2026-09-08, 16:03
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caligarii
Jag saknar mening med livet eftersom flera fundamentala saker saknas, såsom anknytning till andra människor, att vara älskad eller behövd, vänskap, sex och intimitet, tillhörighet, saker att se fram emot, nöjen, mål, självbestämmande och hopp om att framtiden kan innehålla något man faktiskt vill ha.

När sådana saker saknas uppstår till slut frågan: Vad är egentligen poängen med att leva?

Förväntar ni er att människor som saknar allt detta ändå ska gå upp varje morgon, arbeta och fortsätta vara en arbetsmyra i samhället? Vad är det i så fall som ska ge en människa motivationen att fortsätta?

Du kan ju inte gå runt och vänta på att någonting ska hända.

Vill du bli älskad eller känna tillhörighet så får du göra någonting åt saken. Det är där du hittar motivationen.

Hitta en stabil grund först som du följer. Börja styrketräna och tänk allmänt mer på hälsan. Samla på dig lite självförtroende.
Citera
2026-09-08, 16:09
Medlem
Du måste ju själv skapa mening med livet.
Jag har adhd och autism
Jag har vänner och mina djur
Jag är förtidspensionerad för jag får inte ihop hjärnhalvorna riktigt och har andra fysiska sjukdomar.
Men allt det du söker och önskar måste du skapa själv.
Ingen kommer göra det åt dig
Citera
2026-09-08, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Du kan ju inte gå runt och vänta på att någonting ska hända.

Vill du bli älskad eller känna tillhörighet så får du göra någonting åt saken. Det är där du hittar motivationen.

Hitta en stabil grund först som du följer. Börja styrketräna och tänk allmänt mer på hälsan. Samla på dig lite självförtroende.

Självfallet men jag känner att jag gjort mycket för att göra det bättre men ändå blir det bara en aning bätre när man väl lägger väldigt mycket energi men att upprätthålla det man gjort går inte. Vissa saker blir bättre men sen efter ett tag så är man på ruta 1 igen.

Träna är en sådan sak som jag hållt på med och det hjälpt lite men när andra saker inte finns där i längden så blir det svårt att upprätthålla även om det lyfter en lite men det är inte tillräckligt.
Citera
2026-09-08, 16:27
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Självfallet men jag känner att jag gjort mycket för att göra det bättre men ändå blir det bara en aning bätre när man väl lägger väldigt mycket energi men att upprätthålla det man gjort går inte. Vissa saker blir bättre men sen efter ett tag så är man på ruta 1 igen.

Träna är en sådan sak som jag hållt på med och det hjälpt lite men när andra saker inte finns där i längden så blir det svårt att upprätthålla även om det lyfter en lite men det är inte tillräckligt.

Vad känner du att du helst vill ha i nuläget? Vänner? Flickvän?

Det finns antagligen många grupper som du skulle kunna söka dig till för att hitta både vänner och kärlek. Det finns dejtingsidor för personer med NPF-diagnoser också.
Citera
2026-09-08, 16:28
Medlem
BreakfastInAmericas avatar
Citat:
Jag saknar mening med livet eftersom flera fundamentala saker saknas, såsom anknytning till andra människor, att vara älskad eller behövd, vänskap, sex och intimitet, tillhörighet, saker att se fram emot, nöjen, mål, självbestämmande och hopp om att framtiden kan innehålla något man faktiskt vill ha.

När sådana saker saknas uppstår till slut frågan: Vad är egentligen poängen med att leva?

Förväntar ni er att människor som saknar allt detta ändå ska gå upp varje morgon, arbeta och fortsätta vara en arbetsmyra i samhället? Vad är det i så fall som ska ge en människa motivationen att fortsätta?
1. Fysisk träning. Löpning och styrketräning.
2. Ordentlig sömn. MINST 7 timmar/natt.
3. Meditation (otroligt underskattat imo).
4. Bra kost. Fermenterad mat, mindre socker, ät 2-3 ggr om dagen vid samma tidpunkt/dag.
5. Minskad alkoholkonsumtion.

