har dock gjort något exeptionellt hemskt, vilket inte alla människor gör.
Det där med att både använda ”man” istället för ”jag” samtidigt verka noga med sitt språk och nästan låta lite poetisk med ”väljer att bli där” är mycket märkligt. Jag undrar om de i tråden som är bekanta med TN känner igen sätter hans sätt att uttrycka sig på?

Det kanske inte säger något när någon försöker distansera sig från händelsen. Menar att även någon som har för avsikt att lägga korten på bordet skulle kunna uttrycka sig så?
Citera
2026-09-08, 11:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonnyKennyLenny
Jag upplever precis som Mr Fold att lejonparten av skribenter verkar ha någon slags behov av att demonisera TN med innebörd att han i alla lägen skulle vara en mycket farligare och mer opålitlig person än oss andra. Ur min betraktelse så hör TN inte till den gärningsmannakategori som kommer att kräva särskilda insatser under eller efter fängelsevistelsen och jag känner mig hyggligt trygg i att denne gök inte kommer att återfalla i allvarlig brottslighet.

Det finns de som anser att precis alla under de mest ogynnsamma betingelserna har kapaciteten att begå dödligt våld. Om detta stämmer kommer vi tack och lov aldrig att få svar på. I det här fallet är det ingen av oss som ser eller kan föreställa oss hur en meningsskiljaktighet mellan två till synes fungerande, socialt etablerade (och troligtvis nyktra) människor kan urarta till att bli ”de mest ogynnsamma betingelserna” - för TN blev det det MEN det betyder såklart inte att han ens behöver varit i närheten att mörda tidigare eller att risken framåt skulle vara tydligt förhöjd. Om det under utrednings gång däremot skulle visa sig att 57-åriga TN även tidigare flugit på folk för skitsaker eller har knivhotat människor så hamnar han i en annan kategori - tråden handlar ju dock om det tragiska mordet på Sollenkroka Ö och inte om TN

Man kan inte plocka ut TN ur brottet, eftersom han är den enda misstänkta för brottet.

Det finns forskning på brott liknande det här och det finns belagt att det finns vissa mönster i relationer och hos gm för mord liknande det här.

Du pratar om att vi alla kan döda i de mest "ogynnsamma betingelserna".

När det kommer till våld i nära relation, handlar det ju inte om de "de mest ogynnsamma betingelserna".

Vilka situationer tänker du på som är de mest ogynnsamma för att vi alla kan begå dödligt våld?

Jag tänker mig om du själv blir livshotande hotad, eller ditt barn blir det, krigssituationer...

I en relation, då har du exktremt många andra alternativ till att lösa konflikter, vara alla är bättre än dödligt våld.

Det är ju det som utmärker de personer som begår mord på en partner.

" Forskning tyder på att det största bakomliggande motivet till dödligt partnervåld mot kvinnor är mannens behov av kontroll över kvinnan. Detta blir tydligt då brotten ofta begås i samband med separation eller med svartsjuka som motiv."

https://www.uu.se/centrum/nck/kunskapsbank-om-vald/fakta-och-forskning-om-vald/dodligt-vald-i-nara-relationer

https://www.rmv.se/aktuellt/man-bakom-dodligt-partnervald-ofta-ostraffade/
Citera
2026-09-08, 11:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Det där med att både använda ”man” istället för ”jag” samtidigt verka noga med sitt språk och nästan låta lite poetisk med ”väljer att bli där” är mycket märkligt. Jag undrar om de i tråden som är bekanta med TN känner igen sätter hans sätt att uttrycka sig på?

Det kanske inte säger något när någon försöker distansera sig från händelsen. Menar att även någon som har för avsikt att lägga korten på bordet skulle kunna uttrycka sig så?

Ja, nästan poetiskt.

Jag är som du nyfiken på om detta är ett sätt han brukar prata på.

Jag tänker att det antingen kan vara en av hans strategier han brukar använda när han känner sig som att han vill utöva kontroll på andra och sin situation. Det kan vara lite typ härskarteknik. Att själv vara härskare över den andra, vilket kan göra en motparter osäker på vad som menas, eller att man missförstår. Och som gör den som använder tekniken till den som har maken; över situationen, orden, vad som har hänt.

Jag har lagt på minnet att han kan ha ljugit i en inlaga till rättsväsendet (om advokattips), vilket är i mina ögon anmärkningsvärt. Det är inte en nödvändig lögn (om det stämmer).

Vi får se hur han svarar i förhör, och vad som kryper fram om hans personlighet.

Att han vräker ur sig saker som han själv säger "hårda ord" som "blir gällande", när det blir konflikt, måste väl betyda att han har sagt sådant som är något utöver det vanliga.

Jag tänker att det visar på att han lätt kan känna sig så trängd att han tappar det, och måste genom de hårda och oförlåtliga orden försöker ta kontroll över situationen. Isället för andra stategier, som att gå undan, eller säga något lite dumt, går han över gränser.

Vilka kan det vara tänker jag, som inte går att be om förlåtelse för, som "blir gällande"?

Allvarligt hota någon?

Jag tänker att alla säger ibland dumma saker när man bråkar, saker som man inte menar riktigt, men vet att det sårar, eller i varje fall är ordentligt överdrivet. Man kan sedan ta tillbaka; du vet att jag inte menade det, förlåt.

Lättkränkt, samlar på sig, kontrollbehov och går över gränser.
Citera
2026-09-08, 11:44
Medlem
Citat:
Man kan inte plocka ut TN ur brottet, eftersom han är den enda misstänkta för brottet.

Det finns forskning på brott liknande det här och det finns belagt att det finns vissa mönster i relationer och hos gm för mord liknande det här.

Du pratar om att vi alla kan döda i de mest "ogynnsamma betingelserna".

När det kommer till våld i nära relation, handlar det ju inte om de "de mest ogynnsamma betingelserna".

Vilka situationer tänker du på som är de mest ogynnsamma för att vi alla kan begå dödligt våld?

Jag tänker mig om du själv blir livshotande hotad, eller ditt barn blir det, krigssituationer...

I en relation, då har du exktremt många andra alternativ till att lösa konflikter, vara alla är bättre än dödligt våld.

Det är ju det som utmärker de personer som begår mord på en partner.

" Forskning tyder på att det största bakomliggande motivet till dödligt partnervåld mot kvinnor är mannens behov av kontroll över kvinnan. Detta blir tydligt då brotten ofta begås i samband med separation eller med svartsjuka som motiv."

https://www.uu.se/centrum/nck/kunskapsbank-om-vald/fakta-och-forskning-om-vald/dodligt-vald-i-nara-relationer

https://www.rmv.se/aktuellt/man-bakom-dodligt-partnervald-ofta-ostraffade/

Jag tror att du räknar upp de ”ogynnsamma betingelser” som gäller för den ”breda mitten” I TNs fall så kan det vara så att han plågad av någon slags livslång ångest äntligen hade träffat den kvinna som skulle få honom att komma till ro på alla plan (inte minst i sökandet på status). Han var högst sannolikt nästan sjukligt kär i Å och i det ögonblick han insåg att Å inte ville ha honom/att han inte räckte till för Å så rasade livet. Han hade helt enkelt spelat osunt högt och satsade liksom allt på Å och en framtid med henne - ett fullt rimligt antagande om de mest ogynnsamma betingelserna för en man som trodde sig ha hittat meningen med livet.
Citera
2026-09-08, 12:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag tror att du räknar upp de ”ogynnsamma betingelser” som gäller för den ”breda mitten” I TNs fall så kan det vara så att han plågad av någon slags livslång ångest äntligen hade träffat den kvinna som skulle få honom att komma till ro på alla plan (inte minst i sökandet på status). Han var högst sannolikt nästan sjukligt kär i Å och i det ögonblick han insåg att Å inte ville ha honom/att han inte räckte till för Å så rasade livet. Han hade helt enkelt spelat osunt högt och satsade liksom allt på Å och en framtid med henne - ett fullt rimligt antagande om de mest ogynnsamma betingelserna för en man som trodde sig ha hittat meningen med livet.

Så kan det ha varit, men det är väl sådant som väldigt många människor vill? Det är ju inte så att han inte har haft familjeliv, eller att han verkar ha haft svårt att få kvinnor av det vi fått höra i tråden.

Det är ett exeptionellt agerande att reagera på sådant våldsamt sätt att någon dör i en sådan situation.

Om vi alla skulle kunna döda i dessa sitationer som du påstår, då skulle väl dödligt våld i nära relation vara skyhögt. Nu är det ca 15- 17 personer som dör varje år i våld i nära relation. Mönstret är ofta det vanliga.

Nej, de flesta som hamnar i situationer som du nämner, blir förstås besvikna, ledsna, kanske deprimerade. Ibland kanske man aldrig kommer över en sådan realtion helt. Men efter gråt, bråk och diskussioner, går man vidare. Man lämnar, man förstår att det är över, man accepterar, man hittar någon ny...
Citera
2026-09-08, 12:23
Medlem
Citat:
Så kan det ha varit, men det är väl sådant som väldigt många människor vill? Det är ju inte så att han inte har haft familjeliv, eller att han verkar ha haft svårt att få kvinnor av det vi fått höra i tråden.

Det är ett exeptionellt agerande att reagera på sådant våldsamt sätt att någon dör i en sådan situation.

Om vi alla skulle kunna döda i dessa sitationer som du påstår, då skulle väl dödligt våld i nära relation vara skyhögt. Nu är det ca 15- 17 personer som dör varje år i våld i nära relation. Mönstret är ofta det vanliga.

Nej, de flesta som hamnar i situationer som du nämner, blir förstås besvikna, ledsna, kanske deprimerade. Ibland kanske man aldrig kommer över en sådan realtion helt. Men efter gråt, bråk och diskussioner, går man vidare. Man lämnar, man förstår att det är över, man accepterar, man hittar någon ny...
Varför TN kände som han gjorde har som många varit inne på tidigare sin förklaring i mindervärdeskomplex och låg självkänsla. Kanske jämförde han sig med Å:s ex nar han var på besök och kom till slutsatsen att jag är en mindre man med lägre manlighet och intellekt och blev nästan förskräckt över när också Å skulle se det. Kanske provocerade han fram en jämförelse även från Å:s sida i ett försök att få höra motsatsen?
Citera
2026-09-08, 12:33
Medlem
Han kommer inte att återfalla i allvarlig brottslighet eftersom han kommer sitta inne en längre tid. Skulle han däremot bli friad av någon märklig anledning lär det inte dröja länge innan han fysiskt eller psykiskt misshandlar kvinnor igen. Det blir bisarrt att säga att en man som slagit alternativt huggit ihjäl en kvinna han dejtat ett drygt halvår skulle vara ofarlig. Snacka om kognitiv dissonans

Citat:

Senast redigerad av Vasvas 2026-09-08 kl. 12:50.
Citera
2026-09-08, 13:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Varför TN kände som han gjorde har som många varit inne på tidigare sin förklaring i mindervärdeskomplex och låg självkänsla. Kanske jämförde han sig med Å:s ex nar han var på besök och kom till slutsatsen att jag är en mindre man med lägre manlighet och intellekt och blev nästan förskräckt över när också Å skulle se det. Kanske provocerade han fram en jämförelse även från Å:s sida i ett försök att få höra motsatsen?

Han kan ha känt sig på alla möjliga sätt. Det förklarar varför han hamnade i den situation han gjorde som slutade med hennes död.

Svaret ligger i TNs personlighet och hur han reagerar i den här situationen.

Vad jag trycker på är att TN ingalunda inte hade andra alternativ. De flesta människor dödar inte för att de känner sig de känner på olika sätt gentemot någon annan.

En känsla av kränkthet, svårigheter att lösa vanliga konflikter där hans person blir ifrågasatt eller inte önskvärd, kan vara en förklaring till vad han har gjort, men det är inte en normal handling.

Hur många har inte varit i situationer där man känt sig kränkt, oönskad, mindervärdig, behov av att få höra motsatsen? Det är sådant som vi alla får gå igenom i livet någon gång. Och vi växer och lär oss, och ibland regredierar vi oss i ett gräl.

Men man kan ju inte begå dödligt våld så fort vi hamnar i situationer där vi känner oss olyckliga...
Citera
2026-09-08, 13:45
Medlem
En reflektion jag har gjort i all ödmjukhet angående MGMs personlighet är att, om man ser till hans facebook, han verkar ha en stor skara lojala vänner. Dessa återkommer år efter år med gratulationer med mera, och de har heller inte lämnat honom som ”vänner” trots det som har hänt. Inget som mildrar det han har gjort såklart ! Men kan ändå nyansera bilden av en ”fullblodspsykopat” och annat som skymtat fram i tråden. Han verkar ändå ha haft trogna vänner.
Citera
2026-09-08, 14:15
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finastina2
En reflektion jag har gjort i all ödmjukhet angående MGMs personlighet är att, om man ser till hans facebook, han verkar ha en stor skara lojala vänner. Dessa återkommer år efter år med gratulationer med mera, och de har heller inte lämnat honom som ”vänner” trots det som har hänt. Inget som mildrar det han har gjort såklart ! Men kan ändå nyansera bilden av en ”fullblodspsykopat” och annat som skymtat fram i tråden. Han verkar ändå ha haft trogna vänner.
”Fullblodspsykopat”. Så han går under klassningen ”vanlig psykopat” då typ? Tänker att någon som ändå använder både trubbigt och spetsigt våld tills denne dör på någon de dejtat i åtta månader inte på något sätt är en frisk människa. Är lite trött på alla som ska bortförklara med det sedvanliga mesiga svenniga ”jo men han är nog snäll innerst inne”. Typiskt svenskt och väldigt naivt. Och respektlöst mot den döda kvinnan.
Citera
2026-09-08, 14:29
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Det är väl uppenbart att man är en farlig person om ett gräl kan sluta med att man ”råkar” ta till trubbigt och vasst våld och efter ”olyckan” avstår från att larma.. Även om han vare sig planerat eller initialt tänkt att han skulle skada henne så allvarligt har han väl bevisat att han, oavsett historik, kan bli en väldigt farlig person.

Vi pratar fortfarande om en tidigare ostraffad man som inte verkar ha varit inblandad i våldsamheter. Tidigare konflikter om lägenheter eller annat är dessutom ovidkommande eftersom de flesta eller alla människor kan bli oense vid en separation.

Det skulle samtidigt inte alls vara förvånande om de hamnade i gräl och hela situationen urartade med provokationer och handgemäng från båda hållen, gräl och bråk i nära relationer kan vara uppslitande och urarta ibland eftersom det är så mycket känslor inblandade.

MGM har inte erkänt brottet sist jag läste om fallet i media och inte heller har han gett något motiv till händelsen. Man undrar över hans tystnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in