Blivit diagnostiserad med ADHD i vuxen ålder men kan i stort sätt eliminera symtomen om jag prioriterar rätt livsstil och det tror jag de flesta andra kan också. Det finns inga genvägar.
Citera
2026-09-08, 16:40
Medlem
Citat:

Du behöver leta reda på sammanhang och meningsfullhet specifikt för dig.

Jag tycker att nätterna är jobbiga då jag inte kan somna och allt bara dippar ner plötsligt någonstans där när jag blir väldigt trött. Problemet är att jag lärt mig att mobilen motverkar det varpå jag tar upp den och börjar scrolla. Får antagligen någon dopaminpåslag som tar bort den hastiga känslan av negativitet.

Allt du räknar upp är sådant du kan skaffa. Världen är inte något som bara utesluter dig men den kommer inte leta upp dig. Människor som bara dyker upp ur tomma intet utan gemensamma sammanhang är sällan av godo. Destruktiva relationer är inte heller bra bara för att människor blir mindre ensamma även om de såklart är bättre än total isolering.

Jag har extremt svåra koncentrationsproblem och prokrastinerar vilket suger livet ur mig. Sedan går jag mest i vardagslunket. Jag är inte osocial och lär känna de som vill lära känna mig ungefär men man har blivit lite bekväm med ensamheten och vill inte gärna bryta sin egen bubbla.

Du behöver prata med människor och komma ut bland folk. Sitter du hemma och mår dåligt, så kommer du må ännu sämre hemma ju mer tid du spenderar med det. Ditt hem ska inte präglas av att du känner dig olycklig i det utan vara en plats för välbefinnande och trygghet. Mår du dåligt, gå ut och gör något annat istället. Försök leta efter någon förening, kurs eller något som väcker ditt intresse och som avbryter tiden du har själv hemma.

När jag kände att jag blev för isolerad för några år sedan gick jag en kurs i en frikyrka. Konsten att leva, hette den, mitt syfte var främst att gå och lyssna på andra människor för att inte bli för självcentrerad. Mitt tips är att du försöker hitta något liknande sammanhang där människor bara möts. Strunta i det med ålder om du blivit för ensam och se värdet i mötet med andra människor istället.

Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Är inte NPF men jag tror att det handlar om att det är osynligt. Det går inte att se, och det är nåt man inte upplevt som gör att man kan behöva att nån sätter ner en och förklarar ex "Så här jag lever med schizofreni, det här är vad det betyder, varför vissa grejer är svåra, vad medicinen är och varför bieffekterna suger pung"

Och nu utgår jag från det sociala - men också från mindre kraftiga problem som depression eller panikångest, där just hemlighetsmakeriet, att man tror att man måste hålla det dolt för alla är en sån enormt stor del av sjukdomsbilden. Att man känner sig isolerad och skamfylld.
Och dom allra flesta utan dom problemen är vettiga om dom får det förklarat. Och man kan snacka ihop sig som "det här är ett sätt för dig att förklara vad dom behövs eller att du inte kan när du inte ens kan säga det högt" eller hur det kan vara.

En kompis som har kraftiga problem med sin bipoläritet och med medicinen som krävs för att hålla sig flytande svär också vid träffar med andra som har samma problem. Det låter töntigt kanske men det finns ett stort värde i dom, om inte bara för det sociala. Det alldagliga.

Oberoende vad för att svara på din fråga: jag bekymmras av att när vi mår som sämst måste jobba som mest för att få hjälpen vi behöver. Och med osynliga sjukdomar så blir det ofta dubbelt.
Jag förväntar mig, av dig, att du söker upp andra IRL att prata om dom här sakerna. Första bästa som du känner att du kan lita på, även om det bara är läkare eller sjuksköterska du har kontakt med, förbered en lapp om det behövs och läs högt. Be att få hjälp att hitta stödgrupper för folk med samma problematik.

Det verkar vara ett effektivt sätt att hitta den där balansen och hoppet.
Människor med schizofreni och bipoläritet vill generellt inte tala med oss andra om deras sjukdomar då det ligger mycket skam i det. Se bara på hur användare de senaste dagarna försökt hoppa på mig med "Du är psykotisk!" Som motargument baserat på att jag är väldigt öppen med hur svårt psykiskt dålig jag blev en period i mitt liv. Jag gick verkligen lina längs psykosens landskap och det var det värsta jag gjort i mitt liv. Antipsykotika fungerade inte heller sannolikt för att jag var fysiskt sjuk.

Respekten jag har inför de som istället lever med psykossjukdomar är väldigt stor. Vi som inte är drabbade ska vara väldigt tacksamma för det. Jag vill jättegärna lära mig mer och få förklarat för mig hur de upplever livet eller hur deras sjukdomar påverkar men det är samtidigt sådant som skapar stress och känslor av utanförskap när man ställer frågor till dem. Det finns så mycket stigmatisering mot psykossjuka människor i en värld där icke-drabbade vill låsa in dem och kasta nyckeln.
Senast redigerad av TramsPostaren 2026-09-08 kl. 16:43.
Citera
2026-09-08, 17:08
Medlem
Anpassat mig efter samhället istället för tvärtom eftersom det aldrig kommer ske.
Citera
2026-09-08, 19:08
Medlem
Citat:

Jag har noll motivation att kliva upp och jobba varje morgon.

Är ensam, utan anknytning till någon. Träffar väldigt sällan någon genom jobbet(typ 1 gång i veckan på sin höjd) aldrig någon på fritiden.
Jag jobbar - tränar - sover.

Tänker att det är diciplin, inte motivation som driver mig.

Sen är det lite, vad ska man göra annars? Skulle iofs va skönt att gå på akassa eller sjulskriva sig i några månader..
Citera
2026-09-08, 19:48
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Du har inget liv alltså? Gär jobbet till ditt liv. Plugga till kock? Ta jobb inom hotell? Jobba lååånga pass nätter osv jobba hela jävla tiden! Antingen blir det ditt hela liv men troligen tillslut träffar du en donna genom jobbet såklart då du jobbar dygnet runt.

När du jobbat dygnet runt finns pengar sparade ni köper en kåk fixar lite ungar osv(hon är 15år yngre) och livet leker du blir direktör och börjar röka pipa.
Citera
2026-09-08, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Och så är du lättkränkt.

✍🏻

Du skapade en tråd och jag svarar på vad problemet kan bero på.

Nu har du erkänt att du kan vara tråkig och det är ju bra att du kan förstå det själv för att kanske förstå att människor inte tycker det är jättekul med tråkiga personer. På fritiden vill jag inte umgås med människor som inte tillför något extra, då är jag hellre själv. Jag tror att många resonerar så. Ska jag umgås med min vän så vill jag att vi har det antingen kul eller trevligt. Ska vi bara sitta och glo på varandra så kan jag ju vara själv istället. Men folk är olika, du kanske hittar någon som vill vara tråkig med dig? Men du skapade den här tråden för att du inte hittat det.

Det finns ingen anledning att hålla på och vara dryg, du tillför ingenting med det. Jag har sett i andra trådar att du verkar ha en sådan tendens, att förhärliga dig själv på andras bekostnad. Väldigt konstigt att hålla på så på ett anonymt internetforum.
Citera
2026-09-08, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Bör väl finnas någon grupp med folk med autism som du kan hitta likasinnade i?

Tycker inte att du ska ta autism som något negativt. Det finns många människor som tycker om folk med autism. T.ex. folk som själva har det. Tydlig kommunikation är bäst!
För det första är det inte säkert att jag har det. Jag gjorde en basundersökning hos läkare och hans första tanke var att jag inte hade asperger men att min depression gjorde att jag fick såna drag. Hur som helst så har jag tänkt igenom allt jag gjort i livet och verkligen många saker skriker autism på mig.
Citera
2026-09-08, 20:26
Medlem
Sökt Jesus Kristus

Accepterat Honom

Ramlat, och rest mig sen igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